dm··5 min

Nesmíte mít sex, koupat se a sportovat aneb nejčastější mýty o menstruaci

dm

dm

Společnost dm drogerie markt s.r.o. je jedničkou na českém drogistickém trhu. Ve střední a jihovýchodní Evropě patří dm k největším drogistickým řetězcům. První prodejna mateřské společnosti dm Rakousko byla otevřena v roce 1976 v Linci. V České republice se první dm objevila roku 1993 v Českých Budějovicích. Dnes má dm Česká republika 246 prodejen po celé zemi a její centrála sídlí v Českých Budějovicích. Jednatelkami dm drogerie markt s.r.o. jsou paní Martina Horká a paní Markéta Kajabová.

Tisková zpráva

RADY, TIPY

České Budějovice, 26.05.2023 Ženská perioda už v naší kultuře naštěstí není tabu, přesto kolem ní panuje celá řada mýtů, jimž ženy dodnes věří. A to přesto, že byly již mnohokrát vyvráceny. Můžete během „svých dní“ cvičit a koupat se? Je nutné odložit stranou během menstruace partnerskou intimitu? A je opravdu problém, pokud váš cyklus nemá 28 dní?

TZ_nejčastější mýty o menstruaci

Ženy během svého života zažijí kolem 500 menstruačních cyklů. Některé svou periodou proplouvají s lehkostí, jiným například kvůli premenstruačnímu syndromu či dysmenorhee (bolestivé menstruaci) značně komplikuje život. V současném světě se jim naštěstí nabízejí možnosti, jak si ulevit, ať už jsou to hormonální přípravky či bylinné směsi. Prožít pohodovou menstruaci pomáhá i široká nabídka hygienických pomůcek. „Dnes si ženy mohou vybírat z pestré škály od klasických a látkových vložek přes tampony nejrůznějších velikostí a tvarů, menstruační kelímky a houby až po menstruační kalhotky. U našich zákaznic aktuálně vedou Jessa vložky Ultra Skin Comfort Normal, z alternativních menstruačních pomůcek patří k nejprodávanějším Jessa nature menstruační kalhotky,“ uvádí Jiří Peroutka, manažer komunikace dm drogerie markt.

Přestože informací o menstruaci dnes mají dívky i ženy k dispozici velmi mnoho, o „měsíčcích“ stále panuje celá řada mýtů. Stigma kolem menstruace se tak každý rok snaží smazat například i Mezinárodní den menstruace, který připadá na 28. května. Pojďme si tedy na pár z rozšířených mýtů posvítit.

Mýtus 1: Menstruační cyklus trvá přesně 28 dní a krvácení 5 dní, jinak je něco v nepořádku

Menstruace je velmi individuální a přesně stanovit, jak vypadá „normální“ cyklus, si většinou netroufají ani odborníci. Za zdravou délku menstruačního cyklu se však obecně považuje rozpětí zhruba 21 až 35 dní. Menses, tedy fáze krvácení, pak obvykle trvá 2 až 7 dní.

Mýtus 2: Během menstruace žena nesmí sportovat

Mnohé ženy během „svých dní“ nemívají na sport či větší fyzickou aktivitu ani pomyšlení, ať už kvůli náladovosti, pocitu nepohodlí, nafouknutému břichu, křečím či bolavým kloubům. Pokud ale některé sportovat chtějí, menstruace není překážkou. „Fyzická aktivita je dokonce přínosná, protože se při ní do těla vyplavuje hormon štěstí, endorfin. Ten reaguje s receptory v mozku, což vede ke zlepšení nálady, ale například také ke zvýšení prahu bolesti,“ popisuje gynekolog a sexuolog MUDr. Pavel Turčan. „Pohyb rozproudí krev, takže pomůže zmírnit křeče v podbřišku. Zároveň se díky potu odvádí z těla voda, což pomáhá při nepříjemně nafouklém břiše,“ dodává lékař. Doporučuje ale, aby žena, chce-li být během menstruace fyzicky aktivní, dbala na doplňování hořčíku. Tento minerál se totiž při cvičení v poměrně významném množství z těla vylučuje, zároveň je však během menstruace více potřeba: Mimo jiné totiž tlumí bolest a uvolňuje svalové napětí.

Mýtus 3: Menstruace si žádá sexuální abstinenci

S milováním je to při menstruaci podobné jako v případě sportu a cvičení – často na něj ženy nemají náladu. Řadu z nich navíc odrazuje pocit nehygieničnosti. Mají-li však žena i její partner chuť, není nutné pohlavní styk ani během periody vynechávat. Vzhledem k tomu, že ženské genitálie jsou v době menstruace více prokrvené, může být milování v této době dokonce příjemnější a intenzivnější. Koktejl hormonů vyplavených během sexu pak může ženě ulevit od bolestí, zlepšit náladu a zkvalitnit spánek.

