AAA Auto··9 min

Expert AAA AUTO radí na Den dětí: Kdy je třeba sedačka, kdy podsedák?

Mezinárodní den dětí, který se slaví každoročně 1. června, nezřídila OSN kvůli nafukovacím skákacím hradům a malování na obličej, ale proto, aby upozornila alespoň jednou ročně „světovou veřejnost na práva a potřeby dětí“. A právě v oblasti dopravy najdeme spoustu témat, které se jejich potřeb týkají. Experti AAA AUTO a bezpečnostní platformy Vize 0 si posvítili na správné používání autosedaček.

Fakt, že dítě musí sedět za jízdy v autosedačce, nepřekvapí nikoho. Víte ale, odkdy je jejich používání povinné? „V České republice platí plošná povinnost od roku 2006, kdy vstoupil v platnost nový silniční zákon. Do té doby se musely používat pouze na dálnicích a rychlostních komunikacích. Jen pro zajímavost, první autosedačka dnešního typu se objevila v roce 1962, v roce 1971 nařídily americké zákony povinnost připoutat děti tříbodovým pásem,“ říká Luboš Vorlík, šéf českých a slovenských autocenter AAA AUTO.

A co tedy nařizuje zákon v Česku? „Každé dítě, jehož tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kg a tělesná výška 150 cm, smí cestovat pouze v autosedačce. Žádný věkový limit dnes neplatí, dříve existovala zákonná hranice 12 let, což si ještě dost lidí pamatuje. Dnes zákon hovoří pouze o dítěti,“ vysvětluje Vorlík s tím, že za neuposlechnutí zákona se platí dost citelnými tresty. „Za použití sedaček je zodpovědný řidič. Pokud tuto povinnost nesplní, musí počítat s pokutou na místě od 1 500 do 2 000 korun, ve správním řízení pak od 2 000 do 5 000 korun. A v obou případech budou přiděleny čtyři trestné body,“ varuje Vorlík.

Půltunové dítě v rukou neudržíte

Proč je používání sedačky tak důležité? „Podle statistik čelí děti bez sedačky sedminásobně vyššímu riziku úmrtí. Fatální může být už nehoda při rychlosti 15 kilometrů v hodině. Pokud pak dojde k nárazu v rychlosti 50 km/h, působí na posádku síly, jež znamenají zvýšení hmotnosti na 25násobek. Spoléhat na to, že udržíme v rukou dvacetikilogramové dítě, jehož nárazová hmotnost bude v okamžiku kolize činit půl tuny, je pošetilé. Nepřipoutané dítě pak bude čelit následkům jako po volném pádu z výšky 10 metrů. Ale pozor, ani sedačky nelze považovat za zázračný všelék – základem bezpečí dítěte je hlavně zodpovědná jízda rodičů,“ upozorňuje dopravní expert Roman Budský z Platformy Vize 0, která se zabývá dopravní bezpečností a prevencí nehod.

I dnes však existuje několik situací, kdy dítě může cestovat bez autosedačky. Dovoleno to mají taxikáři, ale pouze v obci, výjimku mají i vozidla záchranných složek, například sanitka při cestě do nemocnice, případně policejní vůz, vezoucí zatoulané dítě na služebnu. „Spousta rodičů netuší, že pokud vezou tři děti, nepotřebují nutně pro jedno autosedačku. Jestliže na zadních sedadlech usadí dvě děti v sedačkách a třetí už by se tam nevešla, stačí dítě připoutat bezpečnostním pásem. Podmínkou ovšem je, aby dítěti byly minimálně tři roky,“ vysvětluje Luboš Vorlík z AAA AUTO.

Stále se bavíme o autech, které jsou vybaveny bezpečnostními pásy. V těch, které nejsou, tedy dnes vlastně výhradně strojích veteránského věku (nad 30 let), není možné převážet děti mladší tří let. „A to ani vzadu, přestože si to někteří veteránisté myslí. Na sedadle spolujezdce vpředu pak nesmí sedět dítě menší než 150 cm. Tak přesně to stanoví zákon,“ říká Vorlík.

Sedačka, nebo podsedák?

