AAA Auto··6 min

Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

AAA Auto

AAA Auto

AAA Auto International, a.s. je provozovatel autobazarů AAA AUTO se sídlem v České republice, kde také vyvíjí největší část svých podnikatelských aktivit, na Slovensku (AUTOCENTRUM AAA AUTO a.s.), v Maďarsku a v Polsku (Autocentrum AAA AUTO sp.z o.o.).

Tisková zpráva

Máte pocit, že auta jsou dnes mnohem dražší než ještě před pár lety, a pohled do ceníků automobilek či do nabídek inzertních serverů s ojetými vozy vás v tom utvrzuje? Omyl. Auta zdražují jen nominálně, tedy na cenovkách – jak ukazuje analýza expertů AAA AUTO, ve skutečnosti, tedy v poměru ke kupní síle obyvatel, jsou většinou dokonce levnější než v minulosti. Dostupnost aut se tak dlouhodobě zvyšuje, což je v přímém protikladu třeba ke stoupajícím cenám nemovitostí.

Média v poslední době zaplavily články, vypočítávající, o kolik zdražila ojetá i nová auta. Častým příkladem je nejprodávanější automobil v Česku, Škoda Octavia, která před několika lety stála o 200 tisíc korun méně než nyní. Jenže porovnání s průměrnou mzdou tehdy a dnes ukazuje, že škodovka je aktuálně dokonce dostupnější. „Přestože to mnoho lidí překvapí, na pořízení auta dnes dosáhnou snáz než před několika lety – stačí jim méně průměrných platů. A platí to pro nová auta i pro ojeté vozy. Optický nárůst cen je zapříčiněn inflací, jenže průměrná mzda roste ještě rychleji,“ říká Petr Vaněček, společný generální ředitel AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna. A dává konkrétní příklad. „Základní Škoda Octavia 1.0 TSI 85 kW přišla v roce 2016 na 408 tisíc korun, což při průměrné mzdě 29 320 Kč znamenalo, že na ni padlo 14 platů. Dnešní základ v podobě motoru 1.5 TSI 85 kW stojí 599 tisíc korun, a stačí na něj o jeden průměrný plat méně,“ vypočítává. Pokud půjdeme ještě o pár let nazpět, do roku 2007, tehdy na základní Škodu Fabia 1.2 HTP 44 kW v ceně 250 tisíc korun stačilo 11,5 platu – na dnešní startovací cenu 399 900 Kč (1.0 MPI, 59 kW) – postačí hrubých platů jen devět.

Za navýšením cen stojí hlavně inflace. Mezi zmíněnými lety 2016 a 2023 (s údaji za letošní rok ještě inflační kalkulačka nepočítá) byla průměrná meziroční inflace 3,5 procenta, a „správně“ dorovnaná cena zmíněné Škody Fabia by měla být 433 tisíc korun – takže skutečnost za inflací pokulhává. U octavie to vychází přesně na oněch 599 tisíc, jež najdeme v ceníku. „Ve skutečnosti automobilky mnohdy navyšovaly ceny méně, než je inflační nárůst – víc jim trh nedovolí. Například kompaktní crossover Nissan X-Trail dnes přijde na 835 tisíc Kč, přestože cenovka 589 tisíc z roku 2015 by dnes čistě podle inflace měla být 870 tisíc,“ přidává další příklad Petr Vaněček. „Navíc je dost velký rozdíl ve výbavách aut v minulosti a dnes, kdy bývají o dost bohatší. Minimálním standardem je klimatizace, najdeme v nich mnohem více bezpečnostních prvků i asistenčních systémů,“ dodává.

A přidává i okénko „pro pamětníky“. „Dnešní situace se absolutně nedá srovnat například s počátkem 90. let, kdy si nové auto nemohl dovolit hned tak někdo. V roce 1994 přišla nová Škoda Felicia na 207 tisíc Kč, což při průměrné hrubé měsíční mzdě 7 000 Kč představovalo 30 platů. Dnešním ekvivalentem by byla částka 638 tisíc korun, tedy solidně vybavená Škoda Octavia. A o cenách před listopadem 1989 ani nemusíme mluvit – tehdy pořízení slušného auta, třeba Škody Favorit za 84 600 Kčs, vyžadovalo ušetřit 28 průměrných platů, což dnes představuje sumu 1,2 milionu Kč. A za ni dostanete, zůstaneme-li u škodovek, špičkový superb, kodiaq nebo elektrický enyaq,“ doplňuje šéf autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Ani ojetá auta nezdražila

Naprostou většinu prodaných aut na českém trhu však tvoří vozy zánovní a ojeté, a to v drtivém poměru. „Nových vozů se podle statistik loni prodalo asi 220 tisíc, zatímco ojetých více než trojnásobek, 750 tisíc kusů. Důvodem není jen nižší pořizovací cena, ale v mnoha případech také okamžitá dostupnost ojetého vozu – není na něj potřeba čekat 14 měsíců jako na nové auto z výroby. Takto dlouhodobě plánují většinou jen firmy, naprostá většina běžných lidí vždy koupí ojeté místo nového,“ říká Petr Vaněček.

