Deloitte··6 min

Banky se zaměřují na UX a personalizaci služeb, ukazuje studie Digital Banking Maturity 2024

Deloitte

Deloitte

Deloitte označuje jednu či více společností globální sítě členských společností Deloitte Touche Tohmatsu Limited („DTTL“) a jejich dceřiné a přidružené subjekty (souhrnně „organizace Deloitte“). Společnost DTTL (rovněž označovaná jako „Deloitte Global“) a každá z jejích členských společností a jejich přidružených subjektů je samostatným a nezávislým právním subjektem, který není oprávněn zavazovat nebo přijímat závazky za jinou z těchto členských společností a jejich přidružených subjektů ve vztahu k třetím stranám. Společnost DTTL a každá členská společnost a přidružený subjekt nese odpovědnost pouze za své vlastní jednání či pochybení, nikoli za jednání či pochybení jiných členských společností či přidružených subjektů. Společnost DTTL služby klientům neposkytuje.

Tisková zpráva

– Podle Deloitte dnes nejúspěšnější banky kladou důraz na zlepšení uživatelského zážitku, využívají umělou inteligenci i nové obchodní modely. Vyplynulo to z výsledků studie Digital Banking Maturity 2024 (DBM 2024), která odhaluje klíčové trendy v digitálním bankovnictví. Mezi zásadní trendy patří rozvoj online investičních produktů, digitalizace hypoték a efektivnější řízení IT provozu. České banky se v těchto oblastech aktivně angažují, přičemž jejich investice do inovací a technologií výrazně zrychlují digitální pokrok.

Individuální přístup i zlepšení uživatelské zkušenosti

Jako jeden z hlavních trendů Deloitte identifikuje posun priorit směrem ke zlepšení uživatelské zkušenosti (UX) a lepší personalizaci služeb. Pandemie COVID-19 urychlila digitalizaci bankovních služeb, a nyní se banky zaměřují na přizpůsobení svých služeb individuálním potřebám klientů.

„Zlepšení digitální zkušenosti je dnes pro banky klíčové. Vidíme, že banky v České republice i ve světě přecházejí od rozšiřování počtu funkcionalit k důrazu na intuitivní design a personalizaci digitálních kanálů. Jednoduchost používání bankovních systémů je to, co dnes uživatelé oceňují nejvíce,“ komentuje Kamil Olszynski, Partner zodpovědný v Deloitte za technologické poradenství pro finanční sektor.

Banky nyní začínají poskytovat stále více digitálních služeb spojených s hypotečními úvěry. Ty byly dříve opomíjeny kvůli své složitosti. Tím zjednodušují celý proces – od žádosti po správu úvěru. Vedle toho banky investují do nástrojů pro správu osobních financí (PFM) a automatizovaného investičního poradenství, které klientům pomáhá lépe řídit jejich finance.

„České banky se více zaměřují na personalizované poradenské služby, které umožňují klientům lépe spravovat své finance a přijímat informovaná rozhodnutí. Tento trend přispívá k posílení loajality klientů a zvyšování frekvence využívání digitálních kanálů,“ doplňuje Ivo Apetauer, Senior Manager, specializující se v Deloitte na digitalizaci finančního sektoru.

O studii Digital Banking Maturity 2024

Studie DBM 2024 se zaměřuje na digitalizaci ve třech klíčových digitálních kanálech – webové stránky, internet banking a mobilní aplikace – a soustředí se na šest hlavních fází zákaznické cesty: hledání informací, otevření účtu, onboarding klienta, každodenní bankovní služby, rozšíření bankovního vztahu a uzavření účtu. Na základě těchto aspektů sestavují autoři studie tzv. skóre digitální vyspělosti, které umožňuje srovnání bank v rámci globálního žebříčku.

Vývoj a digitální transformace v bankovnictví

Studie odhalila, že nejpokročilejšími trhy v oblasti digitálního bankovnictví jsou v současné době Turecko a Indie, následované Jižní Amerikou a zeměmi severní Evropy. V regionu střední Evropy se jako lídr umístilo Polsko, které bylo těsně následováno Českou republikou a Slovenskem.

