Plzeňský Prazdroj··6 min

Prazdroj investuje přes miliardu korun do vratných lahví. V Česku bude zálohovaná celá jeho tuzemská produkce ve skle

Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj, a. s., je česká firma, pivovar založený v roce 1842, který produkuje první pivo plzeňského typu, Pilsner Urquell. Od roku 2017 patří pod japonskou mateřskou společnost Asahi.

Tisková zpráva

Plzeňský Prazdroj investuje více než miliardu korun do rozšíření sortimentu ve vratných lahvích. Jako poslední ze svých tuzemských značek do nich nyní překlápí třetinky Frisco a piva značky Elektrárna. Veškeré skleněné lahve, do kterých pivovar plní své produkty pro český trh, tak budou od příštího roku vratné. Finálním krokem, který Prazdroji umožní distribuovat celé portfolio v opakovaně použitelných skleněných obalech, je zprovoznění nové automatické stáčecí linky v plzeňském pivovaru. Díky tomu ročně nevyprodukuje přes 30 milionů jednorázových skleněných lahví.

Celkem Prazdroj do završení projektu cirkularity skleněných obalů investoval 1,1 miliardy korun. Větší část z toho – 700 milionů korun – zamířila do nové stáčecí linky v Plzni, zbytek je vyčleněn zejména na nákup vratných lahví a přepravek. „Letos jsme v Plzni zprovoznili novou plně automatickou linku, na které denně dokážeme naplnit zhruba 900 tisíc lahví o objemech 500 a 330 ml. Veškeré produkty také umístí do přepravek nebo zabalí do papírových kartonů různých velikostí,“ říká manažer plzeňského pivovaru Petr Kofroň. V Plzni tak má Prazdroj už celkem tři lahvové linky, všechny s podobným výkonem. Novinkou u poslední investice je, že přinese až třetinovou úsporu energií a má o polovinu nižší spotřebu vody oproti starším typům linek.

Skleněné lahve jsou nejprodávanějším obalem z produkce Prazdroje. Celkem v nich pivovar v Česku prodá téměř 37 procent své produkce. Většina je už nyní vratná, pouze 2 procenta portfolia doposud tvořily nevratné lahve. Od příštího roku bude nově zálohovaná veškerá běžná tuzemská produkce pivovaru ve skle. Výjimkou zůstanou pouze občasné limitované edice. „Frisco se zařadí do rodiny našich vratných obalů, tedy k ostatním skleněným lahvím a sudům, které používáme opakovaně a vydrží řadu let. Tím pádem budeme mít víc než 70 % portfolia zálohovaného. Zbývat nám budou jen plechovky, pro které ale u nás nyní neexistuje efektivní systém sběru a následné recyklace. Pokud by se podařilo v Česku zavést zálohový systém i na ně, bude šance využívat materiál z vrácených plechovek opakovaně, což bude mít zásadní pozitivní dopad na životní prostředí. A my bychom tak mohli našim spotřebitelům nabídnout plně cirkulární portfolio,“ říká Ivan Tučník, manažer udržitelnosti Plzeňského Prazdroje.

Obrovskou výhodou vratných lahví je jejich dlouhodobá použitelnost. V průměru Prazdroj každou vratnou lahev naplní 26krát a na trhu vydrží 7 až 8 let. „Vratné skleněné lahve mají v průměru šestkrát nižší uhlíkovou stopu než lahve jednorázové. Přechod značky Frisco na vratné sklo tak sníží celkovou uhlíkovou stopu našich obalů o více než pět procent,“ doplňuje Ivan Tučník. Přechod Frisca a piv z Elektrárny na vratné lahve tak přinese celkovou úsporu 4 133 tun CO2, což znamená snížení celkových emisí Prazdroje napříč hodnotovým řetězcem (tzv. Scope 1, 2, 3) o 1,4 procenta.

Zároveň to znamená, že pivovar nevyprodukuje ročně přes 30 milionů jednorázových lahví. Ty by postavené vedle sebe vytvořily řadu o délce 1 770 kilometrů, což je zhruba cesta z Prahy do španělské Barcelony. Prazdroj tak ušetří 6 206 tun skla, které by bylo použito pouze jednou. „U půllitrových vratných lahví máme díky zálohovému systému dlouhodobou návratnost zhruba 98 procent. U třetinek, které jsme ve velkém začali letos nabízet také ve vratných lahvích, se tomu postupně blížíme. To dokazuje, že zálohované obaly mají smysl a lidé v Česku jsou na vracení zvyklí,“ doplňuje Martina Vajskebrová, manažerka výrobních materiálů a obalů Plzeňského Prazdroje.

Zálohované třetinky Frisca se začnou na trhu objevovat na přelomu září a října. Do konce roku se přidají i vratné lahve piv z Elektrárny. Prazdroj počítá s tím, že zhruba od nového roku, po doprodání všech zásob, již budou na českém trhu pouze vratné třetinkové obaly těchto značek. Tím se v Česku zakončí cesta k plné cirkularitě skleněných lahví z tuzemské produkce Prazdroje.