Ani v případě ojetin se nedá mluvit o zdražování, přestože tímto termínem internetová fóra doslova přetékají. Protože pokud v roce 2019 stálo ojeté auto v průměru 227 000 Kč, zatímco letos 287 000 Kč (nárůst 26 %), je navýšení opět pouze nominální. „Při započítání inflace je oněch 227 tisíc z roku 2019 současných 310 tisíc. I nárůst cen ojetin tedy za inflační realitou zaostává,“ připomíná Petr Vaněček. Průměrná mzda mezi lety 2019 a 2024 navíc vzrostla výrazněji, o 28,8 procenta, takže zatímco před pětiletkou byste na průměrnou ojetinu potřebovali 6,6 hrubých platů, letos malinko méně, 6,5 platu. Průměrné stáří ani nájezd ojetých vozů se výrazně nezměnily, stále činí 10 let a zhruba 164 tisíc kilometrů.

Srovnatelná auta si tak stále drží podobné ceny. „V roce 2015 stál pět let starý Ford Mondeo 2.0 TDCi s nájezdem 150 tisíc kilometrů u nás v AAA AUTO rovných 200 tisíc korun. Dnes mondeo z roku 2019, najetými 170 tisíci kilometry a stejným motorem – ale s modernější výbavou – nabízíme za zhruba 300 tisíc korun. Což téměř přesně pokrývá inflační nárůst, přepočítáno na průměrné platy je na tom letos prodávané mondeo téměř stejně – sedm platů versus 6,8,“ uzavírá Petr Vaněček.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Potenciál prémiových vozů roste. Mototechna se proto osamostatní a k exkluzivním autům přidá špičkové služby

Potenciál prémiových vozů roste. Mototechna se proto osamostatní a k exkluzivním autům přidá špičkové služby

Se začátkem nového roku společnost AURES Holdings zjednodušuje portfolio svých značek pro prodej jednotlivých segmentů zánovních a ojetých vozů. Největší změnou je, že značka zánovních vozů Mototechna se v rámci skupiny AURES Holdings osamostatnila – nově se soustředí na prodej a výkup prémiových vozů a komplexní řešení mobility na novém místě ve vlastním designovém showroomu v pražské Kolbenově ulici. Její místo v síti autocenter AAA AUTO zaujme nová značka AAA AUTO Plus, která se zaměří na zánovní vozy. Přehlednější rozdělení značek i osamostatnění prémiového segmentu jsou faktory, které mají přispět k cíli skupiny AURES prodat letos až 120 000 vozů.
| AAA Auto
Valentýn: Ženy milují SUV více než muži, ti zase chtějí víc koní pod kapotou

Valentýn: Ženy milují SUV více než muži, ti zase chtějí víc koní pod kapotou

Když už nás zítra čeká Valentýn – svátek všech zamilovaných, víte jaká auta vybírají ženy a jaká muži? Mladší a bezdětné ženy preferují stále menší praktické hatchbacky, ty s dětmi ale nedají dopustit na praktické městské crossovery. Auto vybírají podle svých aktuálních i budoucích potřeb. Muži jsou při výběru auta daleko náročnější. Více než praktické využití řeší doplňkovou výbavu a výkon motoru. Nejprodávanějšími modely jsou ale u obou pohlaví Škoda Octavia a Fabia. Vyplývá to z analýzy prodejů automobilů největšího prodejce zánovních a ojetých aut u nás AAA AUTO.
| AAA Auto
AURES Holdings se začátkem sezóny hledá 150 lidí, převážně na pozice podpory prodeje

AURES Holdings se začátkem sezóny hledá 150 lidí, převážně na pozice podpory prodeje

Praha 11. února 2025 – Skupina AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a značky Mototechna, aktuálně hledá zaměstnance na 150 pracovních pozic v České republice, na Slovensku a v Polsku. Skupina loni prodala bezmála 109 tisíc automobilů a letos má v plánu prodat až 120 tisíc. Cíle chce dosáhnout rozvojem využití AI a pokračující expanzí, k čemuž bude potřebovat nové zaměstnance, kterých má nyní téměř 3500.
| AAA Auto
AAA AUTO nabízí nový detailní pohled na sekundární trh: počty prodaných vozů

AAA AUTO nabízí nový detailní pohled na sekundární trh: počty prodaných vozů

Analytici skupiny AURES Holdings, provozovatele největší středoevropské prodejní sítě ojetých a zánovních vozů AAA AUTO a Mototechna, přichází s novými údaji, mapujícími situaci na celém českém sekundárním trhu. Exkluzivně začíná zveřejňovat statistiky skutečných prodejů, které se v kalendářním měsíci uskutečnily, nikoli pouze počty vozů nabízených v inzerci. Zájemci tak dostávají k dispozici jedinečné údaje, které dosud nebyly k dispozici. V prvním měsíci letošního roku se podle nové analýzy na českém trhu ojetin prodalo 68 516 aut s průměrnou cenou 305 322 korun.
| AAA Auto
Recyklovat pneumatiky a autobaterie můžete i na jedné z pět a dvaceti poboček AAA AUTO

