Iniciativa České pole, na které spolupracuje makro ČR s Českou zemědělskou univerzitou, zemědělskými svazy, za podpory ministerstva zemědělství, schválila rozvoj na roky 2024–2026. Úspěšný projekt, který získal mj. i cenu za inovativní projekt v za roku 2023 v prestižní soutěži Mastercard Obchodník roku, se zaměřuje na podporu českých zemědělců v pěstování původních plodin a rozvoji živočišné výroby – s cílem vrátit české kvalitní suroviny zpět na stoly českých domácností i do gastronomie.
Rekordní růst prodeje českých brambor a rozšíření portfolia
Vše začalo podporou českých brambor. Dříve totiž brambory na hranolky dováželo makro ČR převážně z Holandska. Dnes prodeje českých brambor na hranolky představují 43 % celkového prodeje hranolků ve velkoobchodech makro ČR. Celkem bylo vypěstováno a prodáno 300 tun českých brambor, přičemž se podařilo snížit závislost na dovozu o 50 %. Podobnou cestou se chce makro ČR vydat i v dalších produktech.
Vedle brambor se portfolio Českého Pole rozšířilo o další tradiční české plodiny, jako jsou český česnek, křen, kmín, nakládané okurky a česká šalotka. Na podzim tohoto roku iniciativa plánuje uvést na trh prostřednictvím makro ČR řadu sterilovaného zelí a Všestarskou cibuli, která ponese chráněné krajinné označení původu. Čeští farmáři pro České pole obhospodařují na 6 000 hektarů a iniciativa plánuje další rozšíření díky novým partnerstvím.
Partnerství s akademickou sférou a odbornými školami
Klíčovým odborným partnerem iniciativy je Česká zemědělská univerzita, která pomáhá s odbornou identifikací vhodných pěstitelů a chovatelů i produktů. Pro následující období navrhuje zaměřit se na česnek, zvěřinu, a z ryb na kapra a candáta. „Univerzita rovněž poskytne odbornou podporu středoškolským studentům. Výcviková kuchyně univerzity bude sloužit jako zázemí pro studenty středních škol, kde se naučí nejen pracovat s kvalitními surovinami z Českého Pole,“ uvedl kvestor ČZU Jakub Kleindienst. Projekt již nyní úzce spolupracuje s Hotelovou školou v Poděbradech a Středním odborným učilištěm v Roudnici nad Labem. Tato partnerství zajišťují nejen šíření odborných znalostí mezi mladými kuchaři, ale také podporují udržitelnost a růst české gastronomie.
Spolupráce s gastronomií a chytrá řešení pro restaurace
Iniciativa České Pole nově navázala úzkou spolupráci s projektem makro ČR Chytrý kuchař, který usnadní práci v gastronomických provozech. V říjnu se plánuje testování výroby chlazených hranolek z českých brambor Agria, které umožní restauracím zkrátit čas přípravy a efektivněji pracovat s menšími personálními kapacitami. Dalšími produkty, které Chytrý kuchař nabídne, budou již předem oloupaný česnek a nastrouhaný křen. „Naší vizí pro rok 2025 je propojit iniciativu České Pole s gastronomickým sektorem. Cílem je, aby v každém kraji byla minimálně jedna restaurace, která bude vařit výhradně z českých surovin, a tak naplníme náš příslib – vrátit českou úrodu do gastronomie,“ uvedl Jiří Nehasil, generální ředitel makro ČR.
Budoucí plány a rozšíření iniciativy
Iniciativa České Pole plánuje v nadcházejících letech dále růst. Na tom se shodli všichni signatáři. Mezi klíčové plány patří rozšíření plochy obhospodařovaných zemědělských pozemků o další desítky hektarů, začlenění dalších tradičních českých plodin a produktů živočišné výroby a intenzivnější spolupráce s českými restauracemi. Kromě toho se připravují také marketingové vzdělávací kampaně na zvýšení povědomí o tradičních českých kvalitních produktech a receptech, s cílem oslovit nejen spotřebitele, ale i profesionály z oblasti gastronomie a připomenout jim, že tradiční česká kuchyně je výjimečná, kvalitní a velmi dobrá. A hlavně česká.
České Pole je iniciativa společnosti makro ČR, která vznikla v roce 2022 s cílem podporovat a rozvíjet tradiční produkty českého zemědělství a společně usilovat o jejich místo v české kultuře a gastronomii. Pevně věříme, že lokální plodiny a potraviny jsou nenahraditelné pro zachování pestrosti a tradice české gastronomie, mají významnou roli i pro regionální ekonomiku a nemalý přínos pro kvalitu životního prostředí. České Pole se snaží udržitelně a trvale navrátit původní lokální potraviny do naší gastronomie. Na rozdíl od ostatních podporuje napřímo prvovýrobce, kterým – díky spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou a zemědělskou komunitou, doporučuje konkrétní plodiny a produkty vhodné k pěstování, navrhuje následné zpracování pro projekt Chytrý kuchař, pomáhá s dohledem nad kvalitou produkce v Makro akademii a zajišťuje distribuci a prodej prostřednictvím velkoobchodu makro ČR.
Během dvou let pro České Pole farmáři obhospodařují více než šest tisíc hektarů polí. Svým širokým záběrem – od odborného posouzení vhodných plodin a lokalit, přes pěstování, sklizeň a hodnocení kvality až po podporu receptur v restauracích, je iniciativa České Pole zcela unikátní, a i díky tomu získala ocenění Inovace roku 2023 v prestižní soutěži Mastercard Obchodník roku 2023 na jubilejním 30. ročníku Retail summitu.
Pro více informací kontaktujte:
Nikola Formanová
Vedoucí komunikace makro ČR
tel.: +420 603 850 320
e-mail: [email protected]
Zdroj: www.makro.cz