Datart··5 min

GPS navigace usnadňují cestování

Datart

Datart

DATART je jedním z největších elektro prodejců v České republice a na Slovensku. Je součástí skupiny HP TRONIC Zlín, spol. s r. o. Datart má 115 prodejen na českém a 21 prodejen na slovenském trhu, více než tisíc elektrospecialistů, síť DATART dopravců. Je držitelem ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 v kategorii elektro a titulu Nejdůvěryhodnější značka obchodníků 2020, 2021 a 2022.

Tisková zpráva

GPS navigace částečně ustupují chytrým telefonům. Za 4 roky klesl počet prodaných kusů o 38 %

Při cestě na dovolenou Češi nejčastěji volí osobní motorovou dopravu. GPS navigace na jejich palubních deskách však rychle nahrazují chytré telefony. Podle dat maloobchodního prodejce DATART letos ve srovnání s prvním pololetím roku 2019 klesl počet prodaných GPS navigací o 38 %. Roste naopak zájem o držáky na chytré telefony do auta, jejich prodeje meziročně stouply o 35 %.

Důležitou součástí vybavení silničních cestovatelů se staly GPS navigace, kterým se během posledních dvaceti let podařilo z trhu prakticky vytlačit tradiční papírové mapy. Data maloobchodního prodejce DATART však ukazují, že i klasické GPS navigace jsou pomalu na ústupu. Počet prodaných kusů v letošním prvním pololetí ve srovnání se stejným obdobím loňského roku klesl o pětinu, oproti roku 2019 pak dokonce o 38 %.

„Prodeje GPS navigací výrazně zbrzdila koronavirová pandemie a s ní související utlumení volného pohybu a cestovaní. Ani po rozvolnění všech omezení se však prodeje nevrátily na předpandemickou úroveň,“ vysvětluje Zdeněk Pospíšil, category manažer DATART. Data Českého statistického úřadu přitom ukazují, že celkový objem cestovního ruchu se na předpandemickou úroveň vrátil už vloni, kdy Češi realizovali celkem 13,3 milionů delších cest (4 a více přenocování), jen o 202 tisíc méně než v rekordním roce 2019.

Na dovolenou nejčastěji autem

Právě motorová vozidla volí Češi jako hlavní dopravní prostředek při cestě na dovolenou vůbec nejčastěji. V případě cest po Česku osobní doprava zcela dominuje. V konkurenci autobusové a vlakové přepravy ji vloni volilo 9 z 10 Čechů. Autem však Češi nejčastěji jezdí i do zahraničí. Na celkovém počtů více než 5,25 milionů delších cest se osobní doprava podílela 47 % a těsně tak překonala populární leteckou dopravu (42 %). Celkově autem na dovolenou odcestovalo nejvíce lidí od počátku měření v roce 2011.

„Loňská sezóna byla z pohledu cestování autem vysoce nadprůměrná. Prodeje navigací však navzdory tomu klesly, a to i ve srovnání s pandemií postiženými roky 2020 a 2021, kdy spadl cestovní ruch na minimum. Zásadním faktorem, který negativně ovlivňuje zájem zákazníků, je vytrvalý nárůst popularity navigačních aplikací v chytrých telefonech. Důležitá je zde jejich rostoucí spolehlivost, díky které jim nyní uživatelé důvěřují i na delších cestách, a výrazné snížením cen roamingu v rámci EU. Vliv na prodeje má i postupná obměna vozového parku, kdy mají novější auta GPS navigaci přímo integrovanou v rámci infotainmentu,“ doplňuje Zdeněk Pospíšil.

Nástup chytrých telefonů

Místo klasických GPS navigací na palubních deskách aut postupně přebírají chytré telefony. O jejich rostoucí popularitě jakožto téměř plnohodnotné náhrady tradičních navigací svědčí i stoupající zájem o příslušenství do auta. Prodeje držáků na chytré telefony meziročně stouply o 35 %. S příchodem teplejších měsíců se už od března zájem každým měsícem zvyšuje přibližně o 15 %.

„V důsledku rychlého rozvoje technologií sice dochází k většímu využívání mobilních telefonů, ale navigace mají stále co nabídnout. Do moderních GPS navigací už není díky integraci WiFi připojení nutné ručně z počítače nahrávat aktualizované mapové podklady,“ popisuje Zdeněk Pospíšil.

