Deloitte··5 min

Mladí Češi mají méně obav a úzkostí ze změn klimatu oproti Gen Z a mileniálům ve světě

Deloitte

Deloitte

Deloitte označuje jednu či více společností globální sítě členských společností Deloitte Touche Tohmatsu Limited („DTTL“) a jejich dceřiné a přidružené subjekty (souhrnně „organizace Deloitte“). Společnost DTTL (rovněž označovaná jako „Deloitte Global“) a každá z jejích členských společností a jejich přidružených subjektů je samostatným a nezávislým právním subjektem, který není oprávněn zavazovat nebo přijímat závazky za jinou z těchto členských společností a jejich přidružených subjektů ve vztahu k třetím stranám. Společnost DTTL a každá členská společnost a přidružený subjekt nese odpovědnost pouze za své vlastní jednání či pochybení, nikoli za jednání či pochybení jiných členských společností či přidružených subjektů. Společnost DTTL služby klientům neposkytuje.

Tisková zpráva

Praha, 21. Června - 39 % českých mileniálů a 45 % příslušníků tuzemské generace Z uvedlo, že v posledním měsíci pociťovalo obavy či úzkost ze změny klimatu. V zahraničí to přitom bylo u Gen Z o 17 % více, u mileniálů dokonce o 20 %. Menší rozdíly panují v přístupu k minimalizaci vlastního dopadu na životní prostředí. V této oblasti jsou na tom mladí Češi a Češky z generace Z prakticky stejně jako stejně stará generace v zahraničí. Větší rozdíl je to jen u mileniálů, vyplývá z průzkumu poradenské a technologické společnosti Deloitte.

Svůj dopad na životní prostředí se snaží aktivně minimalizovat 71 % tuzemských zástupců generace Z, zatímco ve světě to je o dvě procenta více - 73 %. Větší rozdíl je při pohledu na mileniály. U těch českých to bylo 68 %, zatímco ve světě o téměř 10 % více - konkrétně 77 %.

Zodpovědný spotřebitelský přístup mladých Čechů a Češek nejčastěji spočívá ve vyhýbání se fast fashion řetězcům, které podle vědců patří spolu s ropnými a těžebními společnostmi k největším viníkům změn klimatu. Rychlou módu nenakupuje 37 % české generace Z spolu s třiatřiceti procenty milenálů, a více než 13 % obou generací to plánuje. Na dalších příčkách respondenti uvedli omezování letecké dopravy, zjišťování ekologického dopadu zboží před jeho nákupem, konzumace vegetariánské a veganské stravy nebo nákup elektromobilu

“Mladí lidé vnímají vliv kolektivního dopadu prostřednictvím své osobní odpovědnosti. Například odmítnutím fast fashion průmyslu a dalšími udržitelnými rozhodnutími jakožto spotřebitelé motivují firmy k pozitivním změnám,”říká Klára Jahnová, koordinátorka pro naplňování cílů v oblasti klimatu v poradenské a technologické společnosti Deloitte.

Další otázka směřovala na firmy a udržitelnost. Podíl respondentů, kteří si myslí, že by firmy mohly a měly dělat více, aby spotřebitelům umožnily činit udržitelnější nákupní rozhodnutí, je u českých “Gen Z” 69 procent, u stejné generace ve světě pak 79 %. U tuzemských mileniálů je to dokonce 67 procent, zatímco v zahraničí 81 %.

“Data odpovídají i našemu nedávnému průzkumu, který byl zaměřený na udržitelnost dodavatelských řetězců. Podle něj 77 % firem ve střední Evropě zaznamenalo konkrétní preference zákazníků nebo tržní trendy, které naznačují rostoucí poptávku po udržitelných produktech, službách nebo dodavatelských řetězcích. Jinými slovy - poptávka po udržitelnosti roste a čím dál více se bude příštup českých zákazníků blížit těm západním, zejména u mladých generací,” říká expert Deloitte na udržitelnost David Mejsnar.

Další z otázek průzkumu se týkala přístupu vlád. To, že by vlády měly hrát větší roli v tlaku na firmy v tom, aby se zabývaly změnou klimatu, si myslí 59 % české generace Z (v zahraničí 77 %) a 55 % tuzemských mileniálů (79 % globálně).

“K udržitelnosti a k větší zodpovědnosti budou firmy čím dál více tlačeny nejen zákazníky, ale také investory, bankami nebo evropskými a vládními regulacemi, což už se začíná dít. Vždy ale firmám radím, aby celou problematiku nevnímaly jen jako nutnost, ale zejména jako velkou příležitost. Ta totiž může spočívat například v transformaci podniků směrem ke snížení závislosti na materiálech prostřednictvím recyklace či oběhového hospodářství, diverzifikaci portfolia výrobků, zlepšení energetické náročnosti nebo v dalších inovacích či dlouhodobých úsporách. Když pomineme pozitivní dopady na planetu, přírodu a společnost, tak tlak na udržitelnost nemalou měrou přispěje i k budování odolnějších dodavatelských řetězců a lepšího podnikání vůbec,”dodává David Mejsnar, který v Deloitte se svým týmem pomáhá českým a středoevropským firmám s udržitelností a ESG.

