Datart··5 min

Střídání času přináší pouze zanedbatelné úspory energií. Domácnostem ročně ušetří maximálně desítky korun

Datart

Datart

DATART je jedním z největších elektro prodejců v České republice a na Slovensku. Je součástí skupiny HP TRONIC Zlín, spol. s r. o. Datart má 115 prodejen na českém a 21 prodejen na slovenském trhu, více než tisíc elektrospecialistů, síť DATART dopravců. Je držitelem ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 v kategorii elektro a titulu Nejdůvěryhodnější značka obchodníků 2020, 2021 a 2022.

Tisková zpráva

Zlín, 26. 10. 2023 S blížící se změnou času se opět oživují debaty o smysluplnosti střídání letního a zimního času. Úspora energie díky omezení nutnosti svícení umělým světlem, která byla dříve hlavním argumentem podporujícím střídání, je podle Daniela Karoly z DATARTu minimální. Namísto klasických žárovek s wolframovým vláknem se dnes totiž v naprosté většině případů používají LED žárovky, jejichž spotřeba energie může být až patnáctkrát nižší. Úspory domácností plynoucí z posunu času se tak reálně pohybují jen v řádech desítek korun.

V noci ze soboty na neděli 29. října 2023 opět dojde ke změně času. Ve 3:00 se ručičky hodin po celé České republice posunou o hodinu zpět na 2:00. Ve stejnou chvíli se čas vrátí i ve všech ostatních státech Evropské unie. My si tak budeme moci dopřát o hodinu více spánku. Systém střídání letního a zimního času u nás funguje už dlouhé desítky let. V posledních letech se ovšem stále častěji objevují hlasy zpochybňující jeho smysluplnost a bojující za jeho zrušení.

Jako hlavní benefit střídání letního a zimního času se nejčastěji uvádí energetické úspory. Logika je jednoduchá: Díky posunu času je po delší část doby běžné denní aktivity člověka dostupné sluneční světlo a je proto možné omezit využívání světla umělého. To dříve představovalo významné finanční úspory. Tento argument ovšem dnes neobstojí. Už delší dobu totiž platí, že neúsporné žárovky s wolframovým vláknem, které více než 90 % spotřebované energie přemění na teplo, jen tak neseženete.

„Pro zachování střídání času mohou existovat pádné argumenty. Úspora energie ovšem už delší dobu není jedním z nich. Prodej klasických žárovek s wolframovým vláknem je v rámci Evropské unie až na specifické výjimky zakázaný už více než deset let. V regálech obchodů je zcela nahradily LED žárovky jejichž spotřeba energie je ve srovnání minimální. Reálná úspora spotřeby energie, které je možné díky střídání času dosáhnout, je proto zanedbatelná,“ vysvětluje Daniel Karola, Manažer produktového marketingu Accessories DATART a pokračuje: „Kromě výrazné úspory energie mají LED žárovky také výrazně delší životnost. Zatímco klasické žárovky vydržely svítit asi tisíc hodin, v případě jejich nástupců se životnost zpravidla pohybuje od dvaceti tisíc hodin výš.“

Právě LED žárovky segment osvětlení v posledních letech zcela ovládly. Oproti klasické 60wattové žárovce nabídne běžná LED žárovka produkující stejné množství světla téměř 90% úsporu energie. Za hodinu svícení tak aktuálně namísto 24 haléřů zaplatíte 3 haléře. Za celé období zimního času vyjde hodina svícení denně navíc u takovéto žárovky na necelých 5 korun. Ještě výrazněji je pak možné ušetřit při provozu žárovek v energetické třídě A podle klasifikace energetických štítků platné od roku 2021. Ty dosahují při stejné svítivosti spotřeby pouhých 4 wattů. Výdaje za jejich provoz jsou tak oproti klasickým žárovkám hned patnáctkrát nižší.

„Zanedbatelnost úspor při změně času samozřejmě platí pouze v případě, že lidé skutečně používají LED žárovky. Pokud tak zatím neučinili, rozhodně bych jim proto doporučil zkontrolovat si všechna svítidla v domácnosti a ujistit se, že všechny klasické žárovky nahradili LED žárovkami. Při svícení tři hodiny denně roční provoz klasické žárovky vyjde při ceně elektřiny 4 Kč/KWh na 260 korun. V případě LED žárovky to je jen okolo 35 korun. Investice do LEDky se tak vrátí za necelý rok,“ upozorňuje Daniel Karola, Manažer produktového marketingu Accessories.

