AAA Auto··8 min

Dvě pětiny Evropanů zvažují koupi elektromobilu: Jak vůz správně vybrat? Kde nabíjet?

AAA Auto

AAA Auto

Síť autocenter AAA AUTO působí na trhu již 30 let. Ze své základny v ČR expandovalo i do dalších zemí regionu. Provozuje jí společnost AURES Holdings.

Tisková zpráva

Jaké jsou naše obavy? 56 % zájemců o elektromobil se obává vysoké ceny auta, 39 % nedostatečného dojezdu a 62 % výdrže baterie

Pořízení automobilu je po bydlení druhou největší investicí a při výběru tak musíme zvažovat nejen pořizovací cenu, ale i provozní náklady. Právě provozní náklady jsou důvodem, proč již 43 % Evropanů reálně uvažuje o koupi elektromobilu. Přesto se ale 56 % zájemců obává vysoké pořizovací ceny, 39 % nedostatečného nájezdu a 35 % problémů s nabíjením. O výdrž baterie se obává 62 % zájemců. Jak si vybrat elektromobil, který bude vyhovovat každému zákazníkovi s ohledem na jeho individuální potřeby?

Mezinárodní síť autocenter AAA AUTO a Mototechna letos prodala již 472 elektromobilů, což je dvakrát více než vloni za stejné období. „Rekordní prodeje čistě elektrických aut potvrzují stále se zvyšující zájem na sekundárním trhu. Z evropských statistik víme, že 43 procent lidí o koupi alespoň uvažuje. Více než polovina z nich se obává vysoké ceny. Průměrný kupující v EU počítá s tím, že za elektromobil utratí 725 tisíc korun, ale do této hranice se vejde jen minimum nových elektroaut. Většina populace na tak vysokou hranici nedosáhne, a proto musí volit ojeté. V Česku je tato hladina ještě mnohem nižší, zhruba 400 tisíc korun,“ komentuje zájem o elektromobily Petr Vaněček, co-CEO skupiny AURES Holdings, které provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Kromě vysoké ceny se zákazníci obávají i nedostatečné výdrže baterie, a to v případě ojetin dokonce z 62 procent. Přitom moduly baterie bývají často v záruce do 8 let stáří vozu nebo 160 tisíc najetých kilometrů, pokud splníte základní parametry, jako je každoroční servisní prohlídka. U běžných spalovacích aut jsou záruky daleko kratší. Jak si ale ověřit stav baterie? „U elektromobilů je daleko riskantnější koupě vozu od soukromníka, protože si sami reálný stav nezjistíte. Ani sám prodávající to nemůže vědět přesně. Abychom v AAA AUTO mohli za nabízené elektromobily ručit, musíme každý vůz, který nám zákazník přiveze, detailně testovat. Důležitá jsou pro nás dvě kritéria. Prvním je zdraví baterie neboli State of Health (SoH), které se načítá z řídicí jednotky vozu. Interně máme v AURES Holdings nastaveno, že vykupujeme jen auta s SoH nad 80 %. Druhým kritériem je Aviloo skóre, což je vlastní metodika specializované rakouské společnosti, se kterou spolupracujeme. Zohledňuje historii nabíjení baterie, historii jízd auta, zjišťuje teplotně a napěťově nevyvážené moduly akumulátoru plus spoustu dalších parametrů. V jednotkách minut tak máme u každého vykupovaného vozu certifikát, na jehož základě vidíme, jestli je baterie v pořádku. Když Aviloo odhalí nějakou chybu, nemůžeme auto vykoupit,“ vysvětluje Petr Vaněček. AAA AUTO nabízí jen v ČR aktuálně 158 elektromobilů.

Jak si vybrat ten správný elektromobil?

Nejjednodušší je poradit se v autocentru, kde mají odborníky, kteří jsou na prodej těchto aut pravidelně školeni. Kromě ceny a výdrže baterie je rozhodující i to, jaké máme možnosti nabíjení. „Proto každému klientovi nabízíme konzultaci a vše s ním velice podrobně probíráme, aby si nekoupil auto s nevyhovujícími parametry. Při koupi spalovacího auta řeší lidé, jak je staré, kolik má najeto, jaký má motor, jaký výkon, převodovku, typ karoserie… Při koupi elektrovozu ale řeší úplně jiné věci,“ upozorňuje Petr Vaněček.

Jak se mohou dvě stejná auta lišit si ukážeme na příkladu dvou aut v ceně zhruba 400 tisíc korun – Nissan Leaf 40 kWh z roku 2019 a Hyundai Ioniq Electric 28 kWh z roku 2018. Které byste si koupili? Nissan Leaf se zdá jako jasná volba – silnější 40 kWh baterie, o rok novější, vyšší výkon 110 kW, o něco vyšší dojezd km. Jenže pak začnete řešit cestu třeba do Chorvatska a zjistíte, že s Leafem budete cestou nabíjet alespoň čtyři hodiny. Pokud byste si však koupili Hyundai Ioniq, který má papírově horší parametry, dojeli byste o dvě hodiny dřív. Jak je to možné? Parametry, na jaké jsou uživatelé zvyklí v případě spalovacích aut, nejsou ty nejdůležitější. Podstatnější je, jak rychle se auto nabíjí a jaký má reálný dojezd. „Proto také zákazníci na našem webu najdou i informace o dojezdu. Našim cílem je, aby každý kupující viděl, kam auto na jedno nabití dojede, a to v dálničním režimu, ve městě, v kombinovaném provozu, v létě či v zimě. Zároveň je ve výpočtu zahrnuta degradace baterie, takže údaje jsou vztaženy vždy přesně k vybranému konkrétnímu elektromobilu,“ doplňuje Vaněček.

