Datart··7 min

V maloobchodě vrcholí přípravy na Vánoce. DATART očekává růst prodejů.

Zlín, 20. listopadu 2023

Na prodejnách a ve skladech maloobchodního prodejce elektroniky DATART vrcholí přípravy na Vánoce, nejvytíženější období roku. Prodejce navyšuje skladové zásoby, posiluje kapacitu distribuce a nabírá brigádníky. Největší zájem očekává tradičně o mobilní telefony, herní konzole či produkty péče o tělo a zdraví. Trendem letošních Vánoc je návrat zákazníků do prodejen, kde si aktuálně své zboží vyzvedne hned 70 % z nich. Osobní vyzvednutí do 30 minut od objednání bude na prodejnách DATART k dispozici až do štědrodenního poledne.

Předvánoční období je v oblasti maloobchodu nejvypjatější dobou v roce. Často je to právě závěr roku, který rozhoduje, zda lze celý rok považovat za úspěšný či nikoliv. V letošním roce je podle maloobchodního prodejce DATART situace stejná. V rámci příprav na předvánoční nákupní šílenství proto DATART navýšil celkové skladové zásoby a výrazně rozšířil zásoby produktů na jednotlivých prodejnách určených pro osobní odběr. Zároveň posílil kapacitu distribuce, která je tak připravena zvládat zvýšený nápor a objednávky odbavovat ještě v den objednání. K pokrytí vrcholu prodejní sezóny rozšířil své řady o cca 18% brigádníků.

„Období Vánoc je pro nás z hlediska prodejů jedním z nejdůležitějších. Tomu také odpovídají naše aktivity. Jedny Vánoce skončí a my už se začínáme připravovat na ty další. Již v lednu hodnotíme nedostatky a revidujeme to, co můžeme zlepšit. Vyhodnocujeme vše od logistických procesů přes efektivitu dodavatelského řetězce až po samotné prodeje tak, abychom byli na další rok připravení ještě lépe,“ vysvětluje František Mikoška, marketingový a obchodní ředitel DATART a pokračuje: „Aktuálně se blížíme do finále. Celá firma je od začátku listopadu ve speciálním vánočním režimu, nabíráme brigádníky, navyšujeme skladové zásoby a výrazně posilujeme jak kapacitu logistiky, tak i personál přímo na prodejnách či v rámci klientského centra. Chceme, aby se našim zákazníkům dostalo těch nejlepších služeb a na vánoční dárky nemuseli čekat,“ doplňuje.

Zákazníky lákají slevy

Letos má DATART na co navazovat. V loňském předvánočním a vánočním období se celkový objem prodejů u maloobchodního prodejce přehoupl přes 3 miliardy korun a překonal tak čísla z předchozího roku. V prosinci 2022 navíc DATART zaznamenal i rekordní denní tržby, které dosáhly hodnoty 162 milionů korun. Den před Vánoci, tedy 23. prosince 2022, zároveň zaznamenal historicky nejvyšší utrženou částku za příslušenství. V předvánoční horečce zákazníci nakoupili 15 tisíc kusů baterií a 7,5 tisíce kusů sluchátek. Vánoční nákupy však podle Františka Mikošky obvykle začínají mnohem dříve:

„Češi jsou známí tím, že vyhledávají slevy, kde jen to jde a pokles kupní síly v posledním roce to jenom umocnil. První vlna vánočních nákupů tak letos začala už v září, kdy se u nás konala speciální akce dny Marianne. Poté přišlo mírné zklidnění, které však nemělo dlouhého trvání. Předvánoční prodeje se totiž plně rozvíjí během listopadu v rámci oblíbené akce Black Friday, která aktuálně probíhá. V prosinci pak nastává vrchol celé sezóny. Nákupy eskalují poslední týden před Vánoci, kdy do obchodů zavítají i ti, kteří nákupy dárků odkládali na poslední chvíli.“

Mobilní telefony, zubní kartáčky, ale i nářadí

Z hlediska preferencí nákupu zůstávají v oblasti elektroniky trendy dlouhodobě konzistentní a změnu DATART neočekává ani letos. Největší zájem je tradičně o mobilní telefony, notebooky a herní konzole, ale také o příslušenství, jako jsou sluchátka či nositelná elektronika. V loňském roce DATART v předvánočním období zaznamenal výrazný nárůst prodejů notebooků (o 35 %) a mobilních telefonů (o 23 %). Velký zájem bývá také o produkty péče o tělo a vlasy, jako jsou ultrazvukové špachtle či přístroje k péči o zuby.

„Kromě tradičně populárních kategorií zboží zaznamenáváme nárůsty prodejů související se snahou ušetřit. Příkladem může být nárůst prodejů nářadí. Namísto toho, aby si lidé na některé jednodušší práce zvali profesionály, za jejichž práci by si museli připlatit, tak si je raději udělají svépomocí. I to se může promítnout do vánočních prodejů,“ upozorňuje Lenka Mastešová, ředitelka marketingové komunikace Datart.

