ČSOB··3 min

Průzkum ČSOB: Ceny energií a materiálů rostly v prvním čtvrtletí u více než poloviny firem

ČSOB

ČSOB

Československá obchodní banka, a. s. (ČSOB) je univerzální bankovní instituce působící v Česku. ČSOB byla založena státem v roce 1964 jako banka pro poskytování služeb v oblasti financování zahraničního obchodu a volnoměnových operací s působností na československém trhu.

Tisková zpráva

Více než polovina z malých a středních firem a podnikatelů (54 procent) čelila v prvním čtvrtletí tohoto roku vyšším nákladům na energie, materiály a další vstupy. Nejčastěji ceny narostly v součtu do deseti procent, uvedla třetina z nich. Naopak cena jejich produktů se tolik nezvýšila. Vyplývá to z průzkumu Index očekávání firem mezi více než 400 firmami a živnostníky.

„Lehce nadpoloviční většina firem a podnikatelů potvrzuje růst cen vstupů, i když jej vesměs nepovažují za dramatický. Tento růst je připisován částečně inflaci a dále zvyšování cen energií, materiálů i služeb. Problémem pro část firem zůstává fakt, že přestože se zvýšily ceny vstupů, nedaří se jim adekvátně navýšit koncové ceny, což má negativní dopad na jejich ziskovost,“ říká Pavel Prokop výkonný ředitel Firemního bankovnictví ČSOB.

Naopak nižší ceny vstupů než v minulém roce zaznamenala pouze desetina firem a podnikatelů. Stejné ceny mělo 30 procent dotazovaných. V kategorii s tržbami nad 40 milionů korun hlásilo růst cen vstupů dokonce 69 procent firem. „Ano, ceny vstupů se navýšily a výstupy ne. Bohužel nedaří se nám to prodat dráž,“ uvedl Jan Huber, majitel dodavatele zařízení pro automobilový průmysl Huber DC. „Všechno šlo nahoru a musíme to akceptovat,“ doplnila spolumajitelka firmy Zahrady Laurus Jihlava Eva Stoklásková.

Zdražením produkce a služeb reagovaly dvě pětiny firem

Na rostoucí ceny vstupů reagovaly zdražením svých produktů a služeb dvě pětiny firem a podnikatelů. „Já jsem neměnila ceny již pět let, ale asi budu muset. Všechno se zvyšuje,“ vysvětluje Lenka Branžovská, majitelka kamenictví v obci Velká Polom. Své ceníky pro klienty nezměnilo 44 procent dotazovaných, 11 procent podniků a živnostníků pro své zákazníky zlevňovalo. Zbylých pět procent postup neupřesnilo.

„Někteří podnikatelé vnímají zdražování výrobků a služeb jako nevyhnutelný trend, se kterým je nutné počítat. Pozitivní zmínkou je, že elektřina v poslední době mírně zlevnila a někteří podnikatelé hledají alternativní zdroje, například pronájem střech pro solární panely," dodává Pavel Prokop.

Lídr firemního bankovnictví

ČSOB patří k vedoucím hráčům firemního bankovnictví v segmentu malých a středních firem. Loni jim poskytla úvěry za 105,2 miliardy korun, což bylo meziročně o šest procent více. Hlavními oblastmi jsou provozní financování a financování investic a obchodu. Firemní klienti si mohou jednoduše a rychle otevřít účet online a poté mohou využívat digitální mobilní a internetové bankovnictví i osobní servis v pobočkové síti. Vedle toho ČSOB poskytuje poradenství a specializované financování, kam patří třeba zprostředkování dotací, řešení nástupnictví nebo akvizice.

O průzkumu: Dotazování českých firem a podnikatelů se konalo v březnu 2025 jako součást unikátního projektu Index očekávání firem, pomocí kterého ČSOB už od roku 2013 sleduje vývoj malých a středních firem a podnikatelů. Data sbírá a vyhodnocuje agentura Datank.

