AAA Auto··6 min

Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

AAA Auto

AAA Auto

AAA Auto International, a.s. je provozovatel autobazarů AAA AUTO se sídlem v České republice, kde také vyvíjí největší část svých podnikatelských aktivit, na Slovensku (AUTOCENTRUM AAA AUTO a.s.), v Maďarsku a v Polsku (Autocentrum AAA AUTO sp.z o.o.).

Tisková zpráva

Máte pocit, že auta jsou dnes mnohem dražší než ještě před pár lety, a pohled do ceníků automobilek či do nabídek inzertních serverů s ojetými vozy vás v tom utvrzuje? Omyl. Auta zdražují jen nominálně, tedy na cenovkách – jak ukazuje analýza expertů AAA AUTO, ve skutečnosti, tedy v poměru ke kupní síle obyvatel, jsou většinou dokonce levnější než v minulosti. Dostupnost aut se tak dlouhodobě zvyšuje, což je v přímém protikladu třeba ke stoupajícím cenám nemovitostí.

Média v poslední době zaplavily články, vypočítávající, o kolik zdražila ojetá i nová auta. Častým příkladem je nejprodávanější automobil v Česku, Škoda Octavia, která před několika lety stála o 200 tisíc korun méně než nyní. Jenže porovnání s průměrnou mzdou tehdy a dnes ukazuje, že škodovka je aktuálně dokonce dostupnější. „Přestože to mnoho lidí překvapí, na pořízení auta dnes dosáhnou snáz než před několika lety – stačí jim méně průměrných platů. A platí to pro nová auta i pro ojeté vozy. Optický nárůst cen je zapříčiněn inflací, jenže průměrná mzda roste ještě rychleji,“ říká Petr Vaněček, společný generální ředitel AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna. A dává konkrétní příklad. „Základní Škoda Octavia 1.0 TSI 85 kW přišla v roce 2016 na 408 tisíc korun, což při průměrné mzdě 29 320 Kč znamenalo, že na ni padlo 14 platů. Dnešní základ v podobě motoru 1.5 TSI 85 kW stojí 599 tisíc korun, a stačí na něj o jeden průměrný plat méně,“ vypočítává. Pokud půjdeme ještě o pár let nazpět, do roku 2007, tehdy na základní Škodu Fabia 1.2 HTP 44 kW v ceně 250 tisíc korun stačilo 11,5 platu – na dnešní startovací cenu 399 900 Kč (1.0 MPI, 59 kW) – postačí hrubých platů jen devět.

Za navýšením cen stojí hlavně inflace. Mezi zmíněnými lety 2016 a 2023 (s údaji za letošní rok ještě inflační kalkulačka nepočítá) byla průměrná meziroční inflace 3,5 procenta, a „správně“ dorovnaná cena zmíněné Škody Fabia by měla být 433 tisíc korun – takže skutečnost za inflací pokulhává. U octavie to vychází přesně na oněch 599 tisíc, jež najdeme v ceníku. „Ve skutečnosti automobilky mnohdy navyšovaly ceny méně, než je inflační nárůst – víc jim trh nedovolí. Například kompaktní crossover Nissan X-Trail dnes přijde na 835 tisíc Kč, přestože cenovka 589 tisíc z roku 2015 by dnes čistě podle inflace měla být 870 tisíc,“ přidává další příklad Petr Vaněček. „Navíc je dost velký rozdíl ve výbavách aut v minulosti a dnes, kdy bývají o dost bohatší. Minimálním standardem je klimatizace, najdeme v nich mnohem více bezpečnostních prvků i asistenčních systémů,“ dodává.

A přidává i okénko „pro pamětníky“. „Dnešní situace se absolutně nedá srovnat například s počátkem 90. let, kdy si nové auto nemohl dovolit hned tak někdo. V roce 1994 přišla nová Škoda Felicia na 207 tisíc Kč, což při průměrné hrubé měsíční mzdě 7 000 Kč představovalo 30 platů. Dnešním ekvivalentem by byla částka 638 tisíc korun, tedy solidně vybavená Škoda Octavia. A o cenách před listopadem 1989 ani nemusíme mluvit – tehdy pořízení slušného auta, třeba Škody Favorit za 84 600 Kčs, vyžadovalo ušetřit 28 průměrných platů, což dnes představuje sumu 1,2 milionu Kč. A za ni dostanete, zůstaneme-li u škodovek, špičkový superb, kodiaq nebo elektrický enyaq,“ doplňuje šéf autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Ani ojetá auta nezdražila