Mýtus 4: Při menstruaci se nesmíte koupat

Starší generace mají mnohdy jasno: Při menstruaci žádná koupel ani doma ve vaně nebo v bazénu, natož pak v moři či jinde venku. Důvod? Žena je „tam dole“ otevřenější a do těla by jí natekla voda, případně jí hrozí infekce. Argument o natečení vody je však mýtus, který odporuje fyzikálním zákonům. A riziko infekce ovlivňuje kvalita vody, nikoliv to, zda žena zrovna menstruuje. Není tedy problém si za pomoci vhodných pomůcek, například menstruačního kelímku, užít koupel v jakékoliv podobě.

Mýtus 5: Synchronizovaná menstruace existuje!

Když zhruba v 70. letech přišli vědci s tvrzením, že ženy, které spolu dlouhodobě sdílejí domácnost nebo tráví hodně času, menstruují vlivem feromonů ve stejnou dobu, zrodil se fenomén synchronizované menstruace. Dodnes se najde nemálo žen, které tomuto tvrzení věří, a dokonce tento stav zažily nebo o něm slyšely od jiných žen. Moderní výzkumy však daný jev nikdy spolehlivě neprokázaly. Už v roce 2006 polská vědkyně Anna Ziomkiewicz nasbírala data od 18 dvojic a 21 trojic mladých žen, které byly blízkými kamarádkami, avšak žádnou synchronizaci v jejich cyklu neobjevila. V roce 2017 pak obdobnou, byť daleko rozsáhlejší studii zorganizovali odborníci z University of Oxford. Ti prozkoumali data od 360 dvojic žen, které spolu žily v jedné domácnosti. Zjistili, že nejenže žádná synchronizace periody nenastala, ale že během tří měsíců, kdy informace sbírali, se u celých 273 dvojic žen menstruační cykly ještě více rozrůznily.

Zdroj: www.dm.cz

Další články

Další články od dm

dm informuje: Společnost dm drogerie markt stahuje z prodeje produkt babylove kojenecká voda 1 l

dm informuje: Společnost dm drogerie markt stahuje z prodeje produkt babylove kojenecká voda 1 l

České Budějovice, 09.10.2024. Z důvodu možné mikrobiologické kontaminace se nedoporučuje konzumace tohoto produktu. Zdravotní riziko je považováno za nízké, ale u citlivých jedinců, jako jsou malé děti, se mohou vyskytnout žaludeční a střevní potíže. Stahování se týká pouze výše uvedeného produktu s uvedenými daty minimální trvanlivosti. Ostatní data minimální trvanlivosti a jiné produkty značky babylove nejsou dotčeny. Čistě z preventivních důvodů a v zájmu preventivní ochrany spotřebitelů byl dotčený produkt okamžitě stažen z prodeje.
| dm
Zákaznice a zákazníci dm poslali do oblastí zasažených povodněmi 5 516 350 Kč, dm částku zaokrouhlila na 7 000 000 Kč

Zákaznice a zákazníci dm poslali do oblastí zasažených povodněmi 5 516 350 Kč, dm částku zaokrouhlila na 7 000 000 Kč

České Budějovice, 01.10.2024. Sociální odpovědnost je součástí filozofie dm a je vlastní i jejím zákazníkům. Ti měli možnost od 20. do 29. září přispět na sbírku SOS Povodně Česká republika organizace Člověk v tísni i prostřednictvím dm. Výzvu k pomoci vyslyšeli zákazníci ve všech 259 prodejnách dm po celé republice. Minimální výše příspěvku byla 50 Kč, maximální neomezená. Pomoc ze všech krajů jako výraz solidarity a podpory nyní směřuje do nejvíce postižených oblastí.
| dm
Společnost dm pomůže lidem z oblastí zasažených povodněmi darem v celkové výši 3,4 milionu Kč

Společnost dm pomůže lidem z oblastí zasažených povodněmi darem v celkové výši 3,4 milionu Kč

České Budějovice, 17.09.2024. „Naše podpora zahrnuje materiální pomoc, kterou představuje více než 70 000 produktů, převážně z oblasti čisticích a úklidových prostředků, v celkové výši přibližně 2 miliony Kč. Produkty budeme distribuovat do postižených lokalit ve spolupráci s Potravinovými bankami a organizací Člověk v tísni. Dále jsme se rozhodli poskytnout finanční dar ve výši 1,4 milionu Kč, který stejně jako materiální pomoc rozdělíme mezi výše uvedené organizace. Věříme, že naše iniciativa přispěje k podpoře těch, kteří byli povodněmi zasaženi,“ uvádí Jiří Peroutka, manažer komunikace dm drogerie markt.
| dm
Společnost dm pomůže lidem z oblastí zasažených povodněmi darem v celkové výši 3,4 milionu Kč

