Makro Cash & Carry ČR··6 min

Iniciativa ČESKÉ POLE rok od svého založení nabírá na síle. Se záchranou tradičních produktů českého zemědělství nově pomůže i univerzita

Enormní zájem zákazníků o české brambory odrůdy Agria, které jsou ideální pro přípravu hranolek, zahájení dlouhodobé spolupráce s pěstitelem kvalitního tuzemského křenu a zařazení jeho produkce do trvalé nabídky velkoobchodů makro ČR či první sklizeň pravého českého česneku původních českých odrůd Bjetin a Slavin, jehož vysázení v říjnu 2022 Iniciativa podpořila a jenž bude v prodejnách k dostání na přelomu srpna a září. To jsou jen některé z prvních úspěchů Iniciativy ČESKÉ POLE při navracení domácí zemědělské produkce do moderních i tradičních českých restaurací, bister, rychlých občerstvení, jídelen a dalších gastropodniků.

„Oceňuji, že se Iniciativa ČESKÉ POLE snaží najít tradiční tuzemské a pro české klimatické prostředí vhodné plodiny a chovy a podpořit je prostřednictvím odpovědných zemědělských postupů. A jsem rád, že jí přibyl nový člen, a to Česká zemědělská univerzita. Tím, co tomuto projektu nabízí, ho totiž perfektně doplňuje. Ať už jde třeba o výzkum tradičních odrůd a plemen, zadávání soutěžních projektů pro studenty nebo aktivní zapojení do příprav kulatých stolů a akcí na podporu tradičních českých plodin a chovů. To vše je v duchu motta Iniciativy Vracíme českou úrodu do gastronomie,“ říká ministr zemědělství Marek Výborný.

Efektivní spolupráci se všemi členy Iniciativy si pochvaluje také Martin Čivrný, vedoucí komunikace makro ČR – nejvýznamnějšího velkoobchodu do sektoru gastronomie, který loni vznik projektu podnítil. „Během jediného roku se nám podařilo za účasti Ministerstva zemědělství ČR a dalších partnerů položit základy budoucí systematické podpory tradičních českých zemědělských produktů, které si díky své kvalitě, chuti a udržitelné produkci zaslouží být mnohem dostupnější než dosud. Dosavadní výsledky projektu ukazují, že ve srovnání s minulým rokem přibývají každý měsíc stovky zákazníků z řad české gastronomie, především v segmentu tradičních a moderních restaurací, food trucků, bister a letních stánků, kteří o českou zemědělskou produkci velmi stojí. Proto chceme záběr Iniciativy rozšiřovat o další tradiční plodiny, produkty a jejich odrůdy i plemena tak, aby měly gastroprovozy vždy možnost sáhnout po špičkové kvalitě a chuti od českých farmářů,“ říká Martin Čivrný.

Například u brambor je již jasně patrná změna trendu, kdy roste podíl prodaných českých brambor na hranolky na úkor zahraniční produkce převážně z Nizozemska. Zatímco v lednu se české brambory na hranolky podílely na celkových prodejích jen z 10 %, v současné době je to již více než polovina (56 %). Při výnosech okolo 30 tun brambor na hektar to znamená, že od ledna se v obchodech makro ČR prodala produkce ze tří hektarů českých polí, namísto tří hektarů z dovozu.

Hned na začátku druhého roku existence Iniciativy ČESKÉ POLE navíc přichází krok, který umožní její působení dále významně rozšířit. Do projektu přistupuje Česká zemědělská univerzita v Praze, jež nově přispěje svou expertizou na poli výzkumu a vývoje. Spolupráce se v první fázi zaměří na prostudování potenciálu produkce českého jehněčího masa, zapomenuté domácí drůbeže nebo sladkovodních ryb. Z plodin se pak Iniciativa v rámci spolupráce s ČZU a pěstiteli zaměří hlavně na cibulovou zeleninu, která je pro českou gastronomii klíčová. „Mám radost, že se stáváme součástí smysluplné iniciativy podporující kvalitní české produkty. Jako akademici jsme pak rádi, že výsledky naší práce pozitivně ovlivní konečného spotřebitele,“ říká rektor České zemědělské univerzity Petr Sklenička.

Účast České zemědělské univerzity, jež se k Iniciativě ČESKÉ POLE oficiálně připojila dnes slavnostním podpisem memoranda na největším tuzemském agrosalonu Země živitelka, ale není jediným posunem projektu vpřed. Makro ČR letos dále podpoří navýšení plochy, na které se pěstují tuzemské brambory odrůdy Agria tak, aby byly v roce 2024 v prodejnách dostupné celoročně. Letos se pro velký zájem zákazníků vyprodala celá sklizeň o bezmála 100 tunách během pouhých pěti měsíců. Znovu se na pultech objeví s novou sklizní na přelomu srpna a září.