„V České republice vidíme významné investice do zefektivnění a konsolidace IT provozu. Tyto změny nemusí být pro bankovní klienty bezprostředně viditelné, jsou ale klíčovým předpokladem pro další úspěšný rozvoj digitálních bankovních služeb,“ uvádí Pavel Šiška, vedoucí partner Consultingu Deloitte a doplňuje: „Banky se rovněž zaměřují na design nových obchodních modelů založených na členství či předplatném, což jim umožňuje vytvářet inovativní služby dostupné přes digitální kanály.“

Individuální přístup i zlepšení uživatelské zkušenosti

Jedním z hlavních trendů, který DBM 2024 identifikovala, je posun od rozšiřování spektra digitalizovaných služeb směrem ke zlepšení uživatelské zkušenosti (UX) a lepší personalizaci služeb. Pandemie COVID-19 urychlila digitalizaci bankovních služeb, a nyní se banky zaměřují na přizpůsobení svých služeb individuálním potřebám klientů.

„Personalizace v bankovnictví přináší revoluci – banky nejenže poskytují personalizovaný obsah, ale také nabízejí klientům rady na míru, které jim pomáhají lépe spravovat své finance. Tato strategie zvyšuje zapojení a loajalitu klientů. Personalizované finanční poradenství je krokem vpřed k vytvoření hodnotnějšího vztahu mezi klientem a bankou,“ komentuje Ivo Apetauer.

Další zajímavý trend, který studie odhalila, je rozvoj digitálních hypoték, které byly dříve opomíjeny kvůli své složitosti. Banky nyní začínají poskytovat stále více digitálních služeb spojených s hypotečními úvěry, což zjednodušuje proces od žádosti po správu úvěru. Vedle toho banky investují do nástrojů pro správu osobních financí (PFM) a automatizovaného investičního poradenství, které klientům pomáhá lépe řídit jejich finance.

Umělá inteligence i v bankovnictví

Vedle zákaznického prožitku zůstává pro banky důležitá také optimalizace provozní efektivity. Studie ukazuje, že banky stále častěji hledají způsoby, jak snížit náklady a zvýšit efektivitu prostřednictvím nových technologií, včetně umělé inteligence a generativní AI. Tento trend umožňuje bankám lépe využívat stávající zdroje, a zároveň zajistit udržitelný růst a konkurenceschopnost na trhu.

„Zajímavé je pozorovat, jak se umělá inteligence stává klíčovým tématem v českých bankách. AI nyní nejen zlepšuje zákaznickou podporu, ale také umožňuje bankám lépe předvídat potřeby klientů a efektivněji chránit před podvody. Je jasné, že AI bude mít v nadcházejících letech obrovský vliv na to, jak banky fungují a co svým klientům mohou nabídnout,“ doplňuje Apetauer.

Studie Digital Banking Maturity 2024 analyzovala 349 bank z 44 zemí napříč šesti kontinenty. Poskytuje globální benchmarking digitálních retailových bankovních kanálů a zmapovala více než 1 000 funkcionalit v digitálních službách, jako jsou webové stránky, internet banking a mobilní aplikace. Výzkum zahrnoval také 4 500 odpovědí uživatelů, které pomohly identifikovat jejich preference a potřeby.

Zdroj: www2.deloitte.com

Další články

Další články od Deloitte

Českým startupům se otevírají dveře do Kanady i k lepším platebním řešením. Program Fast 50 navázal spolupráci s Visa a TBDC

Českým startupům se otevírají dveře do Kanady i k lepším platebním řešením. Program Fast 50 navázal spolupráci s Visa a TBDC

– Program Deloitte Technology Fast 50 zahájil spolupráci se společností VISA a inkubátorem Toronto Business Development Center (TBDC). Fast 50 hodnotí a podporuje nejrychleji rostoucí technologické společnosti ve střední a východní Evropě. Díky partnerství s TBDC bude nyní českým startupům pomáhat i se vstupem na trh v Kanadě a celé severní Americe. Spolupráce s Visa zase firmám poskytne lepší možnosti v oblasti bezhotovostních a online platebních systémů.
| Deloitte
Banky se zaměřují na UX a personalizaci služeb, ukazuje studie Digital Banking Maturity 2024

