Datart··5 min

GPS navigace usnadňují cestování

Datart

Datart

DATART je jedním z největších elektro prodejců v České republice a na Slovensku. Je součástí skupiny HP TRONIC Zlín, spol. s r. o. Datart má 115 prodejen na českém a 21 prodejen na slovenském trhu, více než tisíc elektrospecialistů, síť DATART dopravců. Je držitelem ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 v kategorii elektro a titulu Nejdůvěryhodnější značka obchodníků 2020, 2021 a 2022.

Tisková zpráva

GPS navigace částečně ustupují chytrým telefonům. Za 4 roky klesl počet prodaných kusů o 38 %

Při cestě na dovolenou Češi nejčastěji volí osobní motorovou dopravu. GPS navigace na jejich palubních deskách však rychle nahrazují chytré telefony. Podle dat maloobchodního prodejce DATART letos ve srovnání s prvním pololetím roku 2019 klesl počet prodaných GPS navigací o 38 %. Roste naopak zájem o držáky na chytré telefony do auta, jejich prodeje meziročně stouply o 35 %.

Důležitou součástí vybavení silničních cestovatelů se staly GPS navigace, kterým se během posledních dvaceti let podařilo z trhu prakticky vytlačit tradiční papírové mapy. Data maloobchodního prodejce DATART však ukazují, že i klasické GPS navigace jsou pomalu na ústupu. Počet prodaných kusů v letošním prvním pololetí ve srovnání se stejným obdobím loňského roku klesl o pětinu, oproti roku 2019 pak dokonce o 38 %.

„Prodeje GPS navigací výrazně zbrzdila koronavirová pandemie a s ní související utlumení volného pohybu a cestovaní. Ani po rozvolnění všech omezení se však prodeje nevrátily na předpandemickou úroveň,“ vysvětluje Zdeněk Pospíšil, category manažer DATART. Data Českého statistického úřadu přitom ukazují, že celkový objem cestovního ruchu se na předpandemickou úroveň vrátil už vloni, kdy Češi realizovali celkem 13,3 milionů delších cest (4 a více přenocování), jen o 202 tisíc méně než v rekordním roce 2019.

Na dovolenou nejčastěji autem

Právě motorová vozidla volí Češi jako hlavní dopravní prostředek při cestě na dovolenou vůbec nejčastěji. V případě cest po Česku osobní doprava zcela dominuje. V konkurenci autobusové a vlakové přepravy ji vloni volilo 9 z 10 Čechů. Autem však Češi nejčastěji jezdí i do zahraničí. Na celkovém počtů více než 5,25 milionů delších cest se osobní doprava podílela 47 % a těsně tak překonala populární leteckou dopravu (42 %). Celkově autem na dovolenou odcestovalo nejvíce lidí od počátku měření v roce 2011.

„Loňská sezóna byla z pohledu cestování autem vysoce nadprůměrná. Prodeje navigací však navzdory tomu klesly, a to i ve srovnání s pandemií postiženými roky 2020 a 2021, kdy spadl cestovní ruch na minimum. Zásadním faktorem, který negativně ovlivňuje zájem zákazníků, je vytrvalý nárůst popularity navigačních aplikací v chytrých telefonech. Důležitá je zde jejich rostoucí spolehlivost, díky které jim nyní uživatelé důvěřují i na delších cestách, a výrazné snížením cen roamingu v rámci EU. Vliv na prodeje má i postupná obměna vozového parku, kdy mají novější auta GPS navigaci přímo integrovanou v rámci infotainmentu,“ doplňuje Zdeněk Pospíšil.

Nástup chytrých telefonů

Místo klasických GPS navigací na palubních deskách aut postupně přebírají chytré telefony. O jejich rostoucí popularitě jakožto téměř plnohodnotné náhrady tradičních navigací svědčí i stoupající zájem o příslušenství do auta. Prodeje držáků na chytré telefony meziročně stouply o 35 %. S příchodem teplejších měsíců se už od března zájem každým měsícem zvyšuje přibližně o 15 %.

„V důsledku rychlého rozvoje technologií sice dochází k většímu využívání mobilních telefonů, ale navigace mají stále co nabídnout. Do moderních GPS navigací už není díky integraci WiFi připojení nutné ručně z počítače nahrávat aktualizované mapové podklady,“ popisuje Zdeněk Pospíšil.