Specializované využití GPS navigací

Nadále by se podle něj mohlo GPS navigacím navzdory konkurenci chytrých telefonů dařit v oblastech využití, které na rozdíl od běžných osobních aut vyžadují nestandardní přístup z hlediska návrhu a výpočtu trasy. Přidanou hodnotu, díky které má pro zákazníky smysl si koupit samostatné zařízení, představují zejména funkce optimalizované pro specifické potřeby nejen řidičů, ale i například pěších turistů.

„Ve srovnání s chytrými telefony nabízí GPS navigace výhody, které ocení hlavně profesionálové, ale i lidé, kteří pro své potřeby vyžadují maximální funkčnost a spolehlivost. Kvalitní GPS navigace se díky vyšší citlivosti neztratí ani ve vysoké městské zástavbě nebo složitém terénu blokujícím signál. Nehrozí u nich ani situace, kdy navigaci při průjezdu složitou křižovatkou v tu nejméně vhodnou chvíli přeruší příchozí hovor tak, jako se může stát v případě chytrých telefonů,“ vyjmenovává výhody GPS navigací Zdeněk Pospíšil.

Zdroj: www.datart.cz

Další články

Další články od Datart

Rychlost a flexibilita na prvním místě: Zákazníci DATARTu stále preferují osobní odběr, roste však zájem o výdejní boxy

Rychlost a flexibilita na prvním místě: Zákazníci DATARTu stále preferují osobní odběr, roste však zájem o výdejní boxy

Při online nákupech elektroniky lidé stále nejčastěji volí možnost osobního odběru na prodejně. Podle statistik maloobchodního prodejce DATART zákazníci tento způsob doručení zboží volí u téměř 70 % objednávek. Rostoucí zájem prodejce registruje v případě doručení na výdejní místa a do samoobslužných boxů, aktuálně jsou druhou nejčastější volbou. Doručení domů naopak oslabuje. Podle Mariána Sirotka z DATARTu je v současné době nejdůležitější spotřebitelům poskytnout co nejširší výběr, aby si sami mohli zvolit způsob, který nejlépe odpovídá jejich časovým a praktickým požadavkům.
| Datart
Ještě efektivnější práce s daty: DATART nově využívá systémy nové generace od SAP

Ještě efektivnější práce s daty: DATART nově využívá systémy nové generace od SAP

Efektivní práce s daty dokáže udělat ve vysoce konkurenčním prostředí trhu se spotřební elektronikou zásadní rozdíl. Společnost HP TRONIC, lídr českého retailového trhu, pod jehož křídla spadá DATART, ETA či síť wellness hotelů, proto zavádí systémy nové generace od SAP. Od těchto inovací si slibuje nejen snížení provozních nákladů, ale také rychlejší plánování, efektivnější distribuci zboží a snazší expanzi na nové trhy.
| Datart
DATART pomáhá, kde je potřeba

DATART pomáhá, kde je potřeba

Rozsáhlé povodně, které v září zasáhly velkou část České republiky, za sebou zanechaly výrazné škody v českých domácnostech. Na potřebu rychlé pomoci reagovala také společnost DATART, která do postižených oblastí rozdistribuovala více než dvě stoky odvlhčovačů. Kromě toho zaměstnanci DATARTu uspořádali interní sbírku, jejíž výtěžek společnost zdvojnásobila – celkem tak na pomoc zaměstnancům a jejich rodinám v zasažených regionech putovalo více než 600 tisíc korun.
| Datart
Připraveni na budoucnost s USB-C? Univerzálním konektorem je už nyní vybavených řádově 82 % telefonů

Připraveni na budoucnost s USB-C? Univerzálním konektorem je už nyní vybavených řádově 82 % telefonů

Trh s elektronikou je již z velké části připravený na nová pravidla sjednocující nabíjecí standardy v EU. Podle statistik maloobchodního prodejce elektroniky DATART je univerzálním konektorem USB typu C vybavených 82 % nabízených telefonů. Pravidla, která vejdou v platnost na konci roku, tak splňují už nyní. Mezi chytrými telefony má USB-C dokonce 9 z 10 modelů. V případě tlačítkových telefonů naopak stále převládá konektor Micro USB. Spolu s množstvím zařízení vybavených konektorem USB-C v Česku stoupá poptávka po kompatibilních nabíječkách.
| Datart
Myčky a sušičky jako nezbytní domácí pomocníci: Hlavní roli při nákupu hraje technologický pokrok a úspora energie

