EDUin··3 min

Tisková zpráva: Finanční prostředky ovlivňují vzdělávací dráhu, český systém na to ale nebere ohled

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

V Česku skončilo podávání přihlášek na střední školy. Právě tam se letos hlásí silné populační ročníky. Přijímací zkoušky tak naplno mohou ukázat ekonomickou recesi. Sociálně znevýhodněné rodiny může zasáhnout nedostupnost placené přípravy na přijímací zkoušky. V podkladu ukazujeme, že tím rostou nerovnosti, protože není zajištěná stejná startovní pozice pro přístup ke všeobecnému vzdělávání. Kompletní podklad k tématu najdete ZDE.

V současné době se spojují dvě krizové situace dohromady. První z nich je ekonomická recese ovlivněná válkou na Ukrajině. Druhým problémem jsou silné ročníky nastupující na střední školy. V takových podmínkách se sociálně znevýhodněné rodiny propadají na žebříčku úspěšnosti ještě hlouběji a je potřeba jim zajistit stejnou startovní pozici pro přístup ke všeobecnému maturitnímu vzdělání. „Důvodem, proč nelze pokládat přijímací zkoušky za stoprocentně spravedlivé, je to, že úspěch (obzvlášť v silném populačním ročníku) je navázán na dostupnost přípravy v podobě cvičných testů, přípravných kurzů a doučování,” upozorňuje analytik EDUinu Jan Zeman.

Znevýhodnění zájemci o studium se dostávají do situace, kdy by jim nejvíce pomohly kurzy v cenovém rozpětí 2 350–4 800 Kč za předmět (dohromady cca 7–9 tis. Kč). Výše částky napovídá, že bez sociální podpory jsou pro ně tyto služby těžko dosažitelné. A to se netýká jen středních škol. Značné množství vysokých škol používá při přijímacích zkouškách testy firmy SCIO.

Je skvělé, že řada základních škol se snaží dětem s přípravou na přijímací zkoušky pomoct a nabízí semináře matematiky, češtiny a dalších předmětů zdarma.

Jan Zeman, analytik EDUinu: „Zvýšení sociální podpory znevýhodněných dětí při přípravě na JPZ je pouze krizové řešení, protože v přípravě kromě financí hraje roli také rodinné zázemí v podobě rozdílného zájmu rodičů o vzdělávání dětí. Jedním z možných řešení je transformovat JPZ do testu, kterým by se základní vzdělávání zakončovalo. Učitelé by tím pádem byli více zapojeni do přípravy žáků na zkoušku. Takové opatření je ale náročné a souvisí s proměnou kurikula i podporou učitelů.”

Vydali jsme Audit vzdělávacího systému za rok 2022. Na webu najdete přehled hlavních událostí ve vzdělávací politice za uplynulý rok i jednotlivé analýzy – třeba o kapacitě na školách.

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Informujeme o vzdělávání
| EDUin