AAA Auto··6 min

Kde najdeme povinné a často nenáviděné asistenční systémy?

Průzkum výbavy na 15 000 ojetých vozech z nabídky AAA AUTO ukázal, že počet aut napěchovaných elektronikou masivně roste od roku 2017. Start-stop systém, hlídač vybočení z jízdního pruhu a zachytávání dopravních značek s upozorněním na překročení rychlosti – to jsou tři příklady výbavy, která patří podle expertů AAA AUTO, největšího tuzemského prodejce ojetých vozů, k nejméně vyhledávaným. Poslední dvě položky jsou od letošního července pro automobilky povinné, v ojetých a zánovních autech se jim zatím lze vyhnout.

Na některé prvky výbavy lidé nedají dopustit, jiným se snaží vyhnout. Ne vždy je to možné, protože spousta z nich se v průběhu let stala povinnými. U těch, které zajišťují bezpečnost, jako jsou antiblokovací systém brzd ABS nebo stabilizace podvozku ESP, to nikomu nevadí, naopak různé hlídače a upozorňovače většinu zákazníků odrazují,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) společnosti AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Hlídače pruhů a automatické brzdění

Nově povinným a poněkud kontroverzním prvkem výbavy je například hlídání vybočení z jízdního pruhu. Systém kamerami monitoruje bílé čáry na silnici, případně její okraje, pokud krajnice chybí – a v případě přiblížení auta k nim upozorní řidiče zvukem či zavibrováním volantu, může také aktivně zasáhnout do řízení a korigovat směr. Nejstarší vozy z nabídky AAA AUTO, které jim disponují, jsou z let 2009 a 2010 – špičkové mercedesy a BMW, ale i Fordy Galaxy a Mondeo. V roce 2014 už ho nabízí osm procent vozů, stále víceméně luxusních značek. Dramatický nárůst přichází v letech 2018-2019, kdy už systém má 57 procent aut z nabídky AAA AUTO. Loni, v roce 2023, už to bylo 80 procent a od letoška by to mělo být plných sto.

Systém ovšem mnohdy může řidiče obtěžovat – hlavně kvůli tomu, že nepřesně čte čáry, zvlášť v případě přemalovaného značení, a pak se s ním ‚pere‘, když koriguje natočení volantu. Zvláště šoféři, kteří se s ním setkají poprvé, se mohou leknout a strhnout řízení. Zažil jsem také situaci, kdy jsem jel dlouho rovně, systém přesto trval na tom, že musím ‚převzít řízení‘ a neustále pípal, což bylo až k zbláznění,“ popisuje Petr Vaněček. Podle nové evropské legislativy systém vypnout lze, ale při každém nastartování se zase obnoví – a odstavení navíc musí být provedeno dvěma „záměrnými kroky“. Akustická varování však musejí jít vypnout snadno, nezávisle na funkčnosti systému.

Jen pozor – systém, který se oficiálně jmenuje „nouzové udržování v jízdním pruhu“ (ELKS) – není totéž jako aktivní držení v jízdním pruhu, které bývá součástí automatizovaných systémů řízení, jež mívají některé luxusní vozy. To se aktivuje až s adaptivním tempomatem či jiným částečným „autopilotem“.

Ještě více lidem – i samotným autům – vadí start-stop systém. Poprvé se objevuje u vozů z AAA AUTO v roce 2005, tam ale najdete v nabídce jediný. V roce 2008 už to jsou 3,2 % aut, v roce 2010 necelých 8 %, v roce 2016 už 76 %. Máte tedy jen čtvrtinovou šanci, že seženete auto bez tohoto nepříliš oblíbeného prvku, od nějž si automobilky slibovaly snížení spotřeby paliva – a tedy hlavně emisí. „Úspory jsou ve skutečnosti minimální, zato se více opotřebovávají startéry, musíte mít silnější baterii, motor je hůře mazán olejem… Nejlepší je proto tento systém po každém startu deaktivovat, což lze většinou jednoduše tlačítkem. Výrobci sice pomalu tento systém opouštějí – například hybridy jej nepotřebují – ale u aut roku výroby 2023 jej najdete v 95 % případů,“ vypočítává Vaněček.

