EDUin··3 min

Sociální práce do škol patří, shodli se účastníci diskuse

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Do školy patří i sociální práce. Shodli se na tom účastníci kulatého stolu SKAV a EDUin. Zástupci MŠMT, škol i neziskových organizací diskutovali o sociální roli školy i o tom, jak má taková podpora vypadat. Celý kulatý stůl si můžete pustit zde.

Kulatý stůl vycházel z kapitoly Auditu vzdělávacího systému, která se sociální roli školy věnuje. Účastníci kulatého stolu se shodli, že sociální role školy je nezastupitelná. „Sociální práce do školy určitě patří, ale neměla by být rolí pedagogů,” myslí si Lenka Hečková z organizace SOFA.

To potvrzuje i Michal Černý z ministerstva školství: „Chystáme dvě novely školského zákona. Teď už pracujeme na té druhé a do ní připravujeme definici školního poradenského pracoviště tak, že tam bude i školní sociální pracovník.”

Podle ředitele Základní školy Kraslice Jana Kuzebaucha je nutné, aby se ve školách sociální práce dělala: „Hrozně by nám pomohlo, kdybychom tady měli sociálního pedagoga a my ho nemáme. Aby byl pojítkem mezi školou a rodiči.” A Michal Černý dodává, že ministerstvo školství zvažuje, jestli by funkci měl zastat sociální pedagog nebo sociální pracovník.

Podle analytičky Kateřiny Lánské z EDUinu je ale důležité mluvit o potřebě sociální práce už v mateřských školách. „A to třeba pro práci s dětmi, které jsou ohrožené, jsou v nepodnětném prostředí, a pak zbytečně při nástupu do školy dostávají nějakou diagnózu v důsledku toho, že se s nimi nepracuje a nekompenzuje se sociální znevýhodnění. Bylo by proto potřeba podporu řešit mnohem dřív, od dvou nebo tří let.” Michal Černý ale dodává, že základní předpoklad pro sociální práci v mateřských školách je to, aby děti do školek vůbec chodily. „My bychom je potřebovali do těch mateřských škol dostat dříve. Ale já teď nevidím jako reálné, že by se taková věc uzákonila.” Podle Černého může ve školkách komunikaci s rodinami zajistit i jiná pozice než sociální pedagog nebo pracovník, třeba školní asistent.

Celý kulatý stůl si můžete pustit zde.

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Informujeme o vzdělávání
| EDUin