Ministerstvo dopravy··6 min

Zlepšení plavebních podmínek Labe mezi Ústím a hranicí s Německem má zhotovitele posouzení EIA

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Posuzovat vliv zlepšení plavebních podmínek Labe mezi státní hranicí a vodním dílem Ústí nad Labem – Střekov bude Konsorciem PORTOS AZ GEO ECOLOGICAL CONSULTING – EIA Děčín. Smlouvu na zpracování posouzení vlivu stavby na životní prostředí uzavřelo Ředitelství vodních cest ČR. Posuzovat vliv zlepšení plavebních podmínek Labe mezi státní hranicí a vodním dílem Ústí nad Labem – Střekov bude Konsorciem PORTOS AZ GEO ECOLOGICAL CONSULTING – EIA Děčín. Smlouvu na zpracování posouzení vlivu stavby na životní prostředí uzavřelo Ředitelství vodních cest ČR.

Zlepšení plavebních podmínek Labe mezi Ústím a hranicí s Německem má zhotovitele posouzení EIA

,,Realizací záměru stabilizace plavebních podmínek na Labi dojde k celkovému posílení významu vodní dopravy a k vytvoření podmínek pro přepravu všech druhů zboží, hromadných substrátů, těžkých a nadrozměrných nákladů a kontejnerů po vodě. Tento projekt povede k další diverzifikaci dopravních proudů, což bude mít pozitivní vliv nejen na cenotvorbu za přepravu, ale především dáme prostor pro snížení zatížení silnic těžkou silniční dopravou a v neposlední řadě půjde o významný signál podpory českého průmyslu a hospodářství,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka a doplnil: „Výběrem dodavatele EIA byl učiněn významný krok v přípravě a věřím, že orgány ochrany přírody se budou podílet na optimalizaci řešení“.

Vybraného dodavatele posouzení EIA tvoří konsorcium společnosti PORTOS, advokátní kancelář s.r.o., AZ-GEO, s.r.o. a Ecological Consulting a.s. Zpracování EIA bude spočívat v pěti klíčových etapách. Těmi jsou Přípravné práce, pak Oznámení záměru, Dokumentace záměru, Posouzení záměru a Biologické průzkumy.

,,Ukončení procesu EIA včetně mezinárodního posouzení je naplánováno na rok 2027. Prvním krokem bude termín předložení Oznámení EIA Ministerstvu životního prostředí, které je předpokládáno v lednu 2026. Očekáváme, že v roce 2031 budeme mít zkompletovaná všechna potřebná povolení a rok na to, tedy v roce 2032, zahájíme plánovanou realizaci,“ dodává ředitel ŘVC ČR Lubomír Fojtů.

Labsko-vltavská vodní cesta představuje jediné napojení České republiky na celoevropskou síť vnitrozemských vodních cest. Je součástí hlavní sítě transevropské dopravní sítě TEN-T, a to ve smyslu Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1679 ze dne 13. června 2024 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě.

Jako nejdůležitější vodní cesta České republiky zajišťuje Labsko-vltavská vodní cesta zbožovou obslužnost významných tuzemských hospodářských oblastí a současně poskytuje dostupnost důležitých hospodářských oblastí ostatních států Evropy včetně napojení na námořní přístavy. V současné době většímu využívání vodní dopravy brání častá přerušení plavby v období sucha, která jsou neslučitelná se soudobými požadavky logistiky.

Klíčové je zejména zabezpečení celoroční splavnosti a dostatečných plavebních podmínek v úseku od státní hranice ČR/SRN po vodní dílo Ústí nad Labem-Střekov odpovídající podmínkám na navazujícím německém úseku Labe do Magdeburku. Na této části Labe je splavnost závislá na aktuálním průtoku v řece a na rozdíl od dalších 182 km Labe do vnitrozemí není splavněna souvislou řadou zdymadel.

Technické řešení možných variant modernizace vodní cesty stávající třídy Va se současnými největšími rozměry plavidla 137 x 11,5 m musí zajistit zvýšení parametrů zaručeného ponoru od státní hranice do Boletic u Děčína v hodnotě parametru 140 cm a více po 345 dnů v průměrném roce a zároveň 220 cm po 180 dnů v průměrném roce. Pro navazující úsek od Boletic po Vodní dílo Střekov pak zajistí spolehlivost plavby pro osobní a nákladní lodě více než 90 % realizací dalších technických a organizačních opatření (odlehčování plavidel, přípřež pomocí vhodných plavidel a ve velmi omezené míře také vlnování ze střekovské zdrže).

Jednotlivé varianty by měl zhotovitel posoudit a navrhnout takové řešení, které splní zadání a budou předmětem posouzení EIA. To bude jeden z úkolů zprostředkovaného dialogu během Přípravné fáze s klíčovými aktéry a zájmovými skupinami v ČR a SRN o tématech souvisejících s Labem v oblasti rozvoje vodní dopravy a ochraně přírody. Během této fáze bude uskutečněno mimo jiné také zpracování přehledu a hodnocení zvažovaných a navrhovaných variant a hlavních důvodů (nejen z hlediska životního prostředí) pro jejich výběr, resp. odmítnutí při naplnění všech cílů záměru.