Průzkum Deloitte Gen Z and Millennials 2024 obsahuje odpovědi 500 respondentů z České republiky (300 respondentů Gen Z a 200 respondentů z generace mileniálů), které doplňují globální průzkum, kterého se dohromady účastnilo 22 841 respondentů (14 468 Gen Z a 8 373 mileniálů) ze 44 zemí napříč Severní Amerikou, Latinskou Amerikou, západní Evropou, východní Evropou, Středním východem, Afrikou a Asii. Průzkum se uskutečnil od listopadu 2023 do března 2024.

Deloitte je největší poradenskou společností na světě poskytující profesionální služby v oblasti daní, auditu, konzultingu, podnikových rizik, finančního a právního poradenství prostřednictvím více než 400 000 odborníků ve více než 150 zemích světa. Čerpá ze své 175leté historie a v posledních letech firmám pomáhá také s digitalizací, cloudovou transformací, kyberbezpečností, připraveností na evropské směrnice, automatizací a umělou inteligencí nebo s udržitelností a ESG.

Zdroj: www2.deloitte.com

Další články

Další články od Deloitte

Českým startupům se otevírají dveře do Kanady i k lepším platebním řešením. Program Fast 50 navázal spolupráci s Visa a TBDC

Českým startupům se otevírají dveře do Kanady i k lepším platebním řešením. Program Fast 50 navázal spolupráci s Visa a TBDC

– Program Deloitte Technology Fast 50 zahájil spolupráci se společností VISA a inkubátorem Toronto Business Development Center (TBDC). Fast 50 hodnotí a podporuje nejrychleji rostoucí technologické společnosti ve střední a východní Evropě. Díky partnerství s TBDC bude nyní českým startupům pomáhat i se vstupem na trh v Kanadě a celé severní Americe. Spolupráce s Visa zase firmám poskytne lepší možnosti v oblasti bezhotovostních a online platebních systémů.
| Deloitte
Banky se zaměřují na UX a personalizaci služeb, ukazuje studie Digital Banking Maturity 2024

Banky se zaměřují na UX a personalizaci služeb, ukazuje studie Digital Banking Maturity 2024

– Podle Deloitte dnes nejúspěšnější banky kladou důraz na zlepšení uživatelského zážitku, využívají umělou inteligenci i nové obchodní modely. Vyplynulo to z výsledků studie Digital Banking Maturity 2024 (DBM 2024), která odhaluje klíčové trendy v digitálním bankovnictví. Mezi zásadní trendy patří rozvoj online investičních produktů, digitalizace hypoték a efektivnější řízení IT provozu. České banky se v těchto oblastech aktivně angažují, přičemž jejich investice do inovací a technologií výrazně zrychlují digitální pokrok.
| Deloitte
České firmy vydaly v prvním pololetí 2024 dluhopisy za 34,9 miliardy korun, téměř dosáhly celoročního objemu emisí z roku 2023

České firmy vydaly v prvním pololetí 2024 dluhopisy za 34,9 miliardy korun, téměř dosáhly celoročního objemu emisí z roku 2023

– Společnosti v České republice vydaly v prvním půlroce 2024 korporátní korunové dluhopisy o celkovém objemu 34,9 miliard korun. Objem emitovaných dluhopisů za první půlrok tak téměř dosáhl úrovně emisí za celý rok 2023. Vychází to z analýzy Bond Index poradenské společnosti Deloitte, která sleduje vývoj na trhu s korporátními dluhopisy v českých korunách už od roku 2017.
| Deloitte
Sice pomaleji, ale růst cen bytů dál pokračuje.

Sice pomaleji, ale růst cen bytů dál pokračuje.

- Během druhého čtvrtletí letošního roku došlo na českém nemovitostním trhu k dalšímu růstu cen prodaných bytů. Po období poklesu tak třetí kvartál v řadě průměrná cena rostla, konkrétně o 2,4 % na 101 700 Kč za metr čtvereční, oproti 4 % a 99 300 Kč za metr v prvním letošním čtvrtletí. Vyplývá to z nejnovějších dat žebříčku Deloitte Real Index, který pravidelně vydává poradensko-technologická společnost Deloitte.
| Deloitte
Deloitte: EU bojuje s odlesňováním. Nová evropská legislativa se blíží a dotkne se i nečekaných odvětví. 9 z 10 dotčených firem ale ani nezačalo s přípravami

Deloitte: EU bojuje s odlesňováním. Nová evropská legislativa se blíží a dotkne se i nečekaných odvětví. 9 z 10 dotčených firem ale ani nezačalo s přípravami

