Datart··5 min

Poslední záchrana před vedrem? Klimatizace a větráky Češi ve velkém nakupují až s příchodem tropů

Datart

Datart

DATART je jedním z největších elektro prodejců v České republice a na Slovensku. Je součástí skupiny HP TRONIC Zlín, spol. s r. o. Datart má 115 prodejen na českém a 21 prodejen na slovenském trhu, více než tisíc elektrospecialistů, síť DATART dopravců. Je držitelem ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 v kategorii elektro a titulu Nejdůvěryhodnější značka obchodníků 2020, 2021 a 2022.

Tisková zpráva

Spolu s průměrnými teplotami v Česku podle ČHMÚ roste i četnost tropických dnů, kdy se teploty vyšplhají nad 30 °C. Právě výskyt teplotních extrémů má podle maloobchodního prodejce elektroniky DATART zásadní vliv na poptávku po přenosných klimatizacích, které se v českých domácnostech vlivem rostoucích teplot začínají rychle zabydlovat. Během horkého léta s dlouhodobějším výskytem tropických teplot dochází oproti chladnějším rokům k nárůstům prodejů klimatizací, ochlazovačů a větráků, v extrému např. až o 100 %, někdy i více.

Postupný růst teplot zaznamenal asi každý. Podle dat Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) byl uplynulý rok tím vůbec nejteplejším od počátku měření v roce 1961. Průměrná roční teplota vzduchu vloni dosáhla hodnoty 9,7 °C, tedy o 1,4 °C více, než je dlouhodobý normál (8,3 °C). Bohužel navíc nejde o žádnou výjimku. V posledních deseti letech jsme tuto hodnotu překonali kromě roku 2021 pokaždé.

Ruku v ruce s dlouhodobým růstem průměrných teplot jde i častější výskyt teplotních extrémů. Zatímco mezi lety 1961 a 1990 tuzemské měřicí stanice ročně zaznamenaly v průměru 5 tropických dní, kdy se teplota vzduchu vyšplhala nad hranici 30 stupňů, mezi lety 1991 a 2020 už to bylo hned 10,6 tropických dní ročně. Vloni jich dokonce bylo víc než 14.

Právě tyto extrémy přitom mají podle Pavla Janů z DATARTu za následek, že Češi častěji vyhledávají spotřebiče, které jim pomohou se v tropických vedrech ochladit. „Pokud je horké léto, přenosné klimatizace, ochlazovače a ventilátory se prodávají v opravdu extrémním množství. Oproti rokům, kdy je léto chladnější a teploty se drží do 30 stupňů se bavíme o nárůstech prodejů v řádech o desítky %. Obzvlášť vysoký nápor zákazníků pozorujeme především, když se teploty drží na extrémních hodnotách delší dobu, třeba jeden až dva týdny v kuse,“ komentuje trend Pavel Janů.

Největší zájem o tento sortiment DATART očekává v přicházejících týdnech. Vzhledem k dosavadnímu vývoji, zároveň i v porovnání s relativně teplou letní sezonou minulý rok, lze v letošním roce předvídat meziroční růst prodejů řádově o 20-30%.

Co nejrychlejší úleva od vedra

Kouzlem přenosných klimatizací, ochlazovačů a větráků, díky kterému se během letních veder řadí mezi nejvyhledávanější spotřebiče, je jejich relativní nenáročnost z pohledu instalace a používání. Větrák nebo přenosnou klimatizaci totiž dokáže během krátké chvíle zprovoznit prakticky každý – na rozdíl od robustnějších řešení, která často vyžadují odbornou montáž.

„Tímto způsobem mohou lidé na příchod veder zareagovat prakticky okamžitě. Když je teplo neúnosné, pořídí si přenosnou klimatizaci nebo ochlazovač a je po problému. To je u klasické klimatizace prakticky nemožné. Než vám ji stihne odborná firma nainstalovat, léto je dávno pryč,“ vysvětluje Pavel Janů hlavní výhodu těchto zařízení.

