Vybíráme to nejzajímavější z návrhu Dlouhodobého záměru
Ministerstvo školství vytvořilo návrh Dlouhodobého záměru na roky 2023–2027. Jde o návrh opatření a aktivit, které chce v daných letech připravit nebo zavést. EDUin tentokrát představuje výčet změn, které mohou veřejnost oslovovat, a snaží se obecně známé pojmy odborníků stručně vysvětlit a doplnit příklady a data. Kompletní podklad najdete zde.
Ministerstvo školství zatím zveřejnilo návrh dlouhodobého záměru včetně úprav po připomínkovém řízení. K další veřejné konzultaci bude návrh materiálu zveřejněn 15. května. Finální verze bude během října 2023 předložena vládě ČR ke schválení. Z aktuálního návrhu DZ vybíráme zásadní body v jednotlivých kapitolách.
Předškolní vzdělávání:
- Sledování příčin neúčasti na předškolním vzdělávání a návrh řešení situace
- Eliminace odkladů povinné školní docházky
Základní vzdělávání:
- Dokončení revize RVP
- Podpora formativní zpětné vazby
- Zrušení známek v 1.–3. třídě a vyjmutí známek z kritérií přijímacích řízení
Komentář EDUinu: Čeká nás náročný proces plný komunikace, že se hodnocení ve školách neruší, ale pouze mění. Tyto změny musí doprovodit plošné vzdělávání učitelů o nových formách hodnocení, na což v ČR zatím nemáme vybudovanou rozsáhlou síť lektorů ani materiálů.
Střední odborné vzdělání:
- Elektronizace přihlašování žáků do středního vzdělávání
Komentář EDUinu: Je otázka, zda se otevře i debata o tom, zda zrušit omezení počtu podaných přihlášek (v současné době max. 2 na žáka).
- Digitalizovaná maturitní zkouška od roku 2028
Podpora a rozvoj pedagogů a ředitelů škol
- Vzdělávání ředitelů škol na základě nového kompetenčního profilu
- Kompetenční profil učitele
Komentář EDUinu: Není jasné, zda bude mít plnění kompetenčního profilu vliv na platové ohodnocení učitele a vznikne tak pomyslný kariérní řád. V současné době se výše platu odvíjí výhradně od délky praxe.
Snížení vzdělávacích nerovností
- Zákonem stanovené financování škol s vysokým počtem dětí ohrožených studijním neúspěchem
- Podpora škol s vyšším počtem znevýhodněných žáků
Podrobné vysvětlení jednotlivých bodů najdete v podkladu.
Jan Zeman, analytik EDUinu:
Plány ministerstva školství jsou realistické, ale je na ně navázaná spousta organizační a politické práce. Řada navrhovaných změn obsahuje podmínku vzdělávání pedagogů a Česká republika si tuto infrastrukturu vytváří velmi pomalu. Další výzvou je přesvědčit zájmové skupiny, že navrhované změny jsou opravdu důležité. Smysl inovací hodnotí rodiče, učitelé, odborníci i zaměstnavatelé. Později může být těžké najít shodu nad změnami nebo prosadit opatření přes odpor některých skupin.
Zdroj: www.eduin.cz