Plzeňský Prazdroj··6 min

Kvalita piva v hospodách se výrazně zlepšila, ukazuje pivovarské ocenění Hvězda sládků

Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj, a. s., je česká firma, pivovar založený v roce 1842, který produkuje první pivo plzeňského typu, Pilsner Urquell. Od roku 2017 patří pod japonskou mateřskou společnost Asahi.

Tisková zpráva

Pivo je stále důležitou součástí tuzemské gastronomie. V hospodách si ho dává 8 z 10 hostů, v restauracích pak 4 z 10 hostů. K celkovému obratu hospod přispívá dokonce ze 48 %. Pro provozovatele a výčepní je tak zásadní o pivo pečovat. Protože host spokojený s kvalitou piva udělá o dvě návštěvy za měsíc více než ten nespokojený. A že kvalita čepovaného piva v tuzemských podnicích setrvale roste, dokazuje i ocenění Hvězda sládků, které Plzeňský Prazdroj od roku 2019 uděluje hospodám, restauracím a barům za vynikající péči o čepované pivo. Za šest let se počet oceněných hospod zvýšil skoro trojnásobně. Pro rok 2025 ocenění získalo již 892 podniků, přičemž nejrychleji přibývá hospod a restaurací se skvěle ošetřeným pivem v obcích do 5000 obyvatel.

Počet podniků oceněných Hvězdou sládků se dlouhodobě zvyšuje, pro rok 2025 získalo titul 892 provozoven, což je o téměř 7 % více než loni. Meziročně přitom dokázalo svoji pozici obhájit 78 % podniků a 22 % se v hodnocení objevuje nově. „Jsme moc rádi, že více než tři čtvrtiny hospod, které hodnotíme, dokážou vysokou kvalitu držet dlouhodobě a vybojují si ocenění opakovaně. To je důkaz, že se jim důraz na péči o pivo vyplácí. Z našich dat totiž vyplývá, že pivař spokojený s kvalitou piva si při jedné návštěvě dá v průměru o jedno malé pivo navíc. A to se pak odráží i v prosperitě podniků,“ říká vrchní obchodní sládek Plzeňského Prazdroje Vojtěch Homolka.

Současně v Česku roste počet menších restaurací a hospůdek, které nemají obrovské výtoče, přesto dokážou nabídnout pivo ve skvělé kondici. Ještě v roce 2020 tvořily menší podniky jen 30 % oceněných hospod, letos je to již 46 %. „Je vidět, že kvalita piva nesouvisí nutně s velikostí podniku nebo celkovou výtočí. To podtrhuje i fakt, že pouze 44 % držitelů letošní Hvězdy sládků čepuje pivo z tanku, a tedy odebírá pivo ve velkých objemech. Zatímco většina, 56 % oceněných, nabízí svým hostům sudové pivo,“ doplňuje Vojtěch Homolka.

Letošní výsledky Hvězdy sládků také ukazují, že podniky, kde umí pečovat o pivo, najdou lidé i v menších městech nebo na vesnicích. Zatímco v roce 2019 bylo téměř 40 % držitelů Hvězdy sládků z Prahy, letos je to jen 29 % (260 oceněných podniků). Naopak nejrychleji v poslední době přibývají hospody se špičkovou péčí o pivo v sídlech s 3 až 5 tisíci obyvateli, letos tvoří 4 % (38). V obcích do 3 tisíc obyvatel je 7 % oceněných (59), 18 % jich je v obcích od 5 do 20 tisíc obyvatel (164), ve městech mezi 20 a 50 tisíci obyvateli je 14 % hvězdných hospod (126) a ve velkých městech s více než 50 tisíci obyvateli a v krajských metropolích je jich 28 % (245).

Samotnému udělení Hvězdy sládků předchází komplexní hodnocení podniku. Obchodní sládci Prazdroje se při něm soustředí na technické parametry, jako je správné skladování piva, správné používání tlačných plynů, pravidelnost a kvalita sanitace pivních cest, čistota výčepní techniky a mytí pivního skla. Hodnotí se také správné čepování během celého dne.

