Siemens··7 min

Siemens se v roli generálního dodavatele podílel na technickém řešení pro unikátní hybridní zdroj energie Energy nest s největším bateriovým úložištěm v České republice

  • Unikátní hybridní zdroj energie pro služby výkonové rovnováhy Energy nest Vraňany u Mělníka – celkový instalovaný výkon včetně bateriového uložiště činí 52,4 MW, provozovatel E.nest Energy a. s. (součást energetické skupiny Decci a.s.)
  • Největší bateriové úložiště v České republice – instalovaný výkon 20 MW, kapacita 22 MWh
  • Šest aeroderivativních turbín, každá o výkonu 5,4 MW
  • Připraveno pro propojení s OZE technologiemi (stávající FVE 35 MW, výroba bezemisního vodíku)

Dnes byl ve Vraňanech u Mělníka oficiálně představen unikátní hybridní zdroj energie Energy nest, na jehož realizaci se společnost Siemens podílela jako generální dodavatel. Energy nest je první svého druhu v regionu střední a východní Evropy a bude sloužit jako zdroj podpůrných služeb výkonové rovnováhy (SVR) pro stabilizaci české elektrizační soustavy. V současném stavu dokáže dodávat regulační výkon 32,4 MW a plného výkonu dosáhne za 2 minuty. Hybridní zdroj Energy nest získal všechna nezbytná povolení a do provozu jej bez využití dotací uvedl soukromý investor a provozovatel projektu, společnost E.nest Energy a. s., součást energetické skupiny Decci a.s.

Energy nest představuje rychlý a stabilní zdroj, který dokáže poskytovat jakékoliv služby výkonové rovnováhy pro společnost ČEPS. Předností vraňanského hybridního zdroje je vysoká míra flexibility, kterou zajištují použité technologie a speciálně vyvinutý řídicí systém. Hlavní součástí řešení je největší bateriové úložiště v ČR s jmenovitým výkonem 20 MW a využitelnou kapacitou 22 MWh a šest aeroderivativních turbín s celkovým výkonem 32,4 MW. Energy nest je navržen pro poskytování služby FCR (regulace frekvence), aFRR (automatická regulace výkonu) a služby mFRR (manuální regulace výkonu) V budoucnu se plánuje rozšíření služeb výkonové rovnováhy až na 52,4 MW, a to bez nutnosti rozšíření stávající technologie.

Koncepce Energy nest je založena na principu oddělení výroby elektrické energie a poskytování služeb výkonové rovnováhy. Energy nest lze rychle uvést do provozu ve chvíli, kdy je to potřeba, a jeho provoz je tak efektivní, ekonomický a udržitelný,“ popisuje výhody řešení József Maschek, ředitel Siemens Smart Infrastructure. „Význam hybridních zdrojů, jako je Energy nest, se stále zvyšuje s nárůstem podílu obnovitelných zdrojů na celkové výrobě energií. Do budoucna bude nezbytné dekarbonizovat jak výrobu energie, tak i zdroje poskytující služby výkonové rovnováhy. Díky skvělé spolupráci se skupinou Decci jsme měli možnost dokázat, že to jde,“ dodal.

Jak funguje Energy nest

Energy nest ukazuje způsob, jak efektivně dekarbonizovat energetiku bez ztráty zdrojů SVR. Hybridní zdroj kombinuje celkem šest aeroderivativních plynových turbín s největším bateriovým úložištěm. Turbíny mají minimální reakční dobu a dokážou najet na plný výkon do 2 minut, bateriové úložiště dodává výkon během jejich startu. Technologie se tak navzájem doplňují a kompenzují své slabé stránky. „V blízkosti Energy nest se nachází naše fotovoltaická elektrárna s výkonem 35 MWp, s níž je možné zdroj v budoucnosti technicky propojit,“ vysvětluje Darina Merdassi ředitelka skupiny Decci a členka představenstva E.nest Energy. Propojením technologií lze zvýšit příspěvek ke stabilizaci elektrizační soustavy, a to nejen poskytováním SVR, ale i vyrovnáváním diagramu výroby fotovoltaické elektrárny, což dále zvýší efektivitu provozu, dodává. Do budoucna se také plánuje rozšíření elektrárny o výrobu zeleného vodíku, na jehož spalování jsou turbíny připravené. To umožní rozšířit portfolio poskytovaných SVR o tzv. záporné služby.

Díky důmyslné koncepci má Energy nest minimalizovanou vlastní spotřebu energie, která se ve stavu tzv. pohotovosti pohybuje pouze kolem 60 kW. Zdroj navíc nevyžaduje trvalou obsluhu v místě, provoz je díky využití pokročilých algoritmů řízení plně automatický.

