Datart··6 min

Úsporné spotřebiče šetří peníze

Datart

Datart

DATART je jedním z největších elektro prodejců v České republice a na Slovensku. Je součástí skupiny HP TRONIC Zlín, spol. s r. o. Datart má 115 prodejen na českém a 21 prodejen na slovenském trhu, více než tisíc elektrospecialistů, síť DATART dopravců. Je držitelem ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 v kategorii elektro a titulu Nejdůvěryhodnější značka obchodníků 2020, 2021 a 2022.

Tisková zpráva

Přestárlou lednici plánuje vyměnit téměř čtvrtina českých domácností. Úsporný spotřebič může ročně ušetřit tisíce.

Kvůli strmému nárůstu cen energií uvažuje nad výměnou starých domácích elektrospotřebičů za nové čtvrtina českých domácností. Ta by jim totiž dokázala každoročně ušetřit i několikatisícové částky. Vyplývá to z průzkumu společnosti DATART zkoumajícího stáří domácích elektrospotřebičů.

Úspory a další výhody plynoucí z modernizace vybavení domácnosti jsou pro české domácnosti motivací pro výměnu starých elektrospotřebičů. Za nové je podle průzkumu společnosti Datart z listopadu letošního roku, kterého se zúčastnilo 856 respondentů, plánuje vyměnit téměř čtvrtina dotázaných.

Nejvíce lidí plánuje výměnu lednice, která je nejčastěji využívaným a zároveň nejstarším spotřebičem v českých domácnostech. „Lidé často neví, jak velké mohou být rozdíly ve spotřebě jednotlivých spotřebičů. Užívání zastaralých zařízení se může domácnostem ve srovnání s moderními úspornými alternativami výrazně prodražit,“ upozorňuje Jan Pospíšil, obchodní ředitel DATART.

Přestárlé elektrospotřebiče se mohou prodražit

Přechod na energeticky úsporný spotřebič může mnohým domácnostem v současném ekonomickém klimatu ztěžovat finanční náročnost vstupní investice. Dopad, který má výměna spotřebičů na úsporu energií a snížení emise CO2, je však často zásadní. Při nákupu nové lednice v energetických třídách A a B může oproti staršímu spotřebiči domácnost ušetřit i 232 kWh za rok, což odpovídá přibližně 108 kg oxidu uhličitého. S průměrnou cenou 9 korun za kilowatthodinu tak lidem ročně zůstane v peněženkách o 2 088 korun více. Při životnosti chladniček pohybující se od 10 do 15 let se jim proto jen na energetických úsporách vynaložené náklady vrátí.

„Rozumíme přístupu zákazníků, kteří se nechtějí zbavovat plně funkčních spotřebičů. Tempo současného vývoje moderních technologií je ovšem tak rychlé, že se takovéto spotřebiče pomalu stávají přítěží – jak ekonomickou, tak ekologickou. Obzvlášť dnes, kdy při nákupu nových spotřebičů nabízí prodejci bezplatnou ekologickou recyklaci starých zařízení, se obměna starých domácích elektrospotřebičů za nové jeví jako rozumná volba,“ doplňuje Jan Pospíšil

Jaké produkty jsou vlastně úsporné?

Energetické třídy, jejichž současná podoba je používána od roku 2021, řadí domácí spotřebiče na základě spotřeby energie a velikosti do kategorií označených písmeny od A až po G. Rozdíl mezi energetickými třídami není z hlediska spotřeby zanedbatelný. Obecně platí, že rozdíl mezi spotřebou sousedících kategorií činí přibližně 20 %. Lednice energetické třídy F může mít oproti obdobnému produktu energetické třídy A i několikanásobnou roční spotřebu elektřiny. Ještě výraznější rozdíly je pak možné najít při srovnání se spotřebiči, jejichž stáří je 10 a více let.

Nezanedbatelná část domácností je v současné době již vybavena úspornými spotřebiči. Zdaleka ale ne všechny. Výběr vyšších energetických tříd se díky častější obměně projevuje nejvýrazněji u praček, kde má energetickou třídu A-C 55 % domácností. Myčky se ve více než 45 % případů pohybují ve třídách C a D, ve zbylých necelých 55 % případů pak ve třídách E a F. Segment chladniček se v důsledku vysoké energetické náročnosti chlazení v kombinaci s pomalou obměnou posouvá směrem k energetické úspornosti o poznání pomaleji. V energetických třídách A-D se tak pohybuje jen zhruba čtvrtina chladniček, zbytek se řadí do tříd E a F.