Do budoucna se chce Iniciativa ČESKÉ POLE kromě rozšiřování podpory o nové produkty zaměřovat také na udržitelný rozvoj v oblastech, kde již působí. Cílem je mimo jiné dále omezovat dovoz zemědělské produkce ze zahraničí v případech, kdy to není nezbytně nutné, a nahrazovat ho českými plodinami. Například v případě česneku tak Iniciativa přidá další české odrůdy, u křenu pak chce navázat na dlouhodobou spolupráci s farmou Český chřest pěstitele Jiřího Šafáře, která díky tomu získá jistotu odbytu a bude moci obrodu tuzemského křenu ještě urychlit nad rámec 6,4 tuny prodaného křene v průběhu letošní sezony.

Neméně důležité je také soustavné prezentování možností a kvalit české zemědělské produkce provozovatelům restaurací, bister, ale i hotelů tak, aby si pestrost a kvalitu tradičních českých pokrmů vychutnali kromě hostů z Česka i zahraniční turisté. Inciativa ČESKÉ POLE se proto bude nadále účastnit veletrhů, konferencí a food festivalů, sama plánuje také řadu z nich pořádat či podpořit. V příštím roce naváže například na úspěšný první ročník festivalu MAKRO CZECH GASTRO FEST, který zahrnoval mimo jiné i jedinečný kongres nazvaný Česká brambora v gastronomii. Iniciativa ČESKÉ POLE se dále stala partnerem chřestových a křenových slavností či podpořila akci zahájení sezony raných brambor.

Zdroj: www.makro.cz

Zadavatel
Makro Cash & Carry ČR

Makro Cash & Carry ČR

Makro Cash & Carry ČR bylo založeno jako dceřiná společnost firmy SHV Makro. K 1. lednu 1998 převzala veškeré velkoobchodní aktivity společnosti SHV Makro v Evropě firma Metro AG. V České republice patří do sítě Makro Cash & Carry ČR třináct velkoobchodních center. Všechna disponují prodejní plochou 10 000 m2. Tato centra jsou zaměřena na velkoobchodní prodej širokého sortimentu potravinářského i nepotravinářského spotřebního zboží registrovaným podnikatelům, obchodníkům a dalším subjektům, jako jsou nemocnice, školy, orgány státní správy apod. Jsou atraktivním místem nákupů jak pro maloobchodníky, tak pro velkoobchodníky i velkoodběratele. Tomu odpovídá i balení potravin – více spotřebitelských balení ve fólii pro maloobchodníky a větší objemy pro gastronomii. Podnikatelům (fyzickým i právnickým osobám) vystavujeme na základě registrace zákaznické karty, které jim umožňují vstup do všech prodejen Makro Cash & Carry ČR. Zákazník může zažádat o vystavení maximálně pěti karet evidovaných na jméno držitele. Je na rozhodnutí zákazníka, tj. majitele nebo statutárního zástupce firmy či organizace, kterým svým pěti zástupcům nechá zákaznické karty vyhotovit.

Další články od Makro Cash & Carry ČR

Novým ředitelem prodeje a provozu makro ČR se stal Marco Veroni, který přechází ze stejné pozice v Itálii
Makro Cash & Carry ČR

Novým ředitelem prodeje a provozu makro ČR se stal Marco Veroni, který přechází ze stejné pozice v Itálii

Velkoobchod makro ČR má od 1. května 2024 nového ředitele prodeje a provozu. Stal se jím Marco Veroni, který působí ve společnosti METRO Itálie od roku 2010. Ve funkci nahradil Vladimira Gnjidice, který se v rámci skupiny METRO posouvá na pozici CEO v Maďarsku.
METRO AG optimalizuje představenstvo a nová provozní ředitelka Christiane Giesen navštívila Prahu
Makro Cash & Carry ČR

METRO AG optimalizuje představenstvo a nová provozní ředitelka Christiane Giesen navštívila Prahu

METRO AG posiluje zaměření managementu na realizaci velkoobchodní strategie – posílení provozního velkoobchodu a zvýšení efektivity. Snížilo počet členů boardu z pěti na čtyři a všem oddělením byly přiděleny další provozní funkce. Tyto změny vstoupily v platnost 1. června 2024. Zároveň navštívila Prahu nová provozní ředitelka Christiane Giesen, která bude mít na starosti mj. Českou republiku.
Makro ČR podepsalo Chartu Diverzity
Makro Cash & Carry ČR

Makro ČR podepsalo Chartu Diverzity

Na slavnostním setkání 7. června, během Evropského dne diverzity, podepsalo makro ČR Chartu Diverzity. Závazek k podpoře diverzity a inkluze stvrdila svým podpisem personální ředitelka Daniela Hrbková.
Makro ČR uspořádalo v rámci celosvětového měsíce diverzity interní konferenci Vstříc rozmanitosti
Makro Cash & Carry ČR

Makro ČR uspořádalo v rámci celosvětového měsíce diverzity interní konferenci Vstříc rozmanitosti

V rámci aktivní podpory diverzity a inkluze v pracovním prostředí uspořádalo makro ČR v květnu, u příležitosti celosvětového měsíce diverzity, celofiremní inspirativní setkání Vstříc rozmanitosti. Konference probíhala v Makro Akademii s možným online připojením, aby se jí mohlo zúčastnit co nejvíce zaměstnanců z obchodů makro po celé České republice.
Největší gastronomický festival v Česku MAKRO CZECH GASTRO FEST navštívilo 15 000 lidí
Makro Cash & Carry ČR

