Plzeňský Prazdroj··7 min

Nejlepším výčepním plzeňského ležáku je Martin Tušek. Titul získal v konkurenci 500 soutěžících

Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj, a. s., je česká firma, pivovar založený v roce 1842, který produkuje první pivo plzeňského typu, Pilsner Urquell. Od roku 2017 patří pod japonskou mateřskou společnost Asahi.

Tisková zpráva

Vítězem 19. ročníku prestižní soutěže Pilsner Urquell Master Bartender se stal Martin Tušek z restaurace U Tellerů. Cenu si převzal v rámci Makro Czech Gastro Festu v Praze, kde se klání nejlepších výčepních plzeňského ležáku uskutečnilo vůbec poprvé před širokou veřejností. Ocenění „Výčepní legenda“ za celoživotní přístup k řemeslu získal Otta Macháček z královéhradecké hospody Na Hradě. Čestný titul Honorary Connoisseur, který je každoročně udělován osobnosti, která šíří dobré jméno plzeňského piva v Česku i ve světě, obdržela herečka a dlouholetá ambasadorka plzeňského ležáku Aňa Geislerová.

Titul nejlepšího výčepního plzeňského ležáku pro rok 2025 získal Martin Tušek z pražské restaurace U Tellerů. Prosadil se nejen mistrovským čepováním piva, ale také hlubokými znalostmi o plzeňském ležáku a svou schopností předávat nadšení pro pivní kulturu široké veřejnosti. Kromě putovní trofeje se může těšit z finanční odměny v symbolické výši 1842 EUR.

Vyhrát tuhle soutěž je pro mě obrovská čest. Byly to náročné dva dny, ale zároveň krásné – potkat se s nejlepšími výčepními napříč Českem a Slovenskem a sdílet spolu zkušenosti i vášeň pro dokonale načepovaný ležák je neopakovatelný zážitek,“ říká vítěz soutěže Martin Tušek.

Na druhém místě se umístil Jiří Červenka z Restaurant Rebel v Horním Slavkově a třetí místo vybojovala Kateřina Gaydiczová pražského Hostince U Matěje. V letošním ročníku soutěže Pilsner Urquell Master Bartender, která dlouhodobě přispívá k rozvoji české pivní kultury a zvyšování kvality čepovaného piva, uspěli mezi rekordním počtem 497 přihlášených účastníků z Česka. Ve finále změřilo síly 20 nejlepších z nich, z toho 15 mužů a 5 žen. Finalisté museli projít náročnými disciplínami, které prověřili jejich praktické dovednosti v čepování, a současně museli prokázat také znalosti o historii a výrobě piva, pivní kultuře a předvést, jak umí komunikovat s hosty.

Finále poprvé před diváky

Soutěž letos přinesla historickou novinku – vůbec poprvé mohli finálový souboj nejlepších tuzemských výčepních sledovat diváci z řad veřejnosti. Po úvodním finálovém dni, který se tradičně uskutečnil v plzeňském pivovaru, se finalisté druhý den utkali o titul na Makro Czech Gastro Festu v pražském O2 Universu. Po celý den se tak museli vypořádat s reálnými podmínkami festivalového ruchu a dokázat, že umějí dokonale zvládnout čepování i pod tlakem. Návštěvníci festivalu naopak mohli na vlastní oči sledovat jejich dovednosti a ochutnat dokonale načepovaný plzeňský ležák. Do jedné z disciplín se navíc mohli sami zapojit. V jedné z finálových výzev totiž museli soutěžící ve zkrácené škole čepování předat dobrovolníkům z publika své znalosti a v krátkém čase je naučit, jak nejlépe správně čepovat.

„Úroveň letošního ročníku byla mimořádně vysoká a tím, že jsme do něj poprvé zapojili diváky, dostalo klání o nejlepšího výčepního plzeňského ležáku úplně nový rozměr. Viděli jsme skvělé výkony a nadšení pro tuhle důležitou profesi, které je základem české pivní kultury. Výčepní jsou srdcem každé hospody, a když umějí skvěle pečovat o pivo, zážitek hostů je naprosto jedinečný,” dodává Václav Berka, emeritní vrchní sládek Plzeňského Prazdroje.

