Vodafone··8 min

{ajťačky}: Jitka Novotná

Vodafone

Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 21 zemích a ve 47 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 30. červnu 2022 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 22 milionů televizních zákazníků a 160 milionů připojených IoT zařízení a platforem.

Tisková zpráva

Z oddělení reportingu si Jitka postupně prošla ve Vodafonu řadou IT pozic včetně Business Solution architektky v programu FILIP (migrace na novou verzi platformy se zákaznickými daty) a nakonec zakotvila v roli Demand manažerky. K tomu, aby mohl člověk tuhle roli perfektně zvládat, je podle ní třeba hlavně logické myšlení, schopnost vyjednávat, ale také odvaha říct ne. Nezbytná je i zvídavost, umění „dohlédnout za roh“ a schopnost klást ty správné otázky.

Jíťo, jak jsi se k technologiím dostala?

Částečně tomu asi pomohlo rodinné prostředí, táta je původně programátor, takže se mezi počítači pohybuji od mala. A protože mi v technologiích vyhovuje analytická, exaktní část, tak jsem měla celkem jasno v tom, že IT je můj obor a směřovala jsem tam.

Co se ti na práci v IT nejvíc líbí?

Že je to oblast, která se neustále rozšiřuje a posouvá. Ještě poměrně nedávno se počítač vešel stěží do místnosti, a kde jsme teď! Je to nekonečně široký obor a jde napříč všemi dalšími. Takže to uspokojuje moji potřebu šíře záběru. Nemáš šanci zakrnět, musíš se stále učit, adaptovat, protože se pořád něco nového děje.

To, že by to byl obor hlavně pro kluky, už je asi přežité nebo jak to vnímáš ze svých zkušeností?

V týmu Demand manažerů jsme většinou půl na půl. Popravdě by mě nenapadlo vnímat ani IT jako obor striktně pro kluky. Důležitější než to, jestli jsi holka nebo kluk je, jestli je ti to blízké a zda tě to baví.

V čem přesně tedy spočívá tvá role?

Demand manažeři jsou zodpovědní za obsah projektu, od jeho začátku až do konce. Naším cílem je pomoci vydefinovat pro projekt smysluplný obsah a zajistit, aby byl doručen. Ale ani tím to nekončí, protože i poté, co už je projekt venku, jsme zapojeni. Ať už ve fázi stabilizace nebo pilotu, kdy se ověřuje, jestli vše běží, jak má nebo i poté. Protože jsme držiteli know-how o daném projektu a když někdo potřebuje informace o tom, proč se systém chová tak, jak se chová a zda to má tak být, můžeme sáhnout nejen do dokumentace, ale i do paměti.

Jak typicky tvá práce vypadá?

Na jedné straně je zadavatel, obvykle byznys, který má svou vizi, co by chtěl nabídnout zákazníkům. Na druhé straně jsou dodavatelé, kteří potřebují jednoznačné zadání. Já jsem takovým mostem mezi oběma světy. Destiluji myšlenky a představy byznysu a dělám, z té často nepříliš detailní vize, uchopitelné a celistvé zadání. To dále rozvíjí Solution Architekti a transformují je do technicky hlubšího detailu, který pak přechází do rukou dodavatelům a vývojářům. Má role je i trochu detektivní. Musím myslet na to, jaké dopady to bude mít na firmu, systémy, procesy, čeho a koho všeho se to dotkne a do jaké hloubky. A taky je třeba myslet na to, aby všechny strany, kterých se projekt potenciálně týká, mohly říct své potřeby a požadavky. Zkrátka na začátku může být jen jedno oddělení a chtít třeba „jen“ nový tarif. Ale ve finále během projektu potřebuješ mluvit se zástupci skoro celé firmy, včetně kolegů a kolegyň z právního, finančního, regulatorního nebo fraudu. A promítnout požadavky všech těchto lidí a oddělení do projektu. Nakonec tedy projektem dodáváš jak tarify pro zákazníka, tak i systémovou podporu oddělením v jejich práci s novým tarifem.