Zdroj: www.csob.cz

Další články

Další články od ČSOB

Plaťte sparťansky, plaťte stylově. AC Sparta Praha, ČSOB a Mastercard rozšiřují kampaň, která propojuje emoce fanoušků s digitálními platbami

Plaťte sparťansky, plaťte stylově. AC Sparta Praha, ČSOB a Mastercard rozšiřují kampaň, která propojuje emoce fanoušků s digitálními platbami

AC Sparta Praha, ČSOB a Mastercard spouštějí novou fázi kampaně „Plaťte sparťansky, plaťte stylově“, která fanouškům připomíná, že věrnost ke klubu se může projevit i při každodenním placení. Emotivní koncept, nově s tváří obránce Matěje Ryneše, staví na myšlence, že každé pípnutí Sparta kartou od ČSOB připomíná ty nejsilnější emoce – gólovou euforii, klubovou sounáležitost a společné chvíle na tribunách.
| ČSOB
Summit Trendy práce 2025: Klíčem k úspěchu je vzdělávání a flexibilní pracovní trh

Summit Trendy práce 2025: Klíčem k úspěchu je vzdělávání a flexibilní pracovní trh

Cestou k udržitelnému rozvoji české ekonomiky je pružnější pracovní trh, systematická podpora celoživotního vzdělávání a lepší využití lidského kapitálu napříč regiony i věkovými skupinami. Na tom se shodli odborníci na summitu Trendy práce 2025, který se konal 22.–23. května v Praze. Hlavním hostem byl nositel Nobelovy ceny za ekonomii Daron Acemoglu, který připomněl, že budoucnost práce, demokracie i rovnosti bude záviset víc na tom, jak technologie využijeme, než kolik jich máme. ČSOB byla iniciátorem a generálním partnerem summitu, akci pořádaly Hospodářské noviny.
| ČSOB
Summit Trendy práce 2025 s nositelem Nobelovy ceny a elitou byznysu začíná

Summit Trendy práce 2025 s nositelem Nobelovy ceny a elitou byznysu začíná

Tento čtvrtek 22. května začíná dvoudenní summit Trendy práce 2025, jedinečné setkání špiček českého byznysu. Hlavním hostem bude Daron Acemoglu, nositel Nobelovy ceny za rok 2024 za ekonomii a třetí nejcitovanější ekonom světa. Akce se koná v pražské centrále ČSOB, která je jejím iniciátorem a generálním partnerem. Pořadatelem jsou Hospodářské noviny.
| ČSOB
ČSOB Pojišťovna zjednodušuje šetření pojistných událostí pomocí technologie Aquarius RMA od Intermapu

ČSOB Pojišťovna zjednodušuje šetření pojistných událostí pomocí technologie Aquarius RMA od Intermapu

ČSOB Pojišťovna rozšířila dlouhodobou spolupráci s Intermap Technologies i pro oblast posuzování škodních událostí. Cílem je rychlejší a efektivnější vyřizování pojistných událostí.
| ČSOB
Průzkum ČSOB: Ceny energií a materiálů rostly v prvním čtvrtletí u více než poloviny firem

Průzkum ČSOB: Ceny energií a materiálů rostly v prvním čtvrtletí u více než poloviny firem

Více než polovina z malých a středních firem a podnikatelů (54 procent) čelila v prvním čtvrtletí tohoto roku vyšším nákladům na energie, materiály a další vstupy. Nejčastěji ceny narostly v součtu do deseti procent, uvedla třetina z nich. Naopak cena jejich produktů se tolik nezvýšila. Vyplývá to z průzkumu Index očekávání firem mezi více než 400 firmami a živnostníky.
| ČSOB
„Pomoc, porucha!“, volali loni nejčastěji naši řidiči z Rakouska, v létě z Itálie

„Pomoc, porucha!“, volali loni nejčastěji naši řidiči z Rakouska, v létě z Itálie