Specializované využití GPS navigací

Nadále by se podle něj mohlo GPS navigacím navzdory konkurenci chytrých telefonů dařit v oblastech využití, které na rozdíl od běžných osobních aut vyžadují nestandardní přístup z hlediska návrhu a výpočtu trasy. Přidanou hodnotu, díky které má pro zákazníky smysl si koupit samostatné zařízení, představují zejména funkce optimalizované pro specifické potřeby nejen řidičů, ale i například pěších turistů.

„Ve srovnání s chytrými telefony nabízí GPS navigace výhody, které ocení hlavně profesionálové, ale i lidé, kteří pro své potřeby vyžadují maximální funkčnost a spolehlivost. Kvalitní GPS navigace se díky vyšší citlivosti neztratí ani ve vysoké městské zástavbě nebo složitém terénu blokujícím signál. Nehrozí u nich ani situace, kdy navigaci při průjezdu složitou křižovatkou v tu nejméně vhodnou chvíli přeruší příchozí hovor tak, jako se může stát v případě chytrých telefonů,“ vyjmenovává výhody GPS navigací Zdeněk Pospíšil.

Zdroj: www.datart.cz

Další články

Další články od Datart

Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Podzim už je za dveřmi a spolu s ním přichází i potřeba postarat se o údržbu zahrad a okolí domovů. S tím vám pomohou praktičtí moderní zahradní pomocníci, kteří usnadňují péči o zahradu i přípravu domácích produktů. Jejich rostoucí popularitu mezi zákazníky potvrzuje i maloobchodní prodejce elektra DATART. Úspěch slaví třeba moderní sekačky na trávu, jejichž prodeje již během jarní sezóny, tedy v prvním čtvrtletí, vzrostly meziročně na téměř dvojnásobek.
| Datart
Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou začíná opět mírně růst. Úrovně z roku 2022 však zatím stále nedosahuje. Data maloobchodního prodejce DATART naznačují, že se Češi v nákupech pomalu osmělují a opět si začínají více pořizovat elektroniku rovněž pro zábavu. Výrazný dopad na trh letos měly globální sportovní akce, a také narůstající obměna televizorů z období změny - digitalizace televizního vysílání. V posledních několika měsících pak nákupní chování Čechů výrazně ovlivnilo počasí. Vytrvalá letní vedra vedla k růstu prodejů klimatizací, větráků a ochlazovačů meziročně řádově 31 %, během záplav zase výrazně stoupl zájem o čerpadla, odvlhčovače, svítilny či powerbanky.
| Datart
Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Nové modely iPhone, které v pondělí 9. září představila společnost Apple, míří do DATARTu. V síti prodejen a na e-shopu DATART si je budou moci zájemci předobjednat už v pátek 13. září od 14 hodin. Samotnéprodeje pak odstartují o týden později v pátek 20. září v 8 hodin. Stejně jako každý rok DATART očekává mimořádný zájem o tyto produkty. V první polovině letošního roku stouply prodeje iPhonů na českém trhu meziročně o 5 %, v DATARTu dokonce o 17 %.
| Datart
Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Českým spotřebitelům se pomalu vrací chuť utrácet. Jako největší lákadlo však nadále fungují slevy. Častější nákupy ve slevách totiž letos podle průzkumu FOCUS Marketing & Social Research plánuje hned 36 % Čechů. Zájem o výhodné a atraktivní ceny potvrzuje i přední prodejce elektroniky DATART. Během jarních dnů Marianne, jedné z největších prodejních akcí, opět zaznamenal výrazný nárůst návštěvnosti a prodejů. Podzimní Dny Marianne zahajující období předvánočních nákupů startují už 13. září a potrvají až do 16. září.
| Datart
Den D je tady: Electro World se od 1. září mění na DATART

Den D je tady: Electro World se od 1. září mění na DATART

To, co bylo dříve avizováno, se nyní stává realitou. Od 1. září dochází v České republice k transformaci řetězce Electro World na DATART. Tato změna představuje strategický krok k vytvoření jednoho z nejkomplexnějších prodejců elektroniky a domácích spotřebičů na trhu. DATART nabídne zákazníkům ještě hustší síť moderních prodejen, díky které bude mít každý z nich prodejnu DATARTU v dostupnosti do 30 minut jízdy.
| Datart
Netradiční platební metody táhnou. Počet nákupů s odloženou nebo rozloženou platbou u DATARTu v červenci meziročně stoupl o 150 %

