Datart··6 min

Úsporné spotřebiče šetří peníze

Datart

Datart

DATART je jedním z největších elektro prodejců v České republice a na Slovensku. Je součástí skupiny HP TRONIC Zlín, spol. s r. o. Datart má 115 prodejen na českém a 21 prodejen na slovenském trhu, více než tisíc elektrospecialistů, síť DATART dopravců. Je držitelem ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 v kategorii elektro a titulu Nejdůvěryhodnější značka obchodníků 2020, 2021 a 2022.

Tisková zpráva

Přestárlou lednici plánuje vyměnit téměř čtvrtina českých domácností. Úsporný spotřebič může ročně ušetřit tisíce.

Kvůli strmému nárůstu cen energií uvažuje nad výměnou starých domácích elektrospotřebičů za nové čtvrtina českých domácností. Ta by jim totiž dokázala každoročně ušetřit i několikatisícové částky. Vyplývá to z průzkumu společnosti DATART zkoumajícího stáří domácích elektrospotřebičů.

Úspory a další výhody plynoucí z modernizace vybavení domácnosti jsou pro české domácnosti motivací pro výměnu starých elektrospotřebičů. Za nové je podle průzkumu společnosti Datart z listopadu letošního roku, kterého se zúčastnilo 856 respondentů, plánuje vyměnit téměř čtvrtina dotázaných.

Nejvíce lidí plánuje výměnu lednice, která je nejčastěji využívaným a zároveň nejstarším spotřebičem v českých domácnostech. „Lidé často neví, jak velké mohou být rozdíly ve spotřebě jednotlivých spotřebičů. Užívání zastaralých zařízení se může domácnostem ve srovnání s moderními úspornými alternativami výrazně prodražit,“ upozorňuje Jan Pospíšil, obchodní ředitel DATART.

Přestárlé elektrospotřebiče se mohou prodražit

Přechod na energeticky úsporný spotřebič může mnohým domácnostem v současném ekonomickém klimatu ztěžovat finanční náročnost vstupní investice. Dopad, který má výměna spotřebičů na úsporu energií a snížení emise CO2, je však často zásadní. Při nákupu nové lednice v energetických třídách A a B může oproti staršímu spotřebiči domácnost ušetřit i 232 kWh za rok, což odpovídá přibližně 108 kg oxidu uhličitého. S průměrnou cenou 9 korun za kilowatthodinu tak lidem ročně zůstane v peněženkách o 2 088 korun více. Při životnosti chladniček pohybující se od 10 do 15 let se jim proto jen na energetických úsporách vynaložené náklady vrátí.

„Rozumíme přístupu zákazníků, kteří se nechtějí zbavovat plně funkčních spotřebičů. Tempo současného vývoje moderních technologií je ovšem tak rychlé, že se takovéto spotřebiče pomalu stávají přítěží – jak ekonomickou, tak ekologickou. Obzvlášť dnes, kdy při nákupu nových spotřebičů nabízí prodejci bezplatnou ekologickou recyklaci starých zařízení, se obměna starých domácích elektrospotřebičů za nové jeví jako rozumná volba,“ doplňuje Jan Pospíšil

Jaké produkty jsou vlastně úsporné?

Energetické třídy, jejichž současná podoba je používána od roku 2021, řadí domácí spotřebiče na základě spotřeby energie a velikosti do kategorií označených písmeny od A až po G. Rozdíl mezi energetickými třídami není z hlediska spotřeby zanedbatelný. Obecně platí, že rozdíl mezi spotřebou sousedících kategorií činí přibližně 20 %. Lednice energetické třídy F může mít oproti obdobnému produktu energetické třídy A i několikanásobnou roční spotřebu elektřiny. Ještě výraznější rozdíly je pak možné najít při srovnání se spotřebiči, jejichž stáří je 10 a více let.

Nezanedbatelná část domácností je v současné době již vybavena úspornými spotřebiči. Zdaleka ale ne všechny. Výběr vyšších energetických tříd se díky častější obměně projevuje nejvýrazněji u praček, kde má energetickou třídu A-C 55 % domácností. Myčky se ve více než 45 % případů pohybují ve třídách C a D, ve zbylých necelých 55 % případů pak ve třídách E a F. Segment chladniček se v důsledku vysoké energetické náročnosti chlazení v kombinaci s pomalou obměnou posouvá směrem k energetické úspornosti o poznání pomaleji. V energetických třídách A-D se tak pohybuje jen zhruba čtvrtina chladniček, zbytek se řadí do tříd E a F.

