AAA Auto··8 min

Dvě pětiny Evropanů zvažují koupi elektromobilu: Jak vůz správně vybrat? Kde nabíjet?

Jaké jsou naše obavy? 56 % zájemců o elektromobil se obává vysoké ceny auta, 39 % nedostatečného dojezdu a 62 % výdrže baterie

Pořízení automobilu je po bydlení druhou největší investicí a při výběru tak musíme zvažovat nejen pořizovací cenu, ale i provozní náklady. Právě provozní náklady jsou důvodem, proč již 43 % Evropanů reálně uvažuje o koupi elektromobilu. Přesto se ale 56 % zájemců obává vysoké pořizovací ceny, 39 % nedostatečného nájezdu a 35 % problémů s nabíjením. O výdrž baterie se obává 62 % zájemců. Jak si vybrat elektromobil, který bude vyhovovat každému zákazníkovi s ohledem na jeho individuální potřeby?

Mezinárodní síť autocenter AAA AUTO a Mototechna letos prodala již 472 elektromobilů, což je dvakrát více než vloni za stejné období. „Rekordní prodeje čistě elektrických aut potvrzují stále se zvyšující zájem na sekundárním trhu. Z evropských statistik víme, že 43 procent lidí o koupi alespoň uvažuje. Více než polovina z nich se obává vysoké ceny. Průměrný kupující v EU počítá s tím, že za elektromobil utratí 725 tisíc korun, ale do této hranice se vejde jen minimum nových elektroaut. Většina populace na tak vysokou hranici nedosáhne, a proto musí volit ojeté. V Česku je tato hladina ještě mnohem nižší, zhruba 400 tisíc korun,“ komentuje zájem o elektromobily Petr Vaněček, co-CEO skupiny AURES Holdings, které provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Kromě vysoké ceny se zákazníci obávají i nedostatečné výdrže baterie, a to v případě ojetin dokonce z 62 procent. Přitom moduly baterie bývají často v záruce do 8 let stáří vozu nebo 160 tisíc najetých kilometrů, pokud splníte základní parametry, jako je každoroční servisní prohlídka. U běžných spalovacích aut jsou záruky daleko kratší. Jak si ale ověřit stav baterie? „U elektromobilů je daleko riskantnější koupě vozu od soukromníka, protože si sami reálný stav nezjistíte. Ani sám prodávající to nemůže vědět přesně. Abychom v AAA AUTO mohli za nabízené elektromobily ručit, musíme každý vůz, který nám zákazník přiveze, detailně testovat. Důležitá jsou pro nás dvě kritéria. Prvním je zdraví baterie neboli State of Health (SoH), které se načítá z řídicí jednotky vozu. Interně máme v AURES Holdings nastaveno, že vykupujeme jen auta s SoH nad 80 %. Druhým kritériem je Aviloo skóre, což je vlastní metodika specializované rakouské společnosti, se kterou spolupracujeme. Zohledňuje historii nabíjení baterie, historii jízd auta, zjišťuje teplotně a napěťově nevyvážené moduly akumulátoru plus spoustu dalších parametrů. V jednotkách minut tak máme u každého vykupovaného vozu certifikát, na jehož základě vidíme, jestli je baterie v pořádku. Když Aviloo odhalí nějakou chybu, nemůžeme auto vykoupit,“ vysvětluje Petr Vaněček. AAA AUTO nabízí jen v ČR aktuálně 158 elektromobilů.

Jak si vybrat ten správný elektromobil?

Nejjednodušší je poradit se v autocentru, kde mají odborníky, kteří jsou na prodej těchto aut pravidelně školeni. Kromě ceny a výdrže baterie je rozhodující i to, jaké máme možnosti nabíjení. „Proto každému klientovi nabízíme konzultaci a vše s ním velice podrobně probíráme, aby si nekoupil auto s nevyhovujícími parametry. Při koupi spalovacího auta řeší lidé, jak je staré, kolik má najeto, jaký má motor, jaký výkon, převodovku, typ karoserie… Při koupi elektrovozu ale řeší úplně jiné věci,“ upozorňuje Petr Vaněček.