Naprostou většinu prodaných aut na českém trhu však tvoří vozy zánovní a ojeté, a to v drtivém poměru. „Nových vozů se podle statistik loni prodalo asi 220 tisíc, zatímco ojetých více než trojnásobek, 750 tisíc kusů. Důvodem není jen nižší pořizovací cena, ale v mnoha případech také okamžitá dostupnost ojetého vozu – není na něj potřeba čekat 14 měsíců jako na nové auto z výroby. Takto dlouhodobě plánují většinou jen firmy, naprostá většina běžných lidí vždy koupí ojeté místo nového,“ říká Petr Vaněček.

Ani v případě ojetin se nedá mluvit o zdražování, přestože tímto termínem internetová fóra doslova přetékají. Protože pokud v roce 2019 stálo ojeté auto v průměru 227 000 Kč, zatímco letos 287 000 Kč (nárůst 26 %), je navýšení opět pouze nominální. „Při započítání inflace je oněch 227 tisíc z roku 2019 současných 310 tisíc. I nárůst cen ojetin tedy za inflační realitou zaostává,“ připomíná Petr Vaněček. Průměrná mzda mezi lety 2019 a 2024 navíc vzrostla výrazněji, o 28,8 procenta, takže zatímco před pětiletkou byste na průměrnou ojetinu potřebovali 6,6 hrubých platů, letos malinko méně, 6,5 platu. Průměrné stáří ani nájezd ojetých vozů se výrazně nezměnily, stále činí 10 let a zhruba 164 tisíc kilometrů.

Srovnatelná auta si tak stále drží podobné ceny. „V roce 2015 stál pět let starý Ford Mondeo 2.0 TDCi s nájezdem 150 tisíc kilometrů u nás v AAA AUTO rovných 200 tisíc korun. Dnes mondeo z roku 2019, najetými 170 tisíci kilometry a stejným motorem – ale s modernější výbavou – nabízíme za zhruba 300 tisíc korun. Což téměř přesně pokrývá inflační nárůst, přepočítáno na průměrné platy je na tom letos prodávané mondeo téměř stejně – sedm platů versus 6,8,“ uzavírá Petr Vaněček.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Nová Mototechna boduje u klientů – do tří let plánuje další samostatné pobočky i na Slovensku a v Polsku

Nová Mototechna boduje u klientů – do tří let plánuje další samostatné pobočky i na Slovensku a v Polsku

Praha, 16. května – Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
| AAA Auto
Výroční zpráva AURES Holdings a.s. za rok 2024

Výroční zpráva AURES Holdings a.s. za rok 2024

AURES Holdings a.s. ("AURES" nebo "Společnost") dnes zveřejnila svou výroční zprávu za rok 2024 auditovanou v souladu s IFRS.
| AAA Auto
Průměrný věk české mámy je 30,4 roku – čím je starší, tím robustnější vůz si vybírá

Průměrný věk české mámy je 30,4 roku – čím je starší, tím robustnější vůz si vybírá

Mladší maminky okolo 25 let častěji volí malý hatchback, po třicítce upřednostňují kombi a po čtyřicítce SUV
| AAA Auto
Jedinečná anketa v Česku: vybírejte nejlepší ojeté auto roku, vyhrajte vůz na tři měsíce

Jedinečná anketa v Česku: vybírejte nejlepší ojeté auto roku, vyhrajte vůz na tři měsíce

V Česku se každoročně prodá troj až čtyřnásobně víc ojetých a zánovních automobilů než těch nových, zhruba 800 tisíc. A přesto pro sekundární trh na rozdíl od toho primárního neexistuje žádný žebříček nejlepších a nejoblíbenějších aut, tedy obdoba odborné ankety Auto roku. Proto společnost AURES Holdings coby jednička českého sekundárního trhu se svými značkami AAA AUTO a Mototechna vyhlašuje ve spolupráci s Asociací obchodníků ojetými automobily (AOOA) první ročník ankety o nejoblíbenější ojetý vůz – Ojeté auto roku 2025. Volit v šesti kategoriích budou moci experti nejpovolanější – sami motoristé, kteří každý den hlasují o těch nejlepších vozech vlastními peněženkami.
| AAA Auto
Zánovní vozy AAA AUTO Plus lákají stále víc lidí, oproti novým na nich ušetří statisíce