Mnoho lidí zajímá otázka, kdy mohou použít klasickou sedačku a kdy už stačí mnohem lehčí a skladnější podsedák. Podle zákona mezi nimi rozdíl není. „Podsedák patří mezi autosedačky, konkrétně do skupiny III, určené pro děti těžší než 22 kg. Při policejní kontrole tedy obstojí – i když policisté budou posuzovat, nakolik je pro dané dítě sedačka vhodná, vážit ho nebudou. My dopravní experti jej ovšem bereme jako nouzové řešení. Rozhodně doporučuji používat klasickou autosedačku co nejdéle to jde, protože na rozdíl od podsedáku chrání i hlavu a krk dítěte, hlavně při šikmých a bočních nárazech,“ říká Roman Budský.

U nejmenších dětí je životně důležité vozit je v takzvaném „vajíčku“ zásadně proti směru jízdy. Rodičům se to mnohdy nelíbí, argumentují tím, že na sebe s dětmi vzájemně potřebují vidět. Dopravní expert to však považuje za lichý argument. „Život je přednější než to, aby se dítě nenudilo. Problém je v tom, že hmotnost hlavičky nejmenšího dítěte činí až 25 procent jeho celkové hmotnosti, zatímco u dospělého člověka je to zhruba šest procent. V případě kolize tak působí na hlavu a krk malých dětí usazených čelem ve směru jízdy enormní síly, jež mohou zanechat trvalé zdravotní následky. I proto letos začíná platit nová evropská norma, která posouvá hranici věku dítěte pro povinnou instalaci autosedačky proti směru jízdy z 8 na 15 měsíců,“ upozorňuje Roman Budský a dodává: „Pokud vezete vajíčko vpředu, je bezpodmínečně nutné vypnout airbag, který by po aktivaci přimáčkl autosedačku do sedadla a dítě by utrpělo poranění hlavy a krku. Nebezpečí hrozí i v malých rychlostech, airbagy se nafukují už při nárazech v rychlosti okolo 30 km/h. U větších dětí, které vpředu sedí v sedačce ve směru jízdy, je zase třeba odsunout sedadlo co nejvíce vzad. Pokud je sedačka příliš blízko palubní desce, může vybuchující airbag dítě vážně zranit. Místo vzadu je vždy bezpečnější.“

Rady pro výběr autosedačky

* Vybírejte ji spolu s dítětem, pro které je určena. Dítěti by se v ní mělo sedět pohodlně, ale zároveň by měly být splněny základní bezpečnostní požadavky. Například hlava dítěte nesmí přesahovat horní okraj autosedačky, pásy musí být ve správné výšce a dítě by z nich nemělo vyklouznout.

* Pokud je sedačka v autě správně upevněna, nedá se s ní téměř pohnout.

* Vždy se přesvědčte, že dítě je správně připoutané tak, že popruhy těsně přiléhají k tělu, abyste protáhli jen dlaň naplocho, že neproklouzne pod pásy a že pásy nevedou přes krk.

* Montáž sedačky ulehčují úchyty Isofix, které jsou součástí řady novějších vozidel (poprvé v roce 1997, běžně se začaly objevovat zhruba od roku 2001). Chyby namontování sedačky při použití této techniky jsou prakticky vyloučeny.

• Výhodou je, pokud má autosedačka snímatelný a pratelný potah.

• Dobrým vodítkem pro nákup jsou srovnávací testy, které najdete například v motoristických časopisech, časopisech se spotřebitelskými testy, nebo na webových portálech. V dnešní době si můžete zadat automatický překlad do češtiny (mnohdy ovšem funguje lépe angličtina), takže na stránkách v němčině nebudete tápat. Nejlepší testy provádí rakouský automotoklub ÖAMTC (https://www.oeamtc.at/thema/kindersicherheit/kindersitz-27519473) a německý ADAC (https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/kindersitze/).

Rozdělení sedaček do skupin

Skupina 0 a 0+, 10-13 kg, cca do jednoho roku věku

Většinou tzv. vajíčka, dítě se do nich umisťuje čelem proti směru jízdy, sedačku samotnou připevňujeme bezpečnostními pásy pro dospělé. Místo, na kterém je sedačka umístěna, nesmí být vybaveno airbagem, případně musí být airbag odpojen.

