EDUin··3 min

Tisková zpráva: Ke snížení odkladů může pomoct proměna pojetí školní připravenosti

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Upozorňuje analýza EDUinu

Během dubna v Česku probíhají zápisy do základních škol. K těm podle dat ministerstva školství míří přes sto tisíc dětí. Česko se ale dlouhodobě potýká s vysokým procentem odkladů školní docházky. Analýza Auditu vzdělávacího systému upozorňuje, že za to může i zastaralý koncept posuzování školní zralosti.

Průměrně pětina předškoláků dostane před nástupem do první třídy odklad, v některých regionech je to skoro každé třetí dítě. Stát se situaci s vysokým počtem odkladů a vzdělávacím neúspěchem některých dětí hned zkraje jejich školní docházky pokusil vyřešit plošným zavedením povinného předškolního vzdělávání pětiletých dětí (od 1. září 2017). „Analytici České školní inspekce dávají vysokou míru odkladů do souvislosti s málo efektivní prací s pedagogickou diagnostikou a pozdní pedagogickou intervencí v mateřských školách,” zmiňuje v kapitole Auditu „Školní připravenost není otázkou pouze dítěte a rodiny. Podmínky pro vzdělávání musí přizpůsobit i škola” její autorka Kateřina Lánská.

Autorka ve své kapitole upozorňuje i na to, že „posuzování školní připravenosti vychází ze zastaralého konceptu“. Pedagogická diagnostika by se měla orientovat primárně na potenciál dítěte, ne jen jeho nedostatky. V mateřských školách však pedagogická diagnostika nemá vždy požadovanou úroveň (týká se dvou třetin MŠ z celkového počtu) nebo je jen formální (polovina MŠ z celkového počtu). Potřeby dětí jsou v takových případech zajišťovány pozdě, nedostatečně, nebo nejsou v rámci MŠ řešeny vůbec. Na pedagogickou diagnostiku se navíc na základní škole nenavazuje, není obsažena v RVP ZV a základní školy ji neprovádějí.

Právě vysoký počet odkladů školní docházky je tématem nadcházejícího kulatého stolu SKAV a EDUin, který bude online ve čtvrtek 20. dubna od 14 do 16. Více informací najdete zde.

EDUin proto doporučuje:

  • Změnit pohled na pojetí přechodu dítěte mezi předškolním a základním vzděláváním a využívání pedagogické diagnostiky.
  • Provádět pedagogickou diagnostiku i na 1. stupni základních škol. Provázat spolupráci mezi předškolním a základním stupněm vzdělávání. Změnit přípravu budoucích pedagogů.
  • Snížit nároky na děti/žáky na obou stupních vzdělávání (předškolní a 1. stupeň ZŠ).
  • Cíleně podporovat děti ohrožené sociálním vyloučením, nadané děti a děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Zavést systém včasné péče.

Přečtěte si rozhovor s Barborou Loudovou Stralczynskou – Snahou nemá být posílat děti později do první třídy, ale rozvolnit začátek školní docházky

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Informujeme o vzdělávání
| EDUin