- Hyundai představil koncepční elektromobil INITIUM poháněný palivovými články na vodík, který je dalším velkým krokem značky v oblasti vodíkové mobility a udržitelnosti
- Vůz prezentuje nový designový styl „Art of Steel“ a přístup značky Hyundai, pro niž je středem pozornosti zákazník a jeho zkušenost
- Cílem je dojezd více než 650 km při nejvyšším výkonu elektromotoru 150 kW
- INITIUM je první upoutávkou na nový sériově vyráběný model s palivovými články, který bude představen v první polovině roku 2025
- Studie INITIUM bude během letošního listopadu vystavena na autosalonech LA Auto Show v Los Angeles a Auto Guangzhou v Kantonu
Na akci Clearly Committed, která se uskutečnila v komplexu Hyundai Motorstudio Goyang, odhalila značka Hyundai koncepční elektromobil INITIUM s pohonem napájeným vodíkovými palivovými články.
Latinské slovo initium znamená začátek nebo prvenství. Hyundai jím vystihuje své postavení průkopníka v oblasti vodíkové energie a úsilí o rozvoj vodíkové společnosti.
INITIUM je předobrazem nového sériově vyráběného elektrického modelu s palivovými články, který Hyundai plánuje představit v první polovině příštího roku. Koncepční vůz je shrnutím 27letých zkušeností značky s vývojem vodíkové technologie a zrcadlí se v něm její úsilí o realizaci udržitelné vodíkové společnosti.
S jedinečným koncepčním SUV na vodík debutuje také nový designový styl Hyundai Motor pojmenovaný „Art of Steel“ – ztělesňuje charakter značky HTWO, která v rámci koncernu Hyundai Motor Group zastřešuje celý vodíkový hodnotový řetězec.
Jaehoon Chang Prezident a generální ředitel společnosti Hyundai Motor Company
Osobitý vodíkový styl Art of Steel
Nový designový styl s označením Art of Steel představil SangYup Lee, výkonný viceprezident a globální šéfdesignér značek Hyundai a Genesis.
SangYup Lee Výkonný viceprezident a globální šéfdesignér značek Hyundai a Genesis
Hyundai do designu vozu začlenil logo značky HTWO, které ztělesňuje vizi budoucnosti poháněné vodíkem. Grafický prvek inspirovaný znakem „+“ je součástí charakteristického světelného designu a přechází do nárazníku. Tím vytváří osobitý styl specifický pro elektromobily s palivovými články, který se vyznačuje jedinečným osvětlením, robustními tvary a ušlechtilou elegancí.
Osobité estetické pojetí koncepčního vozu INITIUM ve stylu SUV úspěšně propojuje funkčnost pro městský život se schopností podnikat dobrodružné výpravy do přírody. Odvážné linie a robustní konstrukce v sobě spojují odolnost se sofistikovaností. Design koncepčního vozu završují unikátní 21“ kola. Podélné střešní nosiče zvyšují úroveň praktičnosti pro uživatele, kteří vyznávají městský i outdoorový životní styl.
Další pokrok v provozních vlastnostech, komfortu i bezpečnosti
Vývoj koncepčního vozu INITIUM se zaměřil na tři hlavní aspekty: mimořádně dlouhý dojezd a vylepšené jízdní výkony, což jsou klíčové silné stránky aut na vodík; prostorný interiér a zavazadlový prostor, díky čemuž je studie ideální pro rodiny; a jedinečné praktické, komfortní a bezpečnostní prvky výbavy, jimiž se vodíkové vozy odlišují.
Jednou z největších výhod elektromobilů s palivovými články je pozoruhodný dojezd a z toho vyplývající uživatelská flexibilita. Hyundai vybavil INITIUM velkými nádržemi na vodík, které maximalizují dojezd a umocňují tak výhody elektromobilů s palivovými články. Speciálně tvarovaná kola snižují aerodynamický odpor a jsou obuta do pneumatik s nízkým valivým odporem. Cílem je dosáhnout dojezdu mezi doplňováním paliva přes 650 km.
