Makro Cash & Carry ČR··6 min

Jídlo ve školách či nemocnicích může být zdravé, chutné a zároveň levné. To ukázal odborný seminář pořádaný makro ČR. Zřizovatelé získali i řadu tipů, jak tuto náročnou výzvu zvládnout

Makro Cash & Carry ČR

Makro Cash & Carry ČR

Makro Cash & Carry ČR bylo založeno jako dceřiná společnost firmy SHV Makro. K 1. lednu 1998 převzala veškeré velkoobchodní aktivity společnosti SHV Makro v Evropě firma Metro AG. V České republice patří do sítě Makro Cash & Carry ČR třináct velkoobchodních center. Všechna disponují prodejní plochou 10 000 m2. Tato centra jsou zaměřena na velkoobchodní prodej širokého sortimentu potravinářského i nepotravinářského spotřebního zboží registrovaným podnikatelům, obchodníkům a dalším subjektům, jako jsou nemocnice, školy, orgány státní správy apod. Jsou atraktivním místem nákupů jak pro maloobchodníky, tak pro velkoobchodníky i velkoodběratele. Tomu odpovídá i balení potravin – více spotřebitelských balení ve fólii pro maloobchodníky a větší objemy pro gastronomii. Podnikatelům (fyzickým i právnickým osobám) vystavujeme na základě registrace zákaznické karty, které jim umožňují vstup do všech prodejen Makro Cash & Carry ČR. Zákazník může zažádat o vystavení maximálně pěti karet evidovaných na jméno držitele. Je na rozhodnutí zákazníka, tj. majitele nebo statutárního zástupce firmy či organizace, kterým svým pěti zástupcům nechá zákaznické karty vyhotovit.

Tisková zpráva

Jako jedno z hlavních úskalí kvality, pestrosti a chuti jídla v nemocnicích či školách se ukazuje už fáze sestavování jídelníčku a nákupu surovin. Veřejné instituce musí při obstarávání ovoce, zeleniny, masa, mléčných výrobků a dalších potravin dodržovat omezení daná zákonem o veřejných zakázkách, zároveň by ale měly promítat do tendrů požadavky svých kuchařů i strávníků na nutriční hodnoty, čerstvost, ale i udržitelnost potravin. „Mnozí provozovatelé jídelen vidí rozpor v tom, soutěžit dodávky na co nejnižší cenu a zároveň nakupovat kvalitní potraviny. Příklady dobré praxe z Česka ale na našem semináři ukázaly, že lze obě tyto vlastnosti skloubit a rozumně vyvážit,“ uvádí ředitel nákupu makro ČR Jan Jindra. Zmiňuje při tom mimo jiné dynamické nákupní systémy (DNS), které řada odběratelů největšího českého velkoobchodu využívá k pravidelným nákupům potravin. Software pak hlídá nejen cenu zboží, ale také jeho další parametry dle požadavků zákazníka – od původu přes čerstvost až po velikost balení.

Příklad využití dynamického nákupního systému v praxi na semináři představila Nemocnice Na Homolce. Vedoucí jejího stravovacího provozu Miroslav Krotký na konkrétním pokrmu ukázal, že díky DNS lze ušetřit až čtvrtinu nákladů a uspořené peníze pak použít na bohatší, výživnější a pestřejší menu pro pacienty. Klíčové podle Krotkého je komunikovat s dodavateli, aby se do tendrů v DNS zapojovali, a umět také v systému správně specifikovat požadavky na konkrétní suroviny – například lokální potraviny objednávat ve větší míře v té části sezony, kdy v Česku dozrávají a jsou tak nejlevnější. To potvrzuje i místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.„Je důležité, aby veřejné instituce naplno využívaly možnosti, které dnes mají. Nemocnice třeba mohou požadovat, aby dodávané potraviny splňovaly různá kritéria. Mohou upřednostnit potraviny například z ekologické produkce, sezonní, čerstvé nebo takové, které necestují přes půl planety před tím, než se dostanou do jídelny,“ uvedl. Podporu nemocnicím v nákupu kvalitních potravin pak připravuje i ministerstvo zdravotnictví, jež chystá průvodce nákupy v DNS tak, aby zaměstnanci zdravotnických zařízení uměli výhody softwarových nástrojů naplno využít.