Češi upgradují, ale pomalu

Z výsledků šetření Energo 2021 zaměřeného na mapování struktury spotřeby energií v domácnostech vyplývá, že vybavenost domácností velkými elektrospotřebiči se trvale zvyšuje. Nejvíce používaným spotřebičem v českých domácnostech je automatické pračka následovaná televizorem a chladničkou s mrazákem. Ta v domácnostech vydrží vůbec nejdéle. Její průměrné stáří překračuje 5 let.

K největšímu růstu došlo v posledních letech u sušiček a myček nádobí. Ty se zároveň spolu s televizory řadí mezi nejmladší spotřebiče v domácnostech. Průměrné stáří myček a sušiček prádla nepřekračuje 3 roky. Sušičkami prádla, které se v posledních letech těší velké popularitě, už disponuje více než 45 % domácností.

„Zajímavý trend zaznamenáváme u automatických praček. Oproti ostatním spotřebičům u nich dochází k výrazně častější obměně za nový model. Poměr starších a novějších modelů v domácnostech je proto v podstatě stejný,“ komentuje výsledky výzkumu Daniel Dobeš, manažer produktového marketingu.

Modelový příklad možné úspory

Průměrná čtyřčlenná rodina Novákových, která v současné době vlastní a běžně používá lednici, pračku, myčku a sušičku, jejichž průměrné stáří činí 10 let, za provoz elektrospotřebičů ročně zaplatí 9587 Kč. Pokud by je nahradila novými produkty v energetické třídě A, ročně by ušetřila 4218 Kč. Za životní cyklus těchto spotřebičů pak dokonce 42180 Kč.

K detailnějšímu výpočtu výše nákladů domácností na provoz konkrétních modelů elektrospotřebičů je možné využít novou Kalkulačku nákladů na provoz společnosti DATART dostupnou na datart.cz/usetrete.

Zdroj: www.datart.cz

Další články

Další články od Datart

Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Podzim už je za dveřmi a spolu s ním přichází i potřeba postarat se o údržbu zahrad a okolí domovů. S tím vám pomohou praktičtí moderní zahradní pomocníci, kteří usnadňují péči o zahradu i přípravu domácích produktů. Jejich rostoucí popularitu mezi zákazníky potvrzuje i maloobchodní prodejce elektra DATART. Úspěch slaví třeba moderní sekačky na trávu, jejichž prodeje již během jarní sezóny, tedy v prvním čtvrtletí, vzrostly meziročně na téměř dvojnásobek.
| Datart
Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou začíná opět mírně růst. Úrovně z roku 2022 však zatím stále nedosahuje. Data maloobchodního prodejce DATART naznačují, že se Češi v nákupech pomalu osmělují a opět si začínají více pořizovat elektroniku rovněž pro zábavu. Výrazný dopad na trh letos měly globální sportovní akce, a také narůstající obměna televizorů z období změny - digitalizace televizního vysílání. V posledních několika měsících pak nákupní chování Čechů výrazně ovlivnilo počasí. Vytrvalá letní vedra vedla k růstu prodejů klimatizací, větráků a ochlazovačů meziročně řádově 31 %, během záplav zase výrazně stoupl zájem o čerpadla, odvlhčovače, svítilny či powerbanky.
| Datart
Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Nové modely iPhone, které v pondělí 9. září představila společnost Apple, míří do DATARTu. V síti prodejen a na e-shopu DATART si je budou moci zájemci předobjednat už v pátek 13. září od 14 hodin. Samotnéprodeje pak odstartují o týden později v pátek 20. září v 8 hodin. Stejně jako každý rok DATART očekává mimořádný zájem o tyto produkty. V první polovině letošního roku stouply prodeje iPhonů na českém trhu meziročně o 5 %, v DATARTu dokonce o 17 %.
| Datart
Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Českým spotřebitelům se pomalu vrací chuť utrácet. Jako největší lákadlo však nadále fungují slevy. Častější nákupy ve slevách totiž letos podle průzkumu FOCUS Marketing & Social Research plánuje hned 36 % Čechů. Zájem o výhodné a atraktivní ceny potvrzuje i přední prodejce elektroniky DATART. Během jarních dnů Marianne, jedné z největších prodejních akcí, opět zaznamenal výrazný nárůst návštěvnosti a prodejů. Podzimní Dny Marianne zahajující období předvánočních nákupů startují už 13. září a potrvají až do 16. září.
| Datart
Den D je tady: Electro World se od 1. září mění na DATART