Siemens jako generální dodavatel

Celkové práce v areálu o kompletní rozloze 1 ha se zastavěnou plochou 350 m2 zabraly 14 měsíců a ze strany společnosti Siemens jako generálního dodavatele se do nich zapojily desítky odborníků.

Energy nest využívá řadu technologií Siemens; jedná se především o řídicí systém, který zajišťuje kompatibilitu se všemi prvky energetického centra. Řídicí systém je založen na produktové řadě SICAM A8000, jeho široké komunikační možnosti umožňují zpracovávat více než 10 000 datových bodů z celého areálu různými komunikačními protokoly. Systém dále zajišťuje přenos informací na nadřazené systémy přenosu a distribuce energie ČEPS, ČEZ Distribuce a NET4GAS. Robustnost systému je zajištěna redundantním uspořádáním, které zaručuje vysokou míru spolehlivosti.

V řídicím systému jsou integrovány algoritmy pro automatické řízení všech technologií jako jednoho celku tak, aby splňovaly podmínky pro připojení do distribuční soustavy a poskytování podpůrných služeb. Řízení všech systémů je koncipováno tak, aby bylo maximálně autonomní a bezobslužné. Řízení je optimalizováno tak, aby veškeré technologie byly využívány rovnoměrně s ohledem na jejich výkonové zatěžování a opotřebení.

Uživatelské rozhraní pro pracovníky provozu, údržby, plánování a obchodu zajišťuje vizualizační systém SICAM SCC založený na WinCC. Jedná se o rozhraní, které umožňuje kompletní ovládání a monitoring veškerých technologických procesů. Všechna data se archivují pro možnost následného zpracování. V konfiguraci SICAM SCC serveru a služby WebNavigator poskytuje systém uživatelům při používání vizualizace plnou flexibilitu. Nejsou potřeba pevné pracovní stanice, komunikace se odehrává ve virtualizovaném prostředí. Toto řešení navíc snižuje náklady na provoz a údržbu IT vybavení.

Společnost Siemens dodala i řešení pro bezpečné připojení a vzdálenou správu, které je postaveno na produktech SCALANCE a SINEMA RC. Použité prvky kybernetické bezpečnosti splňují požadavky pro nasazení v oblasti kritické infrastruktury.

Součástí dodávky Siemens je i silová část zdroje. Centrálním bodem je dvousystémová rozvodna vysokého napětí 22 kV, kterou tvoří 23 polí bezúdržbového rozvaděče typu Siemens NXPLUS. Rozvodna nízkého napětí (0,4 kV) je sestavena ze šesti polí rozvaděče Siemens SIVACON S8. Sestavu doplňují dva suché transformátory 2000 kVA (22/0, 4 kV) a šest olejových transformátorů o výkonu 6000 kVA (11/22 kV). Bezpečnost rozvodu vysokého napětí zajišťuje systém chránění postavený na ochranách řady SIPROTEC 5. Vlastní spotřebu na napěťové hladině 0,4 kV pak chrání produkty SENTRON.

Zabezpečení celého areálu rovněž dodala společnost Siemens a tvoří je kamerový systém (CCTV), elektrická požární signalizace (EPS), elektronický zabezpečovací systém budov a perimetrický systém zdroje.

Bateriové úložiště a turbíny

Baterie a výkonovou elektroniku dodala společnost SMA Altenso GmbH. Úložiště se skládá ze sedmi samostatných bateriových jednotek, každou tvoří bateriový kontejner a střídač.

Díky sofistikované koncepci při výpadku jedné bateriové jednotky nedochází k výpadku celého bateriového úložiště. Kompletní technologii plynových turbín dodala společnost Centrax, samotné turbíny jsou od výrobce Siemens Energy.

Zdroj: www.siemenspress.cz

Zadavatel
Siemens

Siemens

Siemens patří mezi největší technologické firmy v České republice a nedílnou součástí českého průmyslu je již více než 130 let. Naše portfolio pokrývá řešení pro průmysl, energetiku, dopravu a veřejnou infrastrukturu, technologie budov a zdravotnictví. Siemens je průkopníkem v oblasti Průmyslu 4.0 a Smart Cities, v rámci kterých přináší komplexní digitální produkty a služby.

