Vodafone··8 min

{ajťačky}: Blanka Mikešová

Vodafone

Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 21 zemích a ve 47 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 30. červnu 2022 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 22 milionů televizních zákazníků a 160 milionů připojených IoT zařízení a platforem.

Tisková zpráva

Blanka řídí ve Vodafonu už téměř tři roky IT oddělení Demand Management, tedy tým byznys analytiků a analytiček. Do Vodafonu přišla s dlouholetými zkušenostmi s procesní analýzou z byznysu. Možná vás napadne, že spolu tyhle oblasti vlastně nesouvisí, ale opak je pravdou. IT už totiž dávno není jen kódování.

Původně jsi působila na straně byznysu, dnes jsi v IT, byla to velká změna?

Nejlíp bych to asi popsala jinou atmosférou. V předchozím zaměstnání bylo běžné, že jsme věnovali nemalý čas a úsilí obhajování a prosazování vlastních požadavků v rámci oddělení nebo při přidělování IT zdrojů na realizaci. Byl to někdy boj a spousta emocí. Tady na IT je spolupráce zaměřená na hledání řešení, a to je příjemné. Všichni vědí, že mají společný cíl, místo toho, aby řešili, kdo získá víc. Je to víc racionální. Největší bonus je pro mě ale vodafonní kultura. Snaha si pomáhat a vycházet vstříc je cítit na všech odděleních.

Jak nejlépe bys roli Demand managementu popsala?

Jsme spojovacím článkem, mostem mezi byznysem a IT, kteří by si jinak napřímo rozuměli o dost hůř. Nemáme na starost konkrétní systémy, ale pomáháme formulovat zadání byznysu tak, aby bylo naprosto srozumitelné pro specialisty na IT. Ti pak definují a implementují konkrétní dopady do našich systémů. A ta spolupráce funguje i zpětně. Dokážeme byznysu vysvětlit možnosti a omezení našich systémů, nebo i navrhnout jiný způsob, jak naplnit jejich požadavky.

Tak pojďme si dát nějaký příklad.

Když potřebuješ například automatizovat nějaké kroky v procesu, změnit parametry nějaké služby nebo třeba připravit report, tak jako uživatel chceš rychle a levně dostat výsledek. Jaké procesy běží na pozadí, do jakých dalších systémů nebo databází je nutné zasahovat, tě nezajímá. A pak tu jsou kodéři, kteří potřebuji velmi přesné zadání, co mají v systému udělat, aby si ty jako uživatel dostala to, co potřebuješ. A to je naše práce. Vezmeme byznysový požadavek, uděláme analýzu, zjišťujeme, do jakých systémů nebo procesů je nutné definovat dopad, zda jsou nějaké varianty řešení a jejich výhody. Nejsme na to všechno sami, úzce spolupracujeme zejména s architekty nebo přímo s vývojáři. Společně hledáme nejlepší řešení.

Kdy vaše práce končí?

Je to projektová práce, v jednu chvíli tak Demand manažeři pracují většinou na jednom až dvou projektech. Největší zátěž je úvodních fázích, kdy se detailně definují požadavky, ale naše práce tím nekončí. Jakmile je projekt v testovací fázi, jsme v úzkém kontaktu s testery. Víme, jaké je zadání a co uživatel přesně chce a s testery řešíme, jestli je výsledek testu správný. Když není, pomáháme analyzovat, zda jde o nedostatečné zadání nebo chybu ve vývoji. Jsme nositelé know-how pro testing v tom, co chtěl byznys.

Ty máš coby manažerka na starost celý tým Demand managementu, jak vypadá tvá práce?

Za mnou jde metodika, podle které pracujeme. Jako každý manažer řeším alokace jednotlivých členů týmů na projekty a work requesty, kterých je ročně kolem 450. Mám samozřejmě na starost priority jednotlivých úkolů a mám i vlastní agendu, například mám na starost technology assessmenty, tvz. TAčka. Jde o konzultace byznys představ v nejranější fázi. Výstupem je pro zadavatele hrubý odhad implementačních nákladů a dopady do našich systémů. Získá tak představu, kolik peněz by na realizaci potřeboval a může řešit návratnost.

Jak máš nakombinovaný tým?

Je nás 10 a tým byl vždy vyvážený, půl na půl dámy a pánové. Teď nově budou lehce převažovat ženy. V minulosti v tomto oboru asi dominovali muži, ale to už je dávno pryč. Ženy do IT postupně přicházejí a je jich víc i s tím, jak se v rámci IT specializují různé profese a pozice. I my ve Vodafonu pomáháme růstu žen v IT díky programům jako jsou Code like a girl nebo Discover. V tom prvním učíme holky kódovat a proniknout do světa programování, v tom druhém si zase absolventi a absolventky omrknou různá oddělení ve Vodafonu a obsah práce. A není výjimkou, že člověk, který přišel pracovat do financí nebo do marketingu, nakonec svou kariéru odstartuje v IT.

Jaké dovednosti jsou nejvíc pro tuhle práci potřeba?