LED žárovky se zpočátku setkávaly s rozporuplnými reakcemi spotřebitelů. Jedním z hlavních důvodů, proč byli lidé při přechodu na LED žárovky zdrženlivější, byla jejich cena. Ta se u prvních LED žárovek, které se na trhu objevily, pohybovala v řádu několika stovek korun. Oproti klasickým žárovkám, které bylo v té době možné pořídit za pár desítek korun, tak představovaly poměrně výraznou investici. Dnes však není díky optimalizaci výrobních procesů a mnohanásobnému navýšení objemů produkce problém najít LED žárovky v podobné cenové hladině.

„Výrobci žárovek neustále přichází s novými produkty plnými inovací. Na popularitě v posledních letech získávají tzv. chytré žárovky, které v závislosti na konkrétním modelu umožňují uživateli například regulovat intenzitu světla či jeho barvu. Zpravidla také nabízí možnost integrace do ekosystému chytré domácnosti. To umožňuje jejich ovládání s pomocí mobilní aplikace, hlasovými pokyny, nebo dokonce kompletní automatizaci domácího osvětlení. Zájem o ně je ze strany spotřebitelů výrazný a neustále roste. Ve srovnání s loňským rokem vzrostly jejich prodeje více než dvojnásobně,“ říká Daniel Karola, Manažer produktového marketingu Accessories.

Výpočet na základě ceny elektřiny 3 960 Kč za MWh, kterou bude ČEZ domácnostem nabízet od ledna 2024.

Zdroj: www.datart.cz

Další články

Další články od Datart

Rychlost a flexibilita na prvním místě: Zákazníci DATARTu stále preferují osobní odběr, roste však zájem o výdejní boxy

Rychlost a flexibilita na prvním místě: Zákazníci DATARTu stále preferují osobní odběr, roste však zájem o výdejní boxy

Při online nákupech elektroniky lidé stále nejčastěji volí možnost osobního odběru na prodejně. Podle statistik maloobchodního prodejce DATART zákazníci tento způsob doručení zboží volí u téměř 70 % objednávek. Rostoucí zájem prodejce registruje v případě doručení na výdejní místa a do samoobslužných boxů, aktuálně jsou druhou nejčastější volbou. Doručení domů naopak oslabuje. Podle Mariána Sirotka z DATARTu je v současné době nejdůležitější spotřebitelům poskytnout co nejširší výběr, aby si sami mohli zvolit způsob, který nejlépe odpovídá jejich časovým a praktickým požadavkům.
| Datart
Ještě efektivnější práce s daty: DATART nově využívá systémy nové generace od SAP

Ještě efektivnější práce s daty: DATART nově využívá systémy nové generace od SAP

Efektivní práce s daty dokáže udělat ve vysoce konkurenčním prostředí trhu se spotřební elektronikou zásadní rozdíl. Společnost HP TRONIC, lídr českého retailového trhu, pod jehož křídla spadá DATART, ETA či síť wellness hotelů, proto zavádí systémy nové generace od SAP. Od těchto inovací si slibuje nejen snížení provozních nákladů, ale také rychlejší plánování, efektivnější distribuci zboží a snazší expanzi na nové trhy.
| Datart
DATART pomáhá, kde je potřeba

DATART pomáhá, kde je potřeba

Rozsáhlé povodně, které v září zasáhly velkou část České republiky, za sebou zanechaly výrazné škody v českých domácnostech. Na potřebu rychlé pomoci reagovala také společnost DATART, která do postižených oblastí rozdistribuovala více než dvě stoky odvlhčovačů. Kromě toho zaměstnanci DATARTu uspořádali interní sbírku, jejíž výtěžek společnost zdvojnásobila – celkem tak na pomoc zaměstnancům a jejich rodinám v zasažených regionech putovalo více než 600 tisíc korun.
| Datart
Připraveni na budoucnost s USB-C? Univerzálním konektorem je už nyní vybavených řádově 82 % telefonů

Připraveni na budoucnost s USB-C? Univerzálním konektorem je už nyní vybavených řádově 82 % telefonů

