Ministerstvo dopravy··6 min

Zlepšení plavebních podmínek Labe mezi Ústím a hranicí s Německem má zhotovitele posouzení EIA

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Posuzovat vliv zlepšení plavebních podmínek Labe mezi státní hranicí a vodním dílem Ústí nad Labem – Střekov bude Konsorciem PORTOS AZ GEO ECOLOGICAL CONSULTING – EIA Děčín. Smlouvu na zpracování posouzení vlivu stavby na životní prostředí uzavřelo Ředitelství vodních cest ČR. Posuzovat vliv zlepšení plavebních podmínek Labe mezi státní hranicí a vodním dílem Ústí nad Labem – Střekov bude Konsorciem PORTOS AZ GEO ECOLOGICAL CONSULTING – EIA Děčín. Smlouvu na zpracování posouzení vlivu stavby na životní prostředí uzavřelo Ředitelství vodních cest ČR.

Zlepšení plavebních podmínek Labe mezi Ústím a hranicí s Německem má zhotovitele posouzení EIA

,,Realizací záměru stabilizace plavebních podmínek na Labi dojde k celkovému posílení významu vodní dopravy a k vytvoření podmínek pro přepravu všech druhů zboží, hromadných substrátů, těžkých a nadrozměrných nákladů a kontejnerů po vodě. Tento projekt povede k další diverzifikaci dopravních proudů, což bude mít pozitivní vliv nejen na cenotvorbu za přepravu, ale především dáme prostor pro snížení zatížení silnic těžkou silniční dopravou a v neposlední řadě půjde o významný signál podpory českého průmyslu a hospodářství,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka a doplnil: „Výběrem dodavatele EIA byl učiněn významný krok v přípravě a věřím, že orgány ochrany přírody se budou podílet na optimalizaci řešení“.

Vybraného dodavatele posouzení EIA tvoří konsorcium společnosti PORTOS, advokátní kancelář s.r.o., AZ-GEO, s.r.o. a Ecological Consulting a.s. Zpracování EIA bude spočívat v pěti klíčových etapách. Těmi jsou Přípravné práce, pak Oznámení záměru, Dokumentace záměru, Posouzení záměru a Biologické průzkumy.

,,Ukončení procesu EIA včetně mezinárodního posouzení je naplánováno na rok 2027. Prvním krokem bude termín předložení Oznámení EIA Ministerstvu životního prostředí, které je předpokládáno v lednu 2026. Očekáváme, že v roce 2031 budeme mít zkompletovaná všechna potřebná povolení a rok na to, tedy v roce 2032, zahájíme plánovanou realizaci,“ dodává ředitel ŘVC ČR Lubomír Fojtů.

Labsko-vltavská vodní cesta představuje jediné napojení České republiky na celoevropskou síť vnitrozemských vodních cest. Je součástí hlavní sítě transevropské dopravní sítě TEN-T, a to ve smyslu Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1679 ze dne 13. června 2024 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě.

Jako nejdůležitější vodní cesta České republiky zajišťuje Labsko-vltavská vodní cesta zbožovou obslužnost významných tuzemských hospodářských oblastí a současně poskytuje dostupnost důležitých hospodářských oblastí ostatních států Evropy včetně napojení na námořní přístavy. V současné době většímu využívání vodní dopravy brání častá přerušení plavby v období sucha, která jsou neslučitelná se soudobými požadavky logistiky.

Klíčové je zejména zabezpečení celoroční splavnosti a dostatečných plavebních podmínek v úseku od státní hranice ČR/SRN po vodní dílo Ústí nad Labem-Střekov odpovídající podmínkám na navazujícím německém úseku Labe do Magdeburku. Na této části Labe je splavnost závislá na aktuálním průtoku v řece a na rozdíl od dalších 182 km Labe do vnitrozemí není splavněna souvislou řadou zdymadel.

Technické řešení možných variant modernizace vodní cesty stávající třídy Va se současnými největšími rozměry plavidla 137 x 11,5 m musí zajistit zvýšení parametrů zaručeného ponoru od státní hranice do Boletic u Děčína v hodnotě parametru 140 cm a více po 345 dnů v průměrném roce a zároveň 220 cm po 180 dnů v průměrném roce. Pro navazující úsek od Boletic po Vodní dílo Střekov pak zajistí spolehlivost plavby pro osobní a nákladní lodě více než 90 % realizací dalších technických a organizačních opatření (odlehčování plavidel, přípřež pomocí vhodných plavidel a ve velmi omezené míře také vlnování ze střekovské zdrže).