Češi upgradují, ale pomalu

Z výsledků šetření Energo 2021 zaměřeného na mapování struktury spotřeby energií v domácnostech vyplývá, že vybavenost domácností velkými elektrospotřebiči se trvale zvyšuje. Nejvíce používaným spotřebičem v českých domácnostech je automatické pračka následovaná televizorem a chladničkou s mrazákem. Ta v domácnostech vydrží vůbec nejdéle. Její průměrné stáří překračuje 5 let.

K největšímu růstu došlo v posledních letech u sušiček a myček nádobí. Ty se zároveň spolu s televizory řadí mezi nejmladší spotřebiče v domácnostech. Průměrné stáří myček a sušiček prádla nepřekračuje 3 roky. Sušičkami prádla, které se v posledních letech těší velké popularitě, už disponuje více než 45 % domácností.

„Zajímavý trend zaznamenáváme u automatických praček. Oproti ostatním spotřebičům u nich dochází k výrazně častější obměně za nový model. Poměr starších a novějších modelů v domácnostech je proto v podstatě stejný,“ komentuje výsledky výzkumu Daniel Dobeš, manažer produktového marketingu.

Modelový příklad možné úspory

Průměrná čtyřčlenná rodina Novákových, která v současné době vlastní a běžně používá lednici, pračku, myčku a sušičku, jejichž průměrné stáří činí 10 let, za provoz elektrospotřebičů ročně zaplatí 9587 Kč. Pokud by je nahradila novými produkty v energetické třídě A, ročně by ušetřila 4218 Kč. Za životní cyklus těchto spotřebičů pak dokonce 42180 Kč.

K detailnějšímu výpočtu výše nákladů domácností na provoz konkrétních modelů elektrospotřebičů je možné využít novou Kalkulačku nákladů na provoz společnosti DATART dostupnou na datart.cz/usetrete.

Zdroj: www.datart.cz

Další články

Další články od Datart

Rychlost a flexibilita na prvním místě: Zákazníci DATARTu stále preferují osobní odběr, roste však zájem o výdejní boxy

Rychlost a flexibilita na prvním místě: Zákazníci DATARTu stále preferují osobní odběr, roste však zájem o výdejní boxy

Při online nákupech elektroniky lidé stále nejčastěji volí možnost osobního odběru na prodejně. Podle statistik maloobchodního prodejce DATART zákazníci tento způsob doručení zboží volí u téměř 70 % objednávek. Rostoucí zájem prodejce registruje v případě doručení na výdejní místa a do samoobslužných boxů, aktuálně jsou druhou nejčastější volbou. Doručení domů naopak oslabuje. Podle Mariána Sirotka z DATARTu je v současné době nejdůležitější spotřebitelům poskytnout co nejširší výběr, aby si sami mohli zvolit způsob, který nejlépe odpovídá jejich časovým a praktickým požadavkům.
| Datart
Ještě efektivnější práce s daty: DATART nově využívá systémy nové generace od SAP

Ještě efektivnější práce s daty: DATART nově využívá systémy nové generace od SAP

Efektivní práce s daty dokáže udělat ve vysoce konkurenčním prostředí trhu se spotřební elektronikou zásadní rozdíl. Společnost HP TRONIC, lídr českého retailového trhu, pod jehož křídla spadá DATART, ETA či síť wellness hotelů, proto zavádí systémy nové generace od SAP. Od těchto inovací si slibuje nejen snížení provozních nákladů, ale také rychlejší plánování, efektivnější distribuci zboží a snazší expanzi na nové trhy.
| Datart
DATART pomáhá, kde je potřeba

DATART pomáhá, kde je potřeba

Rozsáhlé povodně, které v září zasáhly velkou část České republiky, za sebou zanechaly výrazné škody v českých domácnostech. Na potřebu rychlé pomoci reagovala také společnost DATART, která do postižených oblastí rozdistribuovala více než dvě stoky odvlhčovačů. Kromě toho zaměstnanci DATARTu uspořádali interní sbírku, jejíž výtěžek společnost zdvojnásobila – celkem tak na pomoc zaměstnancům a jejich rodinám v zasažených regionech putovalo více než 600 tisíc korun.
| Datart
Připraveni na budoucnost s USB-C? Univerzálním konektorem je už nyní vybavených řádově 82 % telefonů

Připraveni na budoucnost s USB-C? Univerzálním konektorem je už nyní vybavených řádově 82 % telefonů

