Ministerstvo dopravy··5 min

Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila studii Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě po roce 2050. Tedy základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury v ČR, po období kolem roku 2033, kdy bude dokončena základní dálniční síť. Co v ní najdeme, k čemu má sloužit a jak se s ní bude dále pracovat? Přinášíme základní shrnutí před tím, než ji budeme podrobněji prezentovat na konci dubna.

Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Studii je třeba chápat jako návrh pokračování stanoveného a nyní dokončovaného cílového stavu soustavy dálniční sítě a sítě silnic I. třídy. Tento teoretický návrh, pokud v navazujících pracích prokáže svoji územní, technickou a ekonomickou projednatelnost a realizovatelnost, přispěje k výraznému zvýšení kvality dopravy, tangenciálních vztahů, v rámci ČR. Důraz klade na propojení krajských měst, ke snížení dopravního zatížení uzlů velkých aglomerací Prahy a Brna, i ke zvýšení nabídky alternativ hlavních dálkových tras (objízdné, resp. záložní v případě uzavírky apod.).

Do závěrečného hodnocení byly zahrnuty tyto koridory:

  • Okruh kolem Prahy v bližší poloze (PHA I)
  • Okruh kolem Prahy ve vzdálenější poloze (PHA II)
  • Propojení Plzeň – Písek – Veselí/L. – Jihlava
  • Propojení Jihlava – Chlumec/C.
  • Propojení Jihlava – Olomouc (vzdálenější poloha od Brna)
  • Jihomoravský koridor (bližší poloha od Brna)
  • Brno, jihovýchodní tangenta
  • Spojení Mladá Boleslav – Jičín
  • Spojení Hradec Králové (D11) – Vamberk.

V rámci těchto koridorů jsou sledované i ty, které k plnění cílů studie přispívají jen v omezené míře, nicméně prokázaly potenciál budoucí dopravní poptávky. Z výše uvedené množiny se jedná o následující koridory:

  • Mladá Boleslav – Jičín, který by propojil dálnice D35 a D10.
  • Předměřice n. L. – Vamberk, který by napojil oblast Podorlicka včetně průmyslové zóny Kvasiny.
  • Brno, jihovýchodní tangenta – propojení D2 a D1 mimo MÚK Brno-jih.

Koridory s nejlepším hodnocením byly doporučeny k dalšímu sledování s tím, že z konkurenčních koridorů (varianty okruhů kolem Prahy a propojení Jihlava – Olomouc, resp. Jihomoravský koridor) vykazují lepší hodnocení bližší varianty k dané metropoli.

Celková délka hlavních koridorů určených k dalšímu sledování je cca 540 km.

Hlavní koridoryOrientační délka trasy
D99 Středočeský okruh kolem Prahy (PHA I)205 km
D20 Plzeň – Písek – Jihlava (D1)185 km
D19 Domašov (D1) – Prostějov (D46)65 km
D37/38 Jihlava (D1) – Chlumec/C. (D11) / Pardubice (D35)85 km

Celková délka vedlejších koridorů určených k dalšímu sledování činí cca 95 km.

Doplňující koridoryOrientační délka trasy
I/16 Mladá Boleslav (Martinovice) - Jičín35 km
I/81 Předměřice/L./Hr. Králové (D11) – Vamberk D52 Holubice (D1) – Chrlice (D2)45 km 15 km

Celkové stavební náklady bez DPH pro vyjmenované hlavní koridory lze odhadovat na úrovni cca 320 mld. Kč cenové úrovni roku 2021, odhad celkových nákladů na vedlejší koridory činí cca 40 mld. Kč v cenové úrovni roku2021. Rezort dopravy musí nyní zpracovat a schválit prioritizaci jednotlivých úseků a následně jednotlivé navržené trasy rozpracovat do většího detailu ve formě vyhledávacích studií. Příprava projektů rozvoje dopravní infrastruktury samozřejmě nemůže pro Ministerstvo dopravy končit jejich pouhou prioritizací doprovázenou následným zajištěním/rezervací/vyčleněním finančních prostředků. Většina projektů obsahuje bezpočet rozhodnutí ve věci možných technických variant, a i zde je třeba zajistit jakousi shodu mezi výslednou variantou a výdaji, které si konkrétní zvolené řešení vyžádá.

Samozřejmě na projednání studie s Asociací krajů ČR a Svazem měst a obcí musí navázat diskuse s příslušnými zástupci a představiteli územního plánování dotčených krajů i obcí tak, aby mohly být jeho závěry postupně uplatňované cestou PÚR (Politika územního rozvoje, v platném znění), případně v ÚRP (Územní rozvojový plán). Rozvoj dopravní infrastruktury bude vždy představovat významný výdaj státu, a proto je nezbytné dosáhnout toho, aby na tomto výdaji byla jakási přirozená celospolečenská shoda. Tedy musíme být schopni prokázat, že peníze státu jsou vyčleněné na stavby, které jsou objektivně potřeba, u nichž jsme schopni tuto potřebu co možná nejefektivnějším způsobem věrohodně obhájit. A to ve smyslu postupujícího času i konkrétních výdajů.

Tuto studii je třeba chápat jako začátek dlouhodobé diskuse, kdy až na jejím konci bude stanovení konkrétních tras nových dálnic reálně zasazených v území republiky.

