AAA Auto··6 min

Kde najdeme povinné a často nenáviděné asistenční systémy?

AAA Auto

AAA Auto

Síť autocenter AAA AUTO působí na trhu již 30 let. Ze své základny v ČR expandovalo i do dalších zemí regionu. Provozuje jí společnost AURES Holdings.

Tisková zpráva

Průzkum výbavy na 15 000 ojetých vozech z nabídky AAA AUTO ukázal, že počet aut napěchovaných elektronikou masivně roste od roku 2017. Start-stop systém, hlídač vybočení z jízdního pruhu a zachytávání dopravních značek s upozorněním na překročení rychlosti – to jsou tři příklady výbavy, která patří podle expertů AAA AUTO, největšího tuzemského prodejce ojetých vozů, k nejméně vyhledávaným. Poslední dvě položky jsou od letošního července pro automobilky povinné, v ojetých a zánovních autech se jim zatím lze vyhnout.

Na některé prvky výbavy lidé nedají dopustit, jiným se snaží vyhnout. Ne vždy je to možné, protože spousta z nich se v průběhu let stala povinnými. U těch, které zajišťují bezpečnost, jako jsou antiblokovací systém brzd ABS nebo stabilizace podvozku ESP, to nikomu nevadí, naopak různé hlídače a upozorňovače většinu zákazníků odrazují,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) společnosti AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Hlídače pruhů a automatické brzdění

Nově povinným a poněkud kontroverzním prvkem výbavy je například hlídání vybočení z jízdního pruhu. Systém kamerami monitoruje bílé čáry na silnici, případně její okraje, pokud krajnice chybí – a v případě přiblížení auta k nim upozorní řidiče zvukem či zavibrováním volantu, může také aktivně zasáhnout do řízení a korigovat směr. Nejstarší vozy z nabídky AAA AUTO, které jim disponují, jsou z let 2009 a 2010 – špičkové mercedesy a BMW, ale i Fordy Galaxy a Mondeo. V roce 2014 už ho nabízí osm procent vozů, stále víceméně luxusních značek. Dramatický nárůst přichází v letech 2018-2019, kdy už systém má 57 procent aut z nabídky AAA AUTO. Loni, v roce 2023, už to bylo 80 procent a od letoška by to mělo být plných sto.

Systém ovšem mnohdy může řidiče obtěžovat – hlavně kvůli tomu, že nepřesně čte čáry, zvlášť v případě přemalovaného značení, a pak se s ním ‚pere‘, když koriguje natočení volantu. Zvláště šoféři, kteří se s ním setkají poprvé, se mohou leknout a strhnout řízení. Zažil jsem také situaci, kdy jsem jel dlouho rovně, systém přesto trval na tom, že musím ‚převzít řízení‘ a neustále pípal, což bylo až k zbláznění,“ popisuje Petr Vaněček. Podle nové evropské legislativy systém vypnout lze, ale při každém nastartování se zase obnoví – a odstavení navíc musí být provedeno dvěma „záměrnými kroky“. Akustická varování však musejí jít vypnout snadno, nezávisle na funkčnosti systému.

Jen pozor – systém, který se oficiálně jmenuje „nouzové udržování v jízdním pruhu“ (ELKS) – není totéž jako aktivní držení v jízdním pruhu, které bývá součástí automatizovaných systémů řízení, jež mívají některé luxusní vozy. To se aktivuje až s adaptivním tempomatem či jiným částečným „autopilotem“.

Ještě více lidem – i samotným autům – vadí start-stop systém. Poprvé se objevuje u vozů z AAA AUTO v roce 2005, tam ale najdete v nabídce jediný. V roce 2008 už to jsou 3,2 % aut, v roce 2010 necelých 8 %, v roce 2016 už 76 %. Máte tedy jen čtvrtinovou šanci, že seženete auto bez tohoto nepříliš oblíbeného prvku, od nějž si automobilky slibovaly snížení spotřeby paliva – a tedy hlavně emisí. „Úspory jsou ve skutečnosti minimální, zato se více opotřebovávají startéry, musíte mít silnější baterii, motor je hůře mazán olejem… Nejlepší je proto tento systém po každém startu deaktivovat, což lze většinou jednoduše tlačítkem. Výrobci sice pomalu tento systém opouštějí – například hybridy jej nepotřebují – ale u aut roku výroby 2023 jej najdete v 95 % případů,“ vypočítává Vaněček.

Žádnou výhrou není ani inteligentní hlídání rychlosti. Povinné je od letošního července, v některých autech se však s ním spojený systém čtení dopravních značek objevoval už mnohem dříve. Ve vozech z nabídky AAA AUTO ho najdete poprvé v roce 2010, a to v jediném kusu (BMW 523i). Ale už v roce 2017 jej má ve výbavě 18,5 procenta vozů, předloni (2022) pak plná třetina (33,1 %). Od letoška je povinné, v budoucnu tak auta bez něj nekoupíme. „V praxi je systém dost otravný. Ne proto, že by tolik vadilo upozornění na to, že jedeme rychleji, než pravidla dovolují, ale proto, že ani zdaleka nefunguje bezchybně. Je nedílně spojený právě se čtením značek, a přestože se na něm podílí palubní kamera i údaje z navigace, velmi často zobrazuje úplně jinou rychlost než skutečně povolenou. Například při vyjíždění ze Zlíchovského tunelu v Praze najednou místo platné sedmdesátky začne ukazovat maximálních 30 km/h a podle modelu pípat nebo zvonit. A takových míst jsou na silnicích tisíce,“ říká Vaněček s tím, že systém sice lze vypnout, ale jen dočasně – podle evropských pravidel se při každém startu opětovně zapne.