Další články od Siemens

Christian Diel jmenován finančním ředitelem skupiny Siemens v České republice
Siemens

Christian Diel jmenován finančním ředitelem skupiny Siemens v České republice

Christian Diel (44 let) byl jmenován novým finančním ředitelem (Chief Financial Officer) společnosti Siemens Česká republika a finančním ředitelem divize Digital Industries. Ve svých pozicích odpovídá za strategické finanční řízení a pokračující digitální transformaci finančních oddělení a procesů firmy.
Řešení Siemens Xcelerator podpoří digitální transformaci společnosti Panasonic v oblasti vývoje domácích spotřebičů
Siemens

Řešení Siemens Xcelerator podpoří digitální transformaci společnosti Panasonic v oblasti vývoje domácích spotřebičů

Společnost Siemens oznámila, že firma Panasonic Corporation (dále jen „Panasonic“) začala používat software Teamcenter® X z portfolia průmyslového softwaru Siemens Xcelerator, a to formou software jako služba (SaaS) pro cloudové řízení životního cyklu výrobku (PLM). Cílem je urychlit digitalizaci vývoje a návrhu produktů.
Desátá lokomotiva Siemens Vectron ve flotile EP Cargo Invest
Siemens

Desátá lokomotiva Siemens Vectron ve flotile EP Cargo Invest

V letošním roce EP Cargo Invest převzal dvě lokomotivy Siemens Vectron MS, v obou případech v údržbové základně lokomotiv v Praze – Vršovicích. K převzetí poslední lokomotivy došlo na konci srpna 2024 necelých 15 měsíců od podpisu smlouvy mezi společnostmi EP Cargo Invest a Siemens Mobility. S lokomotivami Vectron má skupina EP Logistics International již mnoho zkušeností, neboť první lokomotiva Vectron byla zákazníkovi předána už v roce 2016 a byla vůbec první lokomotivou tohoto typu, která byla dodána na český trh.
Na letiště Paříž-Orly jezdí metro s nejvyšším stupněm zabezpečení GoA4 CBTC
Siemens

Na letiště Paříž-Orly jezdí metro s nejvyšším stupněm zabezpečení GoA4 CBTC

Společnosti Siemens Mobility a RATP (Régie autonome des transports Parisiens) úspěšně modernizovaly a rozšířily linku 14 pařížského metra. Je to poprvé na světě, kdy byla stávající plně automatizovaná linka metra bez řidiče se stupněm automatizace GoA4 přestavěna na plně automatizovaný systém bez řidiče GoA4 nejnovější generace „Trainguard MT CBTC“, který dodala společnost Siemens Mobility. Přestavba probíhala v uplynulých šesti letech za běžného provozu. Nový systém CBTC (Commhnication Based Train Control) umožňuje efektivnější a spolehlivější provoz na celé trati, jejíž délka se díky prodloužení na sever a jih zdvojnásobila o 14 kilometrů. Navzdory zdvojnásobení délky tratě, která nově měří 28 kilometrů, zůstává interval jízdy mezi vlaky 85 sekund. Linka 14 je nyní nejdelší linkou v pařížské síti metra a v budoucnu odbaví více než milion cestujících denně. Díky tomuto rozšíření je možné cestovat z letiště Orly do centra Paříže za 20 minut a ze severních obchodních čtvrtí v Saint-Denis Pleyel na letiště Orly za pouhých 40 minut. Linka 14 se zvýšenou kapacitou, spolehlivostí a efektivitou slouží jako páteř pařížského systému veřejné dopravy a napojuje se na budoucí síť Grand Paris Express. Během šesti let se na tomto projektu podílelo více než 250 inženýrů společnosti Siemens Mobility, kteří odpracovali více než 500 000 hodin inženýrské práce.
OEZ ze skupiny Siemens podpoří regionální rozvoj Letohradska částkou 3,5 milionu korun
Siemens

OEZ ze skupiny Siemens podpoří regionální rozvoj Letohradska částkou 3,5 milionu korun

Darovací smlouvy na vzdělávací, sociální a kulturní projekty v celkové hodnotě 3,5 milionu korun podepsali v prostorách Městského úřadu v Letohradě generální ředitel společnosti OEZ Roman Schiffer, finanční ředitel společnosti OEZ Franz Girschick a starosta města Letohrad Petr Fiala. Podpora je určena pro období 2024 – 2025.
Společnosti TOBEA a Siemens chtějí posílit nezávislost osob se zdravotním postižením a usnadnit jim dostupnost pláží
Siemens

Společnosti TOBEA a Siemens chtějí posílit nezávislost osob se zdravotním postižením a usnadnit jim dostupnost pláží

