Ministerstvo dopravy··5 min

Na silnicích se cítíme bezpečněji, změny pravidel a prevence nesou výsledky

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Díky legislativním změnám a preventivním kampaním se čeští řidiči na tuzemských silnicích začínají cítit bezpečněji. Potvrzují to výsledky třetího ročníku průzkumu Vnímání dopravní bezpečnosti, který realizovala Česká asociace pojišťoven. Na pocit bezpečí na silnicích má negativní vliv především agresivní jízda ostatních řidičů – největší obavy vyvolává vybržďování a nedodržování bezpečné vzdálenosti.

Na silnicích se cítíme bezpečněji, změny pravidel a prevence nesou výsledky

Podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven se mění vnímání bezpečnosti českých silnic. Poprvé od roku 2022 se více dotázaných cítí v provozu bezpečně než ne bezpečně. „Jsem přesvědčen o tom, že loňská novela zákona o silničním provozu pomohla zvýšit respekt k dopravním předpisům, což se pozitivně promítlo i do toho, jak bezpečně se řidiči na silnicích cítí. Ke zklidnění dopravy rovněž přispívá zrychlená výstavba dálnic a obchvatů, která odvádí dopravu na bezpečnější dálnice a vozidla z přeplněných městských komunikací,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

V roce 2024 se tak na silnicích cítilo bezpečně 54 % řidičů, což je o osm procentních bodů více než před třemi lety. Stoupajícímu pocitu bezpečí odpovídá i analýza České kanceláře pojistitelů, podle které dlouhodobě klesá tzv. škodní frekvence, tedy počet nehod na registrované vozidlo. A to o 19 % za posledních 10 let. „Situace se mírně zlepšuje, přesto je zde stále silný faktor negativního vnímání chování ostatních řidičů. Vadí nám především bezohledná a agresivní jízda a porušování dopravních pravidel. Stále ale narážíme na nízkou sebereflexi, kdy sice o vlastních chybách víme, ale hledáme pro ně omluvy,“ podotkl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Potvrzují to i výsledky průzkumu, ve kterém řidiči přiznávají porušování předpisů a páchání přestupků. Nejčastěji podle svých slov překračují maximální povolenou rychlost a nedodržují bezpečnou vzdálenost. A to i přes to, že oba přestupky považují za velmi nebezpečné. „Páchání přestupků řidiči omlouvají tím, že mají situaci pod kontrolou. Je ale alarmující, že 7 % přiznává jízdu pod vlivem alkoholu či drog, 12 % jízdu na červenou, a dokonce třetina telefonování za jízdy. Dělají přesně to, co jim u ostatních řidičů vadí,“ doplnil Jan Matoušek. Dopravní přestupky páchají hlavně kvůli spěchu a nepozornosti.

Čím dále zvýšit bezpečnost na silnicích?

Jedním z hlavních důvodů pocitu nebezpečí na silnicích je agresivní chování ostatních řidičů. To si lidé podle analýzy České asociace pojišťoven nejčastěji spojují s vybržďováním a nedodržováním bezpečné vzdálenosti. „Nedodržování bezpečné vzdálenosti za vozidlem způsobilo v roce 2024 celkem 4 469 dopravních nehod. Stalo se tak pátou nejčetnější příčinou nehod řidičů motorových vozidel,“ doplnil plk. Mgr. Michal Hodboď z Ředitelství služby dopravní policie. Za první kvartál letošního roku již tato příčina stála za 878 nehodami. „V současné době zvažujeme uzákonění povinného minimálního rozestupu mezi vozidly. Hlavní překážkou je správné nastavení onoho rozestupu,“ dodává Martin Kupka. Samotní řidiči by přitom s touto legislativou v 56 % souhlasili.

Dosavadní změny jsou vnímány pozitivně

Mohlo by tak navázat na řadu změn v posledních letech, které ovlivnily pravidla silničního provozu v Česku. Nově zavedený bodový systém zjednodušil klasifikaci přestupků do tří kategorií a zpřísnil sankce za nejzávažnější porušení pravidel. Novinkou od roku 2024 byla možnost řídit od 17 let pod dohledem mentora. Podle průzkumu České asociace pojišťoven se zvýšila podpora veřejnosti této novinky, což znamená viditelně pozitivní výsledek prvního roku jejího fungování.