Žádnou výhrou není ani inteligentní hlídání rychlosti. Povinné je od letošního července, v některých autech se však s ním spojený systém čtení dopravních značek objevoval už mnohem dříve. Ve vozech z nabídky AAA AUTO ho najdete poprvé v roce 2010, a to v jediném kusu (BMW 523i). Ale už v roce 2017 jej má ve výbavě 18,5 procenta vozů, předloni (2022) pak plná třetina (33,1 %). Od letoška je povinné, v budoucnu tak auta bez něj nekoupíme. „V praxi je systém dost otravný. Ne proto, že by tolik vadilo upozornění na to, že jedeme rychleji, než pravidla dovolují, ale proto, že ani zdaleka nefunguje bezchybně. Je nedílně spojený právě se čtením značek, a přestože se na něm podílí palubní kamera i údaje z navigace, velmi často zobrazuje úplně jinou rychlost než skutečně povolenou. Například při vyjíždění ze Zlíchovského tunelu v Praze najednou místo platné sedmdesátky začne ukazovat maximálních 30 km/h a podle modelu pípat nebo zvonit. A takových míst jsou na silnicích tisíce,“ říká Vaněček s tím, že systém sice lze vypnout, ale jen dočasně – podle evropských pravidel se při každém startu opětovně zapne.

Povinných systémů je od letoška ovšem víc – například upozornění na ospalost a nedostatek pozornosti řidiče, signalizace zapnutí bezpečnostních pásů pro všechna sedadla, instalace „černé skříňky“ neboli datového (ne obrazového) záznamu o nehodě, nebo příprava na zabudování alkoholtesteru. Ten ovšem ještě povinný není. „Auta se už také neobejdou bez zadní parkovací kamery nebo čidel. Což většina lidí přivítá, ale samozřejmě to také znamená neustálé zvyšování ceny nových vozů,“ říká Petr Vaněček.

Dalším asistenčním systémům se budeme věnovat v tiskové zprávě vydávané ve čtvrtek 28. 8. 2024.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Zadavatel
AAA Auto

AAA Auto

Síť autocenter AAA AUTO působí na trhu již 30 let. Ze své základny v ČR expandovalo i do dalších zemí regionu. Provozuje jí společnost AURES Holdings.

Další články od AAA Auto

Ceny ojetin jsou stabilní, jejich nabídka stále nepatrně roste
AAA Auto

Ceny ojetin jsou stabilní, jejich nabídka stále nepatrně roste

Ceny ojetých aut dosáhly svého maxima na počátku letošního roku, nyní již čtvrtý měsíc v řadě nepřekročily hranici cenového mediánu 200 tisíc korun. Ve srovnání s červencem se srpnové ceny nezměnily, aut na trhu sice přibylo, ale pouze neznatelně, v řádu stovek kusů. Průměrně tak bylo v srpnu na sekundárním trhu nabízeno 137 825 ojetých vozů, tedy o 0,6 procenta více než o měsíc dříve – a o sedm tisíc, tedy o necelých šest procent, více než v lednu. Ukazují to analýzy skupiny AURES Holdings, provozovatele autocenter AAA AUTO a Mototechna, jejíž experti kontinuálně sledují inzertní nabídky a přinášejí relevantní obraz nabídky ojetých automobilů na trhu.
AAA AUTO díky využití generativní AI v srpnu poprvé pokořilo měsíční hranici 20 000 zobchodovaných aut
AAA Auto

AAA AUTO díky využití generativní AI v srpnu poprvé pokořilo měsíční hranici 20 000 zobchodovaných aut

Mezinárodní síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, kterou provozuje skupina AURES Holdings, letos za prvních osm měsíců prodala již 73 941 automobilů, meziročně o 10 % více, výkupy dosáhly 75 159 vozů
EU zvyšuje nároky na bezpečnostní prvky v autech, nechybí ani hlídání ospalosti řidiče
AAA Auto

EU zvyšuje nároky na bezpečnostní prvky v autech, nechybí ani hlídání ospalosti řidiče

Praha, 29. srpna 2024 – Bezpečnost aut a výbava s nespočtem komfortních prvků se za posledních 30 let razantně změnila. Každým rokem se nároky zvyšují, dnes tak už z tovární haly nevyjede auto například bez automatického brzdového systému, nouzového volání eCall nebo systému upozornění na ospalost a nedostatek pozornosti řidiče, o ABS a ESP nemluvě. V budoucnu mají být povinné i integrované alkoholtestery.
Kde najdeme povinné a často nenáviděné asistenční systémy?
AAA Auto

Kde najdeme povinné a často nenáviděné asistenční systémy?