Obliba osobních odběrů zboží roste, zvlášť před Vánoci

Zejména v předvánočním období tradičně roste poptávka po osobním odběru na pobočkách. V letošním roce je zájem o tuto službu ještě posílený obecným trendem návratu zákazníků zpět do prodejen po odeznění koronavirové pandemie. Aktuálně možnost vyzvednutí objednaného zboží na jedné z prodejen v síti DATARTu využívá kolem 70 % zákazníků.

Z průzkumu mezi zákazníky DATARTu vyplývá, že hlavním důvodem popularity osobního odběru zboží je snadná dostupnost prodejen. Příplatek za dopravu tímto způsobem rádo ušetří téměř 60 % dotazovaných. Důležité však také je, že si zákazníci mohou zboží na prodejnách vyzvednout s minimální prodlevou a mohou si sami určit čas a místo vyzvednutí. Nejčastěji volí osobní vyzvednutí u zboží menších rozměrů a u dražší elektroniky.

„Osobní vyzvednutí zboží na prodejně nabízí zákazníkům obrovskou flexibilitu. Velmi populární je naše služba RYCHLART, v rámci které nabízíme možnost osobního vyzvednutí produktů na prodejně do třiceti minut od objednání. K dispozici zákazníkům bude i 24. prosince, kdy si budou moci zboží objednané před 11:30 vyzvednout až do poledne,“ říká Lenka Mastešová a dodává, že kromě úspory času zákazníci využívají tuto službu i k tomu, aby se o nákupu poradili s vyškoleným elektrospecialistou.

Expedici zásilek urychluje automatizace

V týdnech před Vánoci výrazně stoupá tlak na logistickou síť prodejců. Udržet plynulý chod zásilek k zákazníkovi DATARTu pomáhají automatizované logistické procesy v čele s automatizovaným balicím strojem OPERA. Díky němu se podařilo zrychlit proces balení zásilek hned dvacetkrát. Za jednu hodinu je tak schopný vyexpedovat až 900 zásilek.

„Automatizace nám pomáhá držet krok s rostoucím počtem objednávek v tomto období. Automatizovaný balící stroj zrychlil balení zboží 20x a zvládne několik postupných kroků za sebou. Balicí stroj automaticky detekuje rozměry zboží, následně na míru ořízne karton, zboží na karton najede a stroj kartonem zboží obalí, zalepí jej a označí přepravním štítkem. Celý proces je tak mnohem rychlejší, přesnější a navíc šetrnější k životnímu prostředí, protože výrazně šetří množství použitých obalových materiálů,“ vyjmenovává výhody automatizace Pavel Mikoška, ředitel služeb zákazníkovi. Tímto způsobem DATART zabalí 90 % veškerých zásilek.

Zdroj: www.datart.cz

Zadavatel
Datart

Datart

DATART je jedním z největších elektro prodejců v České republice a na Slovensku. Je součástí skupiny HP TRONIC Zlín, spol. s r. o. Datart má 115 prodejen na českém a 21 prodejen na slovenském trhu, více než tisíc elektrospecialistů, síť DATART dopravců. Je držitelem ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 v kategorii elektro a titulu Nejdůvěryhodnější značka obchodníků 2020, 2021 a 2022.

Další články od Datart

Electro World se mění na DATART
Datart

Electro World se mění na DATART

Po schválení spojení zlínské skupiny HP TRONIC (DATART) a NAY (Electro World) soutěžními úřady v České republice i na Slovensku začíná realizace plánované integrace. Prodejny v České republice budou postupně sjednocené pod značku DATART, na Slovensku pod značku NAY. Aktuálně probíhá komunikace změn směrem k zákazníkům.
Poslední záchrana před vedrem? Klimatizace a větráky Češi ve velkém nakupují až s příchodem tropů
Datart

Poslední záchrana před vedrem? Klimatizace a větráky Češi ve velkém nakupují až s příchodem tropů

Spolu s průměrnými teplotami v Česku podle ČHMÚ roste i četnost tropických dnů, kdy se teploty vyšplhají nad 30 °C. Právě výskyt teplotních extrémů má podle maloobchodního prodejce elektroniky DATART zásadní vliv na poptávku po přenosných klimatizacích, které se v českých domácnostech vlivem rostoucích teplot začínají rychle zabydlovat. Během horkého léta s dlouhodobějším výskytem tropických teplot dochází oproti chladnějším rokům k nárůstům prodejů klimatizací, ochlazovačů a větráků, v extrému např. až o 100 %, někdy i více.
Přesvědčte se, že na velikosti televize opravdu záleží: Největší na světě - 115“ QD-mini LED TV, si nyní prohlédnete v prodejnách DATART v Praze
Datart

Přesvědčte se, že na velikosti televize opravdu záleží: Největší na světě - 115“ QD-mini LED TV, si nyní prohlédnete v prodejnách DATART v Praze

