ČSOB··7 min

Index inovací: Češi jsou spokojení hlavně s novými způsoby placení, víc novinek jim chybí u úřadů a ve zdravotnictví

ČSOB

ČSOB

Československá obchodní banka, a. s., známá pod zkratkou ČSOB, je bankovní instituce působící na českém a slovenském trhu finančních služeb a řídící osoba stejnojmenného koncernu. Poskytuje bankovní a další finanční služby fyzickým osobám, podnikatelským subjektům, korporátním a institucionálním klientům.

Tisková zpráva

Češi vítají inovace a novinky zlepšující životní a pracovní podmínky, ale ve většině oblastí jich potřebují ještě více. Požadovali by zejména lepší propojení úřadů, dostupnější zdravotní péči, sdílení informací mezi lékaři a kvalitnější silniční síť. Nejspokojenější jsou zákazníci s inovacemi u bezhotovostního placení, technologií pro zábavu a umělé inteligence. Vyplývá to z nového průzkumu Index inovací společností ČSOB a Mastercard.

Hlavní zjištění průzkumu

  • Devět z deseti lidí se staví k inovacím vstřícně.
  • Nejspokojenější jsou lidé s inovacemi u nových způsobů placení, online zábavy a využívání AI.
  • Index inovací má hodnotu 78,3 bodu ze sta možných, což ukazuje prostor k dalšímu zlepšování.
  • Největší potřeba inovací je u propojení úřadů a dostupnosti zdravotní péče, nejmenší naopak u elektromobility.
  • Čtyři pětiny zaměstnanců zcela postrádají inovace ve své práci.
  • Devět z deseti firem a podnikatelů se věnuje inovacím, nejsilněji startupy.
  • Umělou inteligenci využívá 90 procent startupů.
  • V průměru firmy investují do inovací 500 tisíc Kč ročně.

„Češi vítají inovace, protože je vnímají jako faktor, který zlepšuje dosavadní stav, zkvalitňuje život a přináší lepší zákaznickou zkušenost. Zatímco v pandemii a po ní se rozvinuly online služby ve finančním sektoru a v gastronomii a začala se používat bankovní identita, tak jiné oblasti v inovacích přešlapují na místě. Lidé tento rozdíl vnímají a oprávněně požadují více. Bez investic do digitalizace, udržitelnosti a produkce s vyšší přidanou hodnotou se s transformací české ekonomiky nepohneme z místa,“ říká Michaela Bauer, členka představenstva ČSOB zodpovědná za technologie, data, inovace a operations.

„Lidé nejvíc oceňují to, co je pro ně výhodnější, jednodušší a bezpečnější, a to se týká i bezhotovostních plateb. Proto není divu, že jsou u Čechů v takové oblibě. Nejsilnějším trendem v bezhotovostním placení je používání nositelné elektroniky v čele s mobily a hodinkami, ke kterým se přidávají prsteny a náramky. Jdeme směrem, kdy bude platba jako proces upozaděna a zkoušíme platit bez platebního nástroje jen na základě identifikace pomocí obličeje,“ uvádí Jana Lvová, ředitelka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Prostor pro inovace je ve veřejné správě a zdravotnictví

Při srovnání hodnocení potřeby inovací a jejich reálného stavu je patrné, kde je potřeba mnohem vyšší než realita, z čehož pramení nespokojenost lidí. Největší propast je podle dotazovaných u úřadů, ve zdravotnictví a u silniční sítě. Výrazné zlepšení lidé očekávají i u ochrany vody a v kvalitě potravin. Naopak v kategoriích online her a umělé inteligence aktuální spokojenost uživatelů s inovacemi dokonce převyšuje očekávání.

„Ve zdravotnictví se daří digitalizovat jen částečně, celkem to jde na úrovni jednotlivých poskytovatelů, tedy nemocnic a ambulancí. Jejich vzájemné propojování je na tom podstatně hůře - výměna zdravotní dokumentace, objednávání k lékařům nebo elektronické žádanky nejsou. Na to negativně reaguje veřejnost, lidé jsou zvyklí z celé řady jiných oborů na přínosy digitalizace a očekávají to stejné i ve zdravotnictví. Z hlediska samotných lékařů myslím, že jejich zájem o inovace typu umělá inteligence je velký, a to převažuje nad případnými obavami. Klíčové je ale dostat inovativní postupy do úhrad za zdravotní péči od pojišťoven, jinak je v praxi neuvidíme,“ míní Matěj Adam, Business Development Executive společnosti Aireen, která vyvíjí diagnostiku onemocnění pomocí snímků oční sítnice a umělé inteligence.

Kategorie s největším potenciálem pro inovace

KategoriePotřeba inovacíSpokojenost se stavem inovacíRozdíl
Propojení úřadů7,714,193,52
Dostupnost zdravotní péče7,654,143,51
Silnice a dálnice7,534,203,33
Sdílení informací ve zdravotnictví7,464,303,16
Ochrana vody7,404,472,93
Kvalita potravin7,524,682,84
Worklife balance7,144,422,72
Dostupnost úřadů online7,474,882,59

(rozdíl mezi potřebami a skutečností u inovací v bodech, stupnice 0-10 bodů)

Devět z deseti firem se věnuje inovacím

Firmy a podnikatelé vnímají inovace jako nezbytnou součást vývoje, vnímají posun a pokrok v různých oblastech, což potvrzuje, že inovace mají v České republice zelenou. Firmy nejvíce vyvíjejí nové výrobky a služby nebo ty stávající inovují. Optimalizují i proces výroby a hledají energetické úspory. Startupy mnohem více vyvíjejí nové výrobky a využívají AI.

