Datart··5 min

GPS navigace usnadňují cestování

GPS navigace částečně ustupují chytrým telefonům. Za 4 roky klesl počet prodaných kusů o 38 %

Při cestě na dovolenou Češi nejčastěji volí osobní motorovou dopravu. GPS navigace na jejich palubních deskách však rychle nahrazují chytré telefony. Podle dat maloobchodního prodejce DATART letos ve srovnání s prvním pololetím roku 2019 klesl počet prodaných GPS navigací o 38 %. Roste naopak zájem o držáky na chytré telefony do auta, jejich prodeje meziročně stouply o 35 %.

Důležitou součástí vybavení silničních cestovatelů se staly GPS navigace, kterým se během posledních dvaceti let podařilo z trhu prakticky vytlačit tradiční papírové mapy. Data maloobchodního prodejce DATART však ukazují, že i klasické GPS navigace jsou pomalu na ústupu. Počet prodaných kusů v letošním prvním pololetí ve srovnání se stejným obdobím loňského roku klesl o pětinu, oproti roku 2019 pak dokonce o 38 %.

„Prodeje GPS navigací výrazně zbrzdila koronavirová pandemie a s ní související utlumení volného pohybu a cestovaní. Ani po rozvolnění všech omezení se však prodeje nevrátily na předpandemickou úroveň,“ vysvětluje Zdeněk Pospíšil, category manažer DATART. Data Českého statistického úřadu přitom ukazují, že celkový objem cestovního ruchu se na předpandemickou úroveň vrátil už vloni, kdy Češi realizovali celkem 13,3 milionů delších cest (4 a více přenocování), jen o 202 tisíc méně než v rekordním roce 2019.

Na dovolenou nejčastěji autem

Právě motorová vozidla volí Češi jako hlavní dopravní prostředek při cestě na dovolenou vůbec nejčastěji. V případě cest po Česku osobní doprava zcela dominuje. V konkurenci autobusové a vlakové přepravy ji vloni volilo 9 z 10 Čechů. Autem však Češi nejčastěji jezdí i do zahraničí. Na celkovém počtů více než 5,25 milionů delších cest se osobní doprava podílela 47 % a těsně tak překonala populární leteckou dopravu (42 %). Celkově autem na dovolenou odcestovalo nejvíce lidí od počátku měření v roce 2011.

„Loňská sezóna byla z pohledu cestování autem vysoce nadprůměrná. Prodeje navigací však navzdory tomu klesly, a to i ve srovnání s pandemií postiženými roky 2020 a 2021, kdy spadl cestovní ruch na minimum. Zásadním faktorem, který negativně ovlivňuje zájem zákazníků, je vytrvalý nárůst popularity navigačních aplikací v chytrých telefonech. Důležitá je zde jejich rostoucí spolehlivost, díky které jim nyní uživatelé důvěřují i na delších cestách, a výrazné snížením cen roamingu v rámci EU. Vliv na prodeje má i postupná obměna vozového parku, kdy mají novější auta GPS navigaci přímo integrovanou v rámci infotainmentu,“ doplňuje Zdeněk Pospíšil.

Nástup chytrých telefonů

Místo klasických GPS navigací na palubních deskách aut postupně přebírají chytré telefony. O jejich rostoucí popularitě jakožto téměř plnohodnotné náhrady tradičních navigací svědčí i stoupající zájem o příslušenství do auta. Prodeje držáků na chytré telefony meziročně stouply o 35 %. S příchodem teplejších měsíců se už od března zájem každým měsícem zvyšuje přibližně o 15 %.

„V důsledku rychlého rozvoje technologií sice dochází k většímu využívání mobilních telefonů, ale navigace mají stále co nabídnout. Do moderních GPS navigací už není díky integraci WiFi připojení nutné ručně z počítače nahrávat aktualizované mapové podklady,“ popisuje Zdeněk Pospíšil.

Specializované využití GPS navigací

Nadále by se podle něj mohlo GPS navigacím navzdory konkurenci chytrých telefonů dařit v oblastech využití, které na rozdíl od běžných osobních aut vyžadují nestandardní přístup z hlediska návrhu a výpočtu trasy. Přidanou hodnotu, díky které má pro zákazníky smysl si koupit samostatné zařízení, představují zejména funkce optimalizované pro specifické potřeby nejen řidičů, ale i například pěších turistů.