Největší gastronomický festival v Česku MAKRO CZECH GASTRO FEST navštívilo 15 000 lidí

Druhý ročník MAKRO CZECH GASTRO FEST překonal očekávání. Celkem 15 000 návštěvníků, 200 řečníků, 90 vystavovatelů a přes 50 000 ochutnávek! To byl pátek 12. a sobota 13. dubna 2024 v pražském O2 universu. Nejen milovníci dobrého jídla a pití, ale také špičky české gastronomie, odborníci, dodavatelé, hoteliéři, kuchaři, cukráři, barmani, baristé a studenti zde mohli v rámci těchto dvou dnů aktivně diskutovat a zároveň ukázat a okusit, co je dnes v české gastronomii možné zažít a kam se posouvají trendy.
Aliance Můj obchod pod záštitou makro ČR otevřela druhou prodejnu s neomezenými nákupy v režimu 24/7
Makro Cash & Carry ČR

Aliance Můj obchod pod záštitou makro ČR otevřela druhou prodejnu s neomezenými nákupy v režimu 24/7

Dostupnost základních služeb na českém venkově je dlouhodobým tématem především v souvislosti se zavíráním malých neorganizovaných prodejen v menších městech a vesnicích. Společnost makro ČR se rozhodla jít proti tomuto trendu a v rámci své sítě Můj obchod nabídnout prodejnám odbornou pomoc při zavádění prodeje v režimu 24/7, který dovoluje nákupy v místě bydliště a kdykoli. První prodejna tohoto typu úspěšně funguje několik měsíců v Bystré na Frýdecko-Místecku a druhá se otevřela v pátek 26. 4. v obci Krpy na Mělnicku.
Jídlo z restaurací je první, na čem teď lidé šetří. Česká gastronomie má přesto šanci těžké časy ustát. Řešení makro ČR ukazují, jak.
Makro Cash & Carry ČR

Jídlo z restaurací je první, na čem teď lidé šetří. Česká gastronomie má přesto šanci těžké časy ustát. Řešení makro ČR ukazují, jak.

České jídelny a restaurace jsou dále pod tlakem. Poté co většina z nich vydržela náročné období pandemie, musí se nyní vyrovnávat se změnami v přístupu zákazníků kvůli zdražování. Mezi pěti nejčastějšími položkami, na kterých lidé šetří, jsou z oblasti gastronomie hned dvě – stravování mimo domov a rozvozy jídla. Na restaurace Češi přesto nezanevřeli, chodí do nich ale méně často a poptávají levnější jídla. Ustát obtížnou situaci teď provozovatelům pomáhají i řešení makro ČR.
Víkend ve znamení MAKRO CZECH GASTRO FEST 2
Makro Cash & Carry ČR

Víkend ve znamení MAKRO CZECH GASTRO FEST 2

Otevřené tržiště o rozloze 2 400 m2 v O2 Universum, kuchařské a barmanské show, inspirativní workshopy, soutěže, ale i odborné přednášky, panelové diskuze a vzdělávací kurzy více než dvou stovek odborníků – takový bude druhý ročník největšího gastronomického festivalu v Česku, MAKRO CZECH GASTRO FEST, který dnes začíná v Praze.
SBÍRKA POTRAVIN POPRVÉ I MIMO TRADIČNÍ PRODEJNY MAKRO
Makro Cash & Carry ČR

SBÍRKA POTRAVIN POPRVÉ I MIMO TRADIČNÍ PRODEJNY MAKRO

Jarní kolo Sbírky potravin začne o den dříve, 12. dubna, na největším gastronomickém festivalu v Česku MAKRO CZECH GASTRO FEST 2. Návštěvníci budou mít v rámci festivalu možnost virtuálně nakoupit pro potřebné v pátek i v sobotu.
GASTRONOMICKÁ UDÁLOST ROKU SE BLÍŽÍ. CO VŠECHNO BUDETE MOCI OCHUTNAT NA MAKRO CZECH GASTRO FESTU 2?
Makro Cash & Carry ČR

GASTRONOMICKÁ UDÁLOST ROKU SE BLÍŽÍ. CO VŠECHNO BUDETE MOCI OCHUTNAT NA MAKRO CZECH GASTRO FESTU 2?

Jedinečné setkání špiček české gastronomie a milovníků jídla MAKRO CZECH GASTRO FEST 2 otevře své dveře již příští týden. V pátek 12. dubna a v sobotu 13. dubna budou pro příchozí připraveny nejen jedinečné kuchařské show, ale také rozmanité typy ochutnávek zdarma. Ústřice, ryby, lahodné sýry, maso vlastní výroby makro či degustační porce od nejlepších českých kuchařů. To vše bude k dispozici po oba dny na všech čtyřech patrech pražského O2 universa. Akce je ideální nejen pro jednotlivce, ale i pro skupiny přátel a rodiny s dětmi, ty mají do 12 let vstup za symbolickou 1 Kč. Vstupenky na oba dny lze zakoupit online i na místě.