Skupina I 9-18 kg, cca do 4 let věku

Dítě se poutá do sedačky pětibodovými bezpečnostními pásy (dva body ramena, dva boky, jeden rozkrok. Sedačka se umisťuje tak, aby v ní dítě sedělo čelem po směru jízdy, a je připevněna k sedadlu bezpečnostními pásy pro dospělé nebo kotevním systémem Isofix. Sedačky této skupiny bývají často doplněny různými ochrannými nárazovými štíty, které mnohdy mohou plnit funkci stolečku.

Skupina II 15-25 kg

Tyto sedačky nemívají vlastní bezpečnostní popruhy, dítě je v sedačce drženo (spolu se samotnou sedačkou) bezpečnostním pásem pro dospělé.

Skupina III 22-36 kg

Často samostatný sedák (podsedák), který dítě posune do takové výšky, která umožňuje jeho připoutání bezpečnostním pásem pro dospělé. Sedák by měl být přichycen pásem pro dospělé tak, aby při nárazu nemohl zpod dítěte vypadnout působením setrvačné síly. Některé podsedáky lze uchytit i systémem Isofix.

Mnoho typů autosedaček je schváleno ve více třídách (např. 0-I nebo I-III) a tedy pro větší rozsah hmotnosti dítěte, někdy i s nutnými malými úpravami (např. odmontování opěradla autosedačky. Každý zádržný systém musí být označen homologační značkou, z níž je zřejmé, kdo systém vyrobil a pro jakou hmotnostní třídu je určen.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Zadavatel
AAA Auto

AAA Auto

Síť autocenter AAA AUTO působí na trhu již 30 let. Ze své základny v ČR expandovalo i do dalších zemí regionu. Provozuje jí společnost AURES Holdings.

Další články od AAA Auto

Experti radí: Jak vybrat levné a bezpečné auto na letní cestování s dětmi?
AAA Auto

Experti radí: Jak vybrat levné a bezpečné auto na letní cestování s dětmi?

Letošní dovolené jsou v plném proudu a mnoho českých rodičů míří svými vozy na nejrůznější cesty. V drtivé většině s sebou vozí i své děti. Opatrnosti není v tomto případě nikdy dost. O to pádnějším důvodem je skutečnost, že oproti školnímu roku se řidiči pohybují znatelně vyššími rychlostmi mimo město, například na dálnicích. Bezpečnost posádky je tedy na prvním místě. Ne všechny rodiny si mohou dovolit nový vůz, experti AAA AUTO však dokáží poradit i při výběru co nejdostupnějšího a zároveň nejbezpečnějšího auta.
Auto na dovolenou: Kombíky si pořizuje téměř třetina lidí
AAA Auto

Auto na dovolenou: Kombíky si pořizuje téměř třetina lidí

Už před prázdninami tradičně roste zájem o větší rodinné vozy. Kombi, SUV nebo MPV si teď pořizuje 61 % zákazníků AAA AUTO. Kombi v červnu dokonce předhonila v prodejích dosud nejprodávanější hatchbacky.
AURES Holdings v roce 2023 pokračoval v silném růstu na klíčových trzích
AAA Auto

AURES Holdings v roce 2023 pokračoval v silném růstu na klíčových trzích

V roce 2023 AURES pokračoval v posilování své pozice na klíčových trzích, včetně České republiky, Slovenska a Polska. Robustní digitální webová prezentace společnosti přilákala za rok přes 30 milionů unikátních návštěvníků, což vedlo k prodeji téměř 100 000 automobilů. Díky tomu od roku 2020 do roku 2023 výkon AURESu vzrostl o více než 20 %.
AAA AUTO otevřelo nové centrum elektrických vozů v Čestlicích
AAA Auto