Stále větší popularitě se mezi spotřebiteli těší ochlazovače, které fungují na principu odpařování studené vody pomocí proudění vzduchu. Na rozdíl od základních ventilátorů tak dokáží vzduch v prostoru opravdu schladit a snížit teplotu na snesitelnou úroveň. Oproti klimatizacím zase lákají na příznivější ceny. V průběhu loňské sezóny se podle prodejních dat maloobchodního prodejce DATART zájem o ochlazovače přenosným klimatizacím dokonce vyrovnal. „Ochlazovače určitě nedosahují výkonu ani uživatelského komfortu, který nabízí přenosné klimatizace. Stále jsou však poměrně účinné a spousta zákazníků je proto volí jako takovou ekonomičtější variantu,“ říká Pavel Janů.

Podobně, jako se část zákazníků snaží ušetřit, se zároveň podle něj stále větší procento lidí nebojí připlatit si za sofistikovanější zařízení nabízející kromě chlazení i další funkce. Mnoho zákazníků například od spotřebiče očekává celoroční využití a volí proto modely kombinující funkci chlazení a větrání s funkcí čištění vzduchu, odvlhčování nebo dokonce topení. Stále populárnější je také možnost ovládat zařízení s pomocí aplikace v chytrém telefonu nebo v rámci systému chytré domácnosti.

Kontakt:

Petra Psotková

tisková mluvčí DATART

e-mail: [email protected]

tel.: (+420) 775 878 681

www.datart.cz

Zdroj ČHMÚ, dostupný zde.

Zdroj ČHMÚ, dostupný zde.

Zdroj: www.datart.cz

Další články

Další články od Datart

Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Podzim už je za dveřmi a spolu s ním přichází i potřeba postarat se o údržbu zahrad a okolí domovů. S tím vám pomohou praktičtí moderní zahradní pomocníci, kteří usnadňují péči o zahradu i přípravu domácích produktů. Jejich rostoucí popularitu mezi zákazníky potvrzuje i maloobchodní prodejce elektra DATART. Úspěch slaví třeba moderní sekačky na trávu, jejichž prodeje již během jarní sezóny, tedy v prvním čtvrtletí, vzrostly meziročně na téměř dvojnásobek.
| Datart
Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou začíná opět mírně růst. Úrovně z roku 2022 však zatím stále nedosahuje. Data maloobchodního prodejce DATART naznačují, že se Češi v nákupech pomalu osmělují a opět si začínají více pořizovat elektroniku rovněž pro zábavu. Výrazný dopad na trh letos měly globální sportovní akce, a také narůstající obměna televizorů z období změny - digitalizace televizního vysílání. V posledních několika měsících pak nákupní chování Čechů výrazně ovlivnilo počasí. Vytrvalá letní vedra vedla k růstu prodejů klimatizací, větráků a ochlazovačů meziročně řádově 31 %, během záplav zase výrazně stoupl zájem o čerpadla, odvlhčovače, svítilny či powerbanky.
| Datart
Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Nové modely iPhone, které v pondělí 9. září představila společnost Apple, míří do DATARTu. V síti prodejen a na e-shopu DATART si je budou moci zájemci předobjednat už v pátek 13. září od 14 hodin. Samotnéprodeje pak odstartují o týden později v pátek 20. září v 8 hodin. Stejně jako každý rok DATART očekává mimořádný zájem o tyto produkty. V první polovině letošního roku stouply prodeje iPhonů na českém trhu meziročně o 5 %, v DATARTu dokonce o 17 %.
| Datart
Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Českým spotřebitelům se pomalu vrací chuť utrácet. Jako největší lákadlo však nadále fungují slevy. Častější nákupy ve slevách totiž letos podle průzkumu FOCUS Marketing & Social Research plánuje hned 36 % Čechů. Zájem o výhodné a atraktivní ceny potvrzuje i přední prodejce elektroniky DATART. Během jarních dnů Marianne, jedné z největších prodejních akcí, opět zaznamenal výrazný nárůst návštěvnosti a prodejů. Podzimní Dny Marianne zahajující období předvánočních nákupů startují už 13. září a potrvají až do 16. září.
| Datart
Den D je tady: Electro World se od 1. září mění na DATART

Den D je tady: Electro World se od 1. září mění na DATART

To, co bylo dříve avizováno, se nyní stává realitou. Od 1. září dochází v České republice k transformaci řetězce Electro World na DATART. Tato změna představuje strategický krok k vytvoření jednoho z nejkomplexnějších prodejců elektroniky a domácích spotřebičů na trhu. DATART nabídne zákazníkům ještě hustší síť moderních prodejen, díky které bude mít každý z nich prodejnu DATARTU v dostupnosti do 30 minut jízdy.
| Datart
Netradiční platební metody táhnou. Počet nákupů s odloženou nebo rozloženou platbou u DATARTu v červenci meziročně stoupl o 150 %