Poznámka pro editory

  • Dlouhodobě jsou vratné všechny půllitrové lahve Prazdroje, k nim se postupně přidaly i třetinkové obaly většiny značek spadajících pod Prazdroj. Mezi posledními značkami se do vratných lahví překlopí do konce roku 2024 Frisco a piva značky Elektrárna.
  • Nová plně automatická linka na skleněné lahve v objemu 500 a 330 ml dokáže zpracovat 10 druhů lahví a balit finální produkt do plastových přepravek nebo papírových skupinových balení, které se následně můžou zabalit do plastové přepravky nebo kartonové krabice.
  • Novou stáčírenskou technologii v Plzni vybudovala německá firma KHS, Prazdroj do ní investoval celkem 700 miliónů Kč. Dalších 390 milionů korun pivovar použil na nákup vratných lahví, přepravek a související náklady, což zahrnuje lahve značek Frisco, Proud nebo Radegast.
  • Celkem má Prazdroj v plánu nakoupit zhruba 67 milionů lahví do roku 2028. Součástí projektu je rovněž nákup téměř 1,5 milionu nových přepravek ve stejném období.
  • Přechod na vratné lahve znamená úsporu 4 133 tun CO2 z celkové emisní stopy Prazdroje. To je zhruba 5,2 procenta celkových obalových emisí Prazdroje (srovnání s rokem 2023). Prodeje v nevratném skle přitom tvoří necelé 2 procenta prodejů Prazdroje na českém trhu. Tato úspora emisí zároveň znamená zhruba 1,4 procenta celkových emisí CO2 Prazdroje od semínka po sklenici (Scope 1, 2, 3).
  • S exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva.
  • Plzeňský Prazdroj získal v roce 2023 v žebříčku aliance Byznys pro společnost TOP Odpovědná firma tři první místa: v hlavní kategorii „TOP odpovědná velká firma“ a v oborových kategoriích „TOP odpovědná firma v inovacích“ a „TOP odpovědná firma v životním prostředí“.

Zdroj: www.prazdroj.cz

Další články

Další články od Plzeňský Prazdroj

Gastrotip z Plzně: Svatomartinské hodování v Hospodě Na Spilce

Gastrotip z Plzně: Svatomartinské hodování v Hospodě Na Spilce

V Hospodě Na Spilce budou letos slavit svátek svatého Martina od 8. do 11. listopadu. Speciálnímu svatomartinskému menu bude v souladu s tradicí dominovat dozlatova vypečená husička a další neodolatelné delikatesy korunované správně ošetřeným a načepovaným pivem.
| Plzeňský Prazdroj
Listopadový víkendový tip: Svatomartinské prohlídky se školou čepování

Listopadový víkendový tip: Svatomartinské prohlídky se školou čepování

Zda a kam letos přijede svatý Martin na bílém koni, zatím není jisté, ale v pivovaru Velké Popovice nedaleko Prahy v listopadu zaručeně bude bílý kozel! O víkendu 9. a 10. 11. vždy v 11 a ve 13 hodin se tam uskuteční speciální Svatomartinské prohlídky se školou čepování, rozšířenou ochutnávkou piva a drobným občerstvením.
| Plzeňský Prazdroj
Prazdroj ve svých pivovarech rekordně šetří vodou, ukazuje jeho nová Zpráva o udržitelnosti

Prazdroj ve svých pivovarech rekordně šetří vodou, ukazuje jeho nová Zpráva o udržitelnosti

Už od roku 2026 budou všechny velké tuzemské firmy vydávat svůj nefinanční reporting povinně. Plzeňský Prazdroj ho letos na dobrovolné bázi vydává už po osmnácté. Představuje v něm své aktivity v pivovarech i mimo ně, které mu pomáhají snižovat dopad jeho podnikání na životní prostředí. V roce 2023 dosáhl historicky nejnižší průměrné spotřeby vody v pivovarech, výrazně se posunul na cestě k plné cirkularitě obalů, investoval do fotovoltaiky a dalších technologií snižujících emise ve výrobě. Zpráva o udržitelnosti 2023 se ale také věnuje dodavatelsko-odběratelskému řetězci, protože drtivá většina emisí pochází z činností mimo pivovary, a projektům, kterými Prazdroj podporuje pěstitele chmele a ječmene. Zprávu Prazdroj vydává u příležitosti Světového dne udržitelnosti, který každoročně připadá na poslední říjnovou středu.
| Plzeňský Prazdroj
Sladovníci Prazdroje začali zpracovávat letošní úrodu ječmene. Ten i letos potrápily výkyvy počasí

Sladovníci Prazdroje začali zpracovávat letošní úrodu ječmene. Ten i letos potrápily výkyvy počasí

