EDUin··3 min

Tisková zpráva: Je konečně čas proměnit jednotné přijímací zkoušky

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Upozorňujeme na pět problémů, které s sebou přináší

Cermat už zítra ředitelům středních škol pošle výsledky jednotných přijímacích zkoušek. Ty psali zájemci o studium maturitních oborů v polovině dubna. Střední školy pak musí seznam přijatých uchazečů zveřejnit nejpozději 3. května, tedy do dvou pracovních dnů od získání výsledků. EDUin v souvislosti s jednotnými přijímacími zkouškami upozorňuje na pět problémů, které tyto testy přináší. Kompletní podklad najdete zde.

Problém č. 1: Dvě přihlášky zbytečně omezují volbu a nutí žáky a rodiče k taktizování

Limit dvou přihlášek vede žáky k taktizování, místo aby volili školu, kterou studovat opravdu chtějí. Řešením by mohlo být navýšení počtu přihlášek, což by více sladilo poptávku a nabídku po místech na školách.

Podmínkou pro navýšení počtu podávaných přihlášek je digitalizace systému.

Souběžně s navýšením počtu přihlášek je potřeba zvyšovat kapacity všeobecně vzdělávacích oborů, protože je o ně vysoký zájem a může stále docházet k přetlaku zájemců.

Problém č. 2: Nevíme, jak moc jsou JPZ provázané s učivem ZŠ a co úlohy testují

Při zveřejňování výsledků úloh JPZ by měly být zveřejňovány podrobnější informace o testech, které zahrnou předpokládanou obtížnost každé úlohy, specifika hodnocení a výstupy RVP ZV, ke kterým se úlohy v testech vztahují.

Problém č. 3: Žáci mají možnost JPZ nekonat, což může znevýhodňovat méně uvědomělé žáky

JPZ by v budoucnu mohlo nahradit ověřování výsledků vzdělávání v 9. třídě, které by sloužilo zhodnocení studijních možností za pomoci kariérového poradce. Snížilo by se tak riziko, že si žák zvolí školu pod úrovní svého potenciálu jen proto, že nemá dostatečnou motivaci nebo podporu rodičů.

Problém č. 4: Školy při přijímání udělují za klasifikaci z 9. a 8. třídy různé počty bodů, což může celkové šance žáka výrazně zhoršit nebo zlepšit

Školy musí kromě JPZ přidělit žákům také body za známky na vysvědčení. Bodové hodnocení se však velmi různí a je v kompetenci ředitele. Někde se jedná o jednotky bodů, ale někde i o 20. Toto hodnocení nemá proto výpovědní hodnotu, neboť jak uvádí studie IDEA (2022), známky žáků stejné úrovně se mezi školami mohou lišit o 1–3 klasifikační stupně.

Problém č. 5: Mezi negativní důsledky JPZ patří studijní neúspěch a vysoká míra stresu žáků z tzv. high-stakes zkoušky

Prvním negativním dopadem je nadměrný stres ze zkoušky, která má vzhledem ke svému nastavení velký dopad na vzdělávací budoucnost žáků (tzv. high-stakes zkouška). Druhým problémem je nízká míra sebedůvěry žáků, kterou může způsobit kombinace nízkého počtu přihlášek a nedostatečného počtu míst ve školách.

Kompletní podklad najdete zde.

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Informujeme o vzdělávání
| EDUin