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Martin Kupka: Evropským automobilkám se uleví, boj o zachování jejich konkurenceschopnosti nekončí

Martin Kupka: Evropským automobilkám se uleví, boj o zachování jejich konkurenceschopnosti nekončí

Evropské komise schválila změny limitů CO₂, které automobilkám poskytnou více času na splnění emisních cílů. Ministr dopravy Martin Kupka to považuje za úspěch České republiky v rámci koalice stejně smýšlejících států. Podařilo se společně změnit podmínky, aby nebyly pro Evropu zničující. Česká republika na nutnost této změny upozorňovala již od loňského podzimu.
| Ministerstvo dopravy
Dvoustovkou z Brna do Přerova: začíná výstavba první české tratě pro rychlovlaky

Dvoustovkou z Brna do Přerova: začíná výstavba první české tratě pro rychlovlaky

Česká železnice začala psát novou kapitolu své historie. V Nezamyslicích začala modernizace spojení z Brna do Přerova, které se stane součástí české vysokorychlostní sítě. Dosud jednokolejná trať s maximální rychlostí 100 km/h získá druhou kolej a zabezpečovač ETCS, vlaky zrychlí na dvojnásobek. Přestavba desetikilometrového úseku z Nezamyslic do Kojetína skončí v závěru roku 2028.
| Ministerstvo dopravy
Český astronaut zamíří na ISS. Vláda schválila misi jako krok k rozvoji vědy, průmyslu i vzdělávání

Český astronaut zamíří na ISS. Vláda schválila misi jako krok k rozvoji vědy, průmyslu i vzdělávání

Vláda České republiky podpořila účast prvního českého astronauta na misi na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Kabinet vnímá misi majora Aleše Svobody nejen jako mimořádnou událost s celospolečenským přesahem, ale také jako významný impuls pro rozvoj českého kosmického průmyslu, vědy a vzdělávání. Vyslání astronauta je příležitost, jak podpořit transformaci české ekonomiky směrem k inovacím a produktům s vysokou přidanou hodnotou, zvýšit konkurenceschopnost českých firem a inspirovat novou generaci ke studiu technických a přírodovědných oborů.
| Ministerstvo dopravy
Česká republika dále rozvíjí podnikatelskou spolupráci s Filipínami

Česká republika dále rozvíjí podnikatelskou spolupráci s Filipínami

Náměstek ministra dopravy Tomáš Vrbík se zúčastnil podnikatelské mise organizované Hospodářskou komorou ČR a Zastupitelským úřadem ČR v Manile, na Filipínách. Zaměřila se na spolupráci v oblasti podnikatelských, dopravních či HR aktivit.
| Ministerstvo dopravy
Vesmír očima mladých: Nová filmová soutěž dává mladým lidem šanci tvořit, bavit i inspirovat

Vesmír očima mladých: Nová filmová soutěž dává mladým lidem šanci tvořit, bavit i inspirovat

Česká cesta do vesmíru dostává nový rozměr – a to kreativní a filmový. Po úspěšné misi Zero-G se národní projekt, jehož součástí je i plánovaná mise českého astronauta Aleše Svobody na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS), opět zaměří na mladé talentované nadšence.
| Ministerstvo dopravy
Open House Praha 2025: Přijďte se podívat do 17 hodin

Open House Praha 2025: Přijďte se podívat do 17 hodin

Dveře ministerstva jsme pro veřejnost otevřeli v 10 hodin, poslední prohlídka začne v 17 hodin a skončí o hodinu později.
| Ministerstvo dopravy
Inspekci silniční dopravy povede Lenka Ptáčková Melicharová

Inspekci silniční dopravy povede Lenka Ptáčková Melicharová

Nově vznikající Inspekci silniční dopravy, která zahájí svou činnost 1. července 2025, povede JUDr. Lenka Ptáčková Melicharová, MBA. Ta dosud stála v čele Centra služeb pro silniční dopravu. Ředitelkou Inspekce ji na základě výsledku výběrového řízení k 1. červenci t. r. jmenoval státní tajemník Ministerstva dopravy. Funkční období má pětileté.
| Ministerstvo dopravy
Projekt Portál dopravy obstál v silné konkurenci a získal prestižní ocenění Český zavináč

Projekt Portál dopravy obstál v silné konkurenci a získal prestižní ocenění Český zavináč

Na slavnostním zahájení letošního ročníku konference ISSS 2025 byly v neděli večer uděleny dvě Ceny Český zavináč za mimořádné digitální projekty – Portál dopravy a Digitální technická mapa ČR (DTM). Portál dopravy vznikl ve spolupráci Ministerstva dopravy, Centra dopravních informačních systémů (CENDIS) a Digitální a informační agentury (DIA).
| Ministerstvo dopravy
Nádraží v Bubnech i zastávka na Výstavišti jsou těsně před dokončením

Nádraží v Bubnech i zastávka na Výstavišti jsou těsně před dokončením

Do zahájení provozu další části tratě z centra Prahy na letiště zbývají necelé tři měsíce. Na úseku mezi pražskými Bubny a Výstavištěm jsou téměř hotové všechny estakády, probíhá také instalace eskalátorů a poslední práce v interiérech nového nádraží v Bubnech.
| Ministerstvo dopravy
Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.
| Ministerstvo dopravy