Hvězda sládků představuje nejvyšší metu, které mohou hospodští v péči o pivo dosáhnout. Správně ošetřené pivo ale nabízí i mnoho dalších provozoven napříč Českem, které Prazdroj systematicky podporuje. „Každoročně proškolíme personál asi 5000 restaurací a hospod, což představuje zhruba 12 000 lidí. Za dobu fungování našeho týmu obchodních sládků to je už kolem 100 tisíc lidí, kteří tak zlepšili své dovednosti. A změnil se i pohled hostů na kvalitu piva. Dnes si velmi často pečlivě vybírají, kam na pivo půjdou a volí podniky, kde mají jistotu, že dostanou správně ošetřené pivo. Proto hospodští vědí, že školení a správná péče o pivo má smysl,“ dodává Vojtěch Homolka.

Hvězda sládků a obecně kvalitně ošetřené pivo představují pro hospody stále výraznější konkurenční výhodu. Zvyšují prestiž provozovny a pro hospodské je pomyslnou metou, díky které se jim daří dát o sobě vědět a lákat nové hosty.

„Hosté se stále více zajímají o kvalitu piva. Právě péče o ni je základem, na kterém jsme naši restauraci postavili. Chceme, aby každý návštěvník měl při každém doušku prvotřídní zážitek. Díky důrazu na konzistenci a kvalitu máme spoustu věrných hostů, kteří se k nám rádi vracejí. Mnozí nás objeví díky mapě Hvězdy sládků, pro jiné je to potvrzení, že u nás je o pivo pečováno s maximální péčí, a vracejí se k nám jako štamgasti,“ potvrzuje Zdeněk Benda, výčepní Restaurace U Minářů ve Slatinicích na Olomoucku.

Poznámka pro editory

  • Hvězda sládků představuje nejkomplexnější hodnocení v oblasti péče o čepované pivo v Česku. V první fázi se hodnotí několik oblastí, které mají vliv na jeho výslednou kvalitu: od skladování, přes péči o pivní vedení a sycení piva, mytí sklenic, až čistotu výčepu.
  • Ocenění Hvězda sládků se uděluje vždy na jeden rok. Poprvé bylo uděleno v roce 2019.
  • Hodnocení čistoty výčepu a pivního vedení provádí tým technických inspektorů. Na čepování piva, jeho chuť a vlastnosti se zaměřují odborní degustátoři, kteří v utajení navštěvují hospody a restaurace. Jsou to absolventi intenzivního tréninkového programu, který se věnuje čepování piva a jeho degustaci. Každého experta školí tým obchodních sládků Plzeňského Prazdroje.
  • S exportem do zhruba 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva.
  • Plzeňský Prazdroj získal v roce 2024 v žebříčku aliance Byznys pro společnost TOP Odpovědná firma první místo v hlavní kategorii „TOP odpovědná velká firma“ a také první místo v oborové kategorii „TOP odpovědná firma v životním prostředí“.

Zdroj: www.prazdroj.cz

Další články

Další články od Plzeňský Prazdroj

Jarní tip na zážitek: Prohlídky Plzeňského historického podzemí za svitu baterek

Jarní tip na zážitek: Prohlídky Plzeňského historického podzemí za svitu baterek

Poprvé v letošním roce čeká na obyvatele a návštěvníky západočeské metropole nevšední zážitek – možnost objevovat tajemství labyrintu chodeb, sklepů a studní v Plzeňském historickém podzemí v téměř úplné tmě pouze za svitu baterek! Speciální sedmdesátiminutové prohlídky, které zamíří i do běžně nepřístupné části podzemní chodby, se konají od pátku 11. do neděle 13. dubna – vždy od 17:00 a 18:00.
| Plzeňský Prazdroj
Prazdroj: loni rostl zájem Čechů o ležáky a čepované nealko. Celkové prodeje byly stabilní

