EDUin··5 min

Zveřejnili jsme Audit vzdělávacího systému za rok 2022

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

EDUin dnes zveřejnil Audit vzdělávacího systému za rok 2022. Nezávislá analýza se letos věnuje tématům nedostatečných kapacit na základních školách, nedostatku učitelů přírodovědných předmětů, odkladů školní docházky a vzdělávání vícejazyčných žáků. Všechny analýzy si můžete přečíst na webu.

Nedostatečné kapacity základních škol

Autorský tým Miroslav Hřebecký, Silvie Rita Kučerová a Petr Meyer v textu Kapacity a naplněnost veřejných základních škol na základě dat z katedry geografie UJEP za období 2016/17–2021/22 sleduje akutní problém s kapacitou škol. Analýza popisuje školský systém, který se rostoucímu počtu žáků přizpůsobuje zvyšováním počtu tříd (o 4 tisíce, tj. přes 9 %), zatímco počet škol zůstává zachován, stejně jako průměrný počet žáků na třídu. Problémem jsou značné rozdíly mezi regiony i mezi městy a venkovem. Autoři popisují tyto odlišnosti na základě parametrů, jako je cílová kapacita nebo naplněnost škol (s vědomím problematičnosti těchto pojmů) nebo počet žáků (na úrovni obcí s rozšířenou působností). Krátké shrnutí závěrů z kapitoly najdete zde.

Stručné shrnutí analýzy Nedostatečné kapacity základních škol:

YouTube video player

Nedostatek učitelů přírodovědných předmětů

Na příkladu učitelů fyziky popisuje Jan Zeman faktory, které vedou k tomu, že výuka přírodovědných oborů zejména v některých regionech je vedena neaprobovanými pedagogy. Přestože jde o dlouhodobě vnímaný problém, upozorňuje autor analýzy Nedostatek učitelů zvláště přírodovědných oborů je problém, který je nutné řešit soustavou opatření na nedostatek dat k této problematice. Upozorňuje také na dlouhodobě nízké počty absolventů těchto pedagogických oborů i na jejich odchody mimo školství. Výsledkem je nejen nedostatek aprobovaných učitelů, ale také jejich stárnutí (i ve srovnání s učiteli přírodních věd v jiných evropských zemích, které stejně jako ČR řeší problém s nedostatkem učitelů). Analýza dále nabízí pohled na komplex faktorů, které ovlivňují atraktivitu učitelského povolání (například pregraduální příprava, podpora začínajících učitelů, pracovní podmínky nebo platy), a které – pokud by byly uplatněny současně – mohou přivést do systému více učitelů. Krátké shrnutí závěrů z kapitoly najdete zde.

Stručné shrnutí analýzy Nedostatek učitelů přírodovědných předmětů:

YouTube video player

Odklady školní docházky a zastaralé pojetí školní připravenosti

Dlouhodobému trendu v podobě růstu podílu odkladů se věnuje Kateřina Lánská v textu Školní připravenost není otázkou pouze dítěte a rodiny. Podmínky pro vzdělávání musí přizpůsobit i škola. Autorka upozorňuje na roli, kterou v kontextu vysokého podílu odkladů (v ČR podle krajů osciluje mezi 13,4 % a 30,4 %) hraje koncept tzv. školní zralosti. Ta je chápána jako jednostranný úkol pro dítě, které má zvládat příslušnou sumu dovedností. Efektivnější systémy pracují jak s dítětem, tak se školním prostředím, které se snaží každému dítěti přizpůsobit, což umožňuje, že do školy může nastoupit drtivá většina šestiletých. Text upozorňuje také na na rozpačitý stav pedagogické diagnostiky a intervence v mateřských školách. Krátké shrnutí závěrů z kapitoly najdete zde.

Stručné shrnutí analýzy Odklady školní docházky a zastaralé pojetí školní připravenosti:

YouTube video player

Vzdělávání vícejazyčných žáků

Kristýna Titěrová upozorňuje na dlouhodobý problém s adaptací dětí, které přišly ze zahraničí, nebo mají jen omezenou znalost českého jazyka, což výrazně ovlivňuje jejich šance na uplatnění v dospělosti. V příspěvku Ukrajinské děti jsou příležitostí, jak zlepšit podporu vícejazyčných žáků v ČR autorka analýzy v šesti bodech nabízí doporučení, kam by v příštích letech měla směřovat pozornost tvůrců vzdělávacích politik. Mezi tato doporučení patří kritizovaná podoba přijímacích zkoušek na střední školy a maturitních zkoušek, podpora pro dlouhodobou výuku češtiny jako cizího jazyka na školách (pro všechny, kdo to potřebují, včetně žáků středních škol) nebo příprava učitelů. Krátké shrnutí závěrů z kapitoly najdete zde.

Stručné shrnutí analýzy Vzdělávání vícejazyčných žáků:

YouTube video player

Kompletní analýzy si můžete přečíst na webu. Na Youtube se můžete podívat na videoklipy se stručným shrnutím ke všem kapitolám.

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Informujeme o vzdělávání
| EDUin