Úpravu bodového systému zaznamenalo v roce 2024 celkem 89 % řidičů a většina z nich ji přijímá pozitivně. Nový systém navíc dle průzkumu posílil motivaci k dodržování pravidel silničního provozu – letos ji uvedlo 88 % řidičů.

I možnost řídit od 17 let pod dohledem mentora si získala podporu veřejnosti, která s ní souhlasí v 57 %. Pětina řidičů se s ní dokonce v nějaké formě již setkala a tuto zkušenost hodnotí jako pozitivní. Zavedení tzv. řidičáku na zkoušku má stále vysokou podporu a v roce 2024 s ním souhlasilo 72 % řidičů.

„Zvýšení pocitu bezpečí je dobrá zpráva. Přesto je stále potřeba pracovat na kultuře silničního provozu – zejména na vzájemném respektu mezi řidiči. I malá změna v chování každého z nás může mít velký dopad na bezpečnost všech. A to si klademe za cíl v našich kampaních,“ uzavírá Jan Matoušek.

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Na silnicích se cítíme bezpečněji, změny pravidel a prevence nesou výsledky

Na silnicích se cítíme bezpečněji, změny pravidel a prevence nesou výsledky

Díky legislativním změnám a preventivním kampaním se čeští řidiči na tuzemských silnicích začínají cítit bezpečněji. Potvrzují to výsledky třetího ročníku průzkumu Vnímání dopravní bezpečnosti, který realizovala Česká asociace pojišťoven. Na pocit bezpečí na silnicích má negativní vliv především agresivní jízda ostatních řidičů – největší obavy vyvolává vybržďování a nedodržování bezpečné vzdálenosti.
| Ministerstvo dopravy
Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila studii Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě po roce 2050. Tedy základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury v ČR, po období kolem roku 2033, kdy bude dokončena základní dálniční síť. Co v ní najdeme, k čemu má sloužit a jak se s ní bude dále pracovat? Přinášíme základní shrnutí před tím, než ji budeme podrobněji prezentovat na konci dubna.
| Ministerstvo dopravy
Obnovitelná nebo nízkouhlíkatá paliva mají pomoct zachovat dostupné evropské automobily

Obnovitelná nebo nízkouhlíkatá paliva mají pomoct zachovat dostupné evropské automobily

Představit potenciál dekarbonizace dopravy užitím kapalných obnovitelných paliv nebo nízkouhlíkatých paliv s vysokou úsporou emisí si klade za cíl projekt Tour d' Europe. Pod záštitou ministra dopravy Martina Kupky jej před vchodem do ministerstva dopravy představila Česká asociace petrolejářského průmyslu, přizvaní odborníci a zástupci státní správy.
| Ministerstvo dopravy
Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila studii Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě po roce 2050. Tedy základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury v ČR, po období kolem roku 2033, kdy bude dokončena základní dálniční síť. Co v ní najdeme, k čemu má sloužit a jak se s ní bude dále pracovat? Přinášíme základní shrnutí před tím, než ji budeme podrobněji prezentovat na konci dubna.
| Ministerstvo dopravy
Konference k budoucnosti vzdělání řidičů představila novinky v oblasti

Konference k budoucnosti vzdělání řidičů představila novinky v oblasti

Autoškoly, zkušební komisaři a odborníci z celé republiky i zahraničí se díky další konferenci Budoucnost vzdělávání řidičů na jednom místě seznámili s novinkami pro letošek i následující roky a vyhodnotili si změny jako je projekt L17 zavedené do systému vzdělávání řidičů v roce 2024.
| Ministerstvo dopravy
CENDIS důrazně varuje před falešnou stránkou vydávající se za oficiální e-shop edalnice.cz

CENDIS důrazně varuje před falešnou stránkou vydávající se za oficiální e-shop edalnice.cz