Průzkum výbavy na 15 000 ojetých vozech z nabídky AAA AUTO ukázal, že počet aut napěchovaných elektronikou masivně roste od roku 2017. Start-stop systém, hlídač vybočení z jízdního pruhu a zachytávání dopravních značek s upozorněním na překročení rychlosti – to jsou tři příklady výbavy, která patří podle expertů AAA AUTO, největšího tuzemského prodejce ojetých vozů, k nejméně vyhledávaným. Poslední dvě položky jsou od letošního července pro automobilky povinné, v ojetých a zánovních autech se jim zatím lze vyhnout.
Dvě pětiny Evropanů zvažují koupi elektromobilu: Jak vůz správně vybrat? Kde nabíjet?
AAA Auto

Dvě pětiny Evropanů zvažují koupi elektromobilu: Jak vůz správně vybrat? Kde nabíjet?

Jaké jsou naše obavy? 56 % zájemců o elektromobil se obává vysoké ceny auta, 39 % nedostatečného dojezdu a 62 % výdrže baterie
Bleskové záplavy: pozor na auta, která skončila pod vodou
AAA Auto

Bleskové záplavy: pozor na auta, která skončila pod vodou

Ojetiny po lokálních povodních se v řádu dnů až týdnů objeví v inzertních nabídkách. Poškození vodou je přitom to nejhorší, co může automobil potkat.
Experti AAA AUTO: Jak ve vedrech zchladit auto? Vadí extrémní teploty elektromobilům?
AAA Auto

Experti AAA AUTO: Jak ve vedrech zchladit auto? Vadí extrémní teploty elektromobilům?

Klimatizací je sice dnes vybaveno 95 % vozů, nesmí se však zanedbávat její údržba. Ne každý řidič také ví, jak ji správně používat. Auta se spalovacími motory i elektromobily potřebují v létě správnou péči.
Stávající i budoucí majitelé ojetin se dostupnosti náhradních dílů bát nemusí
AAA Auto

Stávající i budoucí majitelé ojetin se dostupnosti náhradních dílů bát nemusí

Každé auto za dobu svého provozu potřebuje dříve či později nějaký náhradní díl. Majitelé nových a zánovních vozů většinou neřeší, zda právě náhradní součástky pro svoje auto seženou. Svůj vůz kupují v době, kdy se stále ještě vyrábí, nebo jeho výroba teprve končí. Jak jsou na tom ovšem majitelé starších automobilů nebo ti, kteří se starší ojeté auto chystají pořídit?
Síť AAA AUTO se stala partnerem českého fotbalu
AAA Auto

Síť AAA AUTO se stala partnerem českého fotbalu

Síť autocenter AAA AUTO, která patří do nadnárodní skupiny AURES Holdings, se opět stala partnerem českého fotbalu. Obě strany tak navázaly na partnerství, které je spojovalo už před časem.
První prázdninový měsíc přinesl AURESu historický prodejní rekord bezmála 10 000 ojetých aut
AAA Auto

První prázdninový měsíc přinesl AURESu historický prodejní rekord bezmála 10 000 ojetých aut

Společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna, největší obchodník s ojetými a zánovními vozy ve střední Evropě, prodala v červenci rekordních 9928 vozů, což je nejvíce za měsíc v 32leté historii společnosti a meziročně více o 12 %. Celkově si už za letošních 7 měsíců zákazníci ze sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna odvezli už 64 000 aut, což je o 10 % více než za stejné období roku 2023. Zvýšil se také objem prodaných elektromobilů, který už překonal loňské celoroční výsledky. Díky stále rostoucím měsíčním výsledkům je společnost na dobré cestě k celoročnímu prodejnímu rekordu vysoko nad hranicí 100 tisíc vozů. Za rekordním prodejním výsledkem společnost vidí jak přetrvávající vysokou poptávku, tak i pozitivní vliv postupného nasazování technologií na bázi AI na výkupu a v marketingu.