Na českém trhu se letos prodalo již více než 260 tisíc aut. Jinou než bílou, šedou a černou mělo jen 32 % z nich. Barevnější auta se přitom prodávají daleko rychleji.
Červená, žlutá, zelená, modrá nebo oranžová jsou barvy, které zdobí tradiční velikonoční stůl. Silnice ale tak barevné nejsou ani o Velikonocích. Jak se ukazuje, pouze 20 % dnešních automobilů má jiné barvy než monochromatické, tedy odstíny šedé, černé a bílé, přitom před dvaceti lety jich bylo 40 %. Odborníci z AAA AUTO zjišťovali
jaké barvy v současnosti vedou na českém trhu s ojetými vozy, kde se letos zobchodovalo již přes 260 tisíc automobilů. Z dosavadních prodejních údajů mělo monochromatickou barvu 68 % aut. Přitom netradiční barvy jako hnědá, žlutá, oranžová nebo zelená se prodávají i o deset dní rychleji než nejprodávanější bílá nebo šedá.
„Na silnicích vidíme mnohem méně barevných vozů než na začátku 21. století. Každá barva, která není odstínem šedé, ztratila v posledních 20 letech na významu, což vedlo k zúžení barevného spektra moderních automobilů. Od roku 2004 ztratily barevné vozy polovinu svého podílu na trhu a v příštích dvaceti letech mohou být ještě vzácnější. Navzdory pestré paletě nabízené výrobci automobilů se dnes prodává mnohem méně jiných než monochromatických vozů, často z obavy, že se později budou na sekundárním trhu hůře prodávat. Přitom z prodejních dat celého českého trhu vidíme, že netradičně barevné vozy se prodávají naopak rychleji. Vždy to ale jde i ruku v ruce s konkrétním modelem vozu,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.
Podle údajů společnosti iSeeCars, která se specializuje na vyhledávání a výzkum automobilů, tvořily vozy v odstínech šedé v roce 2004 více než 60 % trhu a do roku 2024 jejich podíl vzroste na 80 %, přičemž podíl vozů v jiných než šedých odstínech se sníží o 50 %. Podíváme-li se na sekundární automobilový trh u nás, tak monochromatické barvy tvořily 68 % z celkem prodaných 260 tisíc aut za letošní rok. Na další barvy tak zbývá jen 32 %. Ještě před pěti lety bylo barevných aut 35 %.
Podle údajů AAA AUTO se na celém sekundárním trhu nejčastěji prodávají ojetá auta v bílé, šedé nebo černé. U aut v monochromatických barvách trvá prodej v průměru okolo 70 dní. Daleko rychleji se ale prodávají barevnější vozy. Prodej zeleného a modrého vozu trvá v průměru 67 dní, žlutého 66, červeného 65, oranžového 64, zlatého 62 a nejméně pak hnědého, béžového nebo zlatého. A jakou barvu mají Čechy nejoblíbenější Škodovky? Nejčastěji šedou – Octavia v 21,3 %, Superb 19,2 % a Kodiaq v 26,4 %. Jen Fabia je nejčastěji modrá (19,2 %).
|
Zdroj: www.aaaauto.cz