Zní to jako hodně komplexní práce.

Musíme mít hlubokou znalost prostředí ve firmě, procesy, systémy a musíme vědět, na koho se obrátit a za kým jít, kdo je nositelem informací. S každým projektem získáváš další zkušenosti a prohlubuješ znalosti. A zároveň každý projekt je jiný, takže i ta práce sama o sobě je velmi kreativní a není moc stereotypní. Navíc čím déle to děláš, tím lepší máš rozhled a snáze dohlédneš dopady.

Zkusíš mi dát nějaký příklad?

Na konkrétním projektu by to asi bylo těžké, ale mám ráda příklad s koloběžkou. Požadavek byznysu může znít „chci se dostat z bodu A do bodu B”. A já se ptám: Jak by sis to představoval? Rychle, pomalu, někde se cestou stavit? Jak často tam potřebuješ? Pojedeš sám, nebo někoho či něco bereš s sebou? Kolik vás bude? Jak velký, těžký je náklad? Kolik na to máš peněz? a podobně... Protože variant je spousta a někdy stačí jít pěšky a jen dostat do ruky mapu, jindy pomůže koloběžka a občas je nutné i letadlo. Zkrátka postupně zjišťuji, co všechno za tou potřebou dostat se z bodu A do bodu B stojí a jaké překážky nám můžou stát v cestě. Ten, kdo mi projekt zadává, pracuje v jedné části firmy a jen obtížně má šanci dohlédnout na vše. Demand manažer naopak musí mít schopnost dohlédnout i za roh. Jsme takové širší oči, snažíme se předjímat a odpovídat si na otázky: Co se stane, když? Hezký příklad je také s chobotnicí. Dostaneš hlavu a pátráš, kam všude vedou chapadla a jestli náhodou na konci některého z chapadel není další chobotnice.

Takže k tomu potřebuješ trochu detektivní duši a co ještě? Bez jakých schopností a dovedností se na téhle pozici neobejdeš?

Komunikativnost, bez té to určitě nejde a schopnost si udržet zdravý selský rozum. Občas totiž musíme říct zadavateli, že je to sice skvělý nápad, ale tak jak ta prvotní myšlenka zní, to nepůjde. A společně hledáme cestu, co s tím dál. Pomáháme jim to zadání opracovat, takže jsme trochu v roli detektiva a sochaře v jednom. Zvídavost je také důležitá, umět se aktivně ptát a analyzovat to, co zjistíš. Bez logického myšlení a dávání si věcí do souvislostí to také nejde. Člověk by se nikdy neměl nechat ukolébat první odpovědí, ale trošku do toho šťourat a snažit se o pohled ze všech stran. Vidět o krok dopředu. Snažíme se vnímat, jaké problémy by mohly nastat a předcházet jim.

Stále tedy pracuješ se změnou?

Ano, musím být připravena na změnu, protože ta s projekty přichází neustále. Kdybych si jela dál ve svých kolejích, ze kterých neustoupím, tak se nikam nedostanu. A tady si hodně cením snahy všech lidí v projektu se na změny adaptovat a v rámci nejlepšího vědomí a svědomí se změnami naložit. Takže týmová spolupráce a vzájemná pomoc napříč odděleními je nedílnou součástí naší činnosti.

Když neděláš mediátora mezi byznysem a IT, co děláš? Jak relaxuješ?

V posledních letech je to hlavně sport, protože si potřebuji vynahradit dobu strávenou u počítače. Takže kromě jiného třeba vesluji. Je to fyzicky celkem náročný sport a zároveň hodně technický. Tím že se soustředím na techniku si hlavu vždycky stoprocentně vyčistím. A navíc je tam skvělá parta lidí a výhledy na Prahu z Vltavy jsou neskutečné. Krásně strávený čas po všech stránkách.

