AAA Auto··9 min

Expert AAA AUTO radí, nač si dát pozor při koupi vozů s pohonem 4x4

AAA Auto

AAA Auto

Síť autocenter AAA AUTO působí na trhu již 30 let. Ze své základny v ČR expandovalo i do dalších zemí regionu. Provozuje jí společnost AURES Holdings.

Tisková zpráva

Praha, 8. prosince 2023 Zima udeřila na české motoristy plnou silou, a přestože má příští týden polevit, meteorologové slibují její brzký návrat. Není divu, že mnoho řidičů vyhledává vozy s pohonem všech kol, jejichž benefit vynikne zvláště nyní, na všech druzích neodklizeného sněhu a ve sněhové břečce – systém 4x4 zlepšuje trakci nejen v náročnějším terénu, ale může se hodit i na mokré louce v kopci. Odborníci AAA AUTO radí, na co se zaměřit při výběru čtyřkolky v autobazaru.

„V současné době nabízíme kolem dvou tisíc vozů s pohonem všech kol,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti AURES Holdings, která provozuje největší tuzemské prodejce ojetých vozů, autocentra AAA AUTO a Mototechna. „Nejčastěji se označují jako 4x4, setkat se můžete i s označením 4WD (four wheel drive) nebo AWD (all wheel drive). Není v tom rozdíl. Případně se setkáte i s označením 4MOTION, quattro, 4MATIC, xDrive, 4Drive, ALL4, AllGrip, E-Four a dalšími. Dříve se podle nich dal určit typ pohonu všech kol, dnes jsou to marketingová označení pro pohon 4x4 bez ohledu na jeho technologii,“ přibližuje zkratky Petr Vaněček.

V českých podmínkách se s pohonem všech kol nejčastěji setkáte u vozů koncernu Volkswagen, většinou to bude automaticky ovládaný pohon všech kol typu Haldex, který využívá k připojení zadních kol lamelovou spojku. Na začátku vývoje uměl zadní kola automaticky připojovat pouze při prokluzu předních, později, s rozvojem elektronického ovládání, je umí připojovat i bez prokluzu druhé nápravy a proaktivně tak prokluzu předcházet. „Systém pohonu všech kol s touto lamelovou spojkou využívají kodiaqy, tiguany, passaty, superby, octavie, yeti, karoqy a další modely, které celkem představují třetinu nabídky všech vozů 4x4 na trhu. Tradičně se mu říká haldex, ale už od roku 2011 je výrobcem mezinápravové spojky firma BorgWarner. Princip fungování zůstal nezměněn,“ říká Petr Vaněček s tím, že tento systém je nenáročný, nevadí mu například ani použití různých pneumatik na přední a zadní nápravě, což u jiných typů může činit potíže. A má ještě další výhodu – auta s haldexem mívají zpravidla víceprvkovou zadní nápravu, předokolky zdaleka ne vždycky. Výhodou jsou tak výrazně lepší jízdní vlastnosti vozů 4x4 i v letních měsících.

A na co si dát pozor při koupi „čtyřkolky“? „Při testovací jízdě musí být připojení pohonu všech kol neznatelné a bez jakéhokoliv cukání. K ověření funkčnosti systému můžete využít i brzdové válce, které mají u nás v AAA AUTO k dispozici výkupčí. Nechte si na nich vůz předvést, nebudete tak muset pro vyzkoušení hledat například mokrou louku,“ nabízí provozní ředitel „Áček“. Podle něj musí být jízda s vozem 4x4 tichá a bez vibrací. Tyto vozy mají narozdíl od svých běžných protějšků kromě spojky, připojující pohon všech kol, také kardanový hřídel, zadní diferenciál a zadní poloosy. „Ve všech těchto částech pohonu mohou vznikat vůle, vibrace a další problémy, které se špatně hledají a ještě hůře odstraňují. Prověřte je proto hned při koupi.“

A jak se k tomuto systému správně chovat? „Bez ohledu na to, co říká výrobce, měňte v Haldexu olej nejpozději každých 60 tisíc km. V zadním diferenciálu je náplň obvykle doživotní, ale vyměňte ji každých 120 tisíc km nebo po osmi letech. A při koupi ojetého vozu raději počítejte s tím, že ji nikdo nikdy neměnil. Udělejte to vy,“ radí Vaněček. Není to drahý ani náročný servisní úkon.

Bonus: další systémy

Obdobný systém s elektronicky řízenou lamelovou spojkou používá i řada dalších SUV, případně, zejména u starších vozů, může být použita spojka viskózní. Z praktického hlediska se ale příliš neliší a servisní nároky mají také podobné. V Česku se nejvíce vyskytují vozy 4x4 od značek Hyundai a Kia (modely Tucson, Sportage, Santa Fe, ix35, Kona apod). Problémy mohou být velmi podobné jako u vozů Volkswagen Group, náplň spojky i zadního diferenciálu má obvykle předepsanou výměnu po 90 tisících km. Když interval zkrátíte na 60, uděláte jedině dobře.