Co se týká jízdních výkonů, nabízí INITIUM vynikající zrychlení i schopnost plynulého a rychlého předjetí. Hyundai dalším vývojem technologie palivových článků zvýšil jejich výkon a současně zvětšil kapacitu sady akumulátorů. Díky tomu je možné použít elektromotor o výkonu až 150 kW. Řidiči si tak mohou užívat plynulou a tichou jízdu nejen v městských oblastech, ale i ve vyšších rychlostech na dálnicích.
INITIUM poskytuje pozoruhodný vnitřní prostor a mimořádnou všestrannost, což z něj činí ideální rodinné SUV. Na cestující ve druhé řadě čeká velkorysý životní prostor. Vysokou úroveň komfortu nabízejí i sedadla s velkým rozsahem nastavení sklonu opěradla. Široká karoserie koncepčního vozu a velký úhel otevření zadních dveří zajistí cestujícím vzadu maximální pohodlí při nastupování a vystupování.
Výbava zahrnuje specifický plánovač tras pro elektromobily s palivovými články, který je řešením jednoho z největších problémů pro zákazníky, kteří si pořizují vodíkový vůz: aktuální infrastruktury plnicích stanic. Uživatelé si díky této funkci mohou snadno naplánovat optimální trasu a vyhledávat plnicí stanice podél cesty, aniž by museli otevírat samostatnou aplikaci nebo používat telefon. Mohou také zkontrolovat přístupnost a provozní stav vyhlédnuté plnicí stanice včetně případného počtu čekajících vozidel.
Palivové články na vodík navíc koncepčnímu vozu INITIUM poskytují elektřinu s nulovými emisemi škodlivin. Elektrickou energii lze využívat nejen k pohonu, ale také pro napájení a nabíjení různých domácích spotřebičů a osobních zařízení prostřednictvím funkce V2L (Vehicle-to-Load). Za pozornost stojí venkovní zásuvka, kterou lze připojit přímo k 220V domácí elektrické síti. INITIUM se tak změní z dopravního prostředku na potenciální zdroj energie.
INITIUM rovněž dokládá zaměření značky Hyundai na bezpečnost bez kompromisů. Tento koncepční vůz splňuje nejvyšší globální požadavky na pasivní i aktivní bezpečnost. Mimořádnou ochranu cestujícím v případě kolize zajišťuje vyztužená konstrukce přední části vozu s větším počtem nosných a deformačních struktur ve spojení s odolným skeletem i v bočních částech karoserie a soustavou devíti airbagů. Tím je zaručena pasivní bezpečnost světové úrovně.
Hyundai plánuje, že INITIUM vystaví na listopadových autosalonech v Los Angeles a Kantonu, a ještě více tak upevní své postavení lídra vodíkové mobility na globálním trhu. Sériově vyráběná verze bude uvedena na trh v první polovině roku 2025.
Minulost, současnost a budoucnost: vývoj vodíkových vozidel Hyundai
Značka Hyundai kromě představení koncepčního vozu INITIUM uspořádala konferenci Hydrogen Heritage Talk, na níž prezentovala svou 27letou historii vývoje elektricky poháněných vozidel s palivovými články. Návštěvníci se mohli během panelové diskuze s vedoucími pracovníky důkladně seznámit s intenzivním úsilím společnosti o vývoj elektromobilů napájených palivovými články.
Pro nové tisíciletí zahájil Hyundai ambiciózní projekt Mercury, jehož cílem bylo dotáhnout se na lídry v tomto oboru, a projekt Polaris, který se zaměřil na nezávislý vývoj stěžejní technologie sady palivových článků.
V rámci své vodíkové evoluce se Hyundai stal prvním výrobcem aut na světě, který zahájil velkosériovou výrobu elektromobilů s elektrickým pohonem napájeným palivovými články na vodík. První speciální model vybavený palivovými články představil v roce 2018. Tyto úspěchy ve vývoji elektricky poháněných vozidel na vodík dokládají jasné zaměření značky Hyundai na vytváření lepší budoucnosti.
Zdroj: www.hyundai.news