Ministerstvo dopravy··5 min

Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila studii Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě po roce 2050. Tedy základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury v ČR, po období kolem roku 2033, kdy bude dokončena základní dálniční síť. Co v ní najdeme, k čemu má sloužit a jak se s ní bude dále pracovat? Přinášíme základní shrnutí před tím, než ji budeme podrobněji prezentovat na konci dubna.

Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Studii je třeba chápat jako návrh pokračování stanoveného a nyní dokončovaného cílového stavu soustavy dálniční sítě a sítě silnic I. třídy. Tento teoretický návrh, pokud v navazujících pracích prokáže svoji územní, technickou a ekonomickou projednatelnost a realizovatelnost, přispěje k výraznému zvýšení kvality dopravy, tangenciálních vztahů, v rámci ČR. Důraz klade na propojení krajských měst, ke snížení dopravního zatížení uzlů velkých aglomerací Prahy a Brna, i ke zvýšení nabídky alternativ hlavních dálkových tras (objízdné, resp. záložní v případě uzavírky apod.).

Do závěrečného hodnocení byly zahrnuty tyto koridory:

  • Okruh kolem Prahy v bližší poloze (PHA I)
  • Okruh kolem Prahy ve vzdálenější poloze (PHA II)
  • Propojení Plzeň – Písek – Veselí/L. – Jihlava
  • Propojení Jihlava – Chlumec/C.
  • Propojení Jihlava – Olomouc (vzdálenější poloha od Brna)
  • Jihomoravský koridor (bližší poloha od Brna)
  • Brno, jihovýchodní tangenta
  • Spojení Mladá Boleslav – Jičín
  • Spojení Hradec Králové (D11) – Vamberk.

V rámci těchto koridorů jsou sledované i ty, které k plnění cílů studie přispívají jen v omezené míře, nicméně prokázaly potenciál budoucí dopravní poptávky. Z výše uvedené množiny se jedná o následující koridory:

  • Mladá Boleslav – Jičín, který by propojil dálnice D35 a D10.
  • Předměřice n. L. – Vamberk, který by napojil oblast Podorlicka včetně průmyslové zóny Kvasiny.
  • Brno, jihovýchodní tangenta – propojení D2 a D1 mimo MÚK Brno-jih.

Koridory s nejlepším hodnocením byly doporučeny k dalšímu sledování s tím, že z konkurenčních koridorů (varianty okruhů kolem Prahy a propojení Jihlava – Olomouc, resp. Jihomoravský koridor) vykazují lepší hodnocení bližší varianty k dané metropoli.

Celková délka hlavních koridorů určených k dalšímu sledování je cca 540 km.

Hlavní koridoryOrientační délka trasy
D99 Středočeský okruh kolem Prahy (PHA I)205 km
D20 Plzeň – Písek – Jihlava (D1)185 km
D19 Domašov (D1) – Prostějov (D46)65 km
D37/38 Jihlava (D1) – Chlumec/C. (D11) / Pardubice (D35)85 km

Celková délka vedlejších koridorů určených k dalšímu sledování činí cca 95 km.

Doplňující koridoryOrientační délka trasy
I/16 Mladá Boleslav (Martinovice) - Jičín35 km
I/81 Předměřice/L./Hr. Králové (D11) – Vamberk D52 Holubice (D1) – Chrlice (D2)45 km 15 km

Celkové stavební náklady bez DPH pro vyjmenované hlavní koridory lze odhadovat na úrovni cca 320 mld. Kč cenové úrovni roku 2021, odhad celkových nákladů na vedlejší koridory činí cca 40 mld. Kč v cenové úrovni roku2021. Rezort dopravy musí nyní zpracovat a schválit prioritizaci jednotlivých úseků a následně jednotlivé navržené trasy rozpracovat do většího detailu ve formě vyhledávacích studií. Příprava projektů rozvoje dopravní infrastruktury samozřejmě nemůže pro Ministerstvo dopravy končit jejich pouhou prioritizací doprovázenou následným zajištěním/rezervací/vyčleněním finančních prostředků. Většina projektů obsahuje bezpočet rozhodnutí ve věci možných technických variant, a i zde je třeba zajistit jakousi shodu mezi výslednou variantou a výdaji, které si konkrétní zvolené řešení vyžádá.

Samozřejmě na projednání studie s Asociací krajů ČR a Svazem měst a obcí musí navázat diskuse s příslušnými zástupci a představiteli územního plánování dotčených krajů i obcí tak, aby mohly být jeho závěry postupně uplatňované cestou PÚR (Politika územního rozvoje, v platném znění), případně v ÚRP (Územní rozvojový plán). Rozvoj dopravní infrastruktury bude vždy představovat významný výdaj státu, a proto je nezbytné dosáhnout toho, aby na tomto výdaji byla jakási přirozená celospolečenská shoda. Tedy musíme být schopni prokázat, že peníze státu jsou vyčleněné na stavby, které jsou objektivně potřeba, u nichž jsme schopni tuto potřebu co možná nejefektivnějším způsobem věrohodně obhájit. A to ve smyslu postupujícího času i konkrétních výdajů.

Tuto studii je třeba chápat jako začátek dlouhodobé diskuse, kdy až na jejím konci bude stanovení konkrétních tras nových dálnic reálně zasazených v území republiky.

