EDUin··4 min

Tisková zpráva: Ministr Bek představil reálný plán priorit. Zapomíná ale na učitele

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Přinášíme stručný komentář k představeným prioritám nového ministra školství

foto: Martin Vlček

Ministr školství Mikuláš Bek dnes představil svůj plán priorit, na které se chce v čele úřadu zaměřit. EDUin jednotlivé body stručně komentuje.

„Priority, které ministr Bek představil, reagují na aktuální problémy českého vzdělávání. Jako EDUin oceňujeme, že je dobře zorientovaný, vidí dovnitř problémů a jeho nástup do čela úřadu je nadějný. Nový ministr pojmenoval nejpalčivější problémy, je ale potřeba si uvědomit, že na ně neexistují jednoduchá řešení. Je třeba změny promyslet tak, aby byly systémové. Aby šlo opravdu o dlouhodobý politický konsensus a aby to nebyly jen změny pro dvouapůlleté setrvání Mikuláše Beka v čele úřadu,” popisuje programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký.

Jednotlivé priority:

  • prodloužení povinné školní docházky až do střední školy

„Tento nápad vítáme, protože odráží praxi běžnou v zahraničí. Prodloužení povinné školní docházky pomůže těm žákům, kteří by na střední školu jinak nešli a ze systému zbytečně vypadli. O rušení deváté třídy je ale určitě potřeba ještě přemýšlet i s ohledem na právě probíhající revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, který zatím s devátou třídou počítá. Ruku v ruce s tím jde také proměna přijímacích zkoušek na střední školy, protože pokud se nezmění, problém s nimi se akorát přesune o rok dřív. Zkrácení základní školní docházky na osm let navíc zatím není podloženo nějakou relevantní studií, která by oprávněnost a prospěšnost tohoto kroku dokládala tak, aby nevýhody nepřevládaly,” popisuje Miroslav Hřebecký.

  • posílení všeobecného charakteru středního vzdělávání

„Střední vzdělávání proměnu potřebuje, je tedy dobře, že se na něj ministr Bek chce zaměřit. Je to v souladu s trendy ve vyspělých zemích. Je ale potřeba se kromě posílení všeobecného charakteru středního vzdělávání zaměřit i na revizi oborové struktury středních škol. Česká republika má v tuto chvíli velké množství velmi příbuzných oborů a bez této proměny nebude posílení všeobecné složky vzdělávání fungovat,” říká analytička EDUinu Lucie Slejšková.

  • profesní vzdělání na postsekundární a terciární úrovni
  • zlepšení přístupu k vysokoškolskému vzdělání

„Poptávka po všeobecném vzdělání roste. Je proto dobře, že chce ministr Bek jeho dostupnost posílit. Je žádoucí mít více vzdělaných lidí, proměna vysokoškolského studia ale musí projít v první řadě debatou uvnitř akademické obce,” upozorňuje analytička EDUinu Kateřina Lánská.

  • vzdělávací infrastruktura

„Vytvoření vzdělávací infrastruktury bude nějakou dobu trvat. Je třeba přijít s plánem, který bude možné využít i v krátkodobém horizontu dvou, tří let. Nedostatek míst na gymnáziích lze řešit například vytvořením přechodného období přerodu osmiletých gymnázií na čtyřletá. Ministr Bek by také neměl zapomínat na nutné registry učitelů a žáků, o kterých uvažoval už předchozí ministr školství Vladimír Balaš,” dodává programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký.

„Ministr Bek při svém představení priorit nicméně opomenul učitele a opatření, která jim budou deklarovat hmatatelnou podporu. Uvidíme tedy, s čím přijde v následujících dnech a týdnech,” uzavírá Lucie Slejšková.

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Informujeme o vzdělávání
| EDUin