Netradiční platební metody táhnou. Počet nákupů s odloženou nebo rozloženou platbou u DATARTu v červenci meziročně stoupl o 150 %

Proměňující se nákupní chování Čechů se promítá i do obliby různých platebních metod. Podle statistik maloobchodního prodejce elektroniky DATART tak výrazně roste popularita možnosti odložení nebo rozložení platby. Před začátkem prázdnin, v květnu a červnu, dosahovaly meziměsíční nárůsty nákupů využívajících jednu z těchto plateb téměř 90 %, v červenci pak vzrostl jejich počet meziročně o 150 %. Mezi tradičními platebními metodami dominují platby kartou, stále častěji je však čeští spotřebitelé provádí s pomocí mobilních zařízení.
| Datart
Přípravy na nový školní rok vrcholí: Zájem o notebooky a chytré telefony roste v závěru prázdnin o třetinu

Přípravy na nový školní rok vrcholí: Zájem o notebooky a chytré telefony roste v závěru prázdnin o třetinu

S rychle se blížícím koncem prázdnin nabírají na obrátkách přípravy na začátek nového školního roku, jejichž součástí bývá i nákup nového vybavení. Podle dat maloobchodního prodejce elektroniky DATART v závěru prázdnin výrazně roste zájem o chytré telefony a notebooky. V loňském roce jejich prodeje v tomto období vzrostly ve srovnání se začátkem prázdnin o více než 30 %. Zatímco telefony rodiče pořizují těm úplně nejmladším školákům, zájem o notebooky DATART registruje zejména studenty středních a vysokých škol.
| Datart
Nákupní chování formují společenské a ekonomické vlivy. Ovlivňuje ho však i počasí

Nákupní chování formují společenské a ekonomické vlivy. Ovlivňuje ho však i počasí

Nákupní chování spotřebitelů se často mění a je ovlivňováno mnoha faktory, které se ne vždy dají jednoduše předvídat. Kromě základního porozumění nákupním zvyklostem a cestám zákazníků, jsou zde další vlivy jako celospolečenské dění, ekonomická situace, nálada obyvatelstva, a dokonce i počasí, které mohou výrazně ovlivnit chuť spotřebitelů nakupovat.
| Datart
Slunné počasí motivuje Čechy k nákupu elektrických kol a koloběžek. V mimořádně teplých měsících rostou prodeje

Slunné počasí motivuje Čechy k nákupu elektrických kol a koloběžek. V mimořádně teplých měsících rostou prodeje

Zlín, 6. srpna 2024 S příchodem teplých dnů a slunného počasí volí stále více Čechů k přepravě po městě a cestování po republice prostředky drobné elektromobility. Již v dubnu, který byl letos mimořádně teplý, zaznamenal maloobchodní prodejce elektroniky DATART meziroční nárůst prodaných koloběžek řádově o 20 %. Elektrokola si podle Zděňka Pintery z DATARTu vedle seniorů, mezi kterými jsou dlouhodobě populární, stále častěji pořizují i mladší ročníky, kterým pomáhají zvládat náročnější trasy.
| Datart
V létě Češi za fotoaparáty a kamery utratí 300 milionů. Zájem o zrcadlovky a kompakty rapidně klesá, na trhu je nahrazují bezzrcadlovky

V létě Češi za fotoaparáty a kamery utratí 300 milionů. Zájem o zrcadlovky a kompakty rapidně klesá, na trhu je nahrazují bezzrcadlovky

V období letních dovolených stoupá podle maloobchodního prodejce elektroniky DATART zájem Čechů o fotoaparáty, kamery a další přístroje určené pro zaznamenávání zážitků. Během tří letních měsíců za ně lidé na českém trhu utratí více než 300 milionů korun. Dříve populární zrcadlovky a klasické kompaktní fotoaparáty, jejichž prodeje každým rokem klesají o desítky procent, jsou na trhu rychle nahrazované bezzrcadlovými fotoaparáty a akčními kamerami. Za nový fotoaparát spotřebitelé v průměru zaplatí 12 300 korun.
| Datart