Banky se zaměřují na UX a personalizaci služeb, ukazuje studie Digital Banking Maturity 2024

– Podle Deloitte dnes nejúspěšnější banky kladou důraz na zlepšení uživatelského zážitku, využívají umělou inteligenci i nové obchodní modely. Vyplynulo to z výsledků studie Digital Banking Maturity 2024 (DBM 2024), která odhaluje klíčové trendy v digitálním bankovnictví. Mezi zásadní trendy patří rozvoj online investičních produktů, digitalizace hypoték a efektivnější řízení IT provozu. České banky se v těchto oblastech aktivně angažují, přičemž jejich investice do inovací a technologií výrazně zrychlují digitální pokrok.
| Deloitte
České firmy vydaly v prvním pololetí 2024 dluhopisy za 34,9 miliardy korun, téměř dosáhly celoročního objemu emisí z roku 2023

České firmy vydaly v prvním pololetí 2024 dluhopisy za 34,9 miliardy korun, téměř dosáhly celoročního objemu emisí z roku 2023

– Společnosti v České republice vydaly v prvním půlroce 2024 korporátní korunové dluhopisy o celkovém objemu 34,9 miliard korun. Objem emitovaných dluhopisů za první půlrok tak téměř dosáhl úrovně emisí za celý rok 2023. Vychází to z analýzy Bond Index poradenské společnosti Deloitte, která sleduje vývoj na trhu s korporátními dluhopisy v českých korunách už od roku 2017.
| Deloitte
Sice pomaleji, ale růst cen bytů dál pokračuje.

Sice pomaleji, ale růst cen bytů dál pokračuje.

- Během druhého čtvrtletí letošního roku došlo na českém nemovitostním trhu k dalšímu růstu cen prodaných bytů. Po období poklesu tak třetí kvartál v řadě průměrná cena rostla, konkrétně o 2,4 % na 101 700 Kč za metr čtvereční, oproti 4 % a 99 300 Kč za metr v prvním letošním čtvrtletí. Vyplývá to z nejnovějších dat žebříčku Deloitte Real Index, který pravidelně vydává poradensko-technologická společnost Deloitte.
| Deloitte
Deloitte: EU bojuje s odlesňováním. Nová evropská legislativa se blíží a dotkne se i nečekaných odvětví. 9 z 10 dotčených firem ale ani nezačalo s přípravami

Deloitte: EU bojuje s odlesňováním. Nová evropská legislativa se blíží a dotkne se i nečekaných odvětví. 9 z 10 dotčených firem ale ani nezačalo s přípravami

– Už od prosince se budou muset firmy připravit na nové nařízení EU týkající se deforestace (EUDR), které má za cíl snížit podíl Evropské unie na globálním odlesňování. Toto nařízení ovlivní široké spektrum odvětví a přinese vysokou administrativní zátěž. Deloitte upozorňuje, že české firmy nejsou na tyto změny dostatečně připraveny, a mnohé z nich ani nejsou informovány o jeho dopadech. Nařízení se nevztahuje pouze na obchodníky se dřevem, ale i na všechny, kdo distribuují, importují a exportují zboží jako kávu, kakao, produkty ze skotu, pneumatiky nebo papír, tedy i na nakladatelství a mediální domy či třeba obchodní řetězce. V případě nedodržení hrozí firmám přísné sankce.
| Deloitte
Deloitte: Generativní AI čelí výzvám v oblasti rizik a práce s daty, ukazuje nová studie Deloitte

Deloitte: Generativní AI čelí výzvám v oblasti rizik a práce s daty, ukazuje nová studie Deloitte