Zdroj: www.vodafone.cz

Další články

Další články od Vodafone

Vodafone s ČEZ posilují bezpečnost Jaderné elektrárny Temelín. Ta jako první v Evropě využívá mobilní privátní oddělenou 5G síť

Vodafone s ČEZ posilují bezpečnost Jaderné elektrárny Temelín. Ta jako první v Evropě využívá mobilní privátní oddělenou 5G síť

Parametry, které přináší nejmodernější mobilní síť 5G, je nyní možné využít k vytvoření velmi výkonné, zcela izolované a bezpečné bezdrátové sítě. Právě takovou 5G standalone síť Vodafone nově spustil v pilotním provozu pro společnost ČEZ v temelínské jaderné elektrárně. Jde o první takovou síť v jaderné elektrárně v Evropě. Nasazení nových technologií a způsobů komunikace do ostrého provozu elektrárny teď budou obě strany společně testovat. Půjde například o využití brýlí s rozšířenou realitou.
| Vodafone
Špičkový mobilní tarif nebo pevný internet za 299 Kč měsíčně, k tomu TV zdarma. To nejlepší od Vodafonu si může vyzkoušet každý

Špičkový mobilní tarif nebo pevný internet za 299 Kč měsíčně, k tomu TV zdarma. To nejlepší od Vodafonu si může vyzkoušet každý

Startuje nová kampaň Vodafonu, který své služby nyní nabízí k vyzkoušení a bez závazků za mimořádně výhodných podmínek. Třeba zcela neomezený mobilní tarif Premium 5G jen za 299 korun měsíčně, k tomu zdarma službu Vodafone TV+, nabídka platí na první tři měsíce. I pevný internet do domácnosti, včetně rychlosti 1 Gb/s, lze získat za 299 korun měsíčně, a to na první půlrok. Ke každé rychlosti internetu až po 1 Gb/s je opět i Vodafone TV+,
| Vodafone
Vodafone zvyšuje zabezpečení a všechny zákazníky převádí na dvoufázové ověření pro přihlášení do Můj Vodafone

Vodafone zvyšuje zabezpečení a všechny zákazníky převádí na dvoufázové ověření pro přihlášení do Můj Vodafone

Ve Vodafonu chceme ještě lépe chránit zákaznické údaje a informace. Proto zavádíme další bezpečnostní prvek pro přihlášení do webové samoobsluhy a postupně i aplikace Můj Vodafone – jde o dvoufázové ověření. Zákazníky už jsme informovali buď e-mailem nebo pomocí SMS a informace najdou i v Centru péče. Nastavením nového způsobu přihlášení je pak provedeme krok za krokem. Na nový způsob přihlášení přejdou všichni zákazníci Vodafonu.
| Vodafone
Kdo tvoří rodinu 21. století? Téma otevírá festival Prague Pride s podporou Vodafonu

Kdo tvoří rodinu 21. století? Téma otevírá festival Prague Pride s podporou Vodafonu

Letošním tématem festivalu Prague Pride je rodina. Téma upozorňuje na legislativní problematiku kolem stejnopohlavních párů a nepřímo pokládá ve veřejném prostoru otázku, co vlastně dělá rodinu rodinou. Ačkoli od ledna bude pro páry stejného pohlaví zaveden nový institut partnerství, který jim poskytne většinu práv shodných, jako mají manželé, omezení se nadále bude týkat osvojování dětí. Nejen proto Vodafone podporuje manželství pro všechny.
| Vodafone
Díky novému Dětskému tarifu od Vodafonu mohou být děti online a s neomezeným voláním kdykoli v kontaktu s rodiči

Díky novému Dětskému tarifu od Vodafonu mohou být děti online a s neomezeným voláním kdykoli v kontaktu s rodiči