U značky BMW se setkáte se systémem xDrive, který nejčastěji využívá opět lamelovou spojku. U větších modelů s motorem umístěným podélně je však nastaven jako stálý pohon všech kol, nejčastěji s rozdělením výkonu 40:60 ve prospěch zadní nápravy, přičemž v případě potřeby dokáže vůz přenést 100% výkonu na jednu nápravu. „Tento systém je citlivý na rozdíl velikostí jednotlivých kol, roli hraje i nahuštění pneumatik a míra jejich ojetí. Nové pneumatiky nekupujte po dvou, ale vždy všechny čtyři. Když přezouváte letní a zimní, tak mezi sebou prohazujte přední a zadní kola, a pokud nemáte stranový nebo směrový dezén pneu, tak i pravá a levá kola. Pozor u vozů s M Sport paketem, které mají rozdílnou šířku pneu vpředu a vzadu, tam jsou možnosti rotování kol omezené,“ radí Petr Vaněček. BMW a Mini s motorem napříč využívají podobný systém s připojováním zadní nápravy jako Volkswagen Group – auta se snaží předvídat prokluz přední nápravy a připojují okamžitě tu zadní. „Limitem ale je rozdělení výkonu 50:50, nelze dostat veškerý výkon pouze na zadní kola,“ dodává Vaněček.

Stálou čtyřkolku mají například i vozy Subaru, a také u nich platí, že jsou citlivé na různou míru ojetí jednotlivých pneumatik. „K této značce ještě jedna rada – než si Subaru koupíte, hlavně si ověřte, zda jej váš mechanik bude umět servisovat. Konstrukce Subaru s plochým motorem typu Boxer je od běžných vozů velmi odlišná,“ upozorňuje Vaněček.

Ani koncern Volkswagen nezůstal striktně u využití systému Haldex/BorgWarner. Velká Audi (modely A4, A6, Q5, Q7), ale třeba i VW Touareg, používají nejčastěji stálý pohon všech kol se samosvorným mezinápravovým diferenciálem Torsen. „Výhodou je, že je to čistě mechanické řešení, tudíž je tento systém prakticky nezničitelný. Pravidelné výměny náplní jsou ale samozřejmě potřebné i zde,“ říká Petr Vaněček s tím, že VW Toureg však může mít místo stálého pohonu s mezinápravovým diferenciálem Torsen také lamelovou uzávěrku středového diferenciálu a redukční převodovku. „Výskyt různých druhů pohonu 4x4 u jednoho modelu podle motorizace nebo příplatkové výbavy je u větších off-roadů poměrně častý, setkat se s tím lze i u Volkswagenu Amarok, Mitsubishi Pajero, L200 a dalších. Vždy je tedy nutné vše zjistit, co přesně v autě je. A pak podrobně prozkoumat správnou funkčnost všech systémů – režim pohonu jedné nápravy, obou náprav, redukční převodovky. Vše musí jít hladce. Pokud má vůz manuálně přiřaditelnou čtyřkolku, tak na pevném suchém povrchu jezděte pouze na pohon jedné nápravy a pohon všech kol připojujte jen v terénu nebo na kluzkém povrchu. Tyto vozy s manuálně připojitelnou čtyřkolkou často nemívají mezinápravový diferenciál a s připojením čtyřkolky na suchém asfaltu může dojít k nadměrnému opotřebení nebo dokonce poškození pohonu všech kol,“ doplňuje Petr Vaněček z AAA AUTO.

Pokud s off-roadem jezdíte často v terénu a blátě, nebo dokonce brodíte, zkraťte výměnu všech náplní v diferenciálech a systému pohonu všech kol na dva roky bez ohledu na ujeté kilometry. Výrobci dokonce předepisují ve svých manuálech proplach a výměnu náplní po každém náročném offroadu, zvlášť s broděním vysokou vodou – a kdo někdy viděl, jak vypadá vypuštěný „olej“ po treku v bahně, dá jim za pravdu. „Čím více péče systému 4x4 dáte, tím delší životností se vám odmění,“ konstatuje Petr Vaněček.

Elektrická moderna

Ale pozor, čtyřkolka také vůbec nemusí být mechanická. Například hybridní Toyota RAV 4 AWD spalovacím motorem pohání pouze přední kola – ta zadní jsou poháněná samostatným elektromotorem. „Nevýhodou je, že čtyřkolku mají k dispozici pouze do určité rychlosti, výhodou je naopak blesková reakce v případě potřeby. Podobně je řešená čtyřkolka i u elektromobilů – nejčastěji u Tesly Model 3 a Model Y Long Range, Škody Enyaq iV 80x a celé řady dalších elektrovozů s pohonem všech kol, u nichž má každá náprava má svůj nezávisle řízený elektromotor. Servisní požadavky na takovéto systémy jsou pak zcela minimální,“ uzavírá Petr Vaněček z AAA AUTO.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Octavia IV., původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek

Octavia IV., původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek

Nejprodávanější auto Česka, Škoda Octavia, slaví ve své poslední generaci půlkulatiny. První kusy vyjely na silnice právě před pěti lety, v polovině listopadu 2019. Kvůli epidemii Covidu 19 a problémům s dodavatelskými řetězci jich však automobilka prodávala výrazně méně, než čekala – a o to později se čtyřková octavia začala dostávat na sekundární trh. Jak vyplývá z analýzy expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna, během posledního roku se počet Octavií IV. v českých bazarech více než zdvojnásobil.
| AAA Auto
Karolína Topolová diskutovala s ministrem dopravy Martinem Kupkou o rizicích stárnutí vozového parku

Karolína Topolová diskutovala s ministrem dopravy Martinem Kupkou o rizicích stárnutí vozového parku

V sídle Hospodářské komory ČR se dnes uskutečnil seminář o rizicích stárnutí vozového parku v České republice. Pokračující stárnutí českého vozového parku představuje rostoucí riziko nejen pro spotřebitele, ale i pro instituce zapojené do obchodu s ojetými automobily. Problémy se týkají všech fází – od prověřování vozidel, přes obchod a financování, až po pojištění. O problematice diskutovali ministr dopravy Martin Kupka, Jan Strakoš, ředitel odboru živností a spotřebitelské legislativy MPO, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová, předsedkyně České leasingové a finanční asociace Jana Hanušová, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek a ředitel Cebia Martin Pajer. Seminář spolupořádala Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) a moderoval ji viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza.
| AAA Auto
Hatchbacky mizí z českého trhu, v nabídkách vévodí SUV; jen v Ústeckém kraji je nejvíc kombíků

Hatchbacky mizí z českého trhu, v nabídkách vévodí SUV; jen v Ústeckém kraji je nejvíc kombíků

V říjnu se v české inzerci v průměru nabízelo 142 732 ojetých aut, nejvíce v hlavním městě (26 %), Středočeském (15 %) a Jihomoravském kraji (8 %), nejméně pak v Karlovarském kraji (2 %)
| AAA Auto
Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

Máte pocit, že auta jsou dnes mnohem dražší než ještě před pár lety, a pohled do ceníků automobilek či do nabídek inzertních serverů s ojetými vozy vás v tom utvrzuje? Omyl. Auta zdražují jen nominálně, tedy na cenovkách – jak ukazuje analýza expertů AAA AUTO, ve skutečnosti, tedy v poměru ke kupní síle obyvatel, jsou většinou dokonce levnější než v minulosti. Dostupnost aut se tak dlouhodobě zvyšuje, což je v přímém protikladu třeba ke stoupajícím cenám nemovitostí.
| AAA Auto
Nabídka zánovních aut na českém trhu po loňském propadu opět roste

Nabídka zánovních aut na českém trhu po loňském propadu opět roste

V současnosti je v Česku měsíčně inzerováno průměrně 18 800 zánovních aut, která se nejčastěji prodají za 37 dní a s cenou okolo 630 000 korun
| AAA Auto
Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Od pondělí 21.10. do pátku 25. 10. 2024 jezdí moderátoři Frekvence 1 Tomáš Fíla a Marek Malášek na vybrané pobočky AAA AUTO a rozdávají poukazy na zapůjčení vozu od AAA AUTO s plnou nádrží na celý víkend! Výhru předají každý den prvním třem z vás, kteří přijedou na místo a moderátora osloví. V pondělí si odvezli výhru první tři posluchači z ostravské pobočky. Poslouchejte pozorně Frekvenci 1, a dozvíte se, kam a kdy si budete moci pro výhru přijet.
| AAA Auto
Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Ve třetím čtvrtletí letošního roku se průměrná měsíční nabídka vyšplhala přes 148 000 aut, meziročně o 15 000 aut více. Ojetina se inzerovala nejčastěji za 200 000 korun.
| AAA Auto
AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

Nedávné povodně ochromily velkou část České republiky a jejich následky se budou odklízet ještě týdny, měsíce a někde i roky. Kromě finanční nebo materiální podpory a nedocenitelné pomoci dobrovolníků je zapotřebí posílit i oblast logistiky, proto AAA AUTO, největší prodejce ojetých automobilů ve střední Evropě, zapůjčil neziskovým organizacím již téměř dvě desítky automobilů.
| AAA Auto
AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

Rekordních prodejů dosáhl největší středoevropský prodejce díky plnému zapojení AI nástrojů, od kterých čeká další rychlý růst objemu zobchodovaných vozů
| AAA Auto
AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

Skupina AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO, kde se ročně prodá na sto tisíc automobilů, věnovala 100 000 korun na opravu středověkého kostela Stětí sv. Jana Křtitele. Kostel stojí v Dolních Chabrech na okraji Prahy, kde je již tři desetiletí hlavní pobočka AAA AUTO a také centrála společnosti, která v pěti zemích provozuje na šedesát poboček a zastoupení a zaměstnává na tři a půl tisíce zaměstnanců.
| AAA Auto