AAA Auto··9 min

Experti AAA AUTO: Jak ve vedrech zchladit auto? Vadí extrémní teploty elektromobilům?

AAA Auto

AAA Auto

Síť autocenter AAA AUTO působí na trhu již 30 let. Ze své základny v ČR expandovalo i do dalších zemí regionu. Provozuje jí společnost AURES Holdings.

Tisková zpráva

Klimatizací je sice dnes vybaveno 95 % vozů, nesmí se však zanedbávat její údržba. Ne každý řidič také ví, jak ji správně používat. Auta se spalovacími motory i elektromobily potřebují v létě správnou péči.

Rekordní teploty posledních dní v Česku i v celé Evropě jsou náročné nejen pro lidi, ale i pro auta, která rovněž musí čelit pražícímu slunci. Když je venku pětadvacet stupňů, v autě vystavenému přímému slunci je běžně o patnáct stupňů víc. A když je venku třicet, může být v interiéru vozu klidně i šedesát, kovové povrchy se pak mohou rozpálit i na sedmdesát stupňů. Jak se proti vedru bránit? A vadí extrémní teploty stále populárnějším elektromobilům, respektive jejich bateriím? Odpovědi na tyto otázky dávají experti AAA AUTO, největší prodejní sítě použitých automobilů ve střední Evropě.

Základní rada je prostá, ale účinná – nejlepší je zaparkovat ve stínu, což sice není vždycky možné, ale pokud to jde, využijte toho. Velmi účinné jsou reflexní clony, odrážející sluneční záření – hlavně ty, které se instalují na vnější stranu čelního okna. „Podle měření německého ADACu dokážou vnější reflexní clony snížit teplotu ve voze až o osm stupňů, zatímco ty interiérové pouze o čtyři stupně. To navíc platí pouze v případě, že přesně kopírují tvar čelního skla, což se ale většinou neděje,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Ke snížení teploty pomáhají i zatmavovací fólie na zadních oknech, zvlášť když vozíte děti. Povrch zadních sedadel nebo autosedaček díky tomu může být až o deset stupňů chladnější. Pokud sluneční clonu nemáte, vyplatí se alespoň přehodit tričko nebo kus látky přes kovové díly na volantu a na řadicí páce – o ně se můžete i popálit. Totéž je dobré udělat i s dětskými sedačkami. „A samozřejmě, o tom snad ani nemusíme mluvit, nikdy v těchto vedrech nenechávejte děti a zvířata v zamčeném autě. Smrtelně nebezpečných padesát stupňů tam bude za pouhých dvacet minut,“ varuje Petr Vaněček s tím, že i když nejde o život, takovéto teploty mohou být likvidační i pro elektroniku zanechanou v rozpáleném voze.

Před jízdou vždy dobře vyvětrejte

Horkých dnů v roce přibývá a klimatizace se tak stává i v našich podmínkách nezbytností. „Z 64 tisíc letos prodaných aut jich „klimu“ nemělo jen 5 procent, bez ní se obejdou skutečně jen velmi levná nebo hodně stará auta. Je však dobré si uvědomit, že i o klimatizaci je třeba se starat. Potřebuje pravidelný servis u odborníků, kteří zkontrolují technický stav komponentů i těsnost celého systému, vymění chladicí kapalinu a vydezinfikují hadice, čímž z nich odstraní nežádoucí bakterie,“ vysvětluje Petr Vaněček. Taková údržba stojí několik tisíc korun, zvlášť pokud je třeba doplnit chladivo. Doporučujeme zapínat klimatizaci i v době, kdy to řidiči běžně nedělají, třeba v zimě. „Pravidelné zapínání klimatizace jednou za čtrnáct dní nebo alespoň jednou za měsíc zajistí promazání kompresoru, čímž předejdete jeho zadření,“ doplňuje Vaněček.

Pro používání klimatizace za jízdy platí jednoduchá základní pravidla. Než vyjedete, pořádně auto vyvětrejte, abyste horký vzduch dostali ven – stačí udělat průvan na pár desítkách metrů jízdy. Klimatizaci zapněte zpočátku na co nejnižší teplotu, abyste vnitřek příjemně vychladili. Jen dejte pozor na ofouknutí ledovým vzduchem, mnoha lidem to nedělá dobře. Ideální je nastavit ventilaci na „ofuk“ oken. Jakmile je ve voze příjemně, nastavte stabilní teplotu. „Často se říká, že má být teplota v autě o pět stupňů nižší než venkovní teplota – ale pokud je venku 33 stupňů, nebudete sedět v osmadvaceti. Klidně si nastavte příjemných 22 nebo 23, pokud pojedete dlouho. Jen před cílem přidávejte nebo klimu rovnou vypněte. Tím se aklimatizujete a neutrpíte teplotní šok po vystoupení z auta, který je tím skutečným nebezpečím, ze kterého vznikají různá nachlazení,“ radí Petr Vaněček. Při krátkých pojížďkách ve městě s častým nastupováním a vystupováním bývá často lepší jet s otevřenými okny než intenzivně chladit.