Recyklovat pneumatiky a autobaterie můžete i na jedné z pět a dvaceti poboček AAA AUTO

Skupina AURES Holdings, která vloni prodala rekordních 109 000 aut, považuje za svoji povinnost každoročně posilovat aktivity v rámci společenské odpovědnosti. Proto v rámci individuálního plnění dle zákona o výrobcích s ukončenou životností zajišťuje již několik posledních let mimo jiné i zpětný odběr pneumatik a automobilových baterií nebo akumulátorů. Zákazníci najdou sběrná místa na všech dvaceti pěti pobočkách AAA AUTO. Recyklace je zdarma.
| AAA Auto
Rekordní zájem o ojeté vozy pokračuje, v „Áčkách“ se za leden prodalo nejvíc aut v historii

Rekordní zájem o ojeté vozy pokračuje, v „Áčkách“ se za leden prodalo nejvíc aut v historii

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, zaznamenala v minulém měsíci nejsilnější lednové prodeje za celou svou historii. Vůbec poprvé překonaly psychologickou hranici 8 000 aut – oproti loňským 7 951 vozům si jich zákazníci letos odvezli 8 363. Růst byl silný také u alternativních pohonů – během ledna se prodalo tolik elektromobilů jako za celý rok 2022 a zároveň 14 % celoročního loňského výsledku.
| AAA Auto
Vyhřívané sedačky a skla jsou v autech dvakrát častější než před deseti lety

Vyhřívané sedačky a skla jsou v autech dvakrát častější než před deseti lety

Kolikrát už jste ráno při odvozu dětí do školy dostali menší záchvat vzteku při zjištění, že bez oškrábání zamrzlého předního okna neodjedete? A zalitovali, že nemáte vyhřívané čelní sklo? Nejste v tom sami, tato výbava získává každoročně na popularitě. Podle statistik největší tuzemské prodejní sítě ojetých vozů AAA AUTO mělo vyhřívané čelní sklo před deseti lety pouhých 5,5 procenta aut, která v roce 2015 prodali. Loni, o devět let později, už to byl dvojnásobek. Stejný poměr je pak i u další „zimní vymoženosti“ – vyhřívaných sedadel.
| AAA Auto
Boom aut ze sekundárního trhu u podnikatelů a firem: prodeje AURESu vzrostly o 8,5 %

Boom aut ze sekundárního trhu u podnikatelů a firem: prodeje AURESu vzrostly o 8,5 %

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, v loňském roce prodala rekordní množství ojetých a zánovních aut zákazníkům z „B2B“ sektoru, tedy podnikatelům a firmám. Meziročně se tyto prodeje v rámci skupiny, tedy v České republice, v Polsku a na Slovensku celkově zvýšily o 8,5 procenta. Prodeje táhl český a polský trh, kde byly prodeje vyšší více než o desetinu. Celkově v loňském roce prodal AUREs bezmála 109 000 vozů, což byl oproti roku 2023 růst o 11 %.
| AAA Auto
Zánovních aut na českém trhu poprvé od covidu přibylo, ceny rostou minimálně

Zánovních aut na českém trhu poprvé od covidu přibylo, ceny rostou minimálně

V roce 2024 se na českém sekundárním trhu prodalo přes 82 tisíc zánovních aut, což oproti předloňskému roku představuje nárůst celých 13 procent. Je to poprvé za poslední postcovidové roky, co nabídka zánovních vozů, definovaných hranicí 50 tisíc ujetých kilometrů a pětiletým stářím, vzrostla. Zánovní automobily velmi často nahrazují stále ještě nedostatkové nové vozy. A to hlavně díky okamžité dostupnosti, až o 40 procent nižší ceně oproti novým a nízkému věku i nájezdu kilometrů.
| AAA Auto
AURES Holdings získal za práci na zvyšování zákaznické spokojenosti ocenění od Insight Sofa

AURES Holdings získal za práci na zvyšování zákaznické spokojenosti ocenění od Insight Sofa

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, jako jediná mezi prodejci ojetých vozů ve střední Evropě sleduje zákaznickou spokojenost pomocí ukazatele Net Promoter Score (NPS). Ten vyjadřuje ochotu zákazníka doporučit prodejce svým známým a přátelům a je celosvětově uznávaným standardem měření zákaznické spokojenosti. Díky svým výsledkům v měření NPS v uplynulém roce se AURES Holdings dostal do elitního klubu 10 nejlepších firem, které ocenila renomovaná společnost Insight Sofa plaketou „Výjimečné CX 2024“. InsightSofa je pokročilý software poháněný umělou inteligencí pro měření a práci se zákaznickou (CX) a zaměstnaneckou zkušeností (EX).
| AAA Auto