EDUin··3 min

Tisková zpráva: Česká republika zaspala s reformou středoškolských oborů

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Je dobré změny připravit, i když už je pět minut po dvanácté

Ředitelé středních škol v těchto dnech zveřejňují výsledky jednotných přijímacích zkoušek. Letošní silný populační ročník žáků devátých tříd ale obzvlášť ukázal na velký problém posledních let. Struktura středoškolských oborů nereaguje na aktuální poptávku, ani na potřeby systému.

V České republice dnes odchází velké procento maturantů na vysokou školu. Ukazují to statistiky ministerstva školství. To společně se zahraničními trendy ukazuje, že je třeba klást větší důraz na všeobecný základ středoškolského vzdělávání a až později dát studentům možnost profilace. EDUin proto navrhuje proměnu středoškolské soustavy oborů s důrazem na všeobecné vzdělávání.

K tomu jsou možné využít dvě opatření:

  1. Rozšiřování počtu gymnázií ‒ letošní jednotné přijímací zkoušky ukázaly, že na gymnázia v některých krajích je výrazně vyšší poptávka než nabídka. Stát by se proto měl zaměřit na budování dalších gymnázií, jejich zřízení je možné například při středních odborných školách (např. jako na Smíchovské střední průmyslové škole v Praze) nebo proměnou víceletých gymnázií na dvojnásobek tříd čtyřletého studia.
  2. Posilování role lyceí v systému středního vzdělávání ‒ jde o koncept středoškolského oboru, který funguje na odborné škole, ale má větší podíl všeobecné složky. Tento typ školy se snaží zakládat například Jihomoravský kraj. Vzhledem k silným populačním ročníkům a tomu, že stále více studentů směřuje na vysoké školy, by bylo dobré právě lycea rozšiřovat i v dalších krajích.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Nové školy zřizujeme nadlouho dopředu, tak předem promýšlejme, pro koho a na co je bude třeba. Ať budujeme školy budoucnosti, ne minulosti. Mnohé máme jasně pojmenované v přijatých strategiích, teď už jen nalézt politickou vůli a odvahu to zrealizovat.”

Přečtěte si rozhovor o lyceích s náměstkem hejtmana Jihomoravského kraje Jiřím Nantlem – Lycea mohou být pro dnešní mladou generaci atraktivnější než gymnázia.

O potřebě proměny středoškolských oborů mluví v rozhovoru také ředitel pražského Waldorfského lycea Ivan Smolka – Máme buď gymnázia, nebo odborné školy. V nabídce chybí školy pro 21. století, říká Ivan Smolka | EDUin

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Informujeme o vzdělávání
| EDUin