Den D je tady: Electro World se od 1. září mění na DATART

To, co bylo dříve avizováno, se nyní stává realitou. Od 1. září dochází v České republice k transformaci řetězce Electro World na DATART. Tato změna představuje strategický krok k vytvoření jednoho z nejkomplexnějších prodejců elektroniky a domácích spotřebičů na trhu. DATART nabídne zákazníkům ještě hustší síť moderních prodejen, díky které bude mít každý z nich prodejnu DATARTU v dostupnosti do 30 minut jízdy.
| Datart
Netradiční platební metody táhnou. Počet nákupů s odloženou nebo rozloženou platbou u DATARTu v červenci meziročně stoupl o 150 %

Netradiční platební metody táhnou. Počet nákupů s odloženou nebo rozloženou platbou u DATARTu v červenci meziročně stoupl o 150 %

Proměňující se nákupní chování Čechů se promítá i do obliby různých platebních metod. Podle statistik maloobchodního prodejce elektroniky DATART tak výrazně roste popularita možnosti odložení nebo rozložení platby. Před začátkem prázdnin, v květnu a červnu, dosahovaly meziměsíční nárůsty nákupů využívajících jednu z těchto plateb téměř 90 %, v červenci pak vzrostl jejich počet meziročně o 150 %. Mezi tradičními platebními metodami dominují platby kartou, stále častěji je však čeští spotřebitelé provádí s pomocí mobilních zařízení.
| Datart
Přípravy na nový školní rok vrcholí: Zájem o notebooky a chytré telefony roste v závěru prázdnin o třetinu

Přípravy na nový školní rok vrcholí: Zájem o notebooky a chytré telefony roste v závěru prázdnin o třetinu

S rychle se blížícím koncem prázdnin nabírají na obrátkách přípravy na začátek nového školního roku, jejichž součástí bývá i nákup nového vybavení. Podle dat maloobchodního prodejce elektroniky DATART v závěru prázdnin výrazně roste zájem o chytré telefony a notebooky. V loňském roce jejich prodeje v tomto období vzrostly ve srovnání se začátkem prázdnin o více než 30 %. Zatímco telefony rodiče pořizují těm úplně nejmladším školákům, zájem o notebooky DATART registruje zejména studenty středních a vysokých škol.
| Datart
Nákupní chování formují společenské a ekonomické vlivy. Ovlivňuje ho však i počasí

Nákupní chování formují společenské a ekonomické vlivy. Ovlivňuje ho však i počasí

Nákupní chování spotřebitelů se často mění a je ovlivňováno mnoha faktory, které se ne vždy dají jednoduše předvídat. Kromě základního porozumění nákupním zvyklostem a cestám zákazníků, jsou zde další vlivy jako celospolečenské dění, ekonomická situace, nálada obyvatelstva, a dokonce i počasí, které mohou výrazně ovlivnit chuť spotřebitelů nakupovat.
| Datart
Slunné počasí motivuje Čechy k nákupu elektrických kol a koloběžek. V mimořádně teplých měsících rostou prodeje

Slunné počasí motivuje Čechy k nákupu elektrických kol a koloběžek. V mimořádně teplých měsících rostou prodeje

Zlín, 6. srpna 2024 S příchodem teplých dnů a slunného počasí volí stále více Čechů k přepravě po městě a cestování po republice prostředky drobné elektromobility. Již v dubnu, který byl letos mimořádně teplý, zaznamenal maloobchodní prodejce elektroniky DATART meziroční nárůst prodaných koloběžek řádově o 20 %. Elektrokola si podle Zděňka Pintery z DATARTu vedle seniorů, mezi kterými jsou dlouhodobě populární, stále častěji pořizují i mladší ročníky, kterým pomáhají zvládat náročnější trasy.
| Datart
V létě Češi za fotoaparáty a kamery utratí 300 milionů. Zájem o zrcadlovky a kompakty rapidně klesá, na trhu je nahrazují bezzrcadlovky

V létě Češi za fotoaparáty a kamery utratí 300 milionů. Zájem o zrcadlovky a kompakty rapidně klesá, na trhu je nahrazují bezzrcadlovky

V období letních dovolených stoupá podle maloobchodního prodejce elektroniky DATART zájem Čechů o fotoaparáty, kamery a další přístroje určené pro zaznamenávání zážitků. Během tří letních měsíců za ně lidé na českém trhu utratí více než 300 milionů korun. Dříve populární zrcadlovky a klasické kompaktní fotoaparáty, jejichž prodeje každým rokem klesají o desítky procent, jsou na trhu rychle nahrazované bezzrcadlovými fotoaparáty a akčními kamerami. Za nový fotoaparát spotřebitelé v průměru zaplatí 12 300 korun.
| Datart