AAA AUTO otevřelo nové centrum elektrických vozů v Čestlicích

Praha, 21. 6. 2024 – Nejvýznamnější prodejce zánovních elektromobilů v ČR, společnost AURES Holdings, provozovatel autocenter značek AAA AUTO a Mototechna, otevřela dnes na okraji Prahy v Čestlicích první centrum, specializované na elektromobilitu. Aktuálně v něm soustřeďuje kolem 40 elektromobilů nejrůznějších značek z více než 120, jež AURES momentálně nabízí. Zákazníci mají k dispozici rovněž odborné poradenství při výběru elektroauta, zajišťované speciálně vyškolenými prodejci.
20 let AAA AUTO na slovenském trhu: 300 tisíc prodaných automobilů
AAA Auto

20 let AAA AUTO na slovenském trhu: 300 tisíc prodaných automobilů

V roce 2004 začala společnost AAA AUTO nabízet ojeté vozy slovenským motoristům. Síť autocenter AAA AUTO, která spolu s Mototechnou, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskont patří do skupiny AURES Holdings, prodala za dobu své existence na slovenském trhu vozy více než 300 tisícům zákazníků a stejný počet vozů vykoupila. V současné době je po celé Slovenské republice dvanáct poboček AAA AUTO. AURES působí na více než šedesáti místech v pěti zemích Evropy, kde nabízí až 15 000 vozů. Historicky již skupina obsloužila na výkupních a prodejních místech za 32 let existence celkem více než 3,2 milionu zákazníků.
Karolína Topolová z AURESu si polepšila v žebříčku Nejvlivnějších žen Česka
AAA Auto

Karolína Topolová z AURESu si polepšila v žebříčku Nejvlivnějších žen Česka

Generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings se z 200 žen umístila na 28. pozici a jde o doposud nejlepší ohodnocení v rámci žebříčku Forbes
Trend: ojetých aut na trhu dále ubylo, jejich ceny stagnují
AAA Auto

Trend: ojetých aut na trhu dále ubylo, jejich ceny stagnují

Po razantním nárůstu na počátku letošního roku začíná na tuzemském trhu ojetých automobilů ubývat. Meziměsíčně poklesl počet vozů, nabízených na českých inzertních serverech, o pět procent – na květnových 113 040 z dubnových 118 674, oproti březnu je nabídka nižší o devět procent. Trend poklesu je zjevný: v meziročním srovnání činí úbytek dokonce procent 11 procent – v květnu loňského roku se v české inzerci vyskytovalo 125,5 tisíce vozidel. Vyplývá to z analýzy provedené experty AURES Holdings, provozovatele největší sítě prodejců ojetých vozů v Česku AAA AUTO a Mototechna.
Ceny ojetin dosáhly svého maxima a snižují se i přes pokles nabídky
AAA Auto

Ceny ojetin dosáhly svého maxima a snižují se i přes pokles nabídky

Ojeté automobily mohli Češi v červnu kupovat nejčastěji za 189 000 korun, což je nejméně od ledna. Průměrně bylo na trhu nabízeno 120 250 aut, která měla najeto nejčastěji 156 000 km a byla deset let stará.
Expert AAA AUTO radí na Den dětí: Kdy je třeba sedačka, kdy podsedák?
AAA Auto

Expert AAA AUTO radí na Den dětí: Kdy je třeba sedačka, kdy podsedák?

Mezinárodní den dětí, který se slaví každoročně 1. června, nezřídila OSN kvůli nafukovacím skákacím hradům a malování na obličej, ale proto, aby upozornila alespoň jednou ročně „světovou veřejnost na práva a potřeby dětí“. A právě v oblasti dopravy najdeme spoustu témat, které se jejich potřeb týkají. Experti AAA AUTO a bezpečnostní platformy Vize 0 si posvítili na správné používání autosedaček.
I přes zvyšující se životní náklady roste poptávka po prémiových značkách, jejich prodeje rostou čtyřnásobně
AAA Auto

I přes zvyšující se životní náklady roste poptávka po prémiových značkách, jejich prodeje rostou čtyřnásobně

38 % aut prémiových značek prodaných v AAA AUTO a Mototechně tvoří SUV, 60 % těchto aut je v dieselu a pětinu pak tvoří elektromobily a hybridy