Vodafone··8 min

{ajťačky}: Jitka Novotná

Vodafone

Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 21 zemích a ve 47 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 30. červnu 2022 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 22 milionů televizních zákazníků a 160 milionů připojených IoT zařízení a platforem.

Tisková zpráva

Z oddělení reportingu si Jitka postupně prošla ve Vodafonu řadou IT pozic včetně Business Solution architektky v programu FILIP (migrace na novou verzi platformy se zákaznickými daty) a nakonec zakotvila v roli Demand manažerky. K tomu, aby mohl člověk tuhle roli perfektně zvládat, je podle ní třeba hlavně logické myšlení, schopnost vyjednávat, ale také odvaha říct ne. Nezbytná je i zvídavost, umění „dohlédnout za roh“ a schopnost klást ty správné otázky.

Jíťo, jak jsi se k technologiím dostala?

Částečně tomu asi pomohlo rodinné prostředí, táta je původně programátor, takže se mezi počítači pohybuji od mala. A protože mi v technologiích vyhovuje analytická, exaktní část, tak jsem měla celkem jasno v tom, že IT je můj obor a směřovala jsem tam.

Co se ti na práci v IT nejvíc líbí?

Že je to oblast, která se neustále rozšiřuje a posouvá. Ještě poměrně nedávno se počítač vešel stěží do místnosti, a kde jsme teď! Je to nekonečně široký obor a jde napříč všemi dalšími. Takže to uspokojuje moji potřebu šíře záběru. Nemáš šanci zakrnět, musíš se stále učit, adaptovat, protože se pořád něco nového děje.

To, že by to byl obor hlavně pro kluky, už je asi přežité nebo jak to vnímáš ze svých zkušeností?

V týmu Demand manažerů jsme většinou půl na půl. Popravdě by mě nenapadlo vnímat ani IT jako obor striktně pro kluky. Důležitější než to, jestli jsi holka nebo kluk je, jestli je ti to blízké a zda tě to baví.

V čem přesně tedy spočívá tvá role?

Demand manažeři jsou zodpovědní za obsah projektu, od jeho začátku až do konce. Naším cílem je pomoci vydefinovat pro projekt smysluplný obsah a zajistit, aby byl doručen. Ale ani tím to nekončí, protože i poté, co už je projekt venku, jsme zapojeni. Ať už ve fázi stabilizace nebo pilotu, kdy se ověřuje, jestli vše běží, jak má nebo i poté. Protože jsme držiteli know-how o daném projektu a když někdo potřebuje informace o tom, proč se systém chová tak, jak se chová a zda to má tak být, můžeme sáhnout nejen do dokumentace, ale i do paměti.

Jak typicky tvá práce vypadá?

Na jedné straně je zadavatel, obvykle byznys, který má svou vizi, co by chtěl nabídnout zákazníkům. Na druhé straně jsou dodavatelé, kteří potřebují jednoznačné zadání. Já jsem takovým mostem mezi oběma světy. Destiluji myšlenky a představy byznysu a dělám, z té často nepříliš detailní vize, uchopitelné a celistvé zadání. To dále rozvíjí Solution Architekti a transformují je do technicky hlubšího detailu, který pak přechází do rukou dodavatelům a vývojářům. Má role je i trochu detektivní. Musím myslet na to, jaké dopady to bude mít na firmu, systémy, procesy, čeho a koho všeho se to dotkne a do jaké hloubky. A taky je třeba myslet na to, aby všechny strany, kterých se projekt potenciálně týká, mohly říct své potřeby a požadavky. Zkrátka na začátku může být jen jedno oddělení a chtít třeba „jen“ nový tarif. Ale ve finále během projektu potřebuješ mluvit se zástupci skoro celé firmy, včetně kolegů a kolegyň z právního, finančního, regulatorního nebo fraudu. A promítnout požadavky všech těchto lidí a oddělení do projektu. Nakonec tedy projektem dodáváš jak tarify pro zákazníka, tak i systémovou podporu oddělením v jejich práci s novým tarifem.

Zní to jako hodně komplexní práce.

Musíme mít hlubokou znalost prostředí ve firmě, procesy, systémy a musíme vědět, na koho se obrátit a za kým jít, kdo je nositelem informací. S každým projektem získáváš další zkušenosti a prohlubuješ znalosti. A zároveň každý projekt je jiný, takže i ta práce sama o sobě je velmi kreativní a není moc stereotypní. Navíc čím déle to děláš, tím lepší máš rozhled a snáze dohlédneš dopady.

Zkusíš mi dát nějaký příklad?