S počátkem srpna spouští Vodafone nový mobilní tarif pro děti ve věku 6 až 15 let, který je svými parametry nejlepší na trhu. Přináší neomezené volání, SMS i dostatečnou porci dat. Vodafone také rodičům pomáhá uvádět děti bezpečně do digitálního světa. Ohlídat útratu pomůže bezplatná služba Flexistrop a za symbolickou jednu korunu lze k tarifu získat bezdrátová sluchátka AirFlex 3. Pro rodiče, kteří chtějí svým dětem dopřát neomezenou porci dat, má Vodafone nejvýhodnější nabídku tarifů #jetovtobě pro mladé do 26 let.
| Vodafone
Vodafone spustí slosování o výhry v hodnotě až 25 000 Kč

Vodafone spustí slosování o výhry v hodnotě až 25 000 Kč

V souvislosti s nedávnou akvizicí SAZKAmobilu rozšiřuje Vodafone oblíbenou soutěž Mobilní šance i ke svým zákazníkům s předplacenými kartami. Od 1. srpna mohou i oni vyhrát poukázky v hodnotě 25 000 Kč do Smarty.cz a mobilní kredit až 2 500 Kč. Šance na výhru je vysoká, některou z cen získá přibližně každý desátý soutěžící.
| Vodafone
Potvrzeno! Máme nejlepší mobilní datovou síť v ČR

Potvrzeno! Máme nejlepší mobilní datovou síť v ČR

Vodafone má v roce 2024 nejlepší mobilní datovou síť v ČR. Ocenění vychází z výsledků nedávného nezávislého měření společnosti umlaut. Používáte-li mobilní data od nás, máte stoprocentní jistotu, že dostáváte to nejlepší, co je na trhu aktuálně k mání.
| Vodafone
Změny ve vedení českého Vodafonu. Viceprezidenti Jan Klouda a Milan Kníže mění působiště

Změny ve vedení českého Vodafonu. Viceprezidenti Jan Klouda a Milan Kníže mění působiště

Dosavadní viceprezident pro finance a strategii společnosti Vodafone Czech Republic Milan Kníže přechází v rámci skupiny a od června se stává finančním ředitelem Vodafonu v Řecku, kde bude zodpovědný také za strategii a velkoobchod. Jan Klouda, viceprezident pro právní záležitosti a korporátní bezpečnost Vodafonu, letos opouští obor telekomunikací.
| Vodafone
Evropa chce být konkurenceschopná, bez digitalizace to ale nepůjde, upozorňují experti i byznys

Evropa chce být konkurenceschopná, bez digitalizace to ale nepůjde, upozorňují experti i byznys

Evropská unie se v digitalizaci snaží držet krok s globálními trendy, v zavádění klíčových technologií, jako jsou kvantum, cloud computing, 5G, 6G a umělá inteligence, nicméně zaostává za světovými lídry. Zástupci byznysu, Evropské komise i experti varují, že pokud země EU nepropojí své digitální trhy, nebudou investovat do technologií a neposílí infrastrukturu, za konkurencí budou i nadále klopýtat. A to nejen na poli digitálu, ale i v dalších sektorech, které se dnes bez digitální dimenze neobejdou.
| Vodafone
Spolupráce Vodafonu s Mobil Pohotovostí: sada výhod Vodafone FLEX garantuje zákazníkům nejvyšší výkupní cenu na trhu

Spolupráce Vodafonu s Mobil Pohotovostí: sada výhod Vodafone FLEX garantuje zákazníkům nejvyšší výkupní cenu na trhu

V rámci spolupráce s Mobil Pohotovostí garantuje Vodafone svým zákazníkům nejlepší výkupní cenu použitých telefonů a tabletů na trhu. Získané peníze mohou obratem použít při nákupu modernějšího modelu. Služba RE-START je součástí nově představené sady služeb Vodafone FLEX, se kterou operátor cílí na to, aby měli všichni zákazníci ty nejmodernější technologie vždy na dosah jednoduše a dostupně.
| Vodafone