Jak se mohou dvě stejná auta lišit si ukážeme na příkladu dvou aut v ceně zhruba 400 tisíc korun – Nissan Leaf 40 kWh z roku 2019 a Hyundai Ioniq Electric 28 kWh z roku 2018. Které byste si koupili? Nissan Leaf se zdá jako jasná volba – silnější 40 kWh baterie, o rok novější, vyšší výkon 110 kW, o něco vyšší dojezd km. Jenže pak začnete řešit cestu třeba do Chorvatska a zjistíte, že s Leafem budete cestou nabíjet alespoň čtyři hodiny. Pokud byste si však koupili Hyundai Ioniq, který má papírově horší parametry, dojeli byste o dvě hodiny dřív. Jak je to možné? Parametry, na jaké jsou uživatelé zvyklí v případě spalovacích aut, nejsou ty nejdůležitější. Podstatnější je, jak rychle se auto nabíjí a jaký má reálný dojezd. „Proto také zákazníci na našem webu najdou i informace o dojezdu. Našim cílem je, aby každý kupující viděl, kam auto na jedno nabití dojede, a to v dálničním režimu, ve městě, v kombinovaném provozu, v létě či v zimě. Zároveň je ve výpočtu zahrnuta degradace baterie, takže údaje jsou vztaženy vždy přesně k vybranému konkrétnímu elektromobilu,“ doplňuje Vaněček.

Kde můžu nabíjet elektromobil a jezdit levně?

Dobíjení je jedním ze zásadních kritérií při výběru elektromobilu. Pokud máte doma fotovoltaickou elektrárnu, tak patříte mezi ty, kteří by měli zvážit pořízení si elektromobilu jako první auto do rodiny. Například dobře vybavená Tesla se dá koupit za stejné peníze jako naftový vůz stejné třídy. V českých podmínkách máme sedm až osm měsíců, kdy můžeme díky sluneční energii jezdit zdarma. Navíc přebytečnou energii můžete ukládat do trakčního akumulátoru elektromobilu, a získáte tím i výhodné úložiště pro přebytky.

Pokud doma fotovoltaiku nemáte, pak nabíjejte v noci. Díky vlastnictví elektromobilu můžete dostat dvou tarifní sazbu a tím pádem celou noc nabíjet elektromobil z takzvaného nočního proudu. Průměrná cena za elektrickou energii včetně distribučních poplatků v ČR je přibližně 4,40 Kč. Pokud budeme počítat modelovou spotřebu 15 kWh/100 km, znamená to náklad asi 66 haléřů na ujetý kilometr.

Nejlepší variantou je, pokud máte možnost nabíjet během vaší pracovní doby. Jednak můžete využívat fotovoltaickou energii, ať už z FTV vašeho zaměstnavatele nebo ze sítě, a za 8,5 hodiny vaší pracovní doby se nabije jakékoliv auto. Navíc někteří zaměstnavatelé nechávají dobíjení jako benefit, nebo to mají v rámci zelené politiky firmy, nebo vás nechají nabíjet za stejnou cenu, jakou máte doma. Takže pořád jezdíte nejlevněji, jak to jde. Například v AAA AUTO mají dobíjení elektromobilů jako jeden ze zaměstnaneckých benefitů.