Na konkrétním projektu by to asi bylo těžké, ale mám ráda příklad s koloběžkou. Požadavek byznysu může znít „chci se dostat z bodu A do bodu B”. A já se ptám: Jak by sis to představoval? Rychle, pomalu, někde se cestou stavit? Jak často tam potřebuješ? Pojedeš sám, nebo někoho či něco bereš s sebou? Kolik vás bude? Jak velký, těžký je náklad? Kolik na to máš peněz? a podobně... Protože variant je spousta a někdy stačí jít pěšky a jen dostat do ruky mapu, jindy pomůže koloběžka a občas je nutné i letadlo. Zkrátka postupně zjišťuji, co všechno za tou potřebou dostat se z bodu A do bodu B stojí a jaké překážky nám můžou stát v cestě. Ten, kdo mi projekt zadává, pracuje v jedné části firmy a jen obtížně má šanci dohlédnout na vše. Demand manažer naopak musí mít schopnost dohlédnout i za roh. Jsme takové širší oči, snažíme se předjímat a odpovídat si na otázky: Co se stane, když? Hezký příklad je také s chobotnicí. Dostaneš hlavu a pátráš, kam všude vedou chapadla a jestli náhodou na konci některého z chapadel není další chobotnice.

Takže k tomu potřebuješ trochu detektivní duši a co ještě? Bez jakých schopností a dovedností se na téhle pozici neobejdeš?

Komunikativnost, bez té to určitě nejde a schopnost si udržet zdravý selský rozum. Občas totiž musíme říct zadavateli, že je to sice skvělý nápad, ale tak jak ta prvotní myšlenka zní, to nepůjde. A společně hledáme cestu, co s tím dál. Pomáháme jim to zadání opracovat, takže jsme trochu v roli detektiva a sochaře v jednom. Zvídavost je také důležitá, umět se aktivně ptát a analyzovat to, co zjistíš. Bez logického myšlení a dávání si věcí do souvislostí to také nejde. Člověk by se nikdy neměl nechat ukolébat první odpovědí, ale trošku do toho šťourat a snažit se o pohled ze všech stran. Vidět o krok dopředu. Snažíme se vnímat, jaké problémy by mohly nastat a předcházet jim.

Stále tedy pracuješ se změnou?

Ano, musím být připravena na změnu, protože ta s projekty přichází neustále. Kdybych si jela dál ve svých kolejích, ze kterých neustoupím, tak se nikam nedostanu. A tady si hodně cením snahy všech lidí v projektu se na změny adaptovat a v rámci nejlepšího vědomí a svědomí se změnami naložit. Takže týmová spolupráce a vzájemná pomoc napříč odděleními je nedílnou součástí naší činnosti.

Když neděláš mediátora mezi byznysem a IT, co děláš? Jak relaxuješ?

V posledních letech je to hlavně sport, protože si potřebuji vynahradit dobu strávenou u počítače. Takže kromě jiného třeba vesluji. Je to fyzicky celkem náročný sport a zároveň hodně technický. Tím že se soustředím na techniku si hlavu vždycky stoprocentně vyčistím. A navíc je tam skvělá parta lidí a výhledy na Prahu z Vltavy jsou neskutečné. Krásně strávený čas po všech stránkách.

Zdroj: www.vodafone.cz

Další články

Další články od Vodafone

Veronika Brázdilová: Byznys se nejlépe buduje na osobních vztazích. Stejně jako všechno ostatní v životě

Veronika Brázdilová: Byznys se nejlépe buduje na osobních vztazích. Stejně jako všechno ostatní v životě

Jak moc jsou důležité osobní vztahy v životě, ať už jde o byznys, nebo třeba donátorské aktivity, ví dobře Veronika Brázdilová, viceprezidentka Vodafonu pro firemní zákazníky. Ať už financuje a pomáhá stavět školu pro děti v Nepálu nebo se stará o firemní zákazníky na karlovarském filmovém festivalu, k obojímu přistupuje s pokorou. Protože jak říká: „Nic není v životě samozřejmé.”
| Vodafone
Vedení Vodafonu doplní viceprezident pro péči o zákazníky Pavel Škarda a viceprezidentka pro finance Catalina Chiribau

Vedení Vodafonu doplní viceprezident pro péči o zákazníky Pavel Škarda a viceprezidentka pro finance Catalina Chiribau

Vrcholový management Vodafonu posílil Pavel Škarda v roli nového viceprezidenta pro péči o zákazníky. Na pozici viceprezidentky pro finance nastoupí v listopadu Catalina Chiribau. Už v září přišla do Vodafonu Sara Martins de Oliveira, a to na nově vytvořenou pozici ředitelky pro zákaznickou a komunikační strategii, kam bude patřit i brandová komunikace.
| Vodafone
Chráníme planetu a životní prostředí: Jaké jsou naše závazky a jaký dopad má naše podnikání?