Na základě odborných studií a spolupráce mezi odborníky v oblasti ochrany přírody, vodního hospodářství a dopravy bylo prověřeno několik možností, jak dosáhnout potřebných parametrů vodní cesty na dolním Labi. Byla posuzována opatření od bezjezových variant přes výstavbu jednoho plavebního stupně až po výstavbu více stupňů. Výsledkem bylo zjištění, že bezjezové varianty a výstavba více stupňů nejsou reálné. Nejefektivnějším řešením se jeví výstavba jednoho zdymadla, Plavebního stupně Děčín, který je navržen na okraji města Děčín.

Realizace Plavebního stupně Děčín povede ke zlepšení plavebních podmínek a bude mít další přínosy, včetně rozsáhlých revitalizačních opatření. Projekt zahrnuje migrační koridory pro vodní i suchozemské obratlovce, environmentální opatření k obnově lužních porostů, vodních tůní a štěrkových břehů. V Děčíně dojde ke zlepšení vzhledu břehů a nábřeží a vzniku odpočinkových zón. Vodní elektrárna s roční výrobou téměř 47 GWh by mohla pokrýt spotřebu elektřiny pro polovinu domácností v Děčíně.

O Ředitelství vodních cest ČR

ŘVC ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.

Ředitelství vodních cest ČR rovněž provozuje veřejné přístavy a přístaviště i remorkér BESKYDY.

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Zlepšení plavebních podmínek Labe mezi Ústím a hranicí s Německem má zhotovitele posouzení EIA

Zlepšení plavebních podmínek Labe mezi Ústím a hranicí s Německem má zhotovitele posouzení EIA

Posuzovat vliv zlepšení plavebních podmínek Labe mezi státní hranicí a vodním dílem Ústí nad Labem – Střekov bude Konsorciem PORTOS AZ GEO ECOLOGICAL CONSULTING – EIA Děčín. Smlouvu na zpracování posouzení vlivu stavby na životní prostředí uzavřelo Ředitelství vodních cest ČR. Posuzovat vliv zlepšení plavebních podmínek Labe mezi státní hranicí a vodním dílem Ústí nad Labem – Střekov bude Konsorciem PORTOS AZ GEO ECOLOGICAL CONSULTING – EIA Děčín. Smlouvu na zpracování posouzení vlivu stavby na životní prostředí uzavřelo Ředitelství vodních cest ČR.
| Ministerstvo dopravy
V zastoupení je možné nahlížet na bodové konto, vyzvedávat řidičské průkazy a registrační značky

V zastoupení je možné nahlížet na bodové konto, vyzvedávat řidičské průkazy a registrační značky

Portál dopravy nově umožňuje využívat digitální plné moci. V zastoupení lze nově nahlížet na bodové konto řidiče, sledovat údaje z registru řidičů, vyzvednout za někoho osvědčení o registraci vozidla, registrační značku nebo kompletně spravovat vozový park, a to včetně přepisů či zápisů vozidel. Rozšiřuje se také využití elektronického podání na žádost o kartu řidiče do digitálního tachografu a řidičský průkaz s vyznačenou profesní způsobilostí.
| Ministerstvo dopravy
Velké finále vesmírné cesty Zero-G: Nadějní čeští kadeti si z beztížného letu odnášejí zážitek na ce

Velké finále vesmírné cesty Zero-G: Nadějní čeští kadeti si z beztížného letu odnášejí zážitek na ce

30. března, Praha – Skupina šestadvaceti nejtalentovanějších mladých vesmírných nadšenců z celé České republiky se po intenzivním půlročním výběrovém řízení konečně vydala na svou „vesmírnou” cestu. V neděli 30. března se měsíce příprav na misi Zero-G, která je jednou z aktivit národního programu Česká cesta do vesmíru, proměnily ve skutečný zážitek pro mladé české kadety, a to na třetím terminálu Letiště Václava Havla Praha. Kadeti a kadetky během beztížného letu zažili na vlastní kůži to, co zažívají pouze astronauti na oběžné dráze. Unikátní parabolický let, první svého druhu s českou studentskou posádkou, tak symbolizuje nejen odhodlání a zvídavost mladé generace, ale také rostoucí ambice Česka v oblasti kosmického výzkumu a technologií.
| Ministerstvo dopravy
Epidemie slintavky a kulhavky kamionům omezí vjezd ze Slovenska do Česka na čtyři hraniční přechody

Epidemie slintavky a kulhavky kamionům omezí vjezd ze Slovenska do Česka na čtyři hraniční přechody