Další možností je veřejná dobíjecí síť. „V ČR máme jeden z nejlepších poměrů počtu nabíjecích bodů vůči počtu rezervovaných elektromobilů. Jsme na tom dokonce lépe než v Norsku, a to díky menšímu množství BEV v provozu,“ upozorňuje Petr Vaněček z AAA AUTO. Nejlevnější je pomalejší střídavé AC nabíjení. V Česku máme 2 200 nabíjecích bodů a stále přibývají další. Průměrná cena takového nabíjení se pohybuje mezi 5,90 až 8 Kč za kWh elektrické energie. Svůj elektromobil zde nabijete zpravidla přes noc, ale musíte si dát pozor na časový limit většiny provozovatelů. Další variantou je rychlejší DC nabíjení, které najdete na 1 800 místech v České republice. Toto nabíjení je specifické tím, že nejrychleji probíhá od 0 do zhruba 80 % kapacity baterie, další nabíjení není energeticky ani ekonomicky výhodné. Cena stejnosměrného nabíjení se pohybuje mezi 6,90 až 13 Kč za kWh a auto nabijete za zhruba 20 až 60 minut. Nejrychlejším typem nabíjení je pak UFC (ultra fast charger), který má v ČR 140 nabíjecích bodů, většinou u dálnic. Toto nabíjení je cenově nejnáročnější a pohybuje se od 10 do 18 Kč za kWh, v některých extrémních případech i 21 Kč za kWh. Auto tady plně nabijete většinou za 35 až 45 minut. Také zde se po uplynutí této doby z hlediska poplatků nevyplatí nabíjet déle.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Zadavatel
AAA Auto

AAA Auto

Síť autocenter AAA AUTO působí na trhu již 30 let. Ze své základny v ČR expandovalo i do dalších zemí regionu. Provozuje jí společnost AURES Holdings.

Další články od AAA Auto

Ceny ojetin jsou stabilní, jejich nabídka stále nepatrně roste
AAA Auto

Ceny ojetin jsou stabilní, jejich nabídka stále nepatrně roste

Ceny ojetých aut dosáhly svého maxima na počátku letošního roku, nyní již čtvrtý měsíc v řadě nepřekročily hranici cenového mediánu 200 tisíc korun. Ve srovnání s červencem se srpnové ceny nezměnily, aut na trhu sice přibylo, ale pouze neznatelně, v řádu stovek kusů. Průměrně tak bylo v srpnu na sekundárním trhu nabízeno 137 825 ojetých vozů, tedy o 0,6 procenta více než o měsíc dříve – a o sedm tisíc, tedy o necelých šest procent, více než v lednu. Ukazují to analýzy skupiny AURES Holdings, provozovatele autocenter AAA AUTO a Mototechna, jejíž experti kontinuálně sledují inzertní nabídky a přinášejí relevantní obraz nabídky ojetých automobilů na trhu.
AAA AUTO díky využití generativní AI v srpnu poprvé pokořilo měsíční hranici 20 000 zobchodovaných aut
AAA Auto

AAA AUTO díky využití generativní AI v srpnu poprvé pokořilo měsíční hranici 20 000 zobchodovaných aut

Mezinárodní síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, kterou provozuje skupina AURES Holdings, letos za prvních osm měsíců prodala již 73 941 automobilů, meziročně o 10 % více, výkupy dosáhly 75 159 vozů
EU zvyšuje nároky na bezpečnostní prvky v autech, nechybí ani hlídání ospalosti řidiče
AAA Auto

EU zvyšuje nároky na bezpečnostní prvky v autech, nechybí ani hlídání ospalosti řidiče

Praha, 29. srpna 2024 – Bezpečnost aut a výbava s nespočtem komfortních prvků se za posledních 30 let razantně změnila. Každým rokem se nároky zvyšují, dnes tak už z tovární haly nevyjede auto například bez automatického brzdového systému, nouzového volání eCall nebo systému upozornění na ospalost a nedostatek pozornosti řidiče, o ABS a ESP nemluvě. V budoucnu mají být povinné i integrované alkoholtestery.
Kde najdeme povinné a často nenáviděné asistenční systémy?
AAA Auto

Kde najdeme povinné a často nenáviděné asistenční systémy?