„Ve srovnání s chytrými telefony nabízí GPS navigace výhody, které ocení hlavně profesionálové, ale i lidé, kteří pro své potřeby vyžadují maximální funkčnost a spolehlivost. Kvalitní GPS navigace se díky vyšší citlivosti neztratí ani ve vysoké městské zástavbě nebo složitém terénu blokujícím signál. Nehrozí u nich ani situace, kdy navigaci při průjezdu složitou křižovatkou v tu nejméně vhodnou chvíli přeruší příchozí hovor tak, jako se může stát v případě chytrých telefonů,“ vyjmenovává výhody GPS navigací Zdeněk Pospíšil.

Zdroj: www.datart.cz

Zadavatel
Datart

Datart

DATART je jedním z největších elektro prodejců v České republice a na Slovensku. Je součástí skupiny HP TRONIC Zlín, spol. s r. o. Datart má 115 prodejen na českém a 21 prodejen na slovenském trhu, více než tisíc elektrospecialistů, síť DATART dopravců. Je držitelem ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 v kategorii elektro a titulu Nejdůvěryhodnější značka obchodníků 2020, 2021 a 2022.

Další články od Datart

Electro World se mění na DATART
Datart

Electro World se mění na DATART

Po schválení spojení zlínské skupiny HP TRONIC (DATART) a NAY (Electro World) soutěžními úřady v České republice i na Slovensku začíná realizace plánované integrace. Prodejny v České republice budou postupně sjednocené pod značku DATART, na Slovensku pod značku NAY. Aktuálně probíhá komunikace změn směrem k zákazníkům.
Poslední záchrana před vedrem? Klimatizace a větráky Češi ve velkém nakupují až s příchodem tropů
Datart

Poslední záchrana před vedrem? Klimatizace a větráky Češi ve velkém nakupují až s příchodem tropů

Spolu s průměrnými teplotami v Česku podle ČHMÚ roste i četnost tropických dnů, kdy se teploty vyšplhají nad 30 °C. Právě výskyt teplotních extrémů má podle maloobchodního prodejce elektroniky DATART zásadní vliv na poptávku po přenosných klimatizacích, které se v českých domácnostech vlivem rostoucích teplot začínají rychle zabydlovat. Během horkého léta s dlouhodobějším výskytem tropických teplot dochází oproti chladnějším rokům k nárůstům prodejů klimatizací, ochlazovačů a větráků, v extrému např. až o 100 %, někdy i více.
Přesvědčte se, že na velikosti televize opravdu záleží: Největší na světě - 115“ QD-mini LED TV, si nyní prohlédnete v prodejnách DATART v Praze
Datart

Přesvědčte se, že na velikosti televize opravdu záleží: Největší na světě - 115“ QD-mini LED TV, si nyní prohlédnete v prodejnách DATART v Praze

Maloobchodní prodejce elektroniky DATART představuje významný přírůstek do své nabídky – aktuálně největší televizi na světě s bezmála třímetrovou úhlopříčkou a převratnou technologií QD-mini LED od předního světového výrobce TCL. Už nyní je tento technologický zázrak k vidění v prodejnách DATART v nákupních centrech Eden, Nový Smíchov a Chodov. Zákazníci tak mohou na vlastní oči zažít vrchol inovací v oblasti televizorů.
Letní osvěžení přesně podle vašich představ? Mezi Čechy roste zájem o domácí výrobníky sody a zmrzlinovače
Datart

Letní osvěžení přesně podle vašich představ? Mezi Čechy roste zájem o domácí výrobníky sody a zmrzlinovače

V letních měsících se řada z nás snaží hledat cesty, jak se osvěžit a naplno si užít horké dny. S rostoucími teplotami stále více Čechů sahá po domácích přístrojích, které jim pomáhají letní vedra lépe zvládat. Mezi ty úplně nejpopulárnější se řadí výrobníky sody a zmrzlinovače, jejichž obliba v posledních letech výrazně roste. Kromě letního osvěžení přispívají zdravějšímu životnímu stylu a šetří peníze i přírodní zdroje.
Chytré hodinky lámou rekordy. Nositelnou elektroniku u nás používá každý druhý, v Evropě se nám vyrovná jen málokdo
Datart