Maloobchodní prodejce elektroniky DATART představuje významný přírůstek do své nabídky – aktuálně největší televizi na světě s bezmála třímetrovou úhlopříčkou a převratnou technologií QD-mini LED od předního světového výrobce TCL. Už nyní je tento technologický zázrak k vidění v prodejnách DATART v nákupních centrech Eden, Nový Smíchov a Chodov. Zákazníci tak mohou na vlastní oči zažít vrchol inovací v oblasti televizorů.
Letní osvěžení přesně podle vašich představ? Mezi Čechy roste zájem o domácí výrobníky sody a zmrzlinovače
Datart

Letní osvěžení přesně podle vašich představ? Mezi Čechy roste zájem o domácí výrobníky sody a zmrzlinovače

V letních měsících se řada z nás snaží hledat cesty, jak se osvěžit a naplno si užít horké dny. S rostoucími teplotami stále více Čechů sahá po domácích přístrojích, které jim pomáhají letní vedra lépe zvládat. Mezi ty úplně nejpopulárnější se řadí výrobníky sody a zmrzlinovače, jejichž obliba v posledních letech výrazně roste. Kromě letního osvěžení přispívají zdravějšímu životnímu stylu a šetří peníze i přírodní zdroje.
Chytré hodinky lámou rekordy. Nositelnou elektroniku u nás používá každý druhý, v Evropě se nám vyrovná jen málokdo
Datart

Chytré hodinky lámou rekordy. Nositelnou elektroniku u nás používá každý druhý, v Evropě se nám vyrovná jen málokdo

V Česku nadále pokračuje boom nositelné elektroniky. Z dat Eurostatu vyplývá, že produkty, jako jsou chytré hodinky nebo fitness náramky, už používá téměř polovina Čechů. V rámci celé Evropské unie nás to řadí na třetí příčku za Nizozemsko a Irsko. Trend potvrzuje i přední tuzemský prodejce elektroniky DATART. V první polovině roku podle něj stouply prodeje chytrých hodinek o 15 %. Rostoucí poptávku prodejce pozoruje zejména u prémiových modelů.
Prodeje produktů péče o tělo stoupají o desítky procent. Napomáhá tomu i zdražování služeb
Datart

Prodeje produktů péče o tělo stoupají o desítky procent. Napomáhá tomu i zdražování služeb

Elektronická zařízení pomáhající s péčí o tělo se i díky zdražování služeb rychle zabydlují v českých domácnostech. Podle dat maloobchodního prodejce DATART v prvním čtvrtletí oproti minulému roku výrazně stouply prodeje napříč celým tímto segmentem. O pětinu větší zájem měli Češi o holicí strojky nebo epilátory, prodeje masážních přístrojů stouply skoro o čtvrtinu.
Nová kapitola: HP TRONIC se propojí s NAY
Datart

Nová kapitola: HP TRONIC se propojí s NAY

Po schválení spojení zlínské skupiny HP TRONIC a NAY českým Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v březnu, obdržely obě společnosti zelenou k vytvoření společného holdingu i od slovenského Protimonopolného úradu (PMÚ). Povolení od těchto soutěžních úřadů bylo nezbytnou podmínkou pro realizaci plánovaného záměru. Tímto spojením vznikne na českém a slovenském trhu nová entita s velkým inovačním potenciálem.
Jak si zpříjemnit domácí sledování sportu? Mezi Čechy roste zájem o domácí grily nebo výčepní zařízení
Datart

Jak si zpříjemnit domácí sledování sportu? Mezi Čechy roste zájem o domácí grily nebo výčepní zařízení

V letošním roce čeká české reprezentanty hned několik velkých sportovních událostí, na kterých budou bojovat o ta úplně nejvyšší umístění. Mnoho z nás už nyní v pohodlí domova společně s přáteli sleduje výkony českých hokejistů. Vrchol sezóny čeká také české fotbalisty a olympioniky. Dokonalé zpestření těchto společných sportovních zážitků zajistí třeba domácí gril či výčepní zařízení, o které podle maloobchodního prodejce DATART roste dlouhodobě zájem.
Nové telefony Google Pixel si vyzkoušíte v DATARTu
Datart

Nové telefony Google Pixel si vyzkoušíte v DATARTu

V prodejnách DATART se představuje nová generace telefonů Google Pixel včetně zbrusu nového modelu Pixel 8a a jeho společníků – Pixel 8 a Pixel 8 Pro. Český maloobchodní prodejce elektroniky DATART se stává významným retailovým partnerem pro oficiální distribuci a vystavení telefonů Google Pixel v České republice a svým zákazníkům přináší prvotřídní technologie, které si na vybraných prodejnách mohou na vlastní oči prohlédnout a vyzkoušet.
Češi – národ fanoušků: Během sportovních akcí s českou účastí stoupá poptávka po nových televizích o desetinu
Datart

Češi – národ fanoušků: Během sportovních akcí s českou účastí stoupá poptávka po nových televizích o desetinu

Podle maloobchodního prodejce elektroniky DATART v týdnech před velkými sportovními akcemi s účastí českých reprezentantů pravidelně stoupají prodeje televizí, v průměru o 10 %. Díky souběhu tří velkých sportovních událostí však může v příštích měsících docházet k ještě výraznější nárůstům. Ne každá televize je však podle Michala Nováka, product managera DATART, ke sledování sportovních přenosů vhodná.