Zánovní vozy AAA AUTO Plus lákají stále víc lidí, oproti novým na nich ušetří statisíce

Škoda Octavia levnější o stovky tisíc ve srovnání s novou, garance původu, servisní historie, příplatková záruka Carlife nebo třeba možnost výměny auta bez udání důvodu během až 60 dnů. Zánovní vozy z programu AAA AUTO Plus, které nemají najeto více než 50 tisíc kilometrů a nejsou starší než pět let, lákají zájemce stále víc. Jen letos se jich v síti AAA AUTO zobchodovalo bezmála 2,5 tisíce, což představuje třináct procent všech prodaných vozů. Značka zánovních vozů AAA AUTO Plus letos na jaře nahradila dříve používaný brand Mototechna. Ta se osamostatnila a nyní se věnuje prodeji zánovních prémiových a luxusních aut se specifickými výbavami v novém vlastním showroomu.
| AAA Auto
Auta nejsou tak barevná jako Velikonoce, nejrychleji se přitom prodávají netradiční odstíny

Auta nejsou tak barevná jako Velikonoce, nejrychleji se přitom prodávají netradiční odstíny

Na českém trhu se letos prodalo již více než 260 tisíc aut. Jinou než bílou, šedou a černou mělo jen 32 % z nich. Barevnější auta se přitom prodávají daleko rychleji.
| AAA Auto
Karolína Topolová se umístila hned ve dvou žebříčcích mapujících vliv CEO na profesní síti LinkedIn

Karolína Topolová se umístila hned ve dvou žebříčcích mapujících vliv CEO na profesní síti LinkedIn

Praha, 15. dubna – Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings se opakovaně umisťuje v anketách a žebřících úspěšných představitelů českého byznysu. V dubnu se umístila hned ve dvou žebříčcích mapujících vliv CEO na profesní síti LinkedIn. Umístila se na 39. místě Nejvlivnějších šéfů Česka a na 20. místě nejviditelnější představitelů průmyslu. Zároveň se zařadila mezi TOP 50 žen slovenského byznysu podle časopisu Forbes.
| AAA Auto
AAA AUTO: Celoroční pneu jsou stále lepší, přezouvání bude možná brzy minulostí

AAA AUTO: Celoroční pneu jsou stále lepší, přezouvání bude možná brzy minulostí

Praha, 8. dubna 2025 – Už několik dní, počínaje prvním dubnem, nemusejí automobily v Česku obouvat zimní pneumatiky. Nastává tedy čas masového sezonního přezouvání, které praktikuje zhruba polovina motoristů. Mnozí řidiči však v létě dojíždějí staré zimní pneumatiky, což podle expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě center ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna, není dobrý nápad – rozumnější je třeba pořídit jednu sadu nových celoročních pneu. A brzy už možná přezouvání vůbec nebude na pořadu dne – výrobci intenzivně pracují na gumách s adaptivním vzorkem.
| AAA Auto
AURES prodal v březnu poprvé přes deset tisíc aut, rekordní je celé čtvrtletí

AURES prodal v březnu poprvé přes deset tisíc aut, rekordní je celé čtvrtletí

AURES Holdings, největší síť autocenter ojetých vozů ve střední Evropě pod značkami AAA AUTO a Mototechna, dosáhl v březnu 2025 významného milníku. Na trzích, kde je největším prodejcem, tedy v Česku, na Slovensku a v Polsku, prodala skupina v březnu rekordních 10 405 vozů, což je nejvíce za kalendářní měsíc v celé historii společnosti. Rekordní bylo s celkem 27 172 prodanými auty i celé první čtvrtletí. To je zhruba stejně tolik ojetých vozů, kolik se prodalo v České republice za celý krizový rok 2009.
| AAA Auto
Prodeje ojetin aut v Česku v březnu vzrostly meziročně téměř o pětinu

Prodeje ojetin aut v Česku v březnu vzrostly meziročně téměř o pětinu

V tuzemsku se prodalo 85 000 ojetých aut, v průměru jsou v nabídce 61 dní
| AAA Auto