Udržitelnost a jiné chutě mladých

Jedním z hlavních témat semináře byla také udržitelnost, kterou mají veřejné instituce při nákupech v rámci veřejných zakázek dle zákona zohledňovat všude tam, kde je to možné. Uvést do podmínek tendru na potraviny požadovaný původ v České republice s ohledem na krátký dodavatelský řetězec a nízkou uhlíkovou stopu však může být problematické. Hrozí nepovolené znevýhodnění dodavatelů z jiných zemí EU. Udržitelnost se však nemusí projevovat jen v místě původu suroviny. Záleží také na způsobu jejího zpracování – například brambory oškrábané až v místě spotřeby vygenerují méně odpadu z obalů, než kdyby se do nemocnice či školy dovezly již oškrábané a zabalené. I proto dnes některé nemocnice obnovují dříve zrušené škrabárny brambor.

Zajímavý trend spojený s udržitelností se objevuje také u mladých lidí. Blíže ho na semináři popsala Daniela Slováková z Útvaru gastronomických služeb Kolejí a menz Univerzity Karlovy. Po zavedení veganských jídel do menu v menzách největší české vysoké školy se podle ní zvýšil podíl prodaných bezmasých jídel celkově z 16 % na 32 %. „Studenti si také často všímají známek kvality a původu, jako je například Bio, Rain Forrest Alliance či Fair Trade. Do menz si například vedle běžné kávy vyžádali Fair Trade kávu vypěstovanou za férových podmínek k producentům,“ popisuje.

Na semináři v MAKRO Akademii také zaznělo, že v Česku již funguje Mezirezortní pracovní skupina pro institucionální stravování propojující aktivity několika důležitých aktérů. „Všechny zapojené instituce, organizace, jednotliví poskytovatelé či soukromá sféra mají společný cíl, a tím je zlepšení stravování ve veřejných institucích. Chceme, aby děti ve školách, pacienti v nemocnicích, klienti sociálních služeb a současně i zaměstnanci těchto institucí jedli chutné a kvalitní jídlo připravené z čerstvých, udržitelných a lokálních potravin a aby se o významu výživy i všichni učili,“ popsal cíle skupiny místopředseda vlády a ministr zdravotnictví Vlastimil Válek, který má Mezirezortní pracovní skupinu pro institucionální stravování v gesci.


Velkoobchod makro ČR dlouhodobě poskytuje své služby v prodeji potravinářského i nepotravinářského sortimentu. Za 25 let existence na českém trhu se makro ČR stalo silným a důležitým partnerem restaurací, hotelů a stravovacích zařízení (HoReCa) i nezávislých obchodníků (Traders). Makro ČR má po celé České republice přes 650 000 zákazníků, kteří těží z unikátního multikanálového mixu velkoobchodu. Zákazníci si mohou vybrat, zda budou zboží nakupovat v jednom z velkoformátových obchodů nebo si je nechají doručit – vše za pomoci digitálních řešení. Mimo to je makro ČR důležitým hráčem na poli udržitelnosti. Díky Iniciativě ČESKÉ POLE se makro ČR snaží do české gastronomie vrátit a rozvíjet tradiční produkty českého zemědělství a společně usilovat o jejich místo v české kultuře i gastronomii.