Chráníme planetu a životní prostředí: Jaké jsou naše závazky a jaký dopad má naše podnikání?

Ve Vodafonu ctíme hned několik pravidel, díky nimž má naše podnikání pozitivní dopad na životní prostředí. Vedle závazku být uhlíkově neutrální, podporujeme vlastními produkty cirkulární ekonomiku, snižujeme ekologickou stopu našich produktů a služeb a s tomu samému motivujeme i naše zákazníky.
| Vodafone
Více dat za stejnou cenu. Pro předplacené karty SAZKAmobil startuje mimořádná nabídka

Více dat za stejnou cenu. Pro předplacené karty SAZKAmobil startuje mimořádná nabídka

Až o 50 procent více dat za stejnou cenu, a to s každým druhým a dalším internetovým balíčkem, mohou nově získat majitelé předplacené karty SAZKAmobil. Například balíček s objemem dat 15 GB tak lze získat za cenu balíčku s 10 GB. Kredit pro SIM karty SAZKAmobil je možné dobít osobně na více než 7 500 terminálech nebo online.
| Vodafone
Program Digitální odysea pomáhá zdarma seniorům vyznat se v online světě. V Česku ho využilo už přes 50 tisíc lidí

Program Digitální odysea pomáhá zdarma seniorům vyznat se v online světě. V Česku ho využilo už přes 50 tisíc lidí

V úterý 1. října slavíme Mezinárodní den seniorů. Nadace Vodafone se dlouhodobě věnuje jejich vzdělávání v digitálním světě. Program Digitální odysea
| Vodafone
3 miliardy do rozvoje sítě pevného internetu

3 miliardy do rozvoje sítě pevného internetu

Dlouhodobou prioritou Vodafonu je budovat a také neustále vylepšovat síť pevného internetu. Naším cílem je zajistit dostupné připojení k síti opravdu pro každého. Být online je totiž důležitou součástí našeho každodenního života.
| Vodafone
Vodafone pomáhá při povodních. Zdarma poskytne neomezená data

Vodafone pomáhá při povodních. Zdarma poskytne neomezená data

V krizových chvílích je důležité, aby lidé mohli zůstat ve spojení. Vodafone umožní lidem nepřetržitě sledovat povodňovou situaci a zůstat v kontaktu s blízkými. Ke všem měsíčním tarifům, které zatím nemají neomezená data, přidá zdarma neomezený datový balíček. Uživatelům s předplacenou kartou nabídne 1 GB dat.
| Vodafone
Největší fotbalový stadion v Česku má nové a rychlé mobilní pokrytí

Největší fotbalový stadion v Česku má nové a rychlé mobilní pokrytí

Vodafone výrazně vylepšil mobilní pokrytí největšího fotbalového stadionu v České republice. Fortuna Arena v pražských Vršovicích, kde hraje domácí zápasy tým SK Slavia Praha, má kapacitu 19 370 sedících diváků. Ať už diváci dorazí na stadion do Edenu na fotbal nebo třeba na koncert, mohou se nově těšit na jednu z nejrychlejších mobilních sítí v zemi. Umožní stahování dat rychlostí až 2 Gb/s.
| Vodafone
Podporujeme firmy i veřejnou správu v digitalizaci

Podporujeme firmy i veřejnou správu v digitalizaci

Cesta k úspěchu je v dnešní době lemována digitálními nástroji. Ve Vodafonu podporujeme díky řešením na míru nejen malé, střední i velké podniky, ale také obce a města. A také poskytujeme pravidelné poradenství prostřednictvím V-Hubu. Mrkněte s námi na detaily a přidejte se k nám.
| Vodafone
Podporujeme komunity a pomáháme se vzděláváním v oblasti digitalizace

Podporujeme komunity a pomáháme se vzděláváním v oblasti digitalizace

Jsme přesvědčeni, že nejlepší věci vznikají, když je společně mohou vytvářet lidé s různými pohledy na věc. Proto podporujeme rozmanitost a inkluzi v celém našem hodnotovém řetězci. Proto spoluvytváříme prostředí, kde se lidé mohou rozvíjet s ohledem na svůj osobní potenciál a kde existuje vzájemný respekt. Jak to děláme?
| Vodafone