Chytré hodinky lámou rekordy. Nositelnou elektroniku u nás používá každý druhý, v Evropě se nám vyrovná jen málokdo

V Česku nadále pokračuje boom nositelné elektroniky. Z dat Eurostatu vyplývá, že produkty, jako jsou chytré hodinky nebo fitness náramky, už používá téměř polovina Čechů. V rámci celé Evropské unie nás to řadí na třetí příčku za Nizozemsko a Irsko. Trend potvrzuje i přední tuzemský prodejce elektroniky DATART. V první polovině roku podle něj stouply prodeje chytrých hodinek o 15 %. Rostoucí poptávku prodejce pozoruje zejména u prémiových modelů.
Prodeje produktů péče o tělo stoupají o desítky procent. Napomáhá tomu i zdražování služeb
Datart

Prodeje produktů péče o tělo stoupají o desítky procent. Napomáhá tomu i zdražování služeb

Elektronická zařízení pomáhající s péčí o tělo se i díky zdražování služeb rychle zabydlují v českých domácnostech. Podle dat maloobchodního prodejce DATART v prvním čtvrtletí oproti minulému roku výrazně stouply prodeje napříč celým tímto segmentem. O pětinu větší zájem měli Češi o holicí strojky nebo epilátory, prodeje masážních přístrojů stouply skoro o čtvrtinu.
Nová kapitola: HP TRONIC se propojí s NAY
Datart

Nová kapitola: HP TRONIC se propojí s NAY

Po schválení spojení zlínské skupiny HP TRONIC a NAY českým Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v březnu, obdržely obě společnosti zelenou k vytvoření společného holdingu i od slovenského Protimonopolného úradu (PMÚ). Povolení od těchto soutěžních úřadů bylo nezbytnou podmínkou pro realizaci plánovaného záměru. Tímto spojením vznikne na českém a slovenském trhu nová entita s velkým inovačním potenciálem.
Jak si zpříjemnit domácí sledování sportu? Mezi Čechy roste zájem o domácí grily nebo výčepní zařízení
Datart

Jak si zpříjemnit domácí sledování sportu? Mezi Čechy roste zájem o domácí grily nebo výčepní zařízení

V letošním roce čeká české reprezentanty hned několik velkých sportovních událostí, na kterých budou bojovat o ta úplně nejvyšší umístění. Mnoho z nás už nyní v pohodlí domova společně s přáteli sleduje výkony českých hokejistů. Vrchol sezóny čeká také české fotbalisty a olympioniky. Dokonalé zpestření těchto společných sportovních zážitků zajistí třeba domácí gril či výčepní zařízení, o které podle maloobchodního prodejce DATART roste dlouhodobě zájem.
Nové telefony Google Pixel si vyzkoušíte v DATARTu
Datart

Nové telefony Google Pixel si vyzkoušíte v DATARTu

V prodejnách DATART se představuje nová generace telefonů Google Pixel včetně zbrusu nového modelu Pixel 8a a jeho společníků – Pixel 8 a Pixel 8 Pro. Český maloobchodní prodejce elektroniky DATART se stává významným retailovým partnerem pro oficiální distribuci a vystavení telefonů Google Pixel v České republice a svým zákazníkům přináší prvotřídní technologie, které si na vybraných prodejnách mohou na vlastní oči prohlédnout a vyzkoušet.
Češi – národ fanoušků: Během sportovních akcí s českou účastí stoupá poptávka po nových televizích o desetinu
Datart

Češi – národ fanoušků: Během sportovních akcí s českou účastí stoupá poptávka po nových televizích o desetinu

Podle maloobchodního prodejce elektroniky DATART v týdnech před velkými sportovními akcemi s účastí českých reprezentantů pravidelně stoupají prodeje televizí, v průměru o 10 %. Díky souběhu tří velkých sportovních událostí však může v příštích měsících docházet k ještě výraznější nárůstům. Ne každá televize je však podle Michala Nováka, product managera DATART, ke sledování sportovních přenosů vhodná.