Trh s elektronikou je již z velké části připravený na nová pravidla sjednocující nabíjecí standardy v EU. Podle statistik maloobchodního prodejce elektroniky DATART je univerzálním konektorem USB typu C vybavených 82 % nabízených telefonů. Pravidla, která vejdou v platnost na konci roku, tak splňují už nyní. Mezi chytrými telefony má USB-C dokonce 9 z 10 modelů. V případě tlačítkových telefonů naopak stále převládá konektor Micro USB. Spolu s množstvím zařízení vybavených konektorem USB-C v Česku stoupá poptávka po kompatibilních nabíječkách.
| Datart
Myčky a sušičky jako nezbytní domácí pomocníci: Hlavní roli při nákupu hraje technologický pokrok a úspora energie

Myčky a sušičky jako nezbytní domácí pomocníci: Hlavní roli při nákupu hraje technologický pokrok a úspora energie

V každodenním shonu se moderní spotřebiče jako myčky a sušičky stávají nepostradatelnými pomocníky, kteří v domácnostech ulehčují život a šetří drahocenný čas. Ať už se jedná o maminky, tatínky nebo kohokoli, kdo má na starosti práce v domácnosti, dnešní spotřebiče nabízejí snadné ovládání a uživatelský komfort pro všechny členy rodiny. Nejnovější údaje prodejce elektroniky DATART ukazují, že v současné době na popularitě získávají zejména energeticky úsporné modely praček i myček nádobí, které přináší výhody nejen finanční, ale i ekologické.
| Datart
DATART spouští nový kreativní koncept. V hlavní roli se objeví zákazníci se svými každodenními elektro zážitky

DATART spouští nový kreativní koncept. V hlavní roli se objeví zákazníci se svými každodenními elektro zážitky

DATART představuje nový komunikační koncept, který posouvá vnímání značky směrem k hlubšímu propojení se zákazníky. Ve spolupráci s agenturou Havas se značka vydává cestou, která více reflektuje každodenní zážitky a potřeby spotřebitelů. Nový přístup se odklání od dřívějších futuristických vizí a zaměřuje se na reálný život, čímž DATART potvrzuje svou roli spolehlivého partnera pro každého, kdo hledá nejen špičkové produkty, ale především služby, které zjednodušují život. Tváří nové kampaně se stal komik Lukáš Pavlásek.
| Datart
Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Podzim už je za dveřmi a spolu s ním přichází i potřeba postarat se o údržbu zahrad a okolí domovů. S tím vám pomohou praktičtí moderní zahradní pomocníci, kteří usnadňují péči o zahradu i přípravu domácích produktů. Jejich rostoucí popularitu mezi zákazníky potvrzuje i maloobchodní prodejce elektra DATART. Úspěch slaví třeba moderní sekačky na trávu, jejichž prodeje již během jarní sezóny, tedy v prvním čtvrtletí, vzrostly meziročně na téměř dvojnásobek.
| Datart
Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou začíná opět mírně růst. Úrovně z roku 2022 však zatím stále nedosahuje. Data maloobchodního prodejce DATART naznačují, že se Češi v nákupech pomalu osmělují a opět si začínají více pořizovat elektroniku rovněž pro zábavu. Výrazný dopad na trh letos měly globální sportovní akce, a také narůstající obměna televizorů z období změny - digitalizace televizního vysílání. V posledních několika měsících pak nákupní chování Čechů výrazně ovlivnilo počasí. Vytrvalá letní vedra vedla k růstu prodejů klimatizací, větráků a ochlazovačů meziročně řádově 31 %, během záplav zase výrazně stoupl zájem o čerpadla, odvlhčovače, svítilny či powerbanky.
| Datart
Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Nové modely iPhone, které v pondělí 9. září představila společnost Apple, míří do DATARTu. V síti prodejen a na e-shopu DATART si je budou moci zájemci předobjednat už v pátek 13. září od 14 hodin. Samotnéprodeje pak odstartují o týden později v pátek 20. září v 8 hodin. Stejně jako každý rok DATART očekává mimořádný zájem o tyto produkty. V první polovině letošního roku stouply prodeje iPhonů na českém trhu meziročně o 5 %, v DATARTu dokonce o 17 %.
| Datart
Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Českým spotřebitelům se pomalu vrací chuť utrácet. Jako největší lákadlo však nadále fungují slevy. Častější nákupy ve slevách totiž letos podle průzkumu FOCUS Marketing & Social Research plánuje hned 36 % Čechů. Zájem o výhodné a atraktivní ceny potvrzuje i přední prodejce elektroniky DATART. Během jarních dnů Marianne, jedné z největších prodejních akcí, opět zaznamenal výrazný nárůst návštěvnosti a prodejů. Podzimní Dny Marianne zahajující období předvánočních nákupů startují už 13. září a potrvají až do 16. září.
| Datart