- Navzdory rostoucím investicím a počátečnímu nadšení zůstávají správa rizik a práce s daty klíčovými výzvami pro širší využívání generativní umělé inteligence (GenAI). Třetí čtvrtletní zpráva Deloitte AI Institute™ o stavu generativní AI ve firmách ukazuje, že dvě třetiny organizací (67 %) zvyšují investice do GenAI díky jejímu prokázanému potenciálu. Zpráva však také zdůrazňuje, že překážky, jako jsou problémy s daty a řízením rizik, brání plnému rozvoji a tlumí nadšení vedoucích pracovníků. Ukazuje se, že pro pokračující investice bude klíčové prokázat hodnotu nasazení GenAI a překonat výzvy spojené s jejím efektivním začleněním do organizačních struktur.
| Deloitte
Mluvit s šéfem o stresu? Pro většinu mladých Čechů dál tabu. Jejich duševní zdraví je přitom horší, než u mladých v zahraničí, vyplývá z průzkumu Deloitte

Mluvit s šéfem o stresu? Pro většinu mladých Čechů dál tabu. Jejich duševní zdraví je přitom horší, než u mladých v zahraničí, vyplývá z průzkumu Deloitte

- Mladí lidé v Česku se cítí hůře, než mladí ve světě. Zatímco v zahraničí deklaruje duševní pohodu 51 % respondentů z řad generace Z, v Česku je to u stejně starých lidí 43 procent. Přes 54 % mladých v zahraničí také uvedlo, že jejich zaměstnavatel bere duševní zdraví zaměstnanců vážně, zatímco v Česku to bylo jen 41 %. A otevřeně hovořit se svým nadřízeným o pocitu stresu či úzkosti by v zahraničí nevadilo 59 procentům mileniálů, zatímco v Česku to bylo jen 43 % příslušníků stejné generace. Vyplývá to z průzkumu poradenské a technologické společnosti Deloitte.
| Deloitte
Růst zpomalil, ale pokračuje. Počet evropských transakcí vzrostl o 5,3 %. Očekáváme zvýšení aktivity, predikují analytici Deloitte

Růst zpomalil, ale pokračuje. Počet evropských transakcí vzrostl o 5,3 %. Očekáváme zvýšení aktivity, predikují analytici Deloitte

– Ve druhém čtvrtletí letošního roku došlo na trhu fúzí a akvizic k nárůstu počtu transakcí. Jejich počet vzrostl z celkových 2 697 zaznamenaných v prvním letošním kvartále na 2 841, což představuje nárůst o 5,3 %. Souhrnná hodnota uskutečněných obchodů za posledních 12 měsíců rovněž vzrostla - konkrétně z původních 467 na 576 miliard dolarů. Za pozitivním vývojem stojí klesající inflace, snižování eurových úrokových sazeb a veskrze pozitivní situace na akciových trzích. Zlepšující se ekonomika by mohla vést k dalšímu zvýšení aktivity na trhu M&A ve zbývající měsících letošního roku, předpovídají analytici poradenské a technologické společnosti Deloitte ve své predikci.
| Deloitte
Česko je v dostupnosti bydlení nejhorší v celé Evropě a Praha je mezi metropolemi předposlední

Česko je v dostupnosti bydlení nejhorší v celé Evropě a Praha je mezi metropolemi předposlední

- V dostupnosti bydlení, tedy poměru mezd a cen nových bytů, bylo loni Česko ze všech zemí Evropy předposlední a letos skončilo úplně poslední. Pořídit si novou vlastní nemovitost u nás v průměru vyjde na ekvivalent 13,3 hrubých ročních mezd. Praha je navíc hned po Amsterdamu nejméně dostupnou evropskou metropolí. Vyplývá to z aktuálních dat nově publikovaného Deloitte Property Indexu 2024, kterým poradensko-technologická společnost Deloitte každoročně monitoruje to, jak Evropané bydlí a kolik je to stojí.
| Deloitte
Růst nájmů začal zrychlovat, nejvíce hlásí Hradec Králové, Liberec a Brno

Růst nájmů začal zrychlovat, nejvíce hlásí Hradec Králové, Liberec a Brno

- Průměrná cena za metr čtvereční nájemního bydlení v Česku během druhého kvartálu letošního roku stoupla na 305 korun. Oproti prvnímu čtvrtletí loňského roku tak vzrostla o 3,4 %, vyplývá z Deloitte Rent Indexu, který pravidelně srovnává průměrné ceny nájemního bydlení napříč Českem.
| Deloitte