Kde můžu nabíjet elektromobil a jezdit levně?

Dobíjení je jedním ze zásadních kritérií při výběru elektromobilu. Pokud máte doma fotovoltaickou elektrárnu, tak patříte mezi ty, kteří by měli zvážit pořízení si elektromobilu jako první auto do rodiny. Například dobře vybavená Tesla se dá koupit za stejné peníze jako naftový vůz stejné třídy. V českých podmínkách máme sedm až osm měsíců, kdy můžeme díky sluneční energii jezdit zdarma. Navíc přebytečnou energii můžete ukládat do trakčního akumulátoru elektromobilu, a získáte tím i výhodné úložiště pro přebytky.

Pokud doma fotovoltaiku nemáte, pak nabíjejte v noci. Díky vlastnictví elektromobilu můžete dostat dvou tarifní sazbu a tím pádem celou noc nabíjet elektromobil z takzvaného nočního proudu. Průměrná cena za elektrickou energii včetně distribučních poplatků v ČR je přibližně 4,40 Kč. Pokud budeme počítat modelovou spotřebu 15 kWh/100 km, znamená to náklad asi 66 haléřů na ujetý kilometr.

Nejlepší variantou je, pokud máte možnost nabíjet během vaší pracovní doby. Jednak můžete využívat fotovoltaickou energii, ať už z FTV vašeho zaměstnavatele nebo ze sítě, a za 8,5 hodiny vaší pracovní doby se nabije jakékoliv auto. Navíc někteří zaměstnavatelé nechávají dobíjení jako benefit, nebo to mají v rámci zelené politiky firmy, nebo vás nechají nabíjet za stejnou cenu, jakou máte doma. Takže pořád jezdíte nejlevněji, jak to jde. Například v AAA AUTO mají dobíjení elektromobilů jako jeden ze zaměstnaneckých benefitů.

Další možností je veřejná dobíjecí síť. „V ČR máme jeden z nejlepších poměrů počtu nabíjecích bodů vůči počtu rezervovaných elektromobilů. Jsme na tom dokonce lépe než v Norsku, a to díky menšímu množství BEV v provozu,“ upozorňuje Petr Vaněček z AAA AUTO. Nejlevnější je pomalejší střídavé AC nabíjení. V Česku máme 2 200 nabíjecích bodů a stále přibývají další. Průměrná cena takového nabíjení se pohybuje mezi 5,90 až 8 Kč za kWh elektrické energie. Svůj elektromobil zde nabijete zpravidla přes noc, ale musíte si dát pozor na časový limit většiny provozovatelů. Další variantou je rychlejší DC nabíjení, které najdete na 1 800 místech v České republice. Toto nabíjení je specifické tím, že nejrychleji probíhá od 0 do zhruba 80 % kapacity baterie, další nabíjení není energeticky ani ekonomicky výhodné. Cena stejnosměrného nabíjení se pohybuje mezi 6,90 až 13 Kč za kWh a auto nabijete za zhruba 20 až 60 minut. Nejrychlejším typem nabíjení je pak UFC (ultra fast charger), který má v ČR 140 nabíjecích bodů, většinou u dálnic. Toto nabíjení je cenově nejnáročnější a pohybuje se od 10 do 18 Kč za kWh, v některých extrémních případech i 21 Kč za kWh. Auto tady plně nabijete většinou za 35 až 45 minut. Také zde se po uplynutí této doby z hlediska poplatků nevyplatí nabíjet déle.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

Rekordních prodejů dosáhl největší středoevropský prodejce díky plnému zapojení AI nástrojů, od kterých čeká další rychlý růst objemu zobchodovaných vozů
| AAA Auto
AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

Skupina AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO, kde se ročně prodá na sto tisíc automobilů, věnovala 100 000 korun na opravu středověkého kostela Stětí sv. Jana Křtitele. Kostel stojí v Dolních Chabrech na okraji Prahy, kde je již tři desetiletí hlavní pobočka AAA AUTO a také centrála společnosti, která v pěti zemích provozuje na šedesát poboček a zastoupení a zaměstnává na tři a půl tisíce zaměstnanců.
| AAA Auto
Ceny ojetin zůstávají stabilní, jejich nabídka však v září vzrostla

