Praha, 22. dubna 2024 – Jak prokázal nedávný průzkum společnosti Danone, stav planety není spotřebitelům lhostejný a dávají to najevo při výběru zboží. Letos prohlásilo téměř 35 % respondentů, že při nakupování potravin berou v úvahu jejich vliv na planetu. Především mladší generace čím dál častěji preferuje rostlinné alternativy živočišných potravin, například nápoje na rostlinné bázi. Mezi respondenty ve věku 18 až 26 let je dokonce 12,6 % veganů, vegetariánů a flexitariánů, což je téměř dvakrát více než v průměrné populaci (6,6 %)
Pro generaci Z je důležitá chuť, pro starší zdravotní benefity
26,9 % respondentů ve věku 18 až 26 let konzumuje rostlinné produkty dokonce více než jednou týdně. Tato věková skupina tak činí hlavně kvůli chuti (43 %), benefitům pro zdraví (39,2 %) a pozitivnímu vlivu na planetu (38 %), s přibývajícím věkem ale začíná převládat zdravotní hledisko – ve věku 54 až 65 let je to hlavním důvodem ke konzumaci rostlinných alternativ pro téměř polovinu respondentů průzkumu (49,5 %).
Příležitostem, při kterých spotřebitelé konzumují nápoje na rostlinné bázi, vévodí dva denní momenty – svačina (49,8 %) a snídaně (39,5 %). Nejčastěji respondenti rostlinné nápoje využívají při vaření nebo pečení (39,1 %), generace Z si je ale také často přidává do kávy (34,2 %) nebo je pije jen samotné (32,9 %).
Snídej podle chuti
Hana Ďurajková, brand manažerka značky Alpro, potvrzuje výsledky průzkumu: „Když zvažujeme, jaké produktové novinky našim zákazníkům přineseme, je pro nás klíčová jejich chuť, protože právě ta je základním předpokladem pro úspěch v kategorii rostlinných alternativ. Dále se zaměřujeme na snídani jako na klíčový moment dne, který je důležitý pro jeho zdravý a vyvážený začátek.“
Značka Alpro nedávno navázala spolupráci s populárním zpěvákem a sportovcem Benem Cristovao a společně se věnují edukaci o zdravém životním stylu. Ben Cristovao, který je už řadu let veganem, k tomu dodává: „Rád bych inspiroval co nejvíce lidí k tomu, aby přemýšleli, co jedí. Jsem vegan – nedělá mi ale žádný problém dělat aktivně náročnej bojovej sport a i na koncertech nechávám spoustu energie. Budu rád, pokud si na mě při snídani lidi vzpomenou. To, co si vyberou k prvnímu jídlu dne, ovlivňuje jejich energii, zdraví i planetu.“
O průzkumu
Třetí ročník průzkumu, který společnost Danone organizuje ve střední a východní Evropě, se uskutečnil na začátku března 2024 mezi 1000 respondenty v České republice. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. Společnost Danone se zavázala k udržitelně vyvážené výživě a je leaderem hnutí za flexitariánskou stravu.
Zdroj: danone.cz