Edenred··5 min

Letní bilance volnočasových benefitů: Čechy láká cestování, kultura a sport

Edenred

Edenred

Edenred je francouzská společnost, která se specializuje na vydávání stravenek a jiných dávek zaměstnancům. Společnost byla založena v roce 1962 a sídlí v Paříži. Edenred má pobočky ve více než 40 zemích a zaměstnává více než 10 000 lidí.

Tisková zpráva

Stabilizace inflace a růst reálných mezd se odrazily v návycích Čechů při využívání volnočasových benefitů. Nejnovější data společnosti Edenred ukazují, že čeští zaměstnanci začali častěji využívat volnočasové benefity k relaxačním, kulturním a sportovním aktivitám. Češi utratili za kulturní a odpočinkové akce v období od června do srpna o 5 % více než v minulém roce. Největším segmentem (48 %) zůstává péče o zdraví, která trvale stoupala především během koronavirové pandemie i postpandemických let.

Po několika turbulentních letech, kdy domácnosti čelily nejisté ekonomické situaci, se letošní prázdninová sezóna zdánlivě nese v duchu nových trendů. Zatímco v minulém roce mnozí čeští zaměstnanci v odpověď na nejrůznější krize využívali volnočasové benefity především k pokrytí nutných výdajů, letošní léto přineslo výrazný nárůst v oblasti zážitků, relaxace, cestování, ale i kulturních událostí.

„Z našich dat vyplývá, že Češi si častěji dopřávají kulturní vyžití, sportovní aktivity a cestování. Do nových trendů v uplatňování volnočasových benefitů se promítají mimo jiné ekonomicky stabilnější podmínky, ale také větší vůle zaměstnanců uplatnit tento příspěvek za účelem aktivního odpočinku a péče o duševní zdraví,“ komentuje Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred, a dodává, že změny v preferencích jsou ovlivněny i teprve nedávno zavedeným „benefitním stropem“, který značí maximální zdanitelnou částku, kterou mohou zaměstnanci čerpat – tedy 21 983 Kč. V rámci ní se rozhodují nad svými prioritami.

Jaké benefity jsou letos populární?

Češi se během letošních prázdnin rozhodli věnovat více volného času cestování. Ať už zvolili dovolenou v tuzemsku nebo v zahraničí, tato kategorie se stala jasným favoritem. V kontextu útraty zaměstnaneckých benefitů zaznamenala nárůst o více než tři procentní body a dosáhla tak na 19 % podílu celkových benefitních výdajů v červnu, červenci a srpnu.

„S návratem inflace do normálu a obnovením růstu reálných mezd se lidem vrací dobrá nálada a jsou opět ochotni utrácet za radosti. Vidíme to na rekordních tržbách cestovních kanceláří za dovolené v zajímavých destinacích, aby si lidé po roce a půl krize pořádně odpočinuli. Vidíme i to, že lidé během léta častěji cestovali i po Česku, často vyjížděli zejména na prodloužené víkendy za památkami nebo do horských středisek, pro které je léto čím dál zajímavější sezónou a přizpůsobují tomu i svou nabídku vyžití,“ shrnuje nálady Čechů prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

benefity_01

Vedle cestování zaznamenala nárůst i oblast sportu (+1,14 %) a kultury, především pak návštěvnost kin, která se i přes konkurenci streamovacích služeb stále drží v oblíbenosti (+ 0,29 %). Také útrata za nákup knih (+ 0,53 %) se stává stále populárnější. Navýšení zaznamenala rovněž oblast optiky, a to o celkem 1,18 procentního bodu. Dlouhodobě přitom platí, že za produkty pro péči o zrak utratí průměrný zaměstnanec zhruba desetinu svých benefitů.

Ačkoliv v letních měsících Češi přesunuli svůj zájem k cestování a volnočasovým aktivitám, nejpopulárnější a nejvyužívanější kategorií zůstalo zdraví. Využívání volnočasových benefitů se v tomto odvětví sice snížilo 6 procentních bodů z celkového rozpočtu, ale segment i přesto zůstává nejsilnějším z hlediska objemu útraty (48 %). V průměru sem tedy putuje zhruba každá druhá utracená koruna za benefity.

Co to znamená pro zaměstnavatele?