V souvislosti s šířením nákazy slintavky a kulhavky a blížícím se ohniskům na rakousko-slovensko-maďarském pomezí bude od čtvrtka 27. března 2025 od půlnoci omezena nákladní doprava do České republiky u vozidel nad 3,5 tuny.
| Ministerstvo dopravy
Rekreační plavba bude v sezóně opět pohodlnější díky novým přístavištím a další infrastruktuře

Rekreační plavba bude v sezóně opět pohodlnější díky novým přístavištím a další infrastruktuře

Ministr dopravy Martin Kupka spolu s ředitelem Ředitelství vodních cest ČR Lubomírem Fojtů dnes představili novinky a plány Ministerstva dopravy a jeho investiční organizace Ředitelství vodních cest ČR na rozvoj infrastruktury vodních cest v roce 2025. Ještě před letní sezónou budou zprovozněna další 3 nová veřejná přístaviště pro rekreační plavbu na Labi a servisní centrum s tankovací stanicí v Roudnici nad Labem. Současně pokračují práce na prodlužování Baťova kanálu na Moravě a na další doplňkové infrastruktuře pro pohodlné užívání volného času na palubách lodí českých vodních cestách. Na podzim pak podmínky pro servis lodí v Praze pozvedne nová moderní servisní loď, která se aktuálně staví v loděnici v Nizozemsku.
| Ministerstvo dopravy
C-ITS: Chytrá doprava budoucnosti už dnes na českých silnicích

C-ITS: Chytrá doprava budoucnosti už dnes na českých silnicích

Představte si silnice, které s vámi komunikují. Řeknou vám, kde se tvoří kolony, zavčas upozorní na nebezpečné situace, sdílí informace o rychlosti a hustotě provozu, a dokonce vám pomohou včas zareagovat na blížící se záchranářská vozidla. To vše umožňuje revoluční technologie C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems), která propojuje vozidla mezi sebou, s dopravní infrastrukturou i centrálními systémy. C-ITS představují klíčový krok k autonomní mobilitě, ale už dnes přinášejí konkrétní výhody nejen pro řidiče, ale i pro správce silnic. V Evropě i v Česku se již zavádějí a jejich význam v dopravě bude v blízké budoucnosti dále růst.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět obchvat Přeštic na silnici I/27

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět obchvat Přeštic na silnici I/27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět 5,3 kilometru dlouhý obchvat Přeštic na silnici I/27 v Plzeňském kraji. Cena stavby, která vzešla z výběrového řízení, je 788,3 milionu Kč bez DPH, větší část nákladů je hrazená z evropských prostředků. Cílem je odvést tranzitní dopravu mimo území města. Řidiči by měli po obchvatu jezdit od konce roku 2026.
| Ministerstvo dopravy
Mise Zero-G: Jana Plodková ve velitelské posádce!

Mise Zero-G: Jana Plodková ve velitelské posádce!

Velitelská posádka projektu Zero-G je kompletní. Dvacítku nejúspěšnějších mladých vesmírných nadšenců, kteří v uplynulém půlroce prošli intenzivním testováním demonstrujícím skutečný proces výběru astronautů, doprovodí na palubě parabolického letu pětičlenná velitelská posádka. Kadetům bude velet český astronaut ve výcviku Aleš Svoboda a doprovodí je i velitelé jednotlivých částí letounu, a to Yemi A.D., Jan Spratek, Simon Klinga a Jana Plodková, známá z kultovního seriálu Kosmo. Projekt Zero-G tak nejen že přibližuje budoucím generacím realitu kosmického výzkumu, ale zároveň inspiruje k většímu zapojení dívek a žen do světa vědy a technologií.
| Ministerstvo dopravy
Inspektoři silniční dopravy budou od července kontrolovat kamiony, rozhodla sněmovna

Inspektoři silniční dopravy budou od července kontrolovat kamiony, rozhodla sněmovna

Na nákladní dopravu budou dohlížet dál mobilní expertní jednotky, ovšem v novém jako Inspekce silniční dopravy (INSID). Umožnila to novela několika silničních, jejíž návrh schválili poslanci. Ta zároveň zavádí novou formu flexibilní veřejné dopravy, tzv. poptávkovou dopravu. Návrh změn rovněž počítá s pravidly pro autonomní vozidla nebo doručováním řidičských průkazů do výdejních míst či boxů.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět obchvat Náchoda na I/33

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět obchvat Náchoda na I/33

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět 6,5 kilometru dlouhý obchvat Náchoda na silnici I/33 v Královéhradeckém kraji. Cena stavby, jejíž součástí budou i dva tunely, je 3,18 miliardy Kč bez DPH. Cílem stavby je vyvést z města tranzitní dopravu. Související paralelní stavbou bude přeložka silnice I/14 Vysokov–Vrchoviny. Řidiči by po obchvatu měli začít jezdit v prvním čtvrtletí roku 2028.
| Ministerstvo dopravy