- Společnost Siemens Mobility provedla modernizaci linky 14 pařížského metra s prodloužením na letiště Paříž-Orly.
- Světová premiéra: Stávající linka se zabezpečením na úrovni GoA4 byla na podnět společnosti Île-de-France Mobilités modernizována na nejnovější generaci automatizačního systému bez řidiče – CBTC, aby se zvýšila kapacita, spolehlivost a efektivita pařížského metra, které provozuje RATP.
- Modernizovaná trať umožní provoz automatizovaných vlaků lehkého metra bez řidiče na trase, jejíž délka se zdvojnásobila a která nyní spojuje také letiště Orly s centrem Paříže.
- Linka byla v provozu po celou dobu realizace projektu a od roku 2025 obslouží zhruba milion cestujících denně.
Společnosti Siemens Mobility a RATP (Régie autonome des transports Parisiens) úspěšně modernizovaly a rozšířily linku 14 pařížského metra. Je to poprvé na světě, kdy byla stávající plně automatizovaná linka metra bez řidiče se stupněm automatizace GoA4 přestavěna na plně automatizovaný systém bez řidiče GoA4 nejnovější generace „Trainguard MT CBTC“, který dodala společnost Siemens Mobility. Přestavba probíhala v uplynulých šesti letech za běžného provozu. Nový systém CBTC (Commhnication Based Train Control) umožňuje efektivnější a spolehlivější provoz na celé trati, jejíž délka se díky prodloužení na sever a jih zdvojnásobila o 14 kilometrů. Navzdory zdvojnásobení délky tratě, která nově měří 28 kilometrů, zůstává interval jízdy mezi vlaky 85 sekund. Linka 14 je nyní nejdelší linkou v pařížské síti metra a v budoucnu odbaví více než milion cestujících denně. Díky tomuto rozšíření je možné cestovat z letiště Orly do centra Paříže za 20 minut a ze severních obchodních čtvrtí v Saint-Denis Pleyel na letiště Orly za pouhých 40 minut. Linka 14 se zvýšenou kapacitou, spolehlivostí a efektivitou slouží jako páteř pařížského systému veřejné dopravy a napojuje se na budoucí síť Grand Paris Express. Během šesti let se na tomto projektu podílelo více než 250 inženýrů společnosti Siemens Mobility, kteří odpracovali více než 500 000 hodin inženýrské práce.
„Díky našemu nasazení a odborným znalostem našich týmů jsme dosáhli světového prvenství, když jsme převedli stávající trať bez řidiče na pokročilejší systém CBTC GoA4 a rozšířili automatizovanou technologii na nové úseky trati. Tato technická premiéra umožňuje lince 14 odbavit do roku 2025 až milion cestujících denně s 85sekundovým intervalem,“ řekl Michael Peter, CEO společnosti Siemens Mobility. „Včasné dokončení tohoto klíčového projektu metra pro světovou sportovní událost, kterou letos v létě hostí Paříž, poukazuje na obrovský časový tlak a společné úsilí. Jsme vděčni našim váženým partnerům v RATP za jejich důvěru a neochvějnou podporu, bez níž by tento úspěch nebyl možný.“
Linka 14: Průkopník v automatizaci
Už v roce 1998 vybudovala společnost Siemens Mobility ve spolupráci s RATP první automatizovanou vysokokapacitní linku metra v Paříži bez řidiče. V roce 2018 získala společnost Siemens Mobility zakázku na generální rekonstrukci automatizační technologie linky, při níž nahradila 26 let starý systém „METEOR“ pokročilým systémem Trainguard MT CBTC GoA4. Součástí této modernizace byla výstavba nové stanice centrálního řízení provozu (OCC) a vybavení pro 72 nových vlaků metra. Společnost Siemens Mobility rozšířila automatizaci na sever do Saint-Denis-Pleyel a na jih na letiště Orly o 14 kilometrů, čímž se délka tratě zdvojnásobila na 28 km, a vyžádala si tak instalaci novější verze technologie GoA4; ta nyní spojuje letiště Orly s centrem Paříže za pouhých 20 minut a umožňuje cestovat ze Saint-Denis Pleyel na Orly za pouhých 40 minut.
Zabezpečovací systémem CBTC GoA4 vybaví společnost Siemens Mobility také budoucí linky Grand Paris Express, novou 200 kilometrů dlouhou síť automatického metra, která se v současné době buduje v regionu Ile-de-France. Společnost Siemens Mobility získala zakázku na automatizaci linek 15, 16 a 17.
Technologické řešení pro optimalizovaný provoz
Systém Trainguard MT CBTC je špičkové vysoce výkonné řešení CBTC od společnosti Siemens Mobility, které provozovatelům umožňuje maximalizovat kapacitu sítě tím, že na trať nasadí více vlaků, navíc s dosažením vyšší spolehlivosti a nižší spotřeby energie. Rádiová technologie přesně určuje polohu každého vlaku na trati a řídí jeho rychlost. To zvyšuje bezpečnost s ohledem na cestující a zároveň umožňuje průběžně aktualizovat stav železničního systému, což vede k menšímu počtu zpoždění a aktuálnějším informacím o jízdě. Trainguard MT CBTC je součástí portfolia CBTC společnosti Siemens Mobility, které je využíváno na pěti kontinentech, ve 25 zemích, 49 městech, u 56 zákazníků, na 96 linkách metra, na 3 000 km tratí a ve 4 351 vybavených vlacích.
Zdroj: www.siemenspress.cz