Prazdroj: loni rostl zájem Čechů o ležáky a čepované nealko. Celkové prodeje byly stabilní

Plzeňský Prazdroj loni v Česku prodal 7,3 milionu hektolitrů piva a dokázal tak udržet tuzemské prodeje na úrovni roku 2023. Loňské výsledky potvrzují rostoucí oblibu ležáků u českých spotřebitelů a pokračující boom čepovaných nealkoholických piv. Výrazně bodoval i nový ležák Proud. Díky trvalé podpoře, kterou Prazdroj věnuje hospodským, péči o pivo i výčepním, se zároveň daří čelit výraznějšímu poklesu prodejů čepovaného piva v hospodách.
| Plzeňský Prazdroj
Obliba piva mezi ženami v Česku roste, ukazují data Prazdroje. Pomáhá rozmanitá nabídka, nealko a útulnost hospod

Obliba piva mezi ženami v Česku roste, ukazují data Prazdroje. Pomáhá rozmanitá nabídka, nealko a útulnost hospod

Zajdou si ženy raději na pivo nebo na víno? Zatímco odpověď na stejnou otázku je u mužů očekávaná: pivu dává přednost 84 % z nich, preference žen mnohého překvapí. I ony totiž ve většině případů už dávají přednost pivu – 60 % žen jej označilo jako první volbu před vínem. Vyplývá to z aktuálního průzkumu[1] Plzeňského Prazdroje u příležitosti Mezinárodního dne žen. Obliba piva včetně nealkoholického mezi ženami přitom roste: před třemi lety byl mezi milovnicemi piva a vína jen nepatrný rozdíl, pivu dávalo přednost 52 % z nich.
| Plzeňský Prazdroj
Bednáři z Prazdroje smolili obří dubové sudy. Slouží k ověřování neměnné chuti plzeňského ležáku

Bednáři z Prazdroje smolili obří dubové sudy. Slouží k ověřování neměnné chuti plzeňského ležáku

Bednářská parta z Plzeňského Prazdroje odstartovala tradiční jarní smolení dubových ležáckých sudů vážících až 950 kilogramů. Nový vnitřní povrch ze smoly uvařené podle vlastní receptury aktuálně dostane 20 ležáckých sudů z více než stovky. V nich v historických pivovarských sklepích zraje část várky Pilsner Urquell identicky jako před 182 lety. Kvašení a zrání ležáku v dubových sudech a původních podmínkách je klíčové pro sledování neměnné chuti plzeňského piva. Sládkům tak umožňuje porovnávat pivo uvařené tradičním a moderním technologickým postupem a strážit jeho stále stejnou chuť.
| Plzeňský Prazdroj
Plzeňský pivovar opět podpoří prospěšné projekty z Fondu Plzeňského Prazdroje

Plzeňský pivovar opět podpoří prospěšné projekty z Fondu Plzeňského Prazdroje

Nápady na oživení veřejných prostor, projekty na ochranu přírody, nebo kulturní a společenské akce teď můžou žádat o finanční podporu od plzeňského pivovaru. Ten prostřednictvím svého Fondu Plzeňského Prazdroje i v letošním roce přispěje na jednotlivé aktivity a projekty až 75 000 Kč. V loňském roce pivovar finančně pomohl například s pořízením uniforem pro plzeňské záchranáře, pořádáním filmového festivalu nebo s navracením pestrosti a rozmanitosti do okolní krajiny.
| Plzeňský Prazdroj
Radegast opět finančně podpoří projekty na ochranu přírody nebo rozvoj sousedských vztahů

Radegast opět finančně podpoří projekty na ochranu přírody nebo rozvoj sousedských vztahů