Honorary Connoisseur a Výčepní legenda

Prestižní titul Honorary Connoisseur udělovaný osobnostem, které šíří dobré jméno plzeňského piva doma i ve světě, letos získala jeho dlouholetá ambasadorka Aňa Geislerová. „Je skvělé být součástí příběhu Pilsner Urquell a podílet se na tom, aby si lidé mohli vychutnat ten pravý plzeňský zážitek. Díky za to!“ dodává herečka Aňa Geislerová.

Pilsner Urquell také každoročně oceňuje dlouholeté výčepní profesionály, kteří čepování a péči o pivo zasvětili celý svůj pracovní život. Titul „Výčepní legenda“ letos obdržel Otta Macháček z královéhradecké hospody Na Hradě.

„Za výčepem stojím už mnoho let a stále mě těší vidět, jak se láska k plzeňskému ležáku přenáší na další generace. Mám radost, že se na tuto tradici nezapomíná a že mladá generace výčepních v ní pokračuje s takovým zápalem. Dobře načepované pivo dělá radost nejen hostům, ale i tomu, kdo ho připravuje,“ říká Otta Macháček, nová „Výčepní legenda“.

Poznámky pro editory

  • Soutěž Pilsner Urquell Master Bartender se v roce 2025 konala již po devatenácté a je určená výčepním, barmankám a barmanům, kteří dokonale ovládají svoje řemeslo, dělají ho s láskou a sdílí nadšení pro plzeňský ležák. Cílem soutěže je nejen ocenění výčepních a jejich náročné práce, ale také vzdělávání veřejnosti, zvyšování kvality čepovaného piva i rozvoj české pivní kultury.
  • Za uplynulých 18 ročníků se klání zúčastnily tisíce výčepních. Finalisté prezentují své umění na významných akcích doma i v zahraničí.
  • Nejlepší výčepní plzeňského piva za rok 2024 se v soutěži Pilsner Urquell Master Bartender stala Klára Brodecká z brněnské restaurace The Erin’s Flag Irish Pub.
  • Nároky na soutěžící jsou rok od roku větší. Jejich znalosti a dovednosti musí být komplexní. V prvním kole prokázali všichni přihlášení prostřednictvím on-line testu své znalosti o výrobě piva, péči o něj na provozovně, o historii pivovarství a taky o značce Pilsner Urquell. Osmdesát nejlepších pak postupně navštívili obchodní sládci pivovaru přímo v jejich podnicích. Během mystery shoppingu pozorně sledovali nejen jak čepují, ale taky jakou pozornost věnují čistotě výčepního zařízení, správné přípravě sklenic a taky jak přispívají k dobré pohodě v restauraci. Z nich vzešlo 30 nejlépe hodnocenýchvýčepních, kteří, plnili poslední kvalifikační úkol, natočení minutového prezentačního videa. Natočené medailonky napověděly porotě více o kreativitě, zápalu pro věc, energii a vůbec celkovém založení soutěžícího. Teprve po vyhodnocení videí bylo do finálového boje pozváno 20 nejlepších, jejichž znalosti a dovednosti hodnotila po celý den odborná porota, v níž zasedli obchodní sládci a odborníci z oblasti výčepní techniky, obchodu i marketingu plzeňského pivovaru
  • S exportem do zhruba 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva.
  • Plzeňský Prazdroj získal v roce 2024 v žebříčku aliance Byznys pro společnost TOP Odpovědná firma první místo v hlavní kategorii „TOP odpovědná velká firma“ a také první místo v oborové kategorii „TOP odpovědná firma v životním prostředí“.

