Datart··4 min

Rok 2022 ve znamení energetických úspor

Datart

Datart

DATART je jedním z největších elektro prodejců v České republice a na Slovensku. Je součástí skupiny HP TRONIC Zlín, spol. s r. o. Datart má 115 prodejen na českém a 21 prodejen na slovenském trhu, více než tisíc elektrospecialistů, síť DATART dopravců. Je držitelem ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 v kategorii elektro a titulu Nejdůvěryhodnější značka obchodníků 2020, 2021 a 2022.

Tisková zpráva

Rok 2022 v oblasti elektro: návrat do kamenných prodejen a zájem o energeticky úsporné spotřebiče.

Rok 2022 byl v mnoha směrech náročný pro většinu oblastí včetně oblasti elektroniky a elektrospotřebičů. Začátek roku zasáhlo zvyšování cen ropy a v jejím důsledku zvyšování cen dopravy veškerého zboží. Následná inflace a zvyšování cen energií přiměly zákazníky více zvažovat nákup spotřební elektroniky a vedly k vysokému zájmu o značení spotřebičů v rámci energetických tříd a záměru výměny starších elektrospotřebičů za energeticky úspornější. Zákazníci se vrátili do kamenných prodejen a ve vysoké míře využívali prodejní akce a nabízené slevy zboží.

Přestože trh v důsledku inflace a zvyšujících se cen zboží očekával pokles zájmu zákazníků o nabídku, data z prodejů roku 2022 ukazují, že meziročně došlo k nárůstu prodaných kusů zboží a tržeb. DATART, český maloobchodní prodejce elektroniky a elektrospotřebičů, zaznamenal jak meziroční růst tržeb, tak zvýšení průměrné hodnoty nákupu. Například z celkového počtu prodaných výrobků v kategorii „velká bílá“ (lednice, pračky, myčky) koupili zákazníci jednu čtvrtinu u této značky. Tato kategorie rostla meziročně o 26 %. Zákazníci omezovali nákup zboží, které nepovažují za nezbytné, například robotické vysavače nebo některé typy automatických kávovarů. „Zákazníci v loňském roce velmi dobře reagovali na prodejní akce, ve kterých byli ochotni nakoupit dražší zboží a prémiové značky. Díky prodejním akcích typu Dny Marianne a Black Friday jsme zvýšili tržní podíl, a to považujeme v současné situaci za úspěch. Poděkování patří našim zákazníkům, kteří u nás nakupují,“ komentuje situaci František Mikoška, obchodně marketingový ředitel DATART.

Značka DATART investovala v loňském roce do remodelingu prodejen v jednotném stylu a otevřela 8 nových prodejen v České republice a 3 prodejny na Slovensku. Největší výzvou bylo otevření prodejny v OC Nový Smíchov Praha, která už během prvních dnů po otevření zaznamenala vysoký zájem zákazníků a na jedné třetině plochy (ve srovnání s původní prodejnou v tomto obchodním centru) dokázala zajistit tři čtvrtiny výkonu ve srovnání s původní větší prodejnou. „V covidovém období se lidé naučili nakupovat online, ale my jsme věřili, že se zákazníci znovu vrátí do prodejen. A to se potvrdilo, naše investice do rozvoje kamenných prodejen byla správnou cestou,“ doplňuje František Mikoška a dodává, že návštěvnost prodejen se meziročně zvýšila o 30 %. Zvýšil se podíl obratu v retailu v porovnání s obratem v rámci e-shopu. V covidovém období tvořil retail zhruba jednu třetinu celkového obratu, nyní tvoří téměř polovinu obratu.