Makro ČR je součástí globální sítě METRO AG se zastoupením ve více než 30 zemích. Společnost METRO má po celém světě přes 17 milionů zákazníků, kteří mohou využít velkoformátových obchodů. Více informací naleznete na: https://www.makro.cz/

Zdroj: www.makro.cz

Další články

Další články od Makro Cash & Carry ČR

„Jde to“ je správná odpověď Tržiště dobrých příkladů v Makro akademii přineslo inspiraci pro nemocniční stravování

„Jde to“ je správná odpověď Tržiště dobrých příkladů v Makro akademii přineslo inspiraci pro nemocniční stravování

Každý den se v nemocnici stravuje kolem 145 tisíc osob, ročně se pak nemocniční stravování týká více než jednoho a půl milionu pacientů. Právě významu nemocničního stravování z pohledu zdraví se věnoval druhý ročník akce „Tržiště dobrých příkladů“, který se uskutečnil 10. října 2024 v prostorách Makro akademie v Praze. V centru pozornosti byly příklady dobré praxe z nemocničního stravování a nutriční péče. Akci pořádal Státní zdravotní ústav (SZÚ) v rámci meziresortních aktivit na podporu zkvalitnění stravování v institucích.
| Makro Cash & Carry ČR
V třetím roce existence iniciativy České Pole pěstují farmáři původní plodiny na více než 6 000 hektarech

V třetím roce existence iniciativy České Pole pěstují farmáři původní plodiny na více než 6 000 hektarech

Iniciativa České pole, na které spolupracuje makro ČR s Českou zemědělskou univerzitou, zemědělskými svazy, za podpory ministerstva zemědělství, schválila rozvoj na roky 2024–2026. Úspěšný projekt, který získal mj. i cenu za inovativní projekt v za roku 2023 v prestižní soutěži Mastercard Obchodník roku, se zaměřuje na podporu českých zemědělců v pěstování původních plodin a rozvoji živočišné výroby – s cílem vrátit české kvalitní suroviny zpět na stoly českých domácností i do gastronomie.
| Makro Cash & Carry ČR
Více než 10 tun potravin a hygienických prostředků míří jako dar od makro ČR do potravinových bank v oblastech postižených povodněmi

Více než 10 tun potravin a hygienických prostředků míří jako dar od makro ČR do potravinových bank v oblastech postižených povodněmi

V reakci na nedávné povodně zorganizovala společnost makro ČR ve všech třinácti obchodech humanitární sbírku potravin a hygienických potřeb, do které se aktivně zapojili zaměstnanci i zákazníci. Vybralo se přes 5 tun zboží. Společnost makro ČR přidala dalších 100 % potravin, zboží a materiálu, čímž se celkové množství daru vyšplhalo na více než 10 tisíc kilogramů.
| Makro Cash & Carry ČR
Velkoobchod makro ČR ujišťuje, že pro Moravu bude i nadále dostatek pitné a kojenecké vody, potravin i hygienických a úklidových prostředků. Ve všech prodejnách makro ČR probíhá dobrovolná sbírka.

Velkoobchod makro ČR ujišťuje, že pro Moravu bude i nadále dostatek pitné a kojenecké vody, potravin i hygienických a úklidových prostředků. Ve všech prodejnách makro ČR probíhá dobrovolná sbírka.

Velkoobchody i sklady makro ČR nebyly zasaženy povodněmi, které se o víkendu přehnaly přes území České republiky. I nadále zůstávají plně funkční a jejich provoz je bez omezení. Distribuce makro ČR soustřeďuje svou pomoc směrem k postiženým oblastem tím, že zajišťuje stálou dostupnost potřebného zboží. V pondělí 16. září spustilo makro ČR zaměstnaneckou sbírku potravin a zboží, jde zejména o balené pitné a kojenecké vody, suché potraviny a hygienické prostředky. Míra solidarity z řad zaměstnanců je veliká. I proto vedení makro ČR rozhodlo, že výtěžek sbírky zdvojnásobí a rozdistribuuje potřebným. Ke sbírce se spontánně přidávají i mnozí zákazníci makro.
| Makro Cash & Carry ČR
Stanovisko k zásobování potravinami a hygienickými a čistícími prostředky po vyhlášení stavu nebezpečí v Moravskoslezském kraji a v dalších regionech ohrožených povodněmi, 14. září 2024.