Zdroj: www.prazdroj.cz

Další články

Další články od Plzeňský Prazdroj

Novým manažerem Velkopopovického pivovaru se stal Ondřej Koucký

Novým manažerem Velkopopovického pivovaru se stal Ondřej Koucký

Pivovar ve středočeských Velkých Popovicích má nového šéfa. Od letošního března se jím stal Ondřej Koucký (43), který vystřídal ve funkci Václava Šimka. Ten v rámci Plzeňského Prazdroje od ledna vede pivovar v Plzni.
| Plzeňský Prazdroj
Pilsner Urquell je partnerem historicky prvního hokejového mistrovství světa žen v Česku

Pilsner Urquell je partnerem historicky prvního hokejového mistrovství světa žen v Česku

Pilsner Urquell pokračuje ve své dlouholeté podpoře českého hokeje. Stal se oficiálním partnerem Mistrovství světa žen v ledním hokeji 2025, které se poprvé v historii uskuteční v České republice. Fanoušci se tak mohou těšit na nezapomenutelné zážitky přímo v dějišti šampionátu v Českých Budějovicích, a to ve speciální fan zóně na Sokolském ostrově, ale i mimo stadion.
| Plzeňský Prazdroj
Velikonoční várka Pilsner Urquell zamířila již počtrnácté do Vatikánu

Velikonoční várka Pilsner Urquell zamířila již počtrnácté do Vatikánu

Po roce z plzeňského pivovaru opět putuje do Vatikánu pivo Pilsner Urquell u příležitosti nadcházejících Velikonoc. Celkem 2025 lahvím plzeňského ležáku dnes přímo v areálu Prazdroje požehnal plzeňský biskup Tomáš Holub a společně s pivovarníky ho vypravili na 1300 km dlouhou cestu.
| Plzeňský Prazdroj
Nejlepším výčepním plzeňského ležáku je Martin Tušek. Titul získal v konkurenci 500 soutěžících

Nejlepším výčepním plzeňského ležáku je Martin Tušek. Titul získal v konkurenci 500 soutěžících

Vítězem 19. ročníku prestižní soutěže Pilsner Urquell Master Bartender se stal Martin Tušek z restaurace U Tellerů. Cenu si převzal v rámci Makro Czech Gastro Festu v Praze, kde se klání nejlepších výčepních plzeňského ležáku uskutečnilo vůbec poprvé před širokou veřejností. Ocenění „Výčepní legenda“ za celoživotní přístup k řemeslu získal Otta Macháček z královéhradecké hospody Na Hradě. Čestný titul Honorary Connoisseur, který je každoročně udělován osobnosti, která šíří dobré jméno plzeňského piva v Česku i ve světě, obdržela herečka a dlouholetá ambasadorka plzeňského ležáku Aňa Geislerová.
| Plzeňský Prazdroj
Tuzemské chmelnice pokryje síť meteostanic, všichni pěstitelé získají aktuální data o počasí

Tuzemské chmelnice pokryje síť meteostanic, všichni pěstitelé získají aktuální data o počasí

Klima ve třech tuzemských chmelařských oblastech bude nově sledovat rozsáhlá síť meteostanic. Na chmelnice na Žatecku, Úštěcku i Tršicku je v těchto dnech instalují vědci z výzkumného projektu PRO CHMEL, který inicioval a financuje Plzeňský Prazdroj. Ten loni poskytl chmelařům po třech letech intenzivních měření a vývoje unikátní aplikaci, která jim radí, kdy a v jakém množství mají zavlažovat. Díky nynější instalaci dalších čtyřech desítek meteostanic získají chmelaři ještě lepší informace o aktuálních meteorologických podmínkách na chmelnicích, a to dokonce v reálném čase. Získaná data současně zpřesní prediktivní model v aplikaci PRO CHMEL a pěstitelům tak během sezóny pomohou efektivněji zavlažovat.
| Plzeňský Prazdroj
Birell Active rozšiřuje nabídku o dvě nové příchutě

