V sídle Hospodářské komory ČR se dnes uskutečnil seminář o rizicích stárnutí vozového parku v České republice. Pokračující stárnutí českého vozového parku představuje rostoucí riziko nejen pro spotřebitele, ale i pro instituce zapojené do obchodu s ojetými automobily. Problémy se týkají všech fází – od prověřování vozidel, přes obchod a financování, až po pojištění. O problematice diskutovali ministr dopravy Martin Kupka, Jan Strakoš, ředitel odboru živností a spotřebitelské legislativy MPO, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová, předsedkyně České leasingové a finanční asociace Jana Hanušová, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek a ředitel Cebia Martin Pajer. Seminář spolupořádala Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) a moderoval ji viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza.
„Prodražování nových aut nutně vede ke stárnutí vozového parku. Proto jsme se v Evropě zasadili o to, aby nová emisní norma Euro 7 neznamenala zpřísnění emisních limitů proti stávající normě Euro 6. Díky tomu nedojde k prodražení nebo rovnou omezení výroby těch nejmenších a nejlevnějších modelů aut. V dalším kroku budeme nyní usilovat o to, aby sedmadvacítka v příštím roce neuplatňovala sankce vůči automobilkám, které neprodávají dostatečný podíl elektromobilů,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Podle Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) je vzhledem k evropskému a zejména německému automobilovém průmyslu mimořádně důležité každé opatření, které podpoří nejen zachování výroby automobilů v tuzemsku, ale i udržitelný rozvoj a provoz na silnicích. „Úkol našeho rezortu je především snižovat byrokratickou zátěž a využívat nástroje, jako byl Národní plán obnovy, díky němuž jsme podpořili rozvoj elektromobility. I touto cestou napomůžeme obnově autoparku a oživení sekundárního obchodu, aby se našim spotřebitelům vyplatilo dát přednost novějším, bezpečnějším vozům na domácím druhotném trhu oproti dovozu toho nejstaršího, co dnes jezdí po Evropě," řekl s odkazem na závěry semináře vrchní ředitel sekce hospodářství z MPO Eduard Muřický.
„Pokračující stárnutí českého autoparku způsobuje sekundárnímu trhu řadu problémů. Na našich silnicích jezdí miliony aut starších deset nebo i patnáct let. To netěší spotřebitele, ale ani profesionální a férové prodejce – starší ojetiny jsou zdrojem reklamací, přinášejí problémy při kontrolách státních orgánů a vyžadují po zákaznících vysoké investice do oprav,“ uvedla generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings (člen AOOA) Karolína Topolová, a to zejména pokud jde o dopady na kvalitu sekundárního trhu.
„Potřebujeme tuzemský autopark rychle začít omlazovat, pokud se nechceme stát z hlediska stáří aut na silnicích absolutními evropskými rekordmany. Ideální cestou by byla aktualizace emisních poplatků, které pokrývají pouze vozy plnící emisní normy EURO 0 až EURO 3, přitom příští rok již přijde norma EURO 7. Poplatky se tedy nyní týkají jen aut starších 16 let, a to nikoho od dovozu ojetin ve věku deset až patnáct let neodradí,“ zdůraznila Karolína Topolová.
Přispívat obnově vozového parku chtějí i členské instituce České leasingové a finanční asociace (ČLFA).„Vozový park v České republice patří k nejstarším v EU. To má vliv nejen na emise z dopravy, ale také na bezpečnost provozu. V rámci ČLFA si uvědomujeme odpovědnost v této oblasti a snažíme se zachovat dostupné financování nových vozidel i kvalitních ojetin tak, abychom přispívali k obnově domácího vozového parku i v době zvýšené ekonomické nejistoty. Na financování je dnes pořízena polovina všech nových automobilů v Česku a jejich podíl roste. Zároveň je klíčová role operativního leasingu, který vytváří kvalitní portfolio mladých ojetin za dostupnější cenu,“ uvedla Jana Hanušová předsedkyně představenstva ČLFA.
„Z výsledků vlastních analýz vyvozujeme, že v celkově uváděném počtu registrovaných vozidel může být chybně započítáno větší počet vozidel starších 24 let a minimálně 11 let evidovaných jako nepojištěná vozidla. A přestože nám data ukazuji, že stáří vozového parku může být po odečtení těchto vozidel nižší, stále je dobré mít na paměti, že nejmenší rizikovost škody sledujeme u nových vozidel. Zájmem všech by proto mělo být postupné omlazování vozového parku,“ poznamenal výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Se závěry semináře souhlasí i Hospodářská komora. "Vysoký průměrný věk vozového parku v Česku zhoršuje bezpečnost automobilového provozu i životní prostředí. Hlavním problémem je pokračující dovoz velkého množství ojetin starších deseti let. Je proto nejvyšší čas aktualizovat ekologické poplatky za dovoz starých ojetin a více motivovat zákazníky, aby raději volili bezpečnější vozidla," uzavřel viceprezident Hospodářské komory ČR Tomáš Prouza.
Zdroj: www.aaaauto.cz