„Mimo toho, že v Green0meteru aktivně využíváme umělou inteligenci jako neoddělitelnou součást naší online aplikace, tak navíc také podněcujeme inovace prostřednictvím čtyři procesních a firemně-kulturních pilířů: 1. pouze krátké týdenní sprinty, 2. víkendové Super Sprinty pro rozvoj nových funkcí, 3. zapojení celého týmu včetně byznysové části firmy do vývoje, 4. měsíční vyhlášení Zlaté chyby podporující vývoj nových funkcionalit mimo zadání pro vývojáře,“ říká Karel Kotoun, výkonný ředitel platformy Green0meter, která pomáhá firmám s přechodem na udržitelné podnikání.

Firmy v průměru investují do inovací půl milionu korun ročně, ale mezi podniky jsou velké rozdíly. Zatímco malé firmy s obratem do tří milionů Kč investují do inovací jen 48 tisíc Kč ročně, ty velké s obratem nad 40 milionů Kč investují už 2,1 milionu Kč. Velkým firmám se téměř vyrovnají startupy, které investují do inovací ročně 1,9 milionu korun.

Větší míře inovací brání podle více než dvou třetin firem a podnikatelů především náklady, které jsou s jejich zaváděním spojené. Dále je to nedostatek kvalitních zaměstnanců nebo absence poptávky ze strany klientů. U startupů vidíme celkově nižší míru vnímaných bariér.

AI používá třetina firem, ale vidí v ní perspektivu

Umělou inteligenci využívá 90 procent startupů, zatímco u těch zavedených podniků je to třetina. Firmy používají AI primárně na vyhledávání informací, dále jako pomocníka v práci například ke kontrole textů, k tvorbě textů a grafiky. Startupy využívají AI častěji k analýze dat a k programování. Firmy, které AI nepoužívají, uvádějí, že nemají důvod ji využívat. Téměř polovina firem uvádí, že AI nerozumí. Třetina firem bude do roka využívat AI více. Startupy uvádějí, že ji budou využívat aktivněji v 84 procentech případů.

Index inovací ČSOB a Mastercard

Průzkum Index inovací se konal v září a říjnu mezi 1 355 respondenty z celé České republiky ve věku od 18 let. Základní osou je zjišťování pohledu populace na současný stav a očekávání v případě inovací a hodnocení míry naplňování těchto očekávání. Celkový index může nabývat hodnot od 0 do 100 bodů, přičemž hodnoty od 80 bodů výše lze považovat za velmi dobré a hodnoty pod 20 bodů za velmi špatné. Další část průzkumu zahrnovalo dotazování mezi 500 zástupci firem a podnikatelů a 32 startupy, v jehož rámci se zjišťovaly názory na aktuální vývoj v oblasti inovací a nejčastější bariéry a motivátory inovací. Průzkumy realizovala společnost Datank.

Zdroj: www.csob.cz

Další články

Další články od ČSOB

Češi investují do nemovitostí hlavně ve Španělsku a Itálii. Lákají je i exotické lokality, ukazuje rostoucí zájem o ČSOB Hypotéku bez hranic

Češi investují do nemovitostí hlavně ve Španělsku a Itálii. Lákají je i exotické lokality, ukazuje rostoucí zájem o ČSOB Hypotéku bez hranic

Zájem Čechů o koupi zahraničních nemovitostí v místech, kam jezdí na dovolenou, stále roste. Nejžádanější destinací zůstává Španělsko následované Itálií, Slovenskem, Chorvatskem, Rakouskem a Albánií. Vedle tradičních evropských lokalit se Češi ale poohlížejí i po exotičtějších destinacích jako jsou Kapverdy, Indie, Thajsko či Kypr. Díky ČSOB Hypotéce bez hranic mohou Češi financovat nákup své vysněné zahraniční nemovitosti jednoduše, bez speciálních poplatků a za stejných podmínek, jako kdyby kupovali nemovitost v Česku.
| ČSOB
ČSOB otevřela nové pobočky v Ostravě a Praze. Nabízí více komfortu pro klienty a moderní design

ČSOB otevřela nové pobočky v Ostravě a Praze. Nabízí více komfortu pro klienty a moderní design

ČSOB má pro klienty další dvě pobočky, které reagují na změny v bankovnictví a rozvoj potřeb klientů. V Ostravě byla po rozsáhlé rekonstrukci slavnostně otevřena pobočka na Hollarově ulici a v Praze vznikla nová pobočka v centrále ČSOB v Radlicích. Obě místa přinášejí inovace v obsluze klientů a potvrzují zaměření ČSOB na udržitelnost a digitalizaci.
| ČSOB
Index bezpečí 2024: Češi jsou na hodnotě 52,8 ze 100