V porovnání s přechozími lety, které byly navíc poznamenány pandemií, je z dat vidět, že se zaměstnanci začínají opět zajímat o benefity, které nabízejí možnost aktivního odpočinku. Útratu odměn nad rámec platu preferují přizpůsobovat podle vlastních potřeb a ekonomických okolností. „Přestože můžeme v budoucích měsících očekávat, že se vlivem sezónnosti některé kategorie vrátí do původních čísel, potvrzuje se, že zaměstnanci vítají primárně možnost alokovat benefity tam, kde je zrovna potřebují. Je to jasný signál pro zaměstnavatele. Flexibilní benefity se stávají nejen nástrojem pro zvýšení spokojenosti zaměstnanců, ale také klíčovým prvkem pro budování atraktivního pracovního prostředí a zvýšení loajality zaměstnanců,“ dodává Aneta Martišková.

benefity_02

Zdroj: www.edenred.cz

Další články

Další články od Edenred

Náborovou kampaň letos spustilo přes 37 % firem. Nejinspirativnější projekty bodovaly na Recruitment Academy Awards

Náborovou kampaň letos spustilo přes 37 % firem. Nejinspirativnější projekty bodovaly na Recruitment Academy Awards

Letošní ročník se nesl v duchu technologických inovací, především praktického využití umělé inteligence v HR.
| Edenred
Umělá inteligence proniká i do HR – ale pomalu. Využívá ji 25 % personalistů

Umělá inteligence proniká i do HR – ale pomalu. Využívá ji 25 % personalistů

Personalisté dnes využívají umělou inteligenci nejčastěji při tvorbě a optimalizaci pracovních inzerátů – činí tak více než 90 % z těch, kteří mají nástroje k dispozici. Možnosti využití AI v HR jsou však mnohem pestřejší. Technologie může například zefektivnit výběr nových uchazečů, interní komunikaci nebo HR marketing – od návrhů pracovních inzerátů až po personalizované příspěvky na LinkedIn. Zrychluje také zpracování informací o kandidátech a pomáhá s plněním rutinních úkolů, které dříve zabíraly celé hodiny. Přínos tedy není jen v úspoře času, ale i v samotné kvalitě – AI může přinést lepší obsah, větší objektivitu a vyšší přesnost, a to napříč celým HR spektrem.
| Edenred
Benefit budoucnosti? Prevence! Zdravotní benefity využívá 42 % zaměstnanců

Benefit budoucnosti? Prevence! Zdravotní benefity využívá 42 % zaměstnanců

Lze je využít také ve prospěch rodiny – podle průzkumu tak činí více než 65 % zaměstnanců.
| Edenred
Rozdíly v cenách obědů rostou napříč regiony. Ve Zlíně stojí o 49 korun méně než v Praze

Rozdíly v cenách obědů rostou napříč regiony. Ve Zlíně stojí o 49 korun méně než v Praze

Průměrná cena oběda v Česku se v březnu 2025 ustálila na částce 194,20 Kč za polední menu. Zatímco v lednu činil průměr 192,50 Kč a v únoru 193,60 Kč, meziměsíční růst výrazně zpomalil z lednového nárůstu o 1,10 Kč na pouhých 0,60 Kč v březnu. Některé regiony dokonce hlásí první pokles cen od začátku roku. Data přináší Edenred Restaurant Index sestavovaný na základě plateb více než 220 tisíc majitelů benefitních karet Edenred, který mapuje ceny obědového stravování v českých restauracích.
| Edenred
Edenred a iniciativa ShareTheMeal společně globálně podpoří přístup k potravinám

Edenred a iniciativa ShareTheMeal společně globálně podpoří přístup k potravinám

Iniciativa ShareTheMeal vznikla pod hlavičkou Světového potravinového programu za účelem boje proti hladu. Jejím cílem je zajistit, aby měl každý přístup k nutričně výživné a nezávadné stravě. Společnost Edenred podporuje tuto iniciativu prostřednictvím svého působení v rámci sítě čítající 60 milionů uživatelů ve 45 zemích světa.
| Edenred
Benefity napříč generacemi: mladí chtějí služební auto, starší sázejí na vzdělávání

Benefity napříč generacemi: mladí chtějí služební auto, starší sázejí na vzdělávání