Inovativní technologický řecký startup TOBEA vyvinul systém „SEATRAC“ s využitím technologií Siemens a představil tak jedinečný způsob, jakým si mohou osoby se zdravotním postižením užívat pobytu na pláži nebo se smočit v moři bez pomoci ostatních. Systém SEATRAC se skládá ze speciálně vyvinutého křesla připevněného na systém kolejnic, který umožňuje bezpečné vklouznutí do vody a návrat na souš bez další osobní asistence. Tato technologie posiluje nezávislost hendikepovaných, podporuje jejich začlenění a zaručuje rovné příležitosti pro všechny. Systém byl již instalován na více než 250 plážích po celém světě.
Dvacet nových lokomotiv Vectron s funkcí XLoad pomůže zefektivnit obsluhu alpského regionu
Siemens

Dvacet nových lokomotiv Vectron s funkcí XLoad pomůže zefektivnit obsluhu alpského regionu

Švýcarská společnost SBB Cargo International AG ve spolupráci se Südleasing GmbH pořizuje dalších 20 vícesystémových lokomotiv Siemens Vectron s funkcí XLoad. Nákladní dopravce SBB Cargo International si bude lokomotivy pronajímat od společnosti SüdLeasing na základě dlouhodobé smlouvy s flexibilní dobou trvání. Smlouva rovněž zahrnuje údržbu lokomotiv firmou Siemens Mobility po dobu 15 let. Funkce XLoad zlepšuje trakční schopnosti lokomotivy a zvyšuje tak její přepravní kapacitu a efektivitu provozu. Díky tomu mohou těžší vlaky jezdit na švýcarské severojižní trase s jednou lokomotivou, bez potřeby druhé posilovací lokomotivy. Lokomotivy Vectron dosahují maximální rychlosti 160 km/h.
Berlínské metro bude hlídat technologie CBTC – poprvé bude možný poloautomatizovaný provoz
Siemens

Berlínské metro bude hlídat technologie CBTC – poprvé bude možný poloautomatizovaný provoz

Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) poprvé zavede v Berlíně na linkách metra U5 a U8 systém řízení vlaků založený na systému CBTC (Communication Based Train Control – řízení vlaku založené na komunikaci). Moderní systém Trainguard MT CBTC, který umožní poloautomatizovaný provoz s úrovní automatizace GoA2, dodá společnost Siemens Mobility na linku U5 do roku 2029 a na linku U8 do roku 2032. Kapacita obou linek se zvýší přibližně o 30 %.
Siemens poprvé použije digitální dvojče k simulaci akustiky ve Velkém festivalovém domě v Salcburku
Siemens

Siemens poprvé použije digitální dvojče k simulaci akustiky ve Velkém festivalovém domě v Salcburku

Společnost Siemens představila digitální dvojče vyvinuté speciálně pro velké prostory určené pro pořádání kulturních akcí. Tato technologie umožňuje realistické napodobení a velmi přesnou simulaci akustiky a struktury objektu. Aplikace nazvaná Sound of Science bude poprvé použita ve Velkém festivalovém domě během Salcburského festivalu. Organizátorům kulturních akcí umožní virtuálně zkoumat měnící se akustiku v různých prostorových konfiguracích – například to, jak přidání akustických panelů ovlivní zážitek z poslechu, a následně zvolit optimální akustický scénář. Zároveň bude možné si předem vyzkoušet a zaranžovat i nejrůznější sestavy orchestru ještě dříve, než v reálném světě zazní jediný tón. Tento přístup šetří finanční prostředky, zdroje i čas.
Siemens se v roli generálního dodavatele podílel na technickém řešení pro unikátní hybridní zdroj energie Energy nest s největším bateriovým úložištěm v České republice
Siemens

Siemens se v roli generálního dodavatele podílel na technickém řešení pro unikátní hybridní zdroj energie Energy nest s největším bateriovým úložištěm v České republice

Dnes byl ve Vraňanech u Mělníka oficiálně představen unikátní hybridní zdroj energie Energy nest, na jehož realizaci se společnost Siemens podílela jako generální dodavatel. Energy nest je první svého druhu v regionu střední a východní Evropy a bude sloužit jako zdroj podpůrných služeb výkonové rovnováhy (SVR) pro stabilizaci české elektrizační soustavy. V současném stavu dokáže dodávat regulační výkon 32,4 MW a plného výkonu dosáhne za 2 minuty. Hybridní zdroj Energy nest získal všechna nezbytná povolení a do provozu jej bez využití dotací uvedl soukromý investor a provozovatel projektu, společnost E.nest Energy a. s., součást energetické skupiny Decci a.s.