Povinných systémů je od letoška ovšem víc – například upozornění na ospalost a nedostatek pozornosti řidiče, signalizace zapnutí bezpečnostních pásů pro všechna sedadla, instalace „černé skříňky“ neboli datového (ne obrazového) záznamu o nehodě, nebo příprava na zabudování alkoholtesteru. Ten ovšem ještě povinný není. „Auta se už také neobejdou bez zadní parkovací kamery nebo čidel. Což většina lidí přivítá, ale samozřejmě to také znamená neustálé zvyšování ceny nových vozů,“ říká Petr Vaněček.

Dalším asistenčním systémům se budeme věnovat v tiskové zprávě vydávané ve čtvrtek 28. 8. 2024.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Octavia IV., původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek

Octavia IV., původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek

Nejprodávanější auto Česka, Škoda Octavia, slaví ve své poslední generaci půlkulatiny. První kusy vyjely na silnice právě před pěti lety, v polovině listopadu 2019. Kvůli epidemii Covidu 19 a problémům s dodavatelskými řetězci jich však automobilka prodávala výrazně méně, než čekala – a o to později se čtyřková octavia začala dostávat na sekundární trh. Jak vyplývá z analýzy expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna, během posledního roku se počet Octavií IV. v českých bazarech více než zdvojnásobil.
| AAA Auto
Karolína Topolová diskutovala s ministrem dopravy Martinem Kupkou o rizicích stárnutí vozového parku

Karolína Topolová diskutovala s ministrem dopravy Martinem Kupkou o rizicích stárnutí vozového parku

V sídle Hospodářské komory ČR se dnes uskutečnil seminář o rizicích stárnutí vozového parku v České republice. Pokračující stárnutí českého vozového parku představuje rostoucí riziko nejen pro spotřebitele, ale i pro instituce zapojené do obchodu s ojetými automobily. Problémy se týkají všech fází – od prověřování vozidel, přes obchod a financování, až po pojištění. O problematice diskutovali ministr dopravy Martin Kupka, Jan Strakoš, ředitel odboru živností a spotřebitelské legislativy MPO, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová, předsedkyně České leasingové a finanční asociace Jana Hanušová, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek a ředitel Cebia Martin Pajer. Seminář spolupořádala Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) a moderoval ji viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza.
| AAA Auto
Hatchbacky mizí z českého trhu, v nabídkách vévodí SUV; jen v Ústeckém kraji je nejvíc kombíků

Hatchbacky mizí z českého trhu, v nabídkách vévodí SUV; jen v Ústeckém kraji je nejvíc kombíků

V říjnu se v české inzerci v průměru nabízelo 142 732 ojetých aut, nejvíce v hlavním městě (26 %), Středočeském (15 %) a Jihomoravském kraji (8 %), nejméně pak v Karlovarském kraji (2 %)
| AAA Auto
Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

Máte pocit, že auta jsou dnes mnohem dražší než ještě před pár lety, a pohled do ceníků automobilek či do nabídek inzertních serverů s ojetými vozy vás v tom utvrzuje? Omyl. Auta zdražují jen nominálně, tedy na cenovkách – jak ukazuje analýza expertů AAA AUTO, ve skutečnosti, tedy v poměru ke kupní síle obyvatel, jsou většinou dokonce levnější než v minulosti. Dostupnost aut se tak dlouhodobě zvyšuje, což je v přímém protikladu třeba ke stoupajícím cenám nemovitostí.
| AAA Auto
Nabídka zánovních aut na českém trhu po loňském propadu opět roste

Nabídka zánovních aut na českém trhu po loňském propadu opět roste

V současnosti je v Česku měsíčně inzerováno průměrně 18 800 zánovních aut, která se nejčastěji prodají za 37 dní a s cenou okolo 630 000 korun
| AAA Auto
Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Od pondělí 21.10. do pátku 25. 10. 2024 jezdí moderátoři Frekvence 1 Tomáš Fíla a Marek Malášek na vybrané pobočky AAA AUTO a rozdávají poukazy na zapůjčení vozu od AAA AUTO s plnou nádrží na celý víkend! Výhru předají každý den prvním třem z vás, kteří přijedou na místo a moderátora osloví. V pondělí si odvezli výhru první tři posluchači z ostravské pobočky. Poslouchejte pozorně Frekvenci 1, a dozvíte se, kam a kdy si budete moci pro výhru přijet.
| AAA Auto
Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Ve třetím čtvrtletí letošního roku se průměrná měsíční nabídka vyšplhala přes 148 000 aut, meziročně o 15 000 aut více. Ojetina se inzerovala nejčastěji za 200 000 korun.
| AAA Auto
AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

Nedávné povodně ochromily velkou část České republiky a jejich následky se budou odklízet ještě týdny, měsíce a někde i roky. Kromě finanční nebo materiální podpory a nedocenitelné pomoci dobrovolníků je zapotřebí posílit i oblast logistiky, proto AAA AUTO, největší prodejce ojetých automobilů ve střední Evropě, zapůjčil neziskovým organizacím již téměř dvě desítky automobilů.
| AAA Auto
AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

Rekordních prodejů dosáhl největší středoevropský prodejce díky plnému zapojení AI nástrojů, od kterých čeká další rychlý růst objemu zobchodovaných vozů
| AAA Auto
AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

Skupina AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO, kde se ročně prodá na sto tisíc automobilů, věnovala 100 000 korun na opravu středověkého kostela Stětí sv. Jana Křtitele. Kostel stojí v Dolních Chabrech na okraji Prahy, kde je již tři desetiletí hlavní pobočka AAA AUTO a také centrála společnosti, která v pěti zemích provozuje na šedesát poboček a zastoupení a zaměstnává na tři a půl tisíce zaměstnanců.
| AAA Auto