Jednotlivé varianty by měl zhotovitel posoudit a navrhnout takové řešení, které splní zadání a budou předmětem posouzení EIA. To bude jeden z úkolů zprostředkovaného dialogu během Přípravné fáze s klíčovými aktéry a zájmovými skupinami v ČR a SRN o tématech souvisejících s Labem v oblasti rozvoje vodní dopravy a ochraně přírody. Během této fáze bude uskutečněno mimo jiné také zpracování přehledu a hodnocení zvažovaných a navrhovaných variant a hlavních důvodů (nejen z hlediska životního prostředí) pro jejich výběr, resp. odmítnutí při naplnění všech cílů záměru.

Na základě odborných studií a spolupráce mezi odborníky v oblasti ochrany přírody, vodního hospodářství a dopravy bylo prověřeno několik možností, jak dosáhnout potřebných parametrů vodní cesty na dolním Labi. Byla posuzována opatření od bezjezových variant přes výstavbu jednoho plavebního stupně až po výstavbu více stupňů. Výsledkem bylo zjištění, že bezjezové varianty a výstavba více stupňů nejsou reálné. Nejefektivnějším řešením se jeví výstavba jednoho zdymadla, Plavebního stupně Děčín, který je navržen na okraji města Děčín.

Realizace Plavebního stupně Děčín povede ke zlepšení plavebních podmínek a bude mít další přínosy, včetně rozsáhlých revitalizačních opatření. Projekt zahrnuje migrační koridory pro vodní i suchozemské obratlovce, environmentální opatření k obnově lužních porostů, vodních tůní a štěrkových břehů. V Děčíně dojde ke zlepšení vzhledu břehů a nábřeží a vzniku odpočinkových zón. Vodní elektrárna s roční výrobou téměř 47 GWh by mohla pokrýt spotřebu elektřiny pro polovinu domácností v Děčíně.

O Ředitelství vodních cest ČR

ŘVC ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.

Ředitelství vodních cest ČR rovněž provozuje veřejné přístavy a přístaviště i remorkér BESKYDY.

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Na silnicích se cítíme bezpečněji, změny pravidel a prevence nesou výsledky

Na silnicích se cítíme bezpečněji, změny pravidel a prevence nesou výsledky

Díky legislativním změnám a preventivním kampaním se čeští řidiči na tuzemských silnicích začínají cítit bezpečněji. Potvrzují to výsledky třetího ročníku průzkumu Vnímání dopravní bezpečnosti, který realizovala Česká asociace pojišťoven. Na pocit bezpečí na silnicích má negativní vliv především agresivní jízda ostatních řidičů – největší obavy vyvolává vybržďování a nedodržování bezpečné vzdálenosti.
| Ministerstvo dopravy
Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila studii Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě po roce 2050. Tedy základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury v ČR, po období kolem roku 2033, kdy bude dokončena základní dálniční síť. Co v ní najdeme, k čemu má sloužit a jak se s ní bude dále pracovat? Přinášíme základní shrnutí před tím, než ji budeme podrobněji prezentovat na konci dubna.
| Ministerstvo dopravy
Obnovitelná nebo nízkouhlíkatá paliva mají pomoct zachovat dostupné evropské automobily

Obnovitelná nebo nízkouhlíkatá paliva mají pomoct zachovat dostupné evropské automobily

Představit potenciál dekarbonizace dopravy užitím kapalných obnovitelných paliv nebo nízkouhlíkatých paliv s vysokou úsporou emisí si klade za cíl projekt Tour d' Europe. Pod záštitou ministra dopravy Martina Kupky jej před vchodem do ministerstva dopravy představila Česká asociace petrolejářského průmyslu, přizvaní odborníci a zástupci státní správy.
| Ministerstvo dopravy
Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila studii Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě po roce 2050. Tedy základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury v ČR, po období kolem roku 2033, kdy bude dokončena základní dálniční síť. Co v ní najdeme, k čemu má sloužit a jak se s ní bude dále pracovat? Přinášíme základní shrnutí před tím, než ji budeme podrobněji prezentovat na konci dubna.
| Ministerstvo dopravy
Konference k budoucnosti vzdělání řidičů představila novinky v oblasti