S klimatizací se pojí i pár typických vlastností, které mohou nezkušené motoristy zarazit. Například voda, kapající z podvozku je vlastně jen kondenzát z výparníku klimatizace, takže se není čeho bát. Stejně jako u bílého kouře, který někdy vyjde po nastartování z ventilace auta. „Může to být vodní pára z horkého a vlhkého vzduchu. Chvilku spuštěná klimatizace ji zastaví,“ říká Petr Vaněček. Občas se řidiči lekají zvýšeného hluku z motorového prostoru, zvlášť při pomalém popojíždění v kolonách. „Způsobuje ho zapínání a vypínání ventilátoru chladiče motoru, který kvůli úspoře paliva neběží stále,“ vysvětluje Vaněček. A ještě jedna věc se pojí s letními vedry – někteří řidiči si stěžují, že auto je línější a má pomalejší odezvu na plyn. To je způsobeno tím, že horký letní vzduch je lehčí a méně hustý, takže když jej motor nasává, má nižší výkon, a naopak vyšší spotřebu paliva.

Vadí vedra elektromobilům?

Lenost auta ve vyšších teplotách neplatí pro elektromobily, které mívají právě v létě dojezd nejdelší. Vzduch do sání nepotřebují a řídký vzduch jim snižuje aerodynamický odpor. A co klimatizace, nevybíjí baterii příliš? „Používání klimatizace není takový problém jako vytápění. U starších elektromobilů s malými bateriemi to bývalo horší, chlazení si při jízdě ve městě vzalo třeba deset procent dojezdu, což je hodně. Moderní BEV už takový problém nemívají – ze 100 kWh baterie jim ubude třeba jedno procento, a to se vynahradí právě teplým a řídkým vzduchem,“ říká elektromobilní expert AURES Holdings Jan Dedek s tím, že nejnáročnější bývají podzimní dny, kdy jedou klimatizace i vytápění najednou, protože odvlhčujeme a zároveň vytápíme.

Vedra bateriím elektromobilů neprospívají, ale ty novější je už umějí účinně chladit. „Pokud máte možnost, je lepší parkovat ve stínu, aby se stejně jako auta se spalovacím motorem nepřehřívala. Samozřejmě baterie bývá nejčastěji dole v podvozku, takže se nezahřívá tolik jako interiér,“ říká Dedek. Starší elektrovozy z let výroby cca 2010 až 2014, jako například Peugeot iOn, Nissan Leaf a Renault Zoe, mívaly pouze vzduchové chlazení baterií a zároveň tehdy používané články nebyly tak efektivní jako ty současné – takže, když se dobíjely velkými výkony, baterie se zahřívala. Chladila ji klimatizace vozu a řídicí jednotka často omezovala nabíjecí výkon, aby akumulátor ochránila. „Dnes už takových aut moc není. Kapalinou chlazené baterie si mohou dovolit používat mnohem vyšší nabíjecí výkony. Třeba Tesla 3 zvládne 250 kW, zatímco nový Renault Zoe s baterií chlazenou vzduchem se dostane maximálně na 46 kW,“ říká Dedek.

I moderní elektromobily ale občas mohou omezovat nabíjecí proud, zvlášť když akumulátor v letních vedrech zahříváte velmi dynamickou jízdou stylem „brzda-plyn“. „Z baterie jde tím pádem větší proud, a tepelné ztráty se počítají jako kvadrát proudu, tedy na druhou. Když pak přijedete na nabíječku a budete chtít rychle nabít, řídicí jednotka BMS rychlost omezí. Vždy se postará o to, abyste si nezničili baterii,“ vysvětluje Dedek s tím, že pokud takové omezení zažijete, je lepší omezit rychlou jízdu na maximálně 130 km/h. „Pak se nemusíte o nic starat a zlepšíte si i životnost vašeho akumulátoru. Kdo jezdí normálním stylem pořád, nemusí si s letními teplotami nijak lámat hlavu,“ dodává s tím, že majitelé vozů značky Tesla, které i v létě předehřívají baterie kvůli rychlejšímu nabití, by měli ideálně naplánovat svou cestu v aplikaci, ať auto předem ví, kdy má předehřívat a kdy chladit.

