Obchodní řetězec Lidl se v roce 2023 stal největším plátcem tzv. fairtradového příplatku v Česku. Loni zaplatil bezmála 20 milionů korun. To je v meziročním srovnání o 44 % více. Jedná se o bonusovou platbu nad rámec požadované výkupní ceny. V Lidlu vzrostly loni prodeje téměř všech klíčových komodit s certifikací Fairtrade.
13.05.2024 | Praha
Fairtrade je hnutí a certifikační systém, který se zaměřuje na podporu spravedlivého obchodu a zlepšení životních podmínek pro zemědělce a pracovníky v rozvojových zemích. Zboží s tímto označením zahrnuje tzv. fairtradový příplatek, což je bonusová částka, která se přidává k ceně produktu, který byl vyroben a prodán podle přísných podmínek. Tato částka je placena spotřebiteli jako prostředek k podpoře spravedlivých pracovních podmínek, udržitelného zemědělství a rozvoje komunit v rozvojových zemích. Lidl Česká republika se v roce 2023 stal největším plátce fairtradového příplatku v Česku. Loni zaplatil 19 868 367 Kč, meziročně tak došlo ke 44% nárůstu. Ve stálém sortimentu obchodního řetězce došlo také ke čtvrtinovému nárůstu produktů s označením Fairtrade. Nyní je ve stálém sortimentu rovná stovka produktů s certifikací Fairtrade, dalších téměř dvě stě produktů se objevuje v průběhu roku v akcích.
Mezi fairtradovými produkty jsou bezpochyby populární banány, kterých se v loňském roce v českém Lidlu prodalo rekordních 1 064 tun. V roce 2023 vzrostl na českém trhu i prodej fairtradového kakaa, jehož se prodalo neuvěřitelných 4 301 tun, a to převážně ve formě čokolád, různých cukrovinek a zmrzlin. Prvenství v prodeji férového kakaa získala stejně jako v prodeji faitradových banánů společnost Lidl, která v loňském roce prodala výrobky z neuvěřitelných 2 676 tun kakaových bobů.
Udržitelnost a férový obchod je součástí podnikání společnosti, proto certifikaci Fairtrade nese také pracovní oblečení zaměstnanců Lidlu.
Jedná se o standard, který definuje ekologicko-technické požadavky v rámci celého výrobního řetězce textilu a současně vyžaduje dodržování sociálních standardů. Lidl se stal i největším prodejcem fairtradové bavlny díky nákupním taškám na opakované použití. Výrobky s označením Fairtrade mají v Lidlu své stálé místo, sortiment zahrnuje například sušenky, čokoládu, zrnkovou kávu či bavlněnou nákupní tašku.
Zdroj: spolecnost.lidl.cz