Ceny ojetin zůstávají stabilní, jejich nabídka však v září vzrostla

V září mohli Češi ojetiny kupovat nejčastěji za 200 tisíc korun. Průměrná ojetina v české inzerci je dnes 11 let stará a na tachometru má lehce přes 163 tisíc km. Roste také zájem o hybridy.
| AAA Auto
Mladí s alternativními palivy neexperimentují, elektromobily je lákají, ale jsou pro ně nedostupné

Mladí s alternativními palivy neexperimentují, elektromobily je lákají, ale jsou pro ně nedostupné

Vysokoškoláci a mladí do 25 let tvoří 11 % zákazníků AAA AUTO, 51 % z nich si kupuje bez ohledu na emise dieselové automobily, a to kvůli nižší spotřebě
| AAA Auto
AAA AUTO: Vozy, které se přestaly vyrábět, žijí svůj druhý život v bazarech

AAA AUTO: Vozy, které se přestaly vyrábět, žijí svůj druhý život v bazarech

Praha, 26. 9. 2024 – Lidé je milovali, lidé je kupovali, emise je zahubily. V posledních několika letech automobilky ukončily výrobu mnoha oblíbených modelů. Nemyslíme auta, která dostala rovnocenné nástupce, jako například Škodu Rapid, kterou v roce 2019 nahradil model Scala, ale ty modely, které se „pakovaly“ bez náhrady. Dnes je proto seženete už pouze v autobazarech. Experti AAA AUTO připomínají ty nejlepší z nich a radí, co nezanedbat při jejich výběru.
| AAA Auto
Povodně a auta: pokud je voda v interiéru, raději ani nestartujte

Povodně a auta: pokud je voda v interiéru, raději ani nestartujte

Praha, 13. 9. 2024 – Poškození vodou je to nejhorší, co může automobil potkat. Záleží na tom, jak vysoko voda vystoupala, zda se dostala jen ke kolům, do interiéru nebo do motorového prostoru. Samostatnou kapitolou jsou zaplavené elektromobily – experti AAA AUTO rozhodně doporučují ani se nesnažit je nastartovat. Počítejte také s tím, že brzy po povodních se začnou povrchně opravená auta objevovat v inzerci a malých autobazarech.
| AAA Auto
Ceny ojetin jsou stabilní, jejich nabídka stále nepatrně roste

Ceny ojetin jsou stabilní, jejich nabídka stále nepatrně roste

Ceny ojetých aut dosáhly svého maxima na počátku letošního roku, nyní již čtvrtý měsíc v řadě nepřekročily hranici cenového mediánu 200 tisíc korun. Ve srovnání s červencem se srpnové ceny nezměnily, aut na trhu sice přibylo, ale pouze neznatelně, v řádu stovek kusů. Průměrně tak bylo v srpnu na sekundárním trhu nabízeno 137 825 ojetých vozů, tedy o 0,6 procenta více než o měsíc dříve – a o sedm tisíc, tedy o necelých šest procent, více než v lednu. Ukazují to analýzy skupiny AURES Holdings, provozovatele autocenter AAA AUTO a Mototechna, jejíž experti kontinuálně sledují inzertní nabídky a přinášejí relevantní obraz nabídky ojetých automobilů na trhu.
| AAA Auto
AAA AUTO díky využití generativní AI v srpnu poprvé pokořilo měsíční hranici 20 000 zobchodovaných aut

AAA AUTO díky využití generativní AI v srpnu poprvé pokořilo měsíční hranici 20 000 zobchodovaných aut

Mezinárodní síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, kterou provozuje skupina AURES Holdings, letos za prvních osm měsíců prodala již 73 941 automobilů, meziročně o 10 % více, výkupy dosáhly 75 159 vozů
| AAA Auto
EU zvyšuje nároky na bezpečnostní prvky v autech, nechybí ani hlídání ospalosti řidiče

EU zvyšuje nároky na bezpečnostní prvky v autech, nechybí ani hlídání ospalosti řidiče

Praha, 29. srpna 2024 – Bezpečnost aut a výbava s nespočtem komfortních prvků se za posledních 30 let razantně změnila. Každým rokem se nároky zvyšují, dnes tak už z tovární haly nevyjede auto například bez automatického brzdového systému, nouzového volání eCall nebo systému upozornění na ospalost a nedostatek pozornosti řidiče, o ABS a ESP nemluvě. V budoucnu mají být povinné i integrované alkoholtestery.
| AAA Auto
Kde najdeme povinné a často nenáviděné asistenční systémy?

Kde najdeme povinné a často nenáviděné asistenční systémy?

Průzkum výbavy na 15 000 ojetých vozech z nabídky AAA AUTO ukázal, že počet aut napěchovaných elektronikou masivně roste od roku 2017. Start-stop systém, hlídač vybočení z jízdního pruhu a zachytávání dopravních značek s upozorněním na překročení rychlosti – to jsou tři příklady výbavy, která patří podle expertů AAA AUTO, největšího tuzemského prodejce ojetých vozů, k nejméně vyhledávaným. Poslední dvě položky jsou od letošního července pro automobilky povinné, v ojetých a zánovních autech se jim zatím lze vyhnout.
| AAA Auto