Trh s elektronikou je již z velké části připravený na nová pravidla sjednocující nabíjecí standardy v EU. Podle statistik maloobchodního prodejce elektroniky DATART je univerzálním konektorem USB typu C vybavených 82 % nabízených telefonů. Pravidla, která vejdou v platnost na konci roku, tak splňují už nyní. Mezi chytrými telefony má USB-C dokonce 9 z 10 modelů. V případě tlačítkových telefonů naopak stále převládá konektor Micro USB. Spolu s množstvím zařízení vybavených konektorem USB-C v Česku stoupá poptávka po kompatibilních nabíječkách.
| Datart
Myčky a sušičky jako nezbytní domácí pomocníci: Hlavní roli při nákupu hraje technologický pokrok a úspora energie

Myčky a sušičky jako nezbytní domácí pomocníci: Hlavní roli při nákupu hraje technologický pokrok a úspora energie

V každodenním shonu se moderní spotřebiče jako myčky a sušičky stávají nepostradatelnými pomocníky, kteří v domácnostech ulehčují život a šetří drahocenný čas. Ať už se jedná o maminky, tatínky nebo kohokoli, kdo má na starosti práce v domácnosti, dnešní spotřebiče nabízejí snadné ovládání a uživatelský komfort pro všechny členy rodiny. Nejnovější údaje prodejce elektroniky DATART ukazují, že v současné době na popularitě získávají zejména energeticky úsporné modely praček i myček nádobí, které přináší výhody nejen finanční, ale i ekologické.
| Datart
DATART spouští nový kreativní koncept. V hlavní roli se objeví zákazníci se svými každodenními elektro zážitky

DATART spouští nový kreativní koncept. V hlavní roli se objeví zákazníci se svými každodenními elektro zážitky

DATART představuje nový komunikační koncept, který posouvá vnímání značky směrem k hlubšímu propojení se zákazníky. Ve spolupráci s agenturou Havas se značka vydává cestou, která více reflektuje každodenní zážitky a potřeby spotřebitelů. Nový přístup se odklání od dřívějších futuristických vizí a zaměřuje se na reálný život, čímž DATART potvrzuje svou roli spolehlivého partnera pro každého, kdo hledá nejen špičkové produkty, ale především služby, které zjednodušují život. Tváří nové kampaně se stal komik Lukáš Pavlásek.
| Datart
Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Podzim už je za dveřmi a spolu s ním přichází i potřeba postarat se o údržbu zahrad a okolí domovů. S tím vám pomohou praktičtí moderní zahradní pomocníci, kteří usnadňují péči o zahradu i přípravu domácích produktů. Jejich rostoucí popularitu mezi zákazníky potvrzuje i maloobchodní prodejce elektra DATART. Úspěch slaví třeba moderní sekačky na trávu, jejichž prodeje již během jarní sezóny, tedy v prvním čtvrtletí, vzrostly meziročně na téměř dvojnásobek.
| Datart
Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou začíná opět mírně růst. Úrovně z roku 2022 však zatím stále nedosahuje. Data maloobchodního prodejce DATART naznačují, že se Češi v nákupech pomalu osmělují a opět si začínají více pořizovat elektroniku rovněž pro zábavu. Výrazný dopad na trh letos měly globální sportovní akce, a také narůstající obměna televizorů z období změny - digitalizace televizního vysílání. V posledních několika měsících pak nákupní chování Čechů výrazně ovlivnilo počasí. Vytrvalá letní vedra vedla k růstu prodejů klimatizací, větráků a ochlazovačů meziročně řádově 31 %, během záplav zase výrazně stoupl zájem o čerpadla, odvlhčovače, svítilny či powerbanky.
| Datart
Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Nové modely iPhone, které v pondělí 9. září představila společnost Apple, míří do DATARTu. V síti prodejen a na e-shopu DATART si je budou moci zájemci předobjednat už v pátek 13. září od 14 hodin. Samotnéprodeje pak odstartují o týden později v pátek 20. září v 8 hodin. Stejně jako každý rok DATART očekává mimořádný zájem o tyto produkty. V první polovině letošního roku stouply prodeje iPhonů na českém trhu meziročně o 5 %, v DATARTu dokonce o 17 %.
| Datart
Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Českým spotřebitelům se pomalu vrací chuť utrácet. Jako největší lákadlo však nadále fungují slevy. Častější nákupy ve slevách totiž letos podle průzkumu FOCUS Marketing & Social Research plánuje hned 36 % Čechů. Zájem o výhodné a atraktivní ceny potvrzuje i přední prodejce elektroniky DATART. Během jarních dnů Marianne, jedné z největších prodejních akcí, opět zaznamenal výrazný nárůst návštěvnosti a prodejů. Podzimní Dny Marianne zahajující období předvánočních nákupů startují už 13. září a potrvají až do 16. září.
| Datart