Zvyšující se ceny energií vedly k zájmu o značení energetických tříd domácích spotřebičů. Energetické třídy, jejichž současná podoba je používána od roku 2021, řadí domácí spotřebiče na základě spotřeby energie do kategorií označených písmeny od A po G. Rozdíl mezi energetickými třídami není z hlediska spotřeby zanedbatelný. Obecně platí, že rozdíl mezi spotřebou sousedících kategorií činí přibližně 20 %. Z důvodu vysokého zájmu zákazníků o tuto problematiku DATART uvedl na trh kalkulačku nákladů na provoz spotřebičů, která poskytuje zákazníkům informaci o tom, kolik je stojí provoz jejich domácích spotřebičů a kdy je vhodné starší výrobek vyměnit za nový úspornější.

Zdroj: www.datart.cz

Další články

Další články od Datart

Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Podzim už je za dveřmi a spolu s ním přichází i potřeba postarat se o údržbu zahrad a okolí domovů. S tím vám pomohou praktičtí moderní zahradní pomocníci, kteří usnadňují péči o zahradu i přípravu domácích produktů. Jejich rostoucí popularitu mezi zákazníky potvrzuje i maloobchodní prodejce elektra DATART. Úspěch slaví třeba moderní sekačky na trávu, jejichž prodeje již během jarní sezóny, tedy v prvním čtvrtletí, vzrostly meziročně na téměř dvojnásobek.
| Datart
Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou začíná opět mírně růst. Úrovně z roku 2022 však zatím stále nedosahuje. Data maloobchodního prodejce DATART naznačují, že se Češi v nákupech pomalu osmělují a opět si začínají více pořizovat elektroniku rovněž pro zábavu. Výrazný dopad na trh letos měly globální sportovní akce, a také narůstající obměna televizorů z období změny - digitalizace televizního vysílání. V posledních několika měsících pak nákupní chování Čechů výrazně ovlivnilo počasí. Vytrvalá letní vedra vedla k růstu prodejů klimatizací, větráků a ochlazovačů meziročně řádově 31 %, během záplav zase výrazně stoupl zájem o čerpadla, odvlhčovače, svítilny či powerbanky.
| Datart
Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Nové modely iPhone, které v pondělí 9. září představila společnost Apple, míří do DATARTu. V síti prodejen a na e-shopu DATART si je budou moci zájemci předobjednat už v pátek 13. září od 14 hodin. Samotnéprodeje pak odstartují o týden později v pátek 20. září v 8 hodin. Stejně jako každý rok DATART očekává mimořádný zájem o tyto produkty. V první polovině letošního roku stouply prodeje iPhonů na českém trhu meziročně o 5 %, v DATARTu dokonce o 17 %.
| Datart
Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Českým spotřebitelům se pomalu vrací chuť utrácet. Jako největší lákadlo však nadále fungují slevy. Častější nákupy ve slevách totiž letos podle průzkumu FOCUS Marketing & Social Research plánuje hned 36 % Čechů. Zájem o výhodné a atraktivní ceny potvrzuje i přední prodejce elektroniky DATART. Během jarních dnů Marianne, jedné z největších prodejních akcí, opět zaznamenal výrazný nárůst návštěvnosti a prodejů. Podzimní Dny Marianne zahajující období předvánočních nákupů startují už 13. září a potrvají až do 16. září.
| Datart
Den D je tady: Electro World se od 1. září mění na DATART

Den D je tady: Electro World se od 1. září mění na DATART

To, co bylo dříve avizováno, se nyní stává realitou. Od 1. září dochází v České republice k transformaci řetězce Electro World na DATART. Tato změna představuje strategický krok k vytvoření jednoho z nejkomplexnějších prodejců elektroniky a domácích spotřebičů na trhu. DATART nabídne zákazníkům ještě hustší síť moderních prodejen, díky které bude mít každý z nich prodejnu DATARTU v dostupnosti do 30 minut jízdy.
| Datart
Netradiční platební metody táhnou. Počet nákupů s odloženou nebo rozloženou platbou u DATARTu v červenci meziročně stoupl o 150 %

Netradiční platební metody táhnou. Počet nákupů s odloženou nebo rozloženou platbou u DATARTu v červenci meziročně stoupl o 150 %