Mezi top 5 nejžádanějších benefitů se řadí příspěvky na stravování a volný čas, dovolená navíc, sick days a penzijní či životní pojištění. Nejvýraznější rozdíly v preferencích se odrážejí v poptávce po služebním voze, péči o duševní zdraví či benefitech zaměřených na vzdělání a osobní rozvoj.
| Edenred
Nejoblíbenější fast food u Čechů? Hranolky a kebab. Dopřejí si je zhruba jednou měsíčně

Nejoblíbenější fast food u Čechů? Hranolky a kebab. Dopřejí si je zhruba jednou měsíčně

Rychlé občerstvení zůstává stálicí českého stravování – u Čechů jsou nejoblíbenější hranolky a kebab. Přestože 55 % strávníků věří, že se i ve fastfoodech dá najíst zdravě, problémem zůstává vysoký obsah soli a nutriční nevyváženost jídel. Rychlé občerstvení se stále častěji stává volbou těch, kteří oběd vnímají hlavně jako praktickou záležitost, což podporuje rostoucí trend samostatného stolování. To může mít vliv nejen na společenské návyky, ale třeba i na firemní kulturu. Cena obědů napříč stravovacími zařízeními sice v lednu stagnovala na 193 korunách, ale meziročně vzrostla o 4 %. Oproti roku 2019 je vyšší o 62 %.
| Edenred
Zaměstnanecké benefity se mění: Rok 2025 přináší důraz na zdraví i flexibilitu

Zaměstnanecké benefity se mění: Rok 2025 přináší důraz na zdraví i flexibilitu

Rok 2025 znamená důležité změny v oblasti zaměstnaneckých benefitů, které se dotknou jak soukromého, tak veřejného sektoru. Nová legislativní opatření přináší zavedení samostatných limitů pro zdravotní a volnočasové benefity, zvýšení maximální výše příspěvku na stravování a větší flexibilitu při využívání prostředků FKSP. Podle dat Edenred mapujících útratu zaměstnanců bylo v minulém roce využito téměř 56 % volnočasových benefitů v oblasti zdraví. Legislativní změny tedy reflektují rostoucí důraz na wellbeing zaměstnanců a současně nabízí větší flexibilitu firmám při nastavování benefitů.
| Edenred
Rok 2024 v restauracích: stabilnější růst cen a větší chuť jíst zdravěji

Rok 2024 v restauracích: stabilnější růst cen a větší chuť jíst zdravěji

Průměrná cena oběda v prosinci dosáhla 193,90 Kč, což je nejvyšší hodnota za rok 2024. Právě skončený rok přinesl stabilnější tempo růstu cen obědů v porovnání s předchozími lety. Restaurace rovněž zaznamenaly nejvyšší počet transakcí od roku 2020. Na pozadí těchto čísel se ukazují náznaky změn ve stravovacích zvycích Čechů – od rostoucího zájmu o zdravější možnosti až po výzvy spojené s vysokou spotřebou masa a nízkým příjmem zeleniny.
| Edenred
Nová hodnota stravenky pro rok 2025: Kolik si připlatíte za oběd v krajských městech?

Nová hodnota stravenky pro rok 2025: Kolik si připlatíte za oběd v krajských městech?

Maximální limit stravného, ze kterého se bude počítat daňově optimální výše stravného pro rok 2025, by měl činit 177 Kč. Oproti loňskému roku jde o nárůst o jedenáct korun. Nejvýhodnější hodnota papírové či elektronické stravenky, v rámci které si může zaměstnavatel uplatnit maximální daňový náklad, se tak v roce 2025 zvýší o 6 % na 225 Kč. Částka by podle nejnovějších dat Edenred Restaurant Indexu měla pokrýt cenu plnohodnotného oběda. Za polední menu platíme v průměru 192 Kč, tedy meziročně o 3,6 % více. Regionální rozdíly v cenách obědů ovšem ukazují, že dostupnost stravování není ve všech částech republiky stejná. Zatímco v některých krajských městech stravenka pokryje významnou část nákladů, jinde si zaměstnanci doplácejí skoro polovinu hodnoty oběda. K navýšení daňově uznatelných limitů došlo také v případě volnočasových benefitů.
| Edenred