Byznys analytika přitahuje lidi, kteří jsou systematičtí, analyticky zaměření, mají dobré organizační a komunikační dovednosti. Součástí práce analytika je i návrh řešení, takže je tu prostor i pro kreativitu. Musíš být ale taky trpělivá, protože nejlepší řešení nenajdeš hned.

A jsi taková, tedy systematik a analytik, i v soukromém životě?

Mám ráda pořádek ve věcech, za které zodpovídám. Takže kdyby si otevřela moji spíž, tak tam najdeš uspořádané krabičky s potřebami na vaření, všechno má doma své místo a vím přesně kam sáhnout. Takže ano, tu systematičnost mám asi v krvi.

Do firmy jsi nastoupila chvíli před covidem, jak to probíhalo?

Ještě jsem chvíli viděla kolegy naživo a pak dlouhé měsíce jen v online. Dostala jsem na starost byznysovou integraci UPC a byla jsem mile překvapená, jak se nám do online prostředí podařilo hladce vplout a práce pokračovala úplně stejně, jako kdybychom seděli fyzicky v kanceláři. Dnes je to už půl na půl, což mi vyhovuje. Ale osobní setkávání nic nahradit nedokáže. Máme proto týmový den, kdy standardně chodíme do kanceláře a jednotliví demand manažeři tu jsou také na projektové dny, pokud si je projekty organizují.

Proč je to osobní setkávání podle tebe důležité?

I když jsme to v covidu zvládali skvěle, tak přece jen osobní budování vztahů je lepší. Jak pro tu samotnou práci na projektech, tak pro atmosféru v týmu. Abychom si rozuměli a mohli si vycházet vstříc, tak se musíme znát a vídat. V emailové a chatové komunikaci se občas něco ztratí v překladu, ale z očí do čí si vše řeknete a vyjasníte hned.

Slyšela jsem, že máš doma kočky. Jaké se s nimi žije a co tě naučily?

Máme dvě typické české venkovní kočky a jsou to osobnosti. Holka Nebula je akční, společenská a hodně “upovídaná”, zatímco kocour Safir, takový typický černý kocour Mikeš, je lenoch, co si rád pospí a preferuje pánskou společnost. Ale když nejsou doma pánové, přijde i za mnou. Občas se v noci probudím a těžko se mi dýchá, ale to jenom proto, že na mě některý z kočičích miláčků leží. Jinak u nás ale platí, že tu bydlí kočky, a ty nám dovolují s nimi žít a když mají náladu, tak se s nimi hýčkat. Do naší domácnosti vnáší klid a lásku. A taky chlupy, můry a sem tam nějakou myšku nebo ptáčka. To už je menší zábava.

A co tě ještě baví mimo práci, kde hledáš relax?

Mám ráda hudbu a potřebuji fyzickou aktivitu. Při cvičení si pouštím techno a taneční muziku. Jako malá jsem navštěvovala různé taneční kroužky a ráda bych se k tanci nějakým způsobem vrátila. Pokud si chci vyčistit hlavu v klidu, tak ráda maluju. Nejvíc mě baví abstraktní malba. Uklidňuje mě, když vytvořím něco, co lahodí mému oku. Když ne, tak to roztrhám. A samozřejmě knížek není nikdy dost. Nejradši mám fantasy žánr.

Zdroj: www.vodafone.cz

Další články

Další články od Vodafone

Vyhrajte s Vodafonem vstupenky na blížící se esportové mistrovství v Brně

Vyhrajte s Vodafonem vstupenky na blížící se esportové mistrovství v Brně

Společnost Vodafone je partnerem největší esportové akce v České republice - herního festivalu MČR, který se uskuteční na Výstavišti v Brně ve dnech 22. až 24. listopadu. Očekává se přitom návštěva 25 tisíc fanoušků. Ve spolupráci s agenturou PLAYzone Vodafone spolupořádá i soutěž o premium lístky na tuto výjimečnou akci.
| Vodafone
S vánočními bonusy a výhodami můžete u Vodafonu ušetřit až 15 tisíc korun

S vánočními bonusy a výhodami můžete u Vodafonu ušetřit až 15 tisíc korun

Výrazné dotace na telefony, neomezené mobilní tarify za výhodnější ceny, několik měsíců pojištění zdarma i dostupné volání z chytrých hodinek. Nejen to obsahuje vánoční nabídka Vodafonu. Kdo se rozhodne dát starému telefonu šanci na nový život a odprodá ho přes službu RE-START, může navíc soutěžit o telefony a sluchátka. Věrní zákazníci si mohou vybrané nové telefony pořídit od 1 Kč a zbytek splácet bez navýšení. Vánoční bonusy jsou připravené i pro firemní zákazníky nebo pro mladé s tarify #jetovtobě.
| Vodafone
Vodafone přináší vánoční dárky u předplacených karet: extra kredit a spoustu GB dat navíc

Vodafone přináší vánoční dárky u předplacených karet: extra kredit a spoustu GB dat navíc