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Nové silnice a rychlodráhy propojí krajská města a zkrátí cestování do regionů i metropolí

Nové silnice a rychlodráhy propojí krajská města a zkrátí cestování do regionů i metropolí

Studie možností a příležitostí nastiňuje přes 630 kilometrů hlavních a vedlejších koridorů uvažovaných dálničních a silničních propojení krajských měst po dostavbě základní dálniční sítě. Spolu s tím začnou první stavby z plánovaných více než 760 kilometrů vysokorychlostních tratí. Změní se i železniční uzly v Praze a Brně. Příležitost dostane i vodní doprava.
| Ministerstvo dopravy
Aktuální stav přípravy středočeské D3

Aktuální stav přípravy středočeské D3

Přinášíme aktuální informace Ředitelství silnic a dálnic (dále ŘSD) o stavu příprav středočeské části dálnice D3. V textu i graficky na letácích v příloze článku.
| Ministerstvo dopravy
Vybrané experimenty pro Mezinárodní kosmickou stanici ISS míří do ESA

Vybrané experimenty pro Mezinárodní kosmickou stanici ISS míří do ESA

Ministerstvo dopravy vybralo ve spolupráci s dalšími resorty 14 experimentů, které bude na ISS obsluhovat český astronaut Aleš Svoboda. Jde o pestrou škálu témat od fyziologie až po demonstrátory nových technologií a zahrnuty jsou i aktivity pro širší veřejnost. Experimenty se sice většinou týkají základního výzkumu, ale následně přinesou benefity pro kosmické i pozemní využití. Některé by se na Mezinárodní kosmickou stanici ISS měly dostat ještě před začátkem mise českého astronauta Aleše Svobody koncem roku 2027, další poletí přímo s ním.
| Ministerstvo dopravy
Na silnicích se cítíme bezpečněji, změny pravidel a prevence nesou výsledky

Na silnicích se cítíme bezpečněji, změny pravidel a prevence nesou výsledky

Díky legislativním změnám a preventivním kampaním se čeští řidiči na tuzemských silnicích začínají cítit bezpečněji. Potvrzují to výsledky třetího ročníku průzkumu Vnímání dopravní bezpečnosti, který realizovala Česká asociace pojišťoven. Na pocit bezpečí na silnicích má negativní vliv především agresivní jízda ostatních řidičů – největší obavy vyvolává vybržďování a nedodržování bezpečné vzdálenosti.
| Ministerstvo dopravy
Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila studii Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě po roce 2050. Tedy základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury v ČR, po období kolem roku 2033, kdy bude dokončena základní dálniční síť. Co v ní najdeme, k čemu má sloužit a jak se s ní bude dále pracovat? Přinášíme základní shrnutí před tím, než ji budeme podrobněji prezentovat na konci dubna.
| Ministerstvo dopravy
Konference k budoucnosti vzdělání řidičů představila novinky v oblasti

Konference k budoucnosti vzdělání řidičů představila novinky v oblasti

Autoškoly, zkušební komisaři a odborníci z celé republiky i zahraničí se díky další konferenci Budoucnost vzdělávání řidičů na jednom místě seznámili s novinkami pro letošek i následující roky a vyhodnotili si změny jako je projekt L17 zavedené do systému vzdělávání řidičů v roce 2024.
| Ministerstvo dopravy
Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila studii Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě po roce 2050. Tedy základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury v ČR, po období kolem roku 2033, kdy bude dokončena základní dálniční síť. Co v ní najdeme, k čemu má sloužit a jak se s ní bude dále pracovat? Přinášíme základní shrnutí před tím, než ji budeme podrobněji prezentovat na konci dubna.
| Ministerstvo dopravy
Obnovitelná nebo nízkouhlíkatá paliva mají pomoct zachovat dostupné evropské automobily

Obnovitelná nebo nízkouhlíkatá paliva mají pomoct zachovat dostupné evropské automobily

Představit potenciál dekarbonizace dopravy užitím kapalných obnovitelných paliv nebo nízkouhlíkatých paliv s vysokou úsporou emisí si klade za cíl projekt Tour d' Europe. Pod záštitou ministra dopravy Martina Kupky jej před vchodem do ministerstva dopravy představila Česká asociace petrolejářského průmyslu, přizvaní odborníci a zástupci státní správy.
| Ministerstvo dopravy
CENDIS důrazně varuje před falešnou stránkou vydávající se za oficiální e-shop edalnice.cz

CENDIS důrazně varuje před falešnou stránkou vydávající se za oficiální e-shop edalnice.cz

Důrazně upozorňujeme veřejnost na podvodnou webovou stránku https://edalnices.com, která neoprávněně napodobuje vzhled a obsah oficiálního portálu edalnice.cz. Tato stránka se tváří jako státní e-shop, přestože s oficiálním systémem nemá nic společného.
| Ministerstvo dopravy
Nová vozidla Inspekce silniční dopravy mají kontrolní techniku, která odhaluje přestupky na dálku

Nová vozidla Inspekce silniční dopravy mají kontrolní techniku, která odhaluje přestupky na dálku

Inspekce silniční dopravy (INSID) bude při kontrolách využívat nová moderní vozidla. Celkem 21 mobilních expertních jednotek bude vybaveno technologiemi, které umožní důslednější kontrolu porušování předpisů na českých silnicích a dálnicích, a to zejména u nákladní dopravy. Součástí výbavy nových vozidel budou například mobilní váhy, jednotky DSRC pro dálkový přenos dat z tachografů, ale také solární panely pro úspornější provoz.
| Ministerstvo dopravy