Průzkum výbavy na 15 000 ojetých vozech z nabídky AAA AUTO ukázal, že počet aut napěchovaných elektronikou masivně roste od roku 2017. Start-stop systém, hlídač vybočení z jízdního pruhu a zachytávání dopravních značek s upozorněním na překročení rychlosti – to jsou tři příklady výbavy, která patří podle expertů AAA AUTO, největšího tuzemského prodejce ojetých vozů, k nejméně vyhledávaným. Poslední dvě položky jsou od letošního července pro automobilky povinné, v ojetých a zánovních autech se jim zatím lze vyhnout.
Dvě pětiny Evropanů zvažují koupi elektromobilu: Jak vůz správně vybrat? Kde nabíjet?
AAA Auto

Dvě pětiny Evropanů zvažují koupi elektromobilu: Jak vůz správně vybrat? Kde nabíjet?

Jaké jsou naše obavy? 56 % zájemců o elektromobil se obává vysoké ceny auta, 39 % nedostatečného dojezdu a 62 % výdrže baterie
Bleskové záplavy: pozor na auta, která skončila pod vodou
AAA Auto

Bleskové záplavy: pozor na auta, která skončila pod vodou

Ojetiny po lokálních povodních se v řádu dnů až týdnů objeví v inzertních nabídkách. Poškození vodou je přitom to nejhorší, co může automobil potkat.
Experti AAA AUTO: Jak ve vedrech zchladit auto? Vadí extrémní teploty elektromobilům?
AAA Auto

Experti AAA AUTO: Jak ve vedrech zchladit auto? Vadí extrémní teploty elektromobilům?

Klimatizací je sice dnes vybaveno 95 % vozů, nesmí se však zanedbávat její údržba. Ne každý řidič také ví, jak ji správně používat. Auta se spalovacími motory i elektromobily potřebují v létě správnou péči.
Stávající i budoucí majitelé ojetin se dostupnosti náhradních dílů bát nemusí
AAA Auto

Stávající i budoucí majitelé ojetin se dostupnosti náhradních dílů bát nemusí

Každé auto za dobu svého provozu potřebuje dříve či později nějaký náhradní díl. Majitelé nových a zánovních vozů většinou neřeší, zda právě náhradní součástky pro svoje auto seženou. Svůj vůz kupují v době, kdy se stále ještě vyrábí, nebo jeho výroba teprve končí. Jak jsou na tom ovšem majitelé starších automobilů nebo ti, kteří se starší ojeté auto chystají pořídit?
Síť AAA AUTO se stala partnerem českého fotbalu
AAA Auto

Síť AAA AUTO se stala partnerem českého fotbalu

Síť autocenter AAA AUTO, která patří do nadnárodní skupiny AURES Holdings, se opět stala partnerem českého fotbalu. Obě strany tak navázaly na partnerství, které je spojovalo už před časem.
První prázdninový měsíc přinesl AURESu historický prodejní rekord bezmála 10 000 ojetých aut
AAA Auto

První prázdninový měsíc přinesl AURESu historický prodejní rekord bezmála 10 000 ojetých aut

Společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna, největší obchodník s ojetými a zánovními vozy ve střední Evropě, prodala v červenci rekordních 9928 vozů, což je nejvíce za měsíc v 32leté historii společnosti a meziročně více o 12 %. Celkově si už za letošních 7 měsíců zákazníci ze sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna odvezli už 64 000 aut, což je o 10 % více než za stejné období roku 2023. Zvýšil se také objem prodaných elektromobilů, který už překonal loňské celoroční výsledky. Díky stále rostoucím měsíčním výsledkům je společnost na dobré cestě k celoročnímu prodejnímu rekordu vysoko nad hranicí 100 tisíc vozů. Za rekordním prodejním výsledkem společnost vidí jak přetrvávající vysokou poptávku, tak i pozitivní vliv postupného nasazování technologií na bázi AI na výkupu a v marketingu.