Období dovolených se blíží a cesta vlastním vozem do zahraničí zůstává oblíbeným způsobem, jak si užít volno. Cestování ale může znepříjemnit porucha vozidla. Statistiky ČSOB Pojišťovny ukazují, že nejčastěji z dovolenkových destinací volají čeští řidiči o pomoc z Rakouska, během léta pak z Itálie. Stále oblíbenějším způsobem, jak tyto situace řešit, je zavolání asistenční služby. ČSOB Pojišťovna ji nabízí dokonce v bezlimitní variantě. Nejčastěji asistence pomáhají klientům, když potřebují odtah, vybije se jim baterie, píchnou pneumatiku nebo jim dojde palivo.
| ČSOB
Hypotéka před výběrem bytu nebo domu? ČSOB přichází s novinkou, která urychlí cestu k vlastnímu bydlení

Hypotéka před výběrem bytu nebo domu? ČSOB přichází s novinkou, která urychlí cestu k vlastnímu bydlení

ČSOB Hypoteční banka spouští nový produkt, který má posílit pozici kupujících na napjatém trhu s nemovitostmi. ČSOB Hypotéka bez nemovitosti totiž umožňuje zájemcům nejprve získat a podepsat hypoteční úvěr s garantovanou sazbou, a až potom hledat vysněné bydlení. Reaguje tak na rekordně vysoké ceny staveb a pozemků a rostoucí tlak na rychlé rozhodování kupujících. V rámci nového produktu banka navíc klientům automaticky sníží sazbu, pokud tržní úroky klesnou, a k dispozici dává i odbornou technickou inspekci nemovitosti. Aktivní klienti ČSOB si mohou novinku vyřídit plně digitálně, bez nutnosti návštěvy pobočky.
| ČSOB
Udržitelná budoucnost obcí: ČSOB pořádá třetí ročník konference, na které vyhlásí i vítěze soutěže Zelená obec roku

Udržitelná budoucnost obcí: ČSOB pořádá třetí ročník konference, na které vyhlásí i vítěze soutěže Zelená obec roku

ČSOB pořádá tradiční konferenci Udržitelná budoucnost obcí. Již třetí ročník se tentokrát zaměří na odpadové hospodářství – jedno z klíčových témat současné ekologické transformace obcí. Akce se uskuteční 5. června od 14 hodin v pražském Kampusu ČSOB. Mezi hosty nebude chybět ani ministr životního prostředí Petr Hladík. Program završí slavnostní vyhlášení soutěže Zelená obec roku.
| ČSOB
ČSOB s Mastercard odmění mladé za krok k finanční dospělosti. Představují kampaň Účet na rozjezd

ČSOB s Mastercard odmění mladé za krok k finanční dospělosti. Představují kampaň Účet na rozjezd

Oslavit osmnáct let ještě neznamená stát se finančně dospělým. Právě proto spouští ČSOB ve spolupráci s Mastercard kampaň Účet na rozjezd. Je zaměřená na těžkosti finančního osamostatnění a cílí na mladé lidi ve věku od 18 do 26 let. Těm má pomoci zvládnout první kroky k samostatnosti v oblasti nakládání s penězi nebo zhodnocení úspor. Vedle účtu s moderními funkcemi mohou noví klienti získat odměnu až 3 000 Kč.
| ČSOB
ČSOB Pojišťovna varuje před pálením čarodějnic: Oheň je dobrý sluha, ale zlý pán!

ČSOB Pojišťovna varuje před pálením čarodějnic: Oheň je dobrý sluha, ale zlý pán!

Poslední noc v dubnu, známá jako Filipojakubská, je neodmyslitelně spjata s oblíbenou tradicí pálení čarodějnic. Zatímco si lidé užívají atmosféru jarního večera, hasiči se v tomto období potýkají s nárůstem zásahů. Jen v loňském roce jich v dubnu hasiči evidovali 291, což bylo nejvíce ze všech loňských měsíců. ČSOB Pojišťovna proto připomíná, že prevence je klíčem k bezpečnému slavení.
| ČSOB