Společnost dm pomůže lidem z oblastí zasažených povodněmi darem v celkové výši 3,4 milionu Kč

S ohledem na aktuální povodně a jejich devastující dopad na postižené lokality se společnost dm rozhodla opět aktivně podpořit ty, kteří to nejvíce potřebují. V souladu s filozofií příkladného působení, pomoci a solidarity proto připravuje materiální a finanční pomoc v celkové výši 3,4 milionu Kč.
| dm
Společnost dm uvádí na trh dvě nové privátní značky: HALLOHEBAMME a hautsache

Společnost dm uvádí na trh dvě nové privátní značky: HALLOHEBAMME a hautsache

Společnost dm opět rozšiřuje sortiment. Na trh uvádí dvě nové privátní značky z oblasti péče o matku a dítě a péče o pleť. Celkem devatenáct nových produktů vzniklo ve spolupráci s odbornicemi a rozšířilo portfolio stávajících 30 dm značek, které se vyznačují vysokou kvalitou za výhodnou cenu.
| dm
Společnost dm snižuje dlouhodobě ceny u více než 1 600 produktů

Společnost dm snižuje dlouhodobě ceny u více než 1 600 produktů

Společnost dm opět investuje do cen a nabízí zákazníkům ještě výhodnější nákupy než dosud. V těchto dnech spouští další vlnu zlevnění a od 29. srpna 2024 postupně sníží ceny u více než 1 600 produktů v prodejnách dm i online shopu dm.cz.
| dm
Společnost dm snižuje dlouhodobě ceny u více než 1 600 produktů

Společnost dm snižuje dlouhodobě ceny u více než 1 600 produktů

České Budějovice, 29.08.2024. Cenová politika dm je na českém trhu unikátní. Společnost zvolila strategii dlouhodobých cen, díky které mají zákazníci jistotu, že každé snížení ceny trvá minimálně čtyři měsíce, během nichž může dojít jedině k jejímu dalšímu snížení. Společnost se tak vymezuje proti nárazovým slevovým akcím, které využívají jiní prodejci.
| dm
Menstruační chudoba trápí i ženy v Česku. Společnost dm proto daruje menstruační potřeby v hodnotě 1 milionu korun

Menstruační chudoba trápí i ženy v Česku. Společnost dm proto daruje menstruační potřeby v hodnotě 1 milionu korun

Menstruační potřeby v hodnotě jeden milion korun daruje společnost dm organizacím pro boj s menstruační chudobou. V České republice je velká skupina žen, pro které jsou tyto potřeby drahé, a každý měsíc vyhlíží blížící se menstruaci s obavami. Podle dm by žádná žena neměla čelit tomu, že ji menstruace vyčlení z běžného života nebo donutí používat nehygienické alternativy.
| dm
Menstruační chudoba trápí i ženy v Česku. Společnost dm proto daruje menstruační potřeby v hodnotě 1 milionu korun

Menstruační chudoba trápí i ženy v Česku. Společnost dm proto daruje menstruační potřeby v hodnotě 1 milionu korun

České Budějovice, 14.06.2024. Menstruace je přirozenou součástí života každé ženy. Každý měsíc přináší ženám nejen bolest nebo obavy z protečení, ale představuje také znatelnou finanční zátěž. V České republice jsou navíc menstruační potřeby zatíženy nejvyšší, tedy jedenadvacetiprocentní, daňovou sazbou, což jejich cenu ještě zvyšuje. Podle letošního průzkumu od společnosti Spectra pro dm je menstruace finančně náročná pro třetinu dotázaných žen v Česku.
| dm
Kampaň na podporu zdraví žen: dm představuje mezinárodní průzkum o menstruaci

Kampaň na podporu zdraví žen: dm představuje mezinárodní průzkum o menstruaci

Symbolicky na Mezinárodní den menstruace, který připadá na 28. května, startuje nová kampaň dm na podporu ženského zdraví. Společnost dm si k této příležitosti nechala zpracovat rozsáhlý mezinárodní průzkum o ženském zdraví a menstruaci, který ukázal, že pro spoustu žen je obtížné o těchto tématech mluvit, přičemž naprosté většině z nich menstruace přináší stres, bolest a další nepříjemné pocity. Pro třetinu oslovených žen je navíc finanční zátěží. V následujícím období se proto dm zaměří na fyzické, duševní a emocionální zdraví žen s cílem zbavit menstruaci a její projevy nálepky tabuizovaného tématu.
| dm