Makro··7 min

Češi se poprvé po 15 letech zúčastnili evropského finále Bocuse d'or

Makro

Makro

Makro (stylizováno makro) je řetězec velkoobchodních prodejen typu cash and carry. Držitelem značky makro je v kontinentální Evropě německá obchodní skupina Metro. V České republice makro provozuje 13 prodejen a je partnerem franšízového řetězce Můj obchod. V účetním roce 2020–2021 mělo makro v Česku tržby 26,220 mld. Kč, a bylo tak 8. největším obchodním řetězcem podle žebříčku Top 50 českého obchodu časopisu Zboží a prodej.

Tisková zpráva

V hokejové aréně v norském Trondheimu soutěžili včera a dnes nejlepší kuchaři Evropy o postup do světového finále Bocuse d'Or. Evropského kola prestižního kulinářského šampionátu se po patnácti letech zúčastnila i Česká republika, kterou reprezentoval Dominik Unčovský, ambasador Makro Akademie, se svým týmem (Lukáš Čarný, Adam Tišer). Vítězem evropského kola se stal tým Dánska, druhé místo obsadili Švédi a třetí skončil domácí norský tým.

"Naši norští přátelé přispěli velkou měrou k rozvoji a pověsti soutěže a jejich kuchaři a příznivci jsou toho důkazem," říká Jérôme Bocuse, prezident Bocuse d'Or. „DNA Bocuse d'Or má zdůrazňovat různá kulinární bohatství světa, a proto je přirozené, že se na každý ročník přesouvá do jiného evropského města.“ Dvoudenní „mistrovství Evropy v gastronomii“ - evropský šampionát Bocuse d’Or se – po Turínu v roce 2018, Tallinnu v roce 2020 a Budapešti v roce 2022 - konalo 19. a 20. března 2024 v Trondheimu, hlavním městě gastronomie Norska.

Špičkoví kuchaři měli za úkol připravit pokrmy na předem dané téma v časovém limitu 335 minut. Soutěžilo se ve dvou disciplínách – plater čili plato, plate neboli servírovaný talíř. Na plater museli kuchaři použít norskou tresku Skrei, mušle sv. Jakuba a mrazem sušenou rybu, tzv. stockfish. Na plate měli předem dáno sobí maso a severský destilát Aquavit. Typické norské produkty vybrala Heidi Bjerkan, rodačka z Norska, hvězdná šéfkuchařka a čestná prezidentka letošního ročníku. O postup do světového finále Bocuse d'Or soutěžilo dvacet zemí ve dvou skupinách.

Tým Česka nastoupil proti vítězům národních kol z Francie, Itálie, Německa, Norska, Dánska, Španělska, Nizozemska, Islandu a Polska. Ve složení Dominik Unčovský (kuchař, ambasador Makro Akademie), Adam Tišer (asistent, tzv. commis, kuchařrestaurace Field), Lukáš Čarný (trenér, senior ambasador Makro Akademie) v první disciplíně připravili na plater menu z norské tresky Skrei a mušlí sv. Jakuba, okurkového salátu s jablkem, celerem, křenem a pivem, plněného knedlíku se sušenou rybou a omáčkou z kvašeného zelí. Na plate servírovali pokrm ze steaku ze sobího masa, plněného smrže, ravioly z červené řepy s jablkem, černého kořene s topinamburem, majonézy z libečku a kompot z jablek a Aquavitu.

Český tým, vítěz národního kola, které se konalo v rámci festivalu MAKRO CZECH GASTRO FEST v květnu 2023, se nakonec do světového finále neprobojoval. „Vařit v Trondheimu v hokejové hale za účasti tisíců diváků a pro nejlepší světové porotce je nejen zkušenost, ale i nepopsatelný unikátní moment mojí kariéry. Jsem vděčný, že mi makro ČR poskytlo zázemí profesionální kuchyně Makro Akademie,“ říká Dominik Unčovský, který přípravou na nejprestižnější kuchařskou soutěž světa strávil stovky hodin: „Myslím, že se nám povedlo odevzdat maximum. Postup do finále by byl jen sladkou tečkou, která vyjde snad příště.“

„Gratuluji talentovanému Dominikovi. Jsem si jist, že neřekl dnes své poslední slovo. Je skvělé sledovat jeho cestu. Jako velkoobchod s vysoce kvalitním a širokým sortimentem potravin podpořilo makro ČR český tým surovinami i profesionálním zázemím. Sehnat sobí maso, tresku Skrei a stockfish byla i pro naše zkušené nákupčí celkem výzva. Zvládli jsme to a zvládl to hlavně Dominik! Jsme pyšní na celý český tým,“ říká generální ředitel makro ČR Jiří Nehasil a dodává, že podpora talentovaných a kreativních lidí, kteří se chtějí vzdělávat a zlepšovat, je pro celé odvětví gastronomie důležitá.

