EDUin··2 min

Tisková zpráva: Školní docházka by měla být dvanáctiletá. Její zkrácení není dobrý směr

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Poslankyně Renáta Zajíčková před několika dny představila svůj návrh na reformu vzdělávacího systému, jehož hlavní částí je úprava délky školní docházky. Ta by se podle ní na základní škole měla zkrátit na osm let, přidat by se měly dva roky na střední škole. EDUin má k návrhu výhrady, s některými body ale souhlasí.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: Návrh reformy paní poslankyně Zajíčkové pojmenovává spoustu věcí, které by si úpravu zasloužily – například proměnu jednotných přijímacích zkoušek, úpravu struktury středoškolských oborů a zvýšení podílu všeobecného vzdělávání v nich, rozvoj kariérového poradenství. Podle EDUinu ale není hlavní krok, který by vedl ke zlepšení situace, zkrácení školní docházky o rok. Naopak bychom souhlasili se zavedením povinné dvanáctileté docházky – jeden rok předškolního vzdělávání + 9 let základní školy + 2 roky povinné středoškolské docházky.

Tento návrh prodloužení povinné školní docházky jde ruku v ruce s tím, jaké jsou aktuální světové trendy. A tím je jednoznačně prodlužování období, kdy se děti vzdělávají společně. Posunuje tak i hranice volby střední školy až na 15 – 16 let. Nezbytné by bylo nejprve či současně transformovat strukturu oborů i kurikulum středního školství. Vítáme navrhovanou úpravu prvních dvou let sekundárního školství coby všeobecných ročníků, s postupnou profilací. Doporučujeme však toto nevázat na zkrácenou ZŠ, ale se zachováním dnešního devítiletého cyklu.

Nejdůležitější bude návrh podrobit odborné diskuzi, opřít o data a modelovat přínosy i ztráty a posoudit rizika i rozpočtové dopady, ale i třeba reálnost skrze kapacity středních škol.

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Informujeme o vzdělávání
| EDUin