Index bezpečí 2024: Češi jsou na hodnotě 52,8 ze 100

ČSOB Pojišťovna již druhý rok v unikátním průzkumu zjišťovala, jak se lidé v České republice cítí chráněni před nejběžnějšími negativními událostmi, které́ mohou zasáhnout do jejich životů. Průzkum STEM/MARK se Čechů ptal, jaké mají obavy ze ztráty bydlení, ohrožení fyzického i duševního zdraví, finanční újmy, krádeže, ztráty příjmu a poškození majetku. Z pohledu pocitu bezpečí jsou Češi dle Indexu jen těsně nad polovinou.
| ČSOB
ČSOB Private Banking podesáté obhájil vítězství v prestižní anketě Financial Times

ČSOB Private Banking podesáté obhájil vítězství v prestižní anketě Financial Times

ČSOB Private Banking potvrdil pozici lídra v oblasti privátního bankovnictví v České republice, když se v anketě Financial Times za rok 2024 umístil na prvním místě. Uznávané ocenění je pro banku významným úspěchem. Navíc se jedná již o desáté vítězství v této soutěži.
| ČSOB
Účastníci Zelené výzvy ČSOB a Mastercard překonali rekord v počtu udržitelných kilometrů

Účastníci Zelené výzvy ČSOB a Mastercard překonali rekord v počtu udržitelných kilometrů

Třetí ročník Zelené výzvy, přátelského souboje mezi zaměstnanci bank, pojišťoven a platebních firem, přinesl nový rekord. Za září a říjen nasbírali soutěžící při cestě do práce a z práce 2 208 388 zelených kilometrů, což bylo o takřka 116 tisíc kilometrů víc než vloni.
| ČSOB
Financování vozů MG na dosah ruky: ČSOB Leasing nabízí výpočet splátek online

Financování vozů MG na dosah ruky: ČSOB Leasing nabízí výpočet splátek online

Podle statistik České leasingové a finanční asociace počet spotřebitelských úvěrů na nákup osobního vozu meziročně vzrostl o více než 13 % na celkových 14 793. Při pořizování auta patří mezi nejčastější starosti spotřebitelů, kolik bude činit měsíční splátka nového vozu a zda ji unese rodinný rozpočet. Pro usnadnění těchto důležitých rozhodnutí nabízí ČSOB Leasing klientům online kalkulačku, díky které mohou zájemci po zadání základních parametrů snadno a rychle zjistit výši měsíční splátky včetně pojištění pro konkrétní vůz.
| ČSOB
Senioři si oblíbili zvýhodněný Poštovní účet od ČSOB. Založit ho jde na kterékoliv poště za pár minut

Senioři si oblíbili zvýhodněný Poštovní účet od ČSOB. Založit ho jde na kterékoliv poště za pár minut

Už více než půl milionu seniorů ve věku 65 let a více má Poštovní účet u ČSOB. Jde o jediný účet v České republice, který si lze díky exkluzivní spolupráci s Českou poštou snadno založit na kterékoliv poště. K nově založeným Poštovním účtům nabízí aktuálně banka seniorům odměnu i další výhody.
| ČSOB
Index inovací: Češi jsou spokojení hlavně s novými způsoby placení, víc novinek jim chybí u úřadů a ve zdravotnictví

Index inovací: Češi jsou spokojení hlavně s novými způsoby placení, víc novinek jim chybí u úřadů a ve zdravotnictví

Češi vítají inovace a novinky zlepšující životní a pracovní podmínky, ale ve většině oblastí jich potřebují ještě více. Požadovali by zejména lepší propojení úřadů, dostupnější zdravotní péči, sdílení informací mezi lékaři a kvalitnější silniční síť. Nejspokojenější jsou zákazníci s inovacemi u bezhotovostního placení, technologií pro zábavu a umělé inteligence. Vyplývá to z nového průzkumu Index inovací společností ČSOB a Mastercard.
| ČSOB
ČSOB posílá na pomoc postiženým povodněmi 45 milionů korun

ČSOB posílá na pomoc postiženým povodněmi 45 milionů korun

Na sbírku SOS Povodně vyhlášené skupinou ČSOB veřejnost přispěla bezmála 20 milionů korun. ČSOB plní svůj slib a navyšuje vybranou částku na dvojnásobek. K tomu navíc věnuje 5 milionů korun ve speciální povodňové výzvě programu ČSOB Pomáhá regionům.
| ČSOB
Patria investiční společnost rozšiřuje portfolio nemovitostí na téměř osm miliard korun

Patria investiční společnost rozšiřuje portfolio nemovitostí na téměř osm miliard korun

Patria investiční společnost, jejímž stoprocentním akcionářem je skupina ČSOB, dynamicky navýšila své portfolio díky již třetí strategické akvizici v tomto roce. Podílový fond ČSOB Nemovitostní, který se příští rok otevře i veřejnosti, nově zahrnuje i moderní retailové parky v Česku a na Slovensku s vysokým energetickým standardem. Hodnota transakce převyšuje 1,5 miliardy korun.
| ČSOB