AAA Auto··4 min

Stávající i budoucí majitelé ojetin se dostupnosti náhradních dílů bát nemusí

AAA Auto

AAA Auto

Síť autocenter AAA AUTO působí na trhu již 30 let. Ze své základny v ČR expandovalo i do dalších zemí regionu. Provozuje jí společnost AURES Holdings.

Tisková zpráva

Každé auto za dobu svého provozu potřebuje dříve či později nějaký náhradní díl. Majitelé nových a zánovních vozů většinou neřeší, zda právě náhradní součástky pro svoje auto seženou. Svůj vůz kupují v době, kdy se stále ještě vyrábí, nebo jeho výroba teprve končí. Jak jsou na tom ovšem majitelé starších automobilů nebo ti, kteří se starší ojeté auto chystají pořídit?

I sebeúspěšnější model jakékoliv automobilové značky jednou ukončí svou výrobu. Co ale v případě, že budete shánět náhradní díl k vozu, který již z pásů aktivně nesjíždí? Není třeba zoufat. Zákon 56/2001 ukládá automobilkám vyrábět náhradní díly ještě několik let po ukončení výroby modelu. Dříve platilo, že každý výrobce automobilů měl za povinnost zajistit dostupnost náhradních dílů na vůz po dobu deseti let od ukončení výroby. Tento zákon platil do roku 1995 a zdaleka ne pro všechna auta.

Nyní je legislativa upravena. Povinnost vyrábět náhradní díly se ze zákona sice snížila na polovinu, tedy pět let, zákon se však vztahuje na veškeré značky, které mají oficiální zastoupení v České republice. „Dostupnost dílů ovšem automobilky drží ještě o několik let déle, většinou to bývá sedm až deset let. U tuzemské a zároveň nejoblíbenější značky Škoda je to dokonce 15 let po ukončení výroby, což se týká hlavně dílů nutných pro provoz auta,” říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Velmi podobné je to i u dalších nejprodávanějších tuzemských značek jako jsou Hyundai, Ford nebo Toyota.

Průměrné stáří inzerovaných automobilů na sekundárním trhu v České republice je aktuálně 11 let. „Občas se setkáváme při nákupu ojetého vozu právě s dotazy, zda na kupovaný starší vůz nový majitel sežene náhradní díly. Vysvětlujeme, že bez ohledu na to, co říká zákon, je spousta dílů dostupná už jen proto, že se je kvůli rozšířenosti modelu na silnicích vyplatí vyrábět. Ať už přímo automobilkám, nebo v takzvané druhovýrobě od nezávislých producentů,“ říká Vaněček.

Podle něj jsou v tom ohledu na tom nejlépe takzvané prémiové značky jako Mercedes, BMW či Audi, které běžně mívají k objednání díly na třeba 25 let stará auta. A často to bývají i specializované díly, k nimž neexistuje druhovýroba, typicky části karoserie nebo třeba světlomety. „Obecně ale mají řidiči v dnešní době k dispozici jednu ohromnou zbraň - internet. Kdo se zasnaží, najde na specializovaných fórech značek v podstatě cokoli, a to i na vyslovené veterány. V rámci třeba patnáctiletých aut má možnost vybírat ze spousty neoriginálních dílů, například na japonské vozy často seženou věci spíše v Polsku než v tuzemsku,” dodává praktický tip Petr Vaněček s tím, že k mnoha starším autům se vyplatí hledat vzácnější díly i na vrakovištích.

Úplně bezproblémová je pak situace u takzvaných spotřebních dílů, tedy těch, určených pro udržení auta v chodu - tedy například komponentů brzd, věcí pro olejový servis, stěračů či výfuků. „Velmi často jsou tyto díly použitelné pro více značek, takže se v druhovýrobě vyrábějí ve velkých objemech. Na základní servis běžně seženete věci i u třicet let starých aut, která už jsou ve veteránském věku,” uzavírá Petr Vaněček.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Octavia IV., původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek

Octavia IV., původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek

Nejprodávanější auto Česka, Škoda Octavia, slaví ve své poslední generaci půlkulatiny. První kusy vyjely na silnice právě před pěti lety, v polovině listopadu 2019. Kvůli epidemii Covidu 19 a problémům s dodavatelskými řetězci jich však automobilka prodávala výrazně méně, než čekala – a o to později se čtyřková octavia začala dostávat na sekundární trh. Jak vyplývá z analýzy expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna, během posledního roku se počet Octavií IV. v českých bazarech více než zdvojnásobil.
| AAA Auto
Karolína Topolová diskutovala s ministrem dopravy Martinem Kupkou o rizicích stárnutí vozového parku