– Už od prosince se budou muset firmy připravit na nové nařízení EU týkající se deforestace (EUDR), které má za cíl snížit podíl Evropské unie na globálním odlesňování. Toto nařízení ovlivní široké spektrum odvětví a přinese vysokou administrativní zátěž. Deloitte upozorňuje, že české firmy nejsou na tyto změny dostatečně připraveny, a mnohé z nich ani nejsou informovány o jeho dopadech. Nařízení se nevztahuje pouze na obchodníky se dřevem, ale i na všechny, kdo distribuují, importují a exportují zboží jako kávu, kakao, produkty ze skotu, pneumatiky nebo papír, tedy i na nakladatelství a mediální domy či třeba obchodní řetězce. V případě nedodržení hrozí firmám přísné sankce.
| Deloitte
Deloitte: Generativní AI čelí výzvám v oblasti rizik a práce s daty, ukazuje nová studie Deloitte

Deloitte: Generativní AI čelí výzvám v oblasti rizik a práce s daty, ukazuje nová studie Deloitte

- Navzdory rostoucím investicím a počátečnímu nadšení zůstávají správa rizik a práce s daty klíčovými výzvami pro širší využívání generativní umělé inteligence (GenAI). Třetí čtvrtletní zpráva Deloitte AI Institute™ o stavu generativní AI ve firmách ukazuje, že dvě třetiny organizací (67 %) zvyšují investice do GenAI díky jejímu prokázanému potenciálu. Zpráva však také zdůrazňuje, že překážky, jako jsou problémy s daty a řízením rizik, brání plnému rozvoji a tlumí nadšení vedoucích pracovníků. Ukazuje se, že pro pokračující investice bude klíčové prokázat hodnotu nasazení GenAI a překonat výzvy spojené s jejím efektivním začleněním do organizačních struktur.
| Deloitte
Mluvit s šéfem o stresu? Pro většinu mladých Čechů dál tabu. Jejich duševní zdraví je přitom horší, než u mladých v zahraničí, vyplývá z průzkumu Deloitte

Mluvit s šéfem o stresu? Pro většinu mladých Čechů dál tabu. Jejich duševní zdraví je přitom horší, než u mladých v zahraničí, vyplývá z průzkumu Deloitte

- Mladí lidé v Česku se cítí hůře, než mladí ve světě. Zatímco v zahraničí deklaruje duševní pohodu 51 % respondentů z řad generace Z, v Česku je to u stejně starých lidí 43 procent. Přes 54 % mladých v zahraničí také uvedlo, že jejich zaměstnavatel bere duševní zdraví zaměstnanců vážně, zatímco v Česku to bylo jen 41 %. A otevřeně hovořit se svým nadřízeným o pocitu stresu či úzkosti by v zahraničí nevadilo 59 procentům mileniálů, zatímco v Česku to bylo jen 43 % příslušníků stejné generace. Vyplývá to z průzkumu poradenské a technologické společnosti Deloitte.
| Deloitte
Růst zpomalil, ale pokračuje. Počet evropských transakcí vzrostl o 5,3 %. Očekáváme zvýšení aktivity, predikují analytici Deloitte

Růst zpomalil, ale pokračuje. Počet evropských transakcí vzrostl o 5,3 %. Očekáváme zvýšení aktivity, predikují analytici Deloitte

– Ve druhém čtvrtletí letošního roku došlo na trhu fúzí a akvizic k nárůstu počtu transakcí. Jejich počet vzrostl z celkových 2 697 zaznamenaných v prvním letošním kvartále na 2 841, což představuje nárůst o 5,3 %. Souhrnná hodnota uskutečněných obchodů za posledních 12 měsíců rovněž vzrostla - konkrétně z původních 467 na 576 miliard dolarů. Za pozitivním vývojem stojí klesající inflace, snižování eurových úrokových sazeb a veskrze pozitivní situace na akciových trzích. Zlepšující se ekonomika by mohla vést k dalšímu zvýšení aktivity na trhu M&A ve zbývající měsících letošního roku, předpovídají analytici poradenské a technologické společnosti Deloitte ve své predikci.
| Deloitte
Česko je v dostupnosti bydlení nejhorší v celé Evropě a Praha je mezi metropolemi předposlední

Česko je v dostupnosti bydlení nejhorší v celé Evropě a Praha je mezi metropolemi předposlední

- V dostupnosti bydlení, tedy poměru mezd a cen nových bytů, bylo loni Česko ze všech zemí Evropy předposlední a letos skončilo úplně poslední. Pořídit si novou vlastní nemovitost u nás v průměru vyjde na ekvivalent 13,3 hrubých ročních mezd. Praha je navíc hned po Amsterdamu nejméně dostupnou evropskou metropolí. Vyplývá to z aktuálních dat nově publikovaného Deloitte Property Indexu 2024, kterým poradensko-technologická společnost Deloitte každoročně monitoruje to, jak Evropané bydlí a kolik je to stojí.
| Deloitte
Růst nájmů začal zrychlovat, nejvíce hlásí Hradec Králové, Liberec a Brno

Růst nájmů začal zrychlovat, nejvíce hlásí Hradec Králové, Liberec a Brno

- Průměrná cena za metr čtvereční nájemního bydlení v Česku během druhého kvartálu letošního roku stoupla na 305 korun. Oproti prvnímu čtvrtletí loňského roku tak vzrostla o 3,4 %, vyplývá z Deloitte Rent Indexu, který pravidelně srovnává průměrné ceny nájemního bydlení napříč Českem.
| Deloitte