Stanovisko k zásobování potravinami a hygienickými a čistícími prostředky po vyhlášení stavu nebezpečí v Moravskoslezském kraji a v dalších regionech ohrožených povodněmi, 14. září 2024.

V reakci na povodňovou situaci v České republice a vyhlášení stavu nebezpečí v Moravskoslezském kraji reaguje velkoobchod makro ČR takto:
| Makro Cash & Carry ČR
Makro ČR představilo vizi komunikace, nové projekty i nový tým

Makro ČR představilo vizi komunikace, nové projekty i nový tým

Novou manažerkou komunikace makro ČR se od září 2024 stává Nikola Formanová. Bude mít na starosti interní i externí komunikaci a prezentaci vize makro ČR a jejích klíčových projektů na podporu české gastronomie. Nikola bude i tiskovou mluvčí společnosti a koordinátorkou komunikace ESG aktivit pro makro ČR.
| Makro Cash & Carry ČR
Makro ČR spustilo inovativní marketingovou kampaň

Makro ČR spustilo inovativní marketingovou kampaň

Velkoobchod makro ČR představil marketingovou kampaň, která využívá nejmodernější CGI technologii. Hlavním prvkem kampaně byla kinetická socha burgeru, která se stala hitem sociálních sítí. Instalace byla vytvořena ve spolupráci s kreativní agenturou Dentsu.
| Makro Cash & Carry ČR
Iniciativa ČESKÉ POLE pokračuje v navracení českých surovin do gastronomie. K podporovaným plodinám přidává české nakládané okurky a dvouletý Český kmín.

Iniciativa ČESKÉ POLE pokračuje v navracení českých surovin do gastronomie. K podporovaným plodinám přidává české nakládané okurky a dvouletý Český kmín.

Od svého založení v roce 2022 přispěla iniciativa ČESKÉ POLE k vypěstování 300 tun českých brambor na hranolky a 1,7 tuny tuzemských odrůd česneku. Podpořila také renesanci řízného českého křenu. Nyní se iniciativa, jejímž hlavním cílem je navracení české úrody do gastronomie, zaměřuje na další plodiny – pravé české okurky a dvouletý Český kmín s jedinečnou chutí. Nové plodiny byly dnes slavnostně představeny na 50. ročníku agrosalonu Země živitelka.
| Makro Cash & Carry ČR
Novým ředitelem prodeje a provozu makro ČR se stal Marco Veroni, který přechází ze stejné pozice v Itálii

Novým ředitelem prodeje a provozu makro ČR se stal Marco Veroni, který přechází ze stejné pozice v Itálii

Velkoobchod makro ČR má od 1. května 2024 nového ředitele prodeje a provozu. Stal se jím Marco Veroni, který působí ve společnosti METRO Itálie od roku 2010. Ve funkci nahradil Vladimira Gnjidice, který se v rámci skupiny METRO posouvá na pozici CEO v Maďarsku.
| Makro Cash & Carry ČR
METRO AG optimalizuje představenstvo a nová provozní ředitelka Christiane Giesen navštívila Prahu

METRO AG optimalizuje představenstvo a nová provozní ředitelka Christiane Giesen navštívila Prahu

METRO AG posiluje zaměření managementu na realizaci velkoobchodní strategie – posílení provozního velkoobchodu a zvýšení efektivity. Snížilo počet členů boardu z pěti na čtyři a všem oddělením byly přiděleny další provozní funkce. Tyto změny vstoupily v platnost 1. června 2024. Zároveň navštívila Prahu nová provozní ředitelka Christiane Giesen, která bude mít na starosti mj. Českou republiku.
| Makro Cash & Carry ČR