Doba prodeje vozu od prvního inzerátu meziročně stoupla ze 40 na 41 dní, o dva roky dříve to přitom bylo 32 dní. Nejrychleji se prodávají veterány nebo sběratelské vozy v perfektním stavu.
Spolu s rostoucí nabídkou na trhu ojetin se vloni stabilizovala doba, za kterou nejčastěji inzerent prodá svůj automobil. Doba inzerce automobilu v nabídce českého trhu byla nejčastěji 41 dní, o rok dříve to bylo 40 dní a v době pandemie, kdy byl na trhu velký nedostatek ojetin, to dokonce trvalo jen 32 dní. Nejrychleji se prodávají veterány nebo sběratelské vozy v perfektním stavu. I přes rostoucí zájem o elektromobily byl vloni jedním z nejdéle inzerovaných automobilů Škoda Enyaq, který trvalo prodat 119 dní (medián). Data vyplývají z kontinuálního monitoringu trhu ojetých automobilů skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Po dlouhých letech výpadků ve výrobě a klesající nabídce se vloni trh začal opět stabilizovat a na českém trhu přibylo meziročně několik tisíc aut. To ovlivnilo i dobu, za kterou se automobil prodá. Zájemci o koupi vozu mohou vybírat z širší nabídky, proto se v loni opět prodloužila délka doby inzerce ojetin. Vloni trvalo nejčastěji čtyřicet jedna dní, než se automobil prodal. O rok dříve to bylo čtyřicet dní, ale v roce 2021, kdy se trh potýkal ještě s dopady pandemie, to trvalo jen třicet dva dní,“ upozornil Petr Vaněček, Co-CEO (společný generální ředitel) skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. „Dalším důvodem je i to, že lidé v důsledku krize déle vybírají, aby jejich investice do lepšího automobilu dávala v současné ekonomické situaci opravdu smysl,“ upozornil Petr Vaněček
Průměrná doba, po kterou jsou inzerované vozy v nabídce, se tak prodloužila meziročně o den na nejčastějších čtyřicet jedna. I tak jde o jednu z nejnižších hodnot za posledních šest let. V roce 2018 lety se vůz prodával v průměru o devět dní déle. Stále mizí nejrychleji vozy s investičním potenciálem. Podíváme-li se na vozy, kterých vloni v nabídce bylo alespoň sto kusů, tak se nejrychlejší z nich prodávaly i pouhých 15 dní. Mezi nejrychleji mizícími vozy z nabídky byla například Alfa Romeo 159, které láká svým nadčasovým vzhledem hlavně mladé, jedno z posledních pravověrných MPV na trhu Toyota ProAce Verso nebo prostorný vícemístný Mercedes Viano.
V případě nejžádanějších modelů roku 2023 se naopak ve většině případech doba inzerce zkrátila. Například Čechy nejoblíbenější Škoda Octavia se nejčastěji prodávala 37 dní, o dva dny rychleji než o rok dříve. O dva dny se zkrátila doba i u Škody Fabia (na 35 dní) nebo Volkswagen Passat (na 36 dní). V desítce nejprodávanějších automobilů se nejdéle prodává Škoda Karoq, u které se zároveň doba prodloužila nejvýrazněji, a to o 12 na 48 dní. Naopak nejvíce se snížila doba prodeje u Škody Kodiaq, a to o 15 na 39 dní.
Poptávka mezi elektromobily vloni významně stoupla. Největší prodejce ojetých automobilů u nás vloni prodeje těchto aut dokonce zčtyřnásobil. Přesto u aut, které se vloni v inzerci objevily alespoň ve sto kusech, je nejdéle se prodávajícím vozem právě bateriový - Škoda Enyaq. Tento model se v nabídce držel nejčastěji 119 dní, přitom o rok dříve trval jeho prodej jen 41 dní. „Prodloužení doby inzerování aut je pozitivní správou pro český trh, protože roste počet elektromobilů v nabídce. Například v naší síti nejprodávanější BMW i3 se v české inzerci drželo nejčastěji 53 dní. Nejrychleji se prodávala Tesla Model 3, konkrétně 29 dní. Tento model byl vloni druhým nejžádanějším elektromobilem, letos hraje prim,“ doplnil Vaněček.
Zdroj: www.aaaauto.cz