Letošní ročník se nesl v duchu technologických inovací, především praktického využití umělé inteligence v HR.
Zástupci firem a přihlášené projekty letos jasně ukázali, jak rychle se mění způsob, jakým firmy dnes přistupují k náboru i péči o zaměstnance. Na nejdůležitější události roku v českém HR marketingu zazněly konkrétní příklady využití AI v kampaních, tvorbě kariérních videí nebo při automatizaci komunikace s uchazeči. Oceněné projekty tedy slouží také jako praktická ukázka toho, jak lze dělat HR jinak – inovativněji a efektivněji.
„Přihlášené projekty ukázaly, že umělá inteligence už dávno není hudbou budoucnosti, ale rapidně mění způsob, jakým se v Česku a na Slovensku dělá recruitment. Viděli jsme například, že firmy už dnes vytvářejí kariérní stránky, které na základě životopisu doporučí kandidátům pozice šité na míru. A to je pořád jen začátek toho, co všechno AI dokáže,“ říká José Kadlec, ředitel Recruitment Academy Awards.
Nástup umělé inteligence v HR?
Podle aktuálního průzkumu společnosti Edenred a Recruitment Academy[1] personalisté vnímají AI jako cestu k větší efektivitě i přesnější práci s daty. Až 92 % respondentů, kteří již technologii implementovali, využívá AI při tvorbě pracovních inzerátů a 58 % v ní vidí přínos pro rychlejší zpracování a porovnávání uchazečů. Mezi příklady konkrétního využití AI ve firmách patří například kariérní stránky, které kandidátům doporučí pozice na míru podle nahraného životopisu. Polovina dotázaných očekává, že nástroje dokáží přispět k větší objektivitě při rozhodování mezi kandidáty.
Přesto zůstává v mnoha oblastech prostor pro růst – například nástroje k měření spokojenosti zaměstnanců nebo personalizaci rozvojových plánů zatím využívá jen zlomek firem. „Naše data ukazují, že firmy a organizace dnes sice mají k dispozici nástroje, jak oslovit kandidáty moderně a efektivně, ale ne vždy je využívají naplno. Kombinace dat, technologií a důsledného HR marketingu může být klíčem k úspěchu,“ říká Aneta Martišková, specialistka na firemní kulturu a benefity ze společnosti Edenred. „Právě kampaně, které letos na Recruitment Academy uspěly, potvrzují, že i přes rostoucí význam a využití umělé inteligence zůstává klíčovým prvkem lidský faktor – zejména tam, kde je potřeba kreativita.“
Jedním z důležitých témat Recruitment Academy Awards je každoročně HR marketing. Ačkoliv je oblast pro úspěšný nábor klíčová, firmy ji často opomíjejí. A to navzdory tomu, že právě kvalitní prezentace značky zaměstnavatele je zásadní pro oslovení relevantních uchazečů. „Průzkum ukázal, že pouze 31 % personalistů považuje HR marketing za prioritu. Polovina mu věnuje méně než desetinu svých aktivit a pouze 2,6 % firem s ním aktivně pracuje ve větším rozsahu,“ komentuje Martišková.
Desítka nejlepších z Recruitment Academy Awards
Do letošního jubilejního ročníku soutěže se přihlásilo více než 70 společností se 100 projekty. Porota ocenila především ty, které dokázaly skloubit nápaditost s funkčními řešeními – a v mnoha případech také efektivně zapojit prvky umělé inteligence. O vítězích rozhodla nezávislá porota složená z desítek předních odborníků na lidské zdroje z Česka a Slovenska.
- Recruiter roku: Adéla Janouchová, RENOMIA
- Pracovní inzerát roku: Taste
- Referral program roku: Vodafone Czech Republic
- Náborová kampaň roku: ORLEN Unipetrol RPA
- Edenred Wellbeing Award: eBRÁNA
- Kariérní stránky roku – malé společnosti: IRESOFT
- Kariérní stránky roku – velké společnosti: PENAM
- Kariérní video roku – malé společnosti: Effectix
- Kariérní video roku – velké společnosti: MSD Czech Republic
- People’s Choice: Effectix
O Recruitment Academy
Recruitment Academy je specializovaná vzdělávací instituce pro recruitery. Aktuálně společnost své služby nabízí ve 12 zemích střední a východní Evropy. Za posledních deset let instituce proškolila globálně přes 30 000 HR profesionálů a manažerů. Jako jediná organizace ve střední Evropě nabízí expertní certifikáty – Certified Sourcer & Certified Recruiter.
[1] Šetření Recruitment Academy a Edenred s názvem „Velký průzkum HR marketing a AI v HR“ se zúčastnilo 116 respondentů z řad personalistů. Sběr dat proběhl v březnu 2025.
Zdroj: www.edenred.cz