Dominik Unčovský (28) začínal v Pražském kulinářském institutu, kde asistoval při tvorbě kuchařských knih Romana Vaňka a Zdeňka Pohlreicha. V následujících letech pracoval v podnicích zvučných jmen, jako je La Finestra in Cucina, Sansho a Mánes, vyzkoušel také kuchyně horských hotelů v Alpách a absolvoval měsíční stáž v Indii. Od loňského roku je ambasadorem Makro Akademie, největšího profesionálního školicího centra v Evropě. Spolupracuje na vývoji produktů pro program Chytrý kuchař, podílí se na testování kvality vlastních značek makro ČR a je školitelem kurzů Pivní gastro akademie.

Slavný francouzský šéfkuchař Paul Bocuse založil roce 1987 mezinárodní kuchařskou soutěž Bocuse d’Or, aby rozšířil povědomí veřejnosti o mimořádné oddanosti, tvrdé práci a preciznosti, kterých je zapotřebí k přípravě těch nejlepších pokrmů v profesionálních kuchyních. Bocuse d’Or je postupová soutěž, která začíná národním kolem, na něj navazuje kontinentální kolo (evropské, americké, africké) a po dvou letech ho završí světové finále. Vítěz každého kola vzejde z bodování mezinárodní technické a degustační poroty. Hodnotí se především celková harmonie chutí v pokrmu, prezentace talíře, použité techniky a originalita pokrmu, ale také efektivita práce týmů, zpracování a výtěžnost surovin, čistota pracoviště či dodržení stanoveného časového limitu.

Světové finále soutěže Bocuse d’Or se pravidelně koná ve francouzském Lyonu. V lednu 2025 se bude konat už dvacátý ročník. Generálním partnerem proslulé mezinárodní kuchařské soutěže a nejlepších kuchařských týmů je mj. společnost METRO AG, která dlouhodobě propaguje kulinářskou rozmanitost a kreativitu našeho světa a zdůrazňuje společenský význam gastro odvětví.

Dominika Unčovského a jeho trenéra Lukáše Čarného budete moci v nejbližší době potkat na festivalu MAKRO CZECH GASTRO FEST 2, který se bude konat 12. a 13. dubna v O2 universum. Oba kuchaři budou mít kuchařskou show na hlavní makro stage, která je součástí sekce Fresh market.

Podrobné informace o programu a hostech festivalu MAKRO CZECH GASTRO FEST 2 na stránkách www.makroczechgastrofest.cz.

https://www.makro.cz/vlastni-znacky

https://letaky.makro.cz/chytry-kuchar-kompletni-nabidka


Velkoobchod makro ČR dlouhodobě poskytuje své služby v prodeji potravinářského i nepotravinářského sortimentu. Za 25 let existence na českém trhu se makro ČR stalo silným a důležitým partnerem restaurací, hotelů a stravovacích zařízení (HoReCa) i nezávislých obchodníků (Traders). Makro ČR má po celé České republice přes 650 000 zákazníků, kteří těží z unikátního multikanálového mixu velkoobchodu. Zákazníci si mohou vybrat, zda budou zboží nakupovat v jednom z velkoformátových obchodů nebo si je nechají doručit – vše za pomoci digitálních řešení. Mimo to je makro ČR důležitým hráčem na poli udržitelnosti. Díky Iniciativě ČESKÉ POLE se makro ČR snaží do české gastronomie vrátit a rozvíjet tradiční produkty českého zemědělství a společně usilovat o jejich místo v české kultuře i gastronomii.

Makro ČR je součástí globální sítě METRO AG se zastoupením ve více než 30 zemích. Společnost METRO má po celém světě přes 17 milionů zákazníků, kteří mohou využít velkoformátových obchodů. Více informací naleznete na: https://www.makro.cz/

Pro více informací kontaktujte:

Nikola Formanová
Vedoucí komunikace makro ČR
tel.: +420 603 850 320
e-mail: [email protected]

www.makro.cz

www.facebook.com/makro.cz

www.twitter.com/makrocr

Tisková zpráva ke stažení

Zdroj: www.makro.cz

Další články

Další články od Makro

Společně, kvalitně, úspěšně, s nadšením: Největší gastro svátek v ČR míří na duben a prodej vstupenek startuje právě dnes

Společně, kvalitně, úspěšně, s nadšením: Největší gastro svátek v ČR míří na duben a prodej vstupenek startuje právě dnes

Praha, 18. prosince – Velkoobchodní řetězec Makro ČR v rámci své tradiční iniciativy Strom splněných přání opět přinesl radost tisícům dětí a seniorů po celé České republice. Letošní ročník, již čtvrtý v pořadí, se uskutečnil ve všech 13 prodejnách makro ČR, kde zákazníci a zaměstnanci zakoupili a darovali na tisíc dárků pro dětské domovy, domovy pro seniory a zařízení pro osoby se zdravotním postižením.
| Makro
Společně, kvalitně, úspěšně, s nadšením: Největší gastro svátek v ČR míří na duben a prodej vstupenek startuje právě dnes

Společně, kvalitně, úspěšně, s nadšením: Největší gastro svátek v ČR míří na duben a prodej vstupenek startuje právě dnes