Konference k budoucnosti vzdělání řidičů představila novinky v oblasti

Autoškoly, zkušební komisaři a odborníci z celé republiky i zahraničí se díky další konferenci Budoucnost vzdělávání řidičů na jednom místě seznámili s novinkami pro letošek i následující roky a vyhodnotili si změny jako je projekt L17 zavedené do systému vzdělávání řidičů v roce 2024.
| Ministerstvo dopravy
CENDIS důrazně varuje před falešnou stránkou vydávající se za oficiální e-shop edalnice.cz

CENDIS důrazně varuje před falešnou stránkou vydávající se za oficiální e-shop edalnice.cz

Důrazně upozorňujeme veřejnost na podvodnou webovou stránku https://edalnices.com, která neoprávněně napodobuje vzhled a obsah oficiálního portálu edalnice.cz. Tato stránka se tváří jako státní e-shop, přestože s oficiálním systémem nemá nic společného.
| Ministerstvo dopravy
Nová vozidla Inspekce silniční dopravy mají kontrolní techniku, která odhaluje přestupky na dálku

Nová vozidla Inspekce silniční dopravy mají kontrolní techniku, která odhaluje přestupky na dálku

Inspekce silniční dopravy (INSID) bude při kontrolách využívat nová moderní vozidla. Celkem 21 mobilních expertních jednotek bude vybaveno technologiemi, které umožní důslednější kontrolu porušování předpisů na českých silnicích a dálnicích, a to zejména u nákladní dopravy. Součástí výbavy nových vozidel budou například mobilní váhy, jednotky DSRC pro dálkový přenos dat z tachografů, ale také solární panely pro úspornější provoz.
| Ministerstvo dopravy
Od července bude možné vyzvednout si řidičský průkaz také na výdejním místě, schválili senátoři

Od července bude možné vyzvednout si řidičský průkaz také na výdejním místě, schválili senátoři

Pro nové řidičské oprávnění, jeho výměnu z důvodu uplynutí platnosti nebo kartu řidiče už nebude nutné chodit osobně na úřad. Vše půjde vyřešit přes Portál dopravy a doklad si následně vyzvednout na výdejním místě nebo ve výdejním boxu. Umožňuje to novela několika silničních zákonů, kterou schválili senátoři. Mezi novinkami je také tzv. poptávková doprava, pravidla pro automatizovaná vozidla, vznik Inspekce silniční dopravy (INSID) nebo prodloužení evidenční kontroly na dva roky. Změny ještě posoudí prezident republiky.
| Ministerstvo dopravy
Zlepšení plavebních podmínek Labe mezi Ústím a hranicí s Německem má zhotovitele posouzení EIA

Zlepšení plavebních podmínek Labe mezi Ústím a hranicí s Německem má zhotovitele posouzení EIA

Posuzovat vliv zlepšení plavebních podmínek Labe mezi státní hranicí a vodním dílem Ústí nad Labem – Střekov bude Konsorciem PORTOS AZ GEO ECOLOGICAL CONSULTING – EIA Děčín. Smlouvu na zpracování posouzení vlivu stavby na životní prostředí uzavřelo Ředitelství vodních cest ČR. Posuzovat vliv zlepšení plavebních podmínek Labe mezi státní hranicí a vodním dílem Ústí nad Labem – Střekov bude Konsorciem PORTOS AZ GEO ECOLOGICAL CONSULTING – EIA Děčín. Smlouvu na zpracování posouzení vlivu stavby na životní prostředí uzavřelo Ředitelství vodních cest ČR.
| Ministerstvo dopravy
Velké finále vesmírné cesty Zero-G: Nadějní čeští kadeti si z beztížného letu odnášejí zážitek na ce

Velké finále vesmírné cesty Zero-G: Nadějní čeští kadeti si z beztížného letu odnášejí zážitek na ce

30. března, Praha – Skupina šestadvaceti nejtalentovanějších mladých vesmírných nadšenců z celé České republiky se po intenzivním půlročním výběrovém řízení konečně vydala na svou „vesmírnou” cestu. V neděli 30. března se měsíce příprav na misi Zero-G, která je jednou z aktivit národního programu Česká cesta do vesmíru, proměnily ve skutečný zážitek pro mladé české kadety, a to na třetím terminálu Letiště Václava Havla Praha. Kadeti a kadetky během beztížného letu zažili na vlastní kůži to, co zažívají pouze astronauti na oběžné dráze. Unikátní parabolický let, první svého druhu s českou studentskou posádkou, tak symbolizuje nejen odhodlání a zvídavost mladé generace, ale také rostoucí ambice Česka v oblasti kosmického výzkumu a technologií.
| Ministerstvo dopravy