Netradiční platební metody táhnou. Počet nákupů s odloženou nebo rozloženou platbou u DATARTu v červenci meziročně stoupl o 150 %

Proměňující se nákupní chování Čechů se promítá i do obliby různých platebních metod. Podle statistik maloobchodního prodejce elektroniky DATART tak výrazně roste popularita možnosti odložení nebo rozložení platby. Před začátkem prázdnin, v květnu a červnu, dosahovaly meziměsíční nárůsty nákupů využívajících jednu z těchto plateb téměř 90 %, v červenci pak vzrostl jejich počet meziročně o 150 %. Mezi tradičními platebními metodami dominují platby kartou, stále častěji je však čeští spotřebitelé provádí s pomocí mobilních zařízení.
| Datart
Přípravy na nový školní rok vrcholí: Zájem o notebooky a chytré telefony roste v závěru prázdnin o třetinu

Přípravy na nový školní rok vrcholí: Zájem o notebooky a chytré telefony roste v závěru prázdnin o třetinu

S rychle se blížícím koncem prázdnin nabírají na obrátkách přípravy na začátek nového školního roku, jejichž součástí bývá i nákup nového vybavení. Podle dat maloobchodního prodejce elektroniky DATART v závěru prázdnin výrazně roste zájem o chytré telefony a notebooky. V loňském roce jejich prodeje v tomto období vzrostly ve srovnání se začátkem prázdnin o více než 30 %. Zatímco telefony rodiče pořizují těm úplně nejmladším školákům, zájem o notebooky DATART registruje zejména studenty středních a vysokých škol.
| Datart
Nákupní chování formují společenské a ekonomické vlivy. Ovlivňuje ho však i počasí

Nákupní chování formují společenské a ekonomické vlivy. Ovlivňuje ho však i počasí

Nákupní chování spotřebitelů se často mění a je ovlivňováno mnoha faktory, které se ne vždy dají jednoduše předvídat. Kromě základního porozumění nákupním zvyklostem a cestám zákazníků, jsou zde další vlivy jako celospolečenské dění, ekonomická situace, nálada obyvatelstva, a dokonce i počasí, které mohou výrazně ovlivnit chuť spotřebitelů nakupovat.
| Datart
Slunné počasí motivuje Čechy k nákupu elektrických kol a koloběžek. V mimořádně teplých měsících rostou prodeje

Slunné počasí motivuje Čechy k nákupu elektrických kol a koloběžek. V mimořádně teplých měsících rostou prodeje

Zlín, 6. srpna 2024 S příchodem teplých dnů a slunného počasí volí stále více Čechů k přepravě po městě a cestování po republice prostředky drobné elektromobility. Již v dubnu, který byl letos mimořádně teplý, zaznamenal maloobchodní prodejce elektroniky DATART meziroční nárůst prodaných koloběžek řádově o 20 %. Elektrokola si podle Zděňka Pintery z DATARTu vedle seniorů, mezi kterými jsou dlouhodobě populární, stále častěji pořizují i mladší ročníky, kterým pomáhají zvládat náročnější trasy.
| Datart
V létě Češi za fotoaparáty a kamery utratí 300 milionů. Zájem o zrcadlovky a kompakty rapidně klesá, na trhu je nahrazují bezzrcadlovky

V létě Češi za fotoaparáty a kamery utratí 300 milionů. Zájem o zrcadlovky a kompakty rapidně klesá, na trhu je nahrazují bezzrcadlovky

V období letních dovolených stoupá podle maloobchodního prodejce elektroniky DATART zájem Čechů o fotoaparáty, kamery a další přístroje určené pro zaznamenávání zážitků. Během tří letních měsíců za ně lidé na českém trhu utratí více než 300 milionů korun. Dříve populární zrcadlovky a klasické kompaktní fotoaparáty, jejichž prodeje každým rokem klesají o desítky procent, jsou na trhu rychle nahrazované bezzrcadlovými fotoaparáty a akčními kamerami. Za nový fotoaparát spotřebitelé v průměru zaplatí 12 300 korun.
| Datart