Do Plzeňského Prazdroje dorazily v těchto dnech první várky sladovnického ječmene z letošní sklizně. Pracovníci pivovaru z něj začínají na vlastní sladovně připravovat slad, jednu z klíčových surovin pro české pivo. Celkem Prazdroj od tuzemských farmářů nakoupí zhruba 150 000 tun sladovnického ječmene. Podle prvních laboratorních analýz je kvalita letošní úrody dobrá. Přesto ječmen i letos ovlivňovalo nestálé počasí. I proto Prazdroj spolu se zemědělci hledá cesty, jak pěstování této plodiny adaptovat na klimatickou změnu.
| Plzeňský Prazdroj
Frisco se teď vrací, zpívají Holki v novém hitu

Frisco se teď vrací, zpívají Holki v novém hitu

Lahve od Frisca už po vypití neskončí v kontejneru nebo koši. Oblíbený nápoj z portfolia Plzeňského Prazdroje se nově stáčí do zálohovaných třetinkových lahví. Na důležité rozhodnutí, které zredukuje až 30 milionů jednorázových obalů ročně, upozorňuje i novou písní a klipem hudební skupina Holki.
| Plzeňský Prazdroj
Sváteční gastrotip z plzeňského pivovaru: Oslavy vzniku republiky se slovenskými víny a tradičními pokrmy

Sváteční gastrotip z plzeňského pivovaru: Oslavy vzniku republiky se slovenskými víny a tradičními pokrmy

Plzeňané i návštěvníci západočeské metropole si letos mohou dosyta užít originální oslavu Dne vzniku samostatného československého státu. V pondělí 28. října se bude konat Degustační večer slovenských vín a chutí v Konferenčním centru Secese, na který od 30. října do 3. listopadu naváže Slovenský týden v Hospodě Na Spilce.
| Plzeňský Prazdroj
Emeritní sládek Plzeňského Prazdroje Václav Berka: muž, díky kterému pijeme skvělé pivo po celém Česku

Emeritní sládek Plzeňského Prazdroje Václav Berka: muž, díky kterému pijeme skvělé pivo po celém Česku

Pivo bez pěny a ve špatně umyté sklenici? Ještě v devadesátých letech nic neobvyklého. Václav Berka se rozhodl to změnit. Dnes emeritní vrchní sládek Plzeňského Prazdroje zasvětil celý život plzeňskému ležáku a před 20 lety stál u zrodu obchodních sládků, kteří se starají, aby se v hospodách čepovalo stejně dobré pivo, jako když se uvaří v pivovaru. Právě tým, který sestavil, má lví podíl na tom, že se kvalita piva čepovaného v tuzemských hospodách a restauracích v uplynulých dvaceti letech výrazně zlepšila. I proto nyní Český svaz pivovarů a sladoven uvedl Václava Berku do Síně slávy českého pivovarství a sladařství.
| Plzeňský Prazdroj
Prazdroj zrekonstruuje garáže na nádvoří pivovaru. Vznikne nová odpočinková zóna i schody k řece

Prazdroj zrekonstruuje garáže na nádvoří pivovaru. Vznikne nová odpočinková zóna i schody k řece

Plzeňský Prazdroj zahájil v areálu pivovaru v Plzni velkou rekonstrukci garáží, které se nacházejí vedle Návštěvnického centra. Projekt přinese zásadní proměnu pivovarského nádvoří i novou odpočinkovou zónu se schody u řeky Radbuzy, čímž se pivovar ještě více otevře veřejnosti. Pro obyvatele a návštěvníky Plzně to znamená rozšíření veřejně přístupného prostoru uvnitř pivovarského areálu a nové možnosti pro kulturní a společenské akce.
| Plzeňský Prazdroj
Plzeňský ležák oslavil 182. narozeniny. Připíjeli mu slavné osobnosti na Pilsner Festu i štamgasti v hospodách

Plzeňský ležák oslavil 182. narozeniny. Připíjeli mu slavné osobnosti na Pilsner Festu i štamgasti v hospodách

V sobotu 5. října proběhly tradiční oslavy piva Pilsner Urquell v plzeňském pivovaru. Ve stejný moment, kdy probíhal na hlavním podiu přípitek symbolicky v 18:42, se připíjelo i za branami pivovaru, a to ve vybraných hospodách a restauracích napříč Českem. Společně tak tisíce návštěvníků Pilsner Festu, osobností i štamgastů v podnicích připilo na oslavu 182. výročí piva, které si získalo srdce lidí na celém světě.
| Plzeňský Prazdroj
Vynést 10 piv do 41 schodů. Pinkasovu noční můru letos nejlépe zvládl výčepní z pražské restaurace Na Markétě

Vynést 10 piv do 41 schodů. Pinkasovu noční můru letos nejlépe zvládl výčepní z pražské restaurace Na Markétě

Načepovat 10 půllitrů piva Pilsner Urquell a vyběhnout s nimi 41 schodů v co nejkratším čase – takový úkol čekal na účastníky tradičního závodu výčepních Pinkasova noční můra. Kromě rychlosti hodnotila odborná porota i kvalitu načepovaných a donesených piv, která před ni soutěžící postavili. Vítězem letošního klání, které se v pražské restauraci U Pinkasů konalo již po čtrnácté, se stal Jan Lukeš z restaurace Na Markétě.
| Plzeňský Prazdroj