MAKRO CZECH GASTRO FEST 2025, jeden z nejvýznamnějších gastronomických svátků v České republice, se uskuteční ve dnech 4. a 5. dubna 2025 v pražském O2 Universu. Pod heslem „Společně, kvalitně, úspěšně, s nadšením“ propojí tento třetí ročník špičky české gastronomie s inspirativními hosty ze zahraničí a přinese jedinečné kulinářské zážitky pro profesionály i širokou veřejnost. Hlavními ambasadory festivalu budou opět Zdeněk Pohlreich a Karel „Kovy“ Kovář. Kvalitu programu zaštítí Makro akademie a odborné asociace jako jsou Česká barmanská asociace, Česká Food Truck Asociace, Specialty Coffee Association, Státní zdravotní ústav a další.
| Makro
Zákazníci makro ČR díky konceptu Chytrý kuchař ušetří o Vánocích v kuchyni až 25 % času

Zákazníci makro ČR díky konceptu Chytrý kuchař ušetří o Vánocích v kuchyni až 25 % času

Společnost makro ČR si váží času svých zákazníků a přichází s praktickým řešením, jak usnadnit předvánoční přípravy. V rámci konceptu Chytrý kuchař letos nabídne již porcovaného čerstvého kapra v šesti úpravách, včetně speciálního prořezaného filetu. Společnost se zároveň rozhodla neprodávat živé kapry v kádích před prodejnami.
| Makro
Makro ČR mění otevírací dobu během vánočních svátků a pomáhá splnit vánoční přání

Makro ČR mění otevírací dobu během vánočních svátků a pomáhá splnit vánoční přání

Velkoobchod makro ČR upravuje otevírací dobu pro vánoční nákupy a zároveň prodlužuje svůj charitativní projekt Vánoční strom přání. Zákazníci tak mají dostatek času nakoupit dárky nejen pro své blízké, ale i pro děti z dětských domovů a seniory.
| Makro
Podzimní sbírka potravin v makro ČR vynesla úžasných 9,5 tuny potravin a drogistického zboží

Podzimní sbírka potravin v makro ČR vynesla úžasných 9,5 tuny potravin a drogistického zboží

Od 23. do 24. listopadu 2024 mohli zákazníci ve všech prodejnách makro ČR darovat základní trvanlivé potraviny a drogistické zboží v rámci celorepublikové Podzimní sbírky potravin. Za dva dny se díky neuvěřitelné podpoře našich zákazníků, zaměstnanců a dobrovolníků podařilo vybrat celkem 9,5 tuny toho nejpotřebnějšího.
| Makro
České pole navázalo partnerství se Zátiší Group, významným hráčem z oblasti HoReCa

České pole navázalo partnerství se Zátiší Group, významným hráčem z oblasti HoReCa

, významný hráč na poli gastronomie. Tento krok představuje průlomovou spolupráci mezi tradičními zemědělskými produkty a sektorem HoReCa (Hotely, Restaurace, Catering).
| Makro
Makro ČR obhájilo mezinárodní certifikaci potvrzující závazek k udržitelnosti. Mezinárodní certifikace dle Standardu ASC MSC Chain of Custody garantuje produkty ryb a mořských plodů z odpovědných zdrojů

Makro ČR obhájilo mezinárodní certifikaci potvrzující závazek k udržitelnosti. Mezinárodní certifikace dle Standardu ASC MSC Chain of Custody garantuje produkty ryb a mořských plodů z odpovědných zdrojů

Prestižní certifikace ASC a MSC jsou uznávané mezinárodní standardy zaměřené na udržitelné a odpovědné postupy v rybolovu a akvakultuře. Tyto certifikace potvrzují, že produkty pocházejí z udržitelných zdrojů a splňují přísná environmentální a sociální kritéria.
| Makro
Makro ČR plní vánoční přání dětem a seniorům a přináší radost do srdcí

Makro ČR plní vánoční přání dětem a seniorům a přináší radost do srdcí

Díky projektu Vánoční strom přání čekají tisíce dětí a seniorů na splnění svých vánočních snů.
| Makro
Budoucí naděje české gastronomie v makro ČR

Budoucí naděje české gastronomie v makro ČR

Produktový den pro více než sto studentů Hotelové školy Poděbrady uspořádalo dnes makro ČR v Praze ve Stodůlkách. Ti měli možnost ověřit si a získat odborné znalosti i praktické informace z oblasti zbožíznalství, kvality a zpracování surovin.
| Makro
Náborová kampaň „m“ slaví úspěch. Tým P&C společnosti makro ČR spouští druhou etapu

Náborová kampaň „m“ slaví úspěch. Tým P&C společnosti makro ČR spouští druhou etapu

V říjnu spustilo makro ČR další fázi employer brandingové kampaně „m“. Mezi její klíčová sdělení patří: „milujem“, „rostem“, „pomůžem“. Milujeme to, co děláme, pomůžeme si, když je třeba, a rosteme tím, že se učíme. Společně. To je totiž pro makro typické.
| Makro