Proměňující se nákupní chování Čechů se promítá i do obliby různých platebních metod. Podle statistik maloobchodního prodejce elektroniky DATART tak výrazně roste popularita možnosti odložení nebo rozložení platby. Před začátkem prázdnin, v květnu a červnu, dosahovaly meziměsíční nárůsty nákupů využívajících jednu z těchto plateb téměř 90 %, v červenci pak vzrostl jejich počet meziročně o 150 %. Mezi tradičními platebními metodami dominují platby kartou, stále častěji je však čeští spotřebitelé provádí s pomocí mobilních zařízení.
| Datart
Přípravy na nový školní rok vrcholí: Zájem o notebooky a chytré telefony roste v závěru prázdnin o třetinu

Přípravy na nový školní rok vrcholí: Zájem o notebooky a chytré telefony roste v závěru prázdnin o třetinu

S rychle se blížícím koncem prázdnin nabírají na obrátkách přípravy na začátek nového školního roku, jejichž součástí bývá i nákup nového vybavení. Podle dat maloobchodního prodejce elektroniky DATART v závěru prázdnin výrazně roste zájem o chytré telefony a notebooky. V loňském roce jejich prodeje v tomto období vzrostly ve srovnání se začátkem prázdnin o více než 30 %. Zatímco telefony rodiče pořizují těm úplně nejmladším školákům, zájem o notebooky DATART registruje zejména studenty středních a vysokých škol.
| Datart
Nákupní chování formují společenské a ekonomické vlivy. Ovlivňuje ho však i počasí

Nákupní chování formují společenské a ekonomické vlivy. Ovlivňuje ho však i počasí

Nákupní chování spotřebitelů se často mění a je ovlivňováno mnoha faktory, které se ne vždy dají jednoduše předvídat. Kromě základního porozumění nákupním zvyklostem a cestám zákazníků, jsou zde další vlivy jako celospolečenské dění, ekonomická situace, nálada obyvatelstva, a dokonce i počasí, které mohou výrazně ovlivnit chuť spotřebitelů nakupovat.
| Datart
Slunné počasí motivuje Čechy k nákupu elektrických kol a koloběžek. V mimořádně teplých měsících rostou prodeje

Slunné počasí motivuje Čechy k nákupu elektrických kol a koloběžek. V mimořádně teplých měsících rostou prodeje

Zlín, 6. srpna 2024 S příchodem teplých dnů a slunného počasí volí stále více Čechů k přepravě po městě a cestování po republice prostředky drobné elektromobility. Již v dubnu, který byl letos mimořádně teplý, zaznamenal maloobchodní prodejce elektroniky DATART meziroční nárůst prodaných koloběžek řádově o 20 %. Elektrokola si podle Zděňka Pintery z DATARTu vedle seniorů, mezi kterými jsou dlouhodobě populární, stále častěji pořizují i mladší ročníky, kterým pomáhají zvládat náročnější trasy.
| Datart
V létě Češi za fotoaparáty a kamery utratí 300 milionů. Zájem o zrcadlovky a kompakty rapidně klesá, na trhu je nahrazují bezzrcadlovky

V létě Češi za fotoaparáty a kamery utratí 300 milionů. Zájem o zrcadlovky a kompakty rapidně klesá, na trhu je nahrazují bezzrcadlovky

V období letních dovolených stoupá podle maloobchodního prodejce elektroniky DATART zájem Čechů o fotoaparáty, kamery a další přístroje určené pro zaznamenávání zážitků. Během tří letních měsíců za ně lidé na českém trhu utratí více než 300 milionů korun. Dříve populární zrcadlovky a klasické kompaktní fotoaparáty, jejichž prodeje každým rokem klesají o desítky procent, jsou na trhu rychle nahrazované bezzrcadlovými fotoaparáty a akčními kamerami. Za nový fotoaparát spotřebitelé v průměru zaplatí 12 300 korun.
| Datart