Birell Active rozšiřuje nabídku o dvě nové příchutě

Nealkoholická piva a radlery si v České republice získávají stále větší oblibu, zájem o ně kontinuálně roste. Čím dál více spotřebitelů volí nealkoholické osvěžení nejen při sportu či řízení, ale i v běžném životě. Trend potvrzuje i značka Birell, která je v tomto segmentu jedničkou. Jen za loňský rok se prodeje čepovaného ochuceného Birellu v českých hospodách a restauracích zvýšily meziročně o víc než 6 %. Pro letošní rok Birell přichází navíc se dvěma novými příchutěmi v řadě Birell Active.
| Plzeňský Prazdroj
Pilsner Urquell Master Bartender poprvé pro veřejnost: Nejlepší výčepní změří síly na Makro Gastro Festivalu

Pilsner Urquell Master Bartender poprvé pro veřejnost: Nejlepší výčepní změří síly na Makro Gastro Festivalu

Finále 19. ročníku prestižní soutěže těch nejlepších výčepních Pilsner Urquell Master Bartender se blíží. Letos proběhne ve dvou dnech 3. dubna v areálu plzeňského pivovaru a 4. dubna v Praze. Soutěž letos přináší historickou novinku – poprvé bude celý druhý finálový den, včetně vyhlášení vítěze, otevřen i pro širokou veřejnost, a to v rámci Makro Czech Gastro Festivalu, který proběhne v pražské O2 universum. Návštěvníci tak na vlastní oči uvidí, kdo se stane nejlepším výčepním roku 2025, a ochutnají dokonale načepovaný plzeňský ležák.
| Plzeňský Prazdroj
Jarní tip na zážitek: Prohlídky Plzeňského historického podzemí za svitu baterek

Jarní tip na zážitek: Prohlídky Plzeňského historického podzemí za svitu baterek

Poprvé v letošním roce čeká na obyvatele a návštěvníky západočeské metropole nevšední zážitek – možnost objevovat tajemství labyrintu chodeb, sklepů a studní v Plzeňském historickém podzemí v téměř úplné tmě pouze za svitu baterek! Speciální sedmdesátiminutové prohlídky, které zamíří i do běžně nepřístupné části podzemní chodby, se konají od pátku 11. do neděle 13. dubna – vždy od 17:00 a 18:00.
| Plzeňský Prazdroj
Prazdroj: loni rostl zájem Čechů o ležáky a čepované nealko. Celkové prodeje byly stabilní

Prazdroj: loni rostl zájem Čechů o ležáky a čepované nealko. Celkové prodeje byly stabilní

Plzeňský Prazdroj loni v Česku prodal 7,3 milionu hektolitrů piva a dokázal tak udržet tuzemské prodeje na úrovni roku 2023. Loňské výsledky potvrzují rostoucí oblibu ležáků u českých spotřebitelů a pokračující boom čepovaných nealkoholických piv. Výrazně bodoval i nový ležák Proud. Díky trvalé podpoře, kterou Prazdroj věnuje hospodským, péči o pivo i výčepním, se zároveň daří čelit výraznějšímu poklesu prodejů čepovaného piva v hospodách.
| Plzeňský Prazdroj
Obliba piva mezi ženami v Česku roste, ukazují data Prazdroje. Pomáhá rozmanitá nabídka, nealko a útulnost hospod

Obliba piva mezi ženami v Česku roste, ukazují data Prazdroje. Pomáhá rozmanitá nabídka, nealko a útulnost hospod

Zajdou si ženy raději na pivo nebo na víno? Zatímco odpověď na stejnou otázku je u mužů očekávaná: pivu dává přednost 84 % z nich, preference žen mnohého překvapí. I ony totiž ve většině případů už dávají přednost pivu – 60 % žen jej označilo jako první volbu před vínem. Vyplývá to z aktuálního průzkumu[1] Plzeňského Prazdroje u příležitosti Mezinárodního dne žen. Obliba piva včetně nealkoholického mezi ženami přitom roste: před třemi lety byl mezi milovnicemi piva a vína jen nepatrný rozdíl, pivu dávalo přednost 52 % z nich.
| Plzeňský Prazdroj