Důrazně upozorňujeme veřejnost na podvodnou webovou stránku https://edalnices.com, která neoprávněně napodobuje vzhled a obsah oficiálního portálu edalnice.cz. Tato stránka se tváří jako státní e-shop, přestože s oficiálním systémem nemá nic společného.
| Ministerstvo dopravy
Nová vozidla Inspekce silniční dopravy mají kontrolní techniku, která odhaluje přestupky na dálku

Nová vozidla Inspekce silniční dopravy mají kontrolní techniku, která odhaluje přestupky na dálku

Inspekce silniční dopravy (INSID) bude při kontrolách využívat nová moderní vozidla. Celkem 21 mobilních expertních jednotek bude vybaveno technologiemi, které umožní důslednější kontrolu porušování předpisů na českých silnicích a dálnicích, a to zejména u nákladní dopravy. Součástí výbavy nových vozidel budou například mobilní váhy, jednotky DSRC pro dálkový přenos dat z tachografů, ale také solární panely pro úspornější provoz.
| Ministerstvo dopravy
Od července bude možné vyzvednout si řidičský průkaz také na výdejním místě, schválili senátoři

Od července bude možné vyzvednout si řidičský průkaz také na výdejním místě, schválili senátoři

Pro nové řidičské oprávnění, jeho výměnu z důvodu uplynutí platnosti nebo kartu řidiče už nebude nutné chodit osobně na úřad. Vše půjde vyřešit přes Portál dopravy a doklad si následně vyzvednout na výdejním místě nebo ve výdejním boxu. Umožňuje to novela několika silničních zákonů, kterou schválili senátoři. Mezi novinkami je také tzv. poptávková doprava, pravidla pro automatizovaná vozidla, vznik Inspekce silniční dopravy (INSID) nebo prodloužení evidenční kontroly na dva roky. Změny ještě posoudí prezident republiky.
| Ministerstvo dopravy
Zlepšení plavebních podmínek Labe mezi Ústím a hranicí s Německem má zhotovitele posouzení EIA

Zlepšení plavebních podmínek Labe mezi Ústím a hranicí s Německem má zhotovitele posouzení EIA

Posuzovat vliv zlepšení plavebních podmínek Labe mezi státní hranicí a vodním dílem Ústí nad Labem – Střekov bude Konsorciem PORTOS AZ GEO ECOLOGICAL CONSULTING – EIA Děčín. Smlouvu na zpracování posouzení vlivu stavby na životní prostředí uzavřelo Ředitelství vodních cest ČR. Posuzovat vliv zlepšení plavebních podmínek Labe mezi státní hranicí a vodním dílem Ústí nad Labem – Střekov bude Konsorciem PORTOS AZ GEO ECOLOGICAL CONSULTING – EIA Děčín. Smlouvu na zpracování posouzení vlivu stavby na životní prostředí uzavřelo Ředitelství vodních cest ČR.
| Ministerstvo dopravy
Velké finále vesmírné cesty Zero-G: Nadějní čeští kadeti si z beztížného letu odnášejí zážitek na ce

Velké finále vesmírné cesty Zero-G: Nadějní čeští kadeti si z beztížného letu odnášejí zážitek na ce

30. března, Praha – Skupina šestadvaceti nejtalentovanějších mladých vesmírných nadšenců z celé České republiky se po intenzivním půlročním výběrovém řízení konečně vydala na svou „vesmírnou” cestu. V neděli 30. března se měsíce příprav na misi Zero-G, která je jednou z aktivit národního programu Česká cesta do vesmíru, proměnily ve skutečný zážitek pro mladé české kadety, a to na třetím terminálu Letiště Václava Havla Praha. Kadeti a kadetky během beztížného letu zažili na vlastní kůži to, co zažívají pouze astronauti na oběžné dráze. Unikátní parabolický let, první svého druhu s českou studentskou posádkou, tak symbolizuje nejen odhodlání a zvídavost mladé generace, ale také rostoucí ambice Česka v oblasti kosmického výzkumu a technologií.
| Ministerstvo dopravy