Karolína Topolová diskutovala s ministrem dopravy Martinem Kupkou o rizicích stárnutí vozového parku

V sídle Hospodářské komory ČR se dnes uskutečnil seminář o rizicích stárnutí vozového parku v České republice. Pokračující stárnutí českého vozového parku představuje rostoucí riziko nejen pro spotřebitele, ale i pro instituce zapojené do obchodu s ojetými automobily. Problémy se týkají všech fází – od prověřování vozidel, přes obchod a financování, až po pojištění. O problematice diskutovali ministr dopravy Martin Kupka, Jan Strakoš, ředitel odboru živností a spotřebitelské legislativy MPO, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová, předsedkyně České leasingové a finanční asociace Jana Hanušová, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek a ředitel Cebia Martin Pajer. Seminář spolupořádala Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) a moderoval ji viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza.
| AAA Auto
Hatchbacky mizí z českého trhu, v nabídkách vévodí SUV; jen v Ústeckém kraji je nejvíc kombíků

Hatchbacky mizí z českého trhu, v nabídkách vévodí SUV; jen v Ústeckém kraji je nejvíc kombíků

V říjnu se v české inzerci v průměru nabízelo 142 732 ojetých aut, nejvíce v hlavním městě (26 %), Středočeském (15 %) a Jihomoravském kraji (8 %), nejméně pak v Karlovarském kraji (2 %)
| AAA Auto
Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

Máte pocit, že auta jsou dnes mnohem dražší než ještě před pár lety, a pohled do ceníků automobilek či do nabídek inzertních serverů s ojetými vozy vás v tom utvrzuje? Omyl. Auta zdražují jen nominálně, tedy na cenovkách – jak ukazuje analýza expertů AAA AUTO, ve skutečnosti, tedy v poměru ke kupní síle obyvatel, jsou většinou dokonce levnější než v minulosti. Dostupnost aut se tak dlouhodobě zvyšuje, což je v přímém protikladu třeba ke stoupajícím cenám nemovitostí.
| AAA Auto
Nabídka zánovních aut na českém trhu po loňském propadu opět roste

Nabídka zánovních aut na českém trhu po loňském propadu opět roste

V současnosti je v Česku měsíčně inzerováno průměrně 18 800 zánovních aut, která se nejčastěji prodají za 37 dní a s cenou okolo 630 000 korun
| AAA Auto
Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Od pondělí 21.10. do pátku 25. 10. 2024 jezdí moderátoři Frekvence 1 Tomáš Fíla a Marek Malášek na vybrané pobočky AAA AUTO a rozdávají poukazy na zapůjčení vozu od AAA AUTO s plnou nádrží na celý víkend! Výhru předají každý den prvním třem z vás, kteří přijedou na místo a moderátora osloví. V pondělí si odvezli výhru první tři posluchači z ostravské pobočky. Poslouchejte pozorně Frekvenci 1, a dozvíte se, kam a kdy si budete moci pro výhru přijet.
| AAA Auto
Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Ve třetím čtvrtletí letošního roku se průměrná měsíční nabídka vyšplhala přes 148 000 aut, meziročně o 15 000 aut více. Ojetina se inzerovala nejčastěji za 200 000 korun.
| AAA Auto
AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

Nedávné povodně ochromily velkou část České republiky a jejich následky se budou odklízet ještě týdny, měsíce a někde i roky. Kromě finanční nebo materiální podpory a nedocenitelné pomoci dobrovolníků je zapotřebí posílit i oblast logistiky, proto AAA AUTO, největší prodejce ojetých automobilů ve střední Evropě, zapůjčil neziskovým organizacím již téměř dvě desítky automobilů.
| AAA Auto
AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

Rekordních prodejů dosáhl největší středoevropský prodejce díky plnému zapojení AI nástrojů, od kterých čeká další rychlý růst objemu zobchodovaných vozů
| AAA Auto
AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

Skupina AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO, kde se ročně prodá na sto tisíc automobilů, věnovala 100 000 korun na opravu středověkého kostela Stětí sv. Jana Křtitele. Kostel stojí v Dolních Chabrech na okraji Prahy, kde je již tři desetiletí hlavní pobočka AAA AUTO a také centrála společnosti, která v pěti zemích provozuje na šedesát poboček a zastoupení a zaměstnává na tři a půl tisíce zaměstnanců.
| AAA Auto