Technika pro ochránce přírody, rozvoj turistických stezek nebo příspěvek dobrovolným hasičům na rekonstrukci požárních stříkaček. To jsou jen některé z užitečných aktivit, které Pivovar Radegast loni podpořil prostřednictvím Fondu Plzeňského Prazdroje. Nošovický pivovar dlouhodobě chrání jedinečnou přírodu Moravskoslezských Beskyd a rozvíjí život místních komunit. Vybrané prospěšné projekty podpoří i letos. Spolky a organizace mohou žádat o poskytnutí grantu ve výši až 75 000 Kč až do konce března.
| Plzeňský Prazdroj
Velkopopovický pivovar znovu finančně podpoří prospěšné projekty na rozvoj místních komunit

Velkopopovický pivovar znovu finančně podpoří prospěšné projekty na rozvoj místních komunit

Sportovní ples, rekonstrukce zavlažování na fotbalovém hřišti nebo pořízení knihobudky. To jsou jen některé z veřejně prospěšných aktivit, které loni podpořil Velkopopovický pivovar prostřednictvím Fondu Plzeňského Prazdroje. Pivovar na prospěšné projekty ve Velkých Popovicích a okolí přispěje i letos. Místní spolky a další organizace mohou žádat o poskytnutí grantu ve výši až 75 000 Kč do konce března.
| Plzeňský Prazdroj
Novým generálním ředitelem Plzeňského Prazdroje se stal Michał Mrowiec

Novým generálním ředitelem Plzeňského Prazdroje se stal Michał Mrowiec

Michał Mrowiec (55) se stal od února novým generálním ředitelem Plzeňského Prazdroje. Ve funkci nahradil Dragose Constantinesca, který se nově posouvá do vedení společnosti Asahi Europe & International.
| Plzeňský Prazdroj
Kvalita piva v hospodách se výrazně zlepšila, ukazuje pivovarské ocenění Hvězda sládků

Kvalita piva v hospodách se výrazně zlepšila, ukazuje pivovarské ocenění Hvězda sládků

Pivo je stále důležitou součástí tuzemské gastronomie. V hospodách si ho dává 8 z 10 hostů, v restauracích pak 4 z 10 hostů. K celkovému obratu hospod přispívá dokonce ze 48 %. Pro provozovatele a výčepní je tak zásadní o pivo pečovat. Protože host spokojený s kvalitou piva udělá o dvě návštěvy za měsíc více než ten nespokojený. A že kvalita čepovaného piva v tuzemských podnicích setrvale roste, dokazuje i ocenění Hvězda sládků, které Plzeňský Prazdroj od roku 2019 uděluje hospodám, restauracím a barům za vynikající péči o čepované pivo. Za šest let se počet oceněných hospod zvýšil skoro trojnásobně. Pro rok 2025 ocenění získalo již 892 podniků, přičemž nejrychleji přibývá hospod a restaurací se skvěle ošetřeným pivem v obcích do 5000 obyvatel.
| Plzeňský Prazdroj
Kvalita piva v hospodách se výrazně zlepšila, ukazuje pivovarské ocenění Hvězda sládků

Kvalita piva v hospodách se výrazně zlepšila, ukazuje pivovarské ocenění Hvězda sládků

Pivo je stále důležitou součástí tuzemské gastronomie. V hospodách si ho dává 8 z 10 hostů, v restauracích pak 4 z 10 hostů. K celkovému obratu hospod přispívá dokonce ze 48 %. Pro provozovatele a výčepní je tak zásadní o pivo pečovat. Protože host spokojený s kvalitou piva udělá o dvě návštěvy za měsíc více než ten nespokojený. A že kvalita čepovaného piva v tuzemských podnicích setrvale roste, dokazuje i ocenění Hvězda sládků, které Plzeňský Prazdroj od roku 2019 uděluje hospodám, restauracím a barům za vynikající péči o čepované pivo. Za šest let se počet oceněných hospod zvýšil skoro trojnásobně. Pro rok 2025 ocenění získalo již 892 podniků, přičemž nejrychleji přibývá hospod a restaurací se skvěle ošetřeným pivem v obcích do 5000 obyvatel.
| Plzeňský Prazdroj