A na závěr přidává Jan Dedek radu: „Pokud máte garáž a v ní 25 stupňů, je ideální si auto těsně před jízdou dobít na sto procent a celé si ho předem vychladit. Když pak přijedete na nabíječku, a víte, že se zdržíte třeba hodinu na oběd, vyberte si místo hyperchargeru s výkonem 250 kW pomalejší padesátikilowattovou nabíječku, která akumulátor tak tepelně nenamáhá a pomalejší nabíjení je většinou i levnější.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Octavia IV., původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek

Octavia IV., původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek

Nejprodávanější auto Česka, Škoda Octavia, slaví ve své poslední generaci půlkulatiny. První kusy vyjely na silnice právě před pěti lety, v polovině listopadu 2019. Kvůli epidemii Covidu 19 a problémům s dodavatelskými řetězci jich však automobilka prodávala výrazně méně, než čekala – a o to později se čtyřková octavia začala dostávat na sekundární trh. Jak vyplývá z analýzy expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna, během posledního roku se počet Octavií IV. v českých bazarech více než zdvojnásobil.
| AAA Auto
Karolína Topolová diskutovala s ministrem dopravy Martinem Kupkou o rizicích stárnutí vozového parku

Karolína Topolová diskutovala s ministrem dopravy Martinem Kupkou o rizicích stárnutí vozového parku

V sídle Hospodářské komory ČR se dnes uskutečnil seminář o rizicích stárnutí vozového parku v České republice. Pokračující stárnutí českého vozového parku představuje rostoucí riziko nejen pro spotřebitele, ale i pro instituce zapojené do obchodu s ojetými automobily. Problémy se týkají všech fází – od prověřování vozidel, přes obchod a financování, až po pojištění. O problematice diskutovali ministr dopravy Martin Kupka, Jan Strakoš, ředitel odboru živností a spotřebitelské legislativy MPO, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová, předsedkyně České leasingové a finanční asociace Jana Hanušová, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek a ředitel Cebia Martin Pajer. Seminář spolupořádala Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) a moderoval ji viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza.
| AAA Auto
Hatchbacky mizí z českého trhu, v nabídkách vévodí SUV; jen v Ústeckém kraji je nejvíc kombíků

Hatchbacky mizí z českého trhu, v nabídkách vévodí SUV; jen v Ústeckém kraji je nejvíc kombíků

V říjnu se v české inzerci v průměru nabízelo 142 732 ojetých aut, nejvíce v hlavním městě (26 %), Středočeském (15 %) a Jihomoravském kraji (8 %), nejméně pak v Karlovarském kraji (2 %)
| AAA Auto
Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

Máte pocit, že auta jsou dnes mnohem dražší než ještě před pár lety, a pohled do ceníků automobilek či do nabídek inzertních serverů s ojetými vozy vás v tom utvrzuje? Omyl. Auta zdražují jen nominálně, tedy na cenovkách – jak ukazuje analýza expertů AAA AUTO, ve skutečnosti, tedy v poměru ke kupní síle obyvatel, jsou většinou dokonce levnější než v minulosti. Dostupnost aut se tak dlouhodobě zvyšuje, což je v přímém protikladu třeba ke stoupajícím cenám nemovitostí.
| AAA Auto
Nabídka zánovních aut na českém trhu po loňském propadu opět roste

Nabídka zánovních aut na českém trhu po loňském propadu opět roste

V současnosti je v Česku měsíčně inzerováno průměrně 18 800 zánovních aut, která se nejčastěji prodají za 37 dní a s cenou okolo 630 000 korun
| AAA Auto
Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Od pondělí 21.10. do pátku 25. 10. 2024 jezdí moderátoři Frekvence 1 Tomáš Fíla a Marek Malášek na vybrané pobočky AAA AUTO a rozdávají poukazy na zapůjčení vozu od AAA AUTO s plnou nádrží na celý víkend! Výhru předají každý den prvním třem z vás, kteří přijedou na místo a moderátora osloví. V pondělí si odvezli výhru první tři posluchači z ostravské pobočky. Poslouchejte pozorně Frekvenci 1, a dozvíte se, kam a kdy si budete moci pro výhru přijet.
| AAA Auto
Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Ve třetím čtvrtletí letošního roku se průměrná měsíční nabídka vyšplhala přes 148 000 aut, meziročně o 15 000 aut více. Ojetina se inzerovala nejčastěji za 200 000 korun.
| AAA Auto
AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

Nedávné povodně ochromily velkou část České republiky a jejich následky se budou odklízet ještě týdny, měsíce a někde i roky. Kromě finanční nebo materiální podpory a nedocenitelné pomoci dobrovolníků je zapotřebí posílit i oblast logistiky, proto AAA AUTO, největší prodejce ojetých automobilů ve střední Evropě, zapůjčil neziskovým organizacím již téměř dvě desítky automobilů.
| AAA Auto
AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

Rekordních prodejů dosáhl největší středoevropský prodejce díky plnému zapojení AI nástrojů, od kterých čeká další rychlý růst objemu zobchodovaných vozů
| AAA Auto
AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

Skupina AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO, kde se ročně prodá na sto tisíc automobilů, věnovala 100 000 korun na opravu středověkého kostela Stětí sv. Jana Křtitele. Kostel stojí v Dolních Chabrech na okraji Prahy, kde je již tři desetiletí hlavní pobočka AAA AUTO a také centrála společnosti, která v pěti zemích provozuje na šedesát poboček a zastoupení a zaměstnává na tři a půl tisíce zaměstnanců.
| AAA Auto