Myčky a sušičky jako nezbytní domácí pomocníci: Hlavní roli při nákupu hraje technologický pokrok a úspora energie

V každodenním shonu se moderní spotřebiče jako myčky a sušičky stávají nepostradatelnými pomocníky, kteří v domácnostech ulehčují život a šetří drahocenný čas. Ať už se jedná o maminky, tatínky nebo kohokoli, kdo má na starosti práce v domácnosti, dnešní spotřebiče nabízejí snadné ovládání a uživatelský komfort pro všechny členy rodiny. Nejnovější údaje prodejce elektroniky DATART ukazují, že v současné době na popularitě získávají zejména energeticky úsporné modely praček i myček nádobí, které přináší výhody nejen finanční, ale i ekologické.
| Datart
DATART spouští nový kreativní koncept. V hlavní roli se objeví zákazníci se svými každodenními elektro zážitky

DATART spouští nový kreativní koncept. V hlavní roli se objeví zákazníci se svými každodenními elektro zážitky

DATART představuje nový komunikační koncept, který posouvá vnímání značky směrem k hlubšímu propojení se zákazníky. Ve spolupráci s agenturou Havas se značka vydává cestou, která více reflektuje každodenní zážitky a potřeby spotřebitelů. Nový přístup se odklání od dřívějších futuristických vizí a zaměřuje se na reálný život, čímž DATART potvrzuje svou roli spolehlivého partnera pro každého, kdo hledá nejen špičkové produkty, ale především služby, které zjednodušují život. Tváří nové kampaně se stal komik Lukáš Pavlásek.
| Datart
Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Vstupte do podzimní sezóny s novými zahradními pomocníky

Podzim už je za dveřmi a spolu s ním přichází i potřeba postarat se o údržbu zahrad a okolí domovů. S tím vám pomohou praktičtí moderní zahradní pomocníci, kteří usnadňují péči o zahradu i přípravu domácích produktů. Jejich rostoucí popularitu mezi zákazníky potvrzuje i maloobchodní prodejce elektra DATART. Úspěch slaví třeba moderní sekačky na trávu, jejichž prodeje již během jarní sezóny, tedy v prvním čtvrtletí, vzrostly meziročně na téměř dvojnásobek.
| Datart
Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Trh s elektronikou začíná opět mírně růst. Úrovně z roku 2022 však zatím stále nedosahuje. Data maloobchodního prodejce DATART naznačují, že se Češi v nákupech pomalu osmělují a opět si začínají více pořizovat elektroniku rovněž pro zábavu. Výrazný dopad na trh letos měly globální sportovní akce, a také narůstající obměna televizorů z období změny - digitalizace televizního vysílání. V posledních několika měsících pak nákupní chování Čechů výrazně ovlivnilo počasí. Vytrvalá letní vedra vedla k růstu prodejů klimatizací, větráků a ochlazovačů meziročně řádově 31 %, během záplav zase výrazně stoupl zájem o čerpadla, odvlhčovače, svítilny či powerbanky.
| Datart
Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Apple představil nové iPhony a mnoho dalšího. Přijít si pro ně můžete do DATARTu

Nové modely iPhone, které v pondělí 9. září představila společnost Apple, míří do DATARTu. V síti prodejen a na e-shopu DATART si je budou moci zájemci předobjednat už v pátek 13. září od 14 hodin. Samotnéprodeje pak odstartují o týden později v pátek 20. září v 8 hodin. Stejně jako každý rok DATART očekává mimořádný zájem o tyto produkty. V první polovině letošního roku stouply prodeje iPhonů na českém trhu meziročně o 5 %, v DATARTu dokonce o 17 %.
| Datart
Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Dny Marianne jsou zpět. Oblíbená prodejní akce každoročně startuje předvánoční nákupní shon

Českým spotřebitelům se pomalu vrací chuť utrácet. Jako největší lákadlo však nadále fungují slevy. Častější nákupy ve slevách totiž letos podle průzkumu FOCUS Marketing & Social Research plánuje hned 36 % Čechů. Zájem o výhodné a atraktivní ceny potvrzuje i přední prodejce elektroniky DATART. Během jarních dnů Marianne, jedné z největších prodejních akcí, opět zaznamenal výrazný nárůst návštěvnosti a prodejů. Podzimní Dny Marianne zahajující období předvánočních nákupů startují už 13. září a potrvají až do 16. září.
| Datart