Například 6,5 GB dat za 149 korun mohou získat uživatelé s předplacenou kartou Vodafonu, a to díky vánoční akci. Pro nové zákazníky Vodafonu i SAZKAmobilu je také připravený bonus k prvnímu dobití ve formě extra kreditu. A přijde ještě jedno překvapení.
| Vodafone
Vodafone přináší vánoční dárky u přeplacených karet: extra kredit a spoustu GB dat navíc

Vodafone přináší vánoční dárky u přeplacených karet: extra kredit a spoustu GB dat navíc

Například 6,5 GB dat za 149 korun mohou získat uživatelé s předplacenou kartou Vodafonu, a to díky vánoční akci. Pro nové zákazníky Vodafonu i SAZKAmobilu je také připravený bonus k prvnímu dobití ve formě extra kreditu. A přijde ještě jedno překvapení.
| Vodafone
Veronika Brázdilová: Byznys se nejlépe buduje na osobních vztazích. Stejně jako všechno ostatní v životě

Veronika Brázdilová: Byznys se nejlépe buduje na osobních vztazích. Stejně jako všechno ostatní v životě

Jak moc jsou důležité osobní vztahy v životě, ať už jde o byznys, nebo třeba donátorské aktivity, ví dobře Veronika Brázdilová, viceprezidentka Vodafonu pro firemní zákazníky. Ať už financuje a pomáhá stavět školu pro děti v Nepálu nebo se stará o firemní zákazníky na karlovarském filmovém festivalu, k obojímu přistupuje s pokorou. Protože jak říká: „Nic není v životě samozřejmé.”
| Vodafone
Veronika Brázdilová: Byznys se nejlépe buduje na osobních vztazích. Stejně jako všechno ostatní v životě

Veronika Brázdilová: Byznys se nejlépe buduje na osobních vztazích. Stejně jako všechno ostatní v životě

Jak moc jsou důležité osobní vztahy v životě, ať už jde o byznys, nebo třeba donátorské aktivity, ví dobře Veronika Brázdilová, viceprezidentka Vodafonu pro firemní zákazníky. Ať už financuje a pomáhá stavět školu pro děti v Nepálu nebo se stará o firemní zákazníky na karlovarském filmovém festivalu, k obojímu přistupuje s pokorou. Protože jak říká: „Nic není v životě samozřejmé.”
| Vodafone
Vedení Vodafonu doplní viceprezident pro péči o zákazníky Pavel Škarda a viceprezidentka pro finance Catalina Chiribau

Vedení Vodafonu doplní viceprezident pro péči o zákazníky Pavel Škarda a viceprezidentka pro finance Catalina Chiribau

Vrcholový management Vodafonu posílil Pavel Škarda v roli nového viceprezidenta pro péči o zákazníky. Na pozici viceprezidentky pro finance nastoupí v listopadu Catalina Chiribau. Už v září přišla do Vodafonu Sara Martins de Oliveira, a to na nově vytvořenou pozici ředitelky pro zákaznickou a komunikační strategii, kam bude patřit i brandová komunikace.
| Vodafone
Vedení Vodafonu doplní viceprezident pro péči o zákazníky Pavel Škarda a viceprezidentka pro finance Catalina Chiribau

Vedení Vodafonu doplní viceprezident pro péči o zákazníky Pavel Škarda a viceprezidentka pro finance Catalina Chiribau

Vrcholový management Vodafonu posílil Pavel Škarda v roli nového viceprezidenta pro péči o zákazníky. Na pozici viceprezidentky pro finance nastoupí v listopadu Catalina Chiribau. Už v září přišla do Vodafonu Sara Martins de Oliveira, a to na nově vytvořenou pozici ředitelky pro zákaznickou a komunikační strategii, kam bude patřit i brandová komunikace.
| Vodafone
Chráníme planetu a životní prostředí: Jaké jsou naše závazky a jaký dopad má naše podnikání?

Chráníme planetu a životní prostředí: Jaké jsou naše závazky a jaký dopad má naše podnikání?

Ve Vodafonu ctíme hned několik pravidel, díky nimž má naše podnikání pozitivní dopad na životní prostředí. Vedle závazku být uhlíkově neutrální, podporujeme vlastními produkty cirkulární ekonomiku, snižujeme ekologickou stopu našich produktů a služeb a s tomu samému motivujeme i naše zákazníky.
| Vodafone
Chráníme planetu a životní prostředí: Jaké jsou naše závazky a jaký dopad má naše podnikání?

Chráníme planetu a životní prostředí: Jaké jsou naše závazky a jaký dopad má naše podnikání?

Ve Vodafonu ctíme hned několik pravidel, díky nimž má naše podnikání pozitivní dopad na životní prostředí. Vedle závazku být uhlíkově neutrální, podporujeme vlastními produkty cirkulární ekonomiku, snižujeme ekologickou stopu našich produktů a služeb a s tomu samému motivujeme i naše zákazníky.
| Vodafone