AAA Auto··8 min

Dvě pětiny Evropanů zvažují koupi elektromobilu: Jak vůz správně vybrat? Kde nabíjet?

AAA Auto

AAA Auto

Síť autocenter AAA AUTO působí na trhu již 30 let. Ze své základny v ČR expandovalo i do dalších zemí regionu. Provozuje jí společnost AURES Holdings.

Tisková zpráva

Jaké jsou naše obavy? 56 % zájemců o elektromobil se obává vysoké ceny auta, 39 % nedostatečného dojezdu a 62 % výdrže baterie

Pořízení automobilu je po bydlení druhou největší investicí a při výběru tak musíme zvažovat nejen pořizovací cenu, ale i provozní náklady. Právě provozní náklady jsou důvodem, proč již 43 % Evropanů reálně uvažuje o koupi elektromobilu. Přesto se ale 56 % zájemců obává vysoké pořizovací ceny, 39 % nedostatečného nájezdu a 35 % problémů s nabíjením. O výdrž baterie se obává 62 % zájemců. Jak si vybrat elektromobil, který bude vyhovovat každému zákazníkovi s ohledem na jeho individuální potřeby?

Mezinárodní síť autocenter AAA AUTO a Mototechna letos prodala již 472 elektromobilů, což je dvakrát více než vloni za stejné období. „Rekordní prodeje čistě elektrických aut potvrzují stále se zvyšující zájem na sekundárním trhu. Z evropských statistik víme, že 43 procent lidí o koupi alespoň uvažuje. Více než polovina z nich se obává vysoké ceny. Průměrný kupující v EU počítá s tím, že za elektromobil utratí 725 tisíc korun, ale do této hranice se vejde jen minimum nových elektroaut. Většina populace na tak vysokou hranici nedosáhne, a proto musí volit ojeté. V Česku je tato hladina ještě mnohem nižší, zhruba 400 tisíc korun,“ komentuje zájem o elektromobily Petr Vaněček, co-CEO skupiny AURES Holdings, které provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Kromě vysoké ceny se zákazníci obávají i nedostatečné výdrže baterie, a to v případě ojetin dokonce z 62 procent. Přitom moduly baterie bývají často v záruce do 8 let stáří vozu nebo 160 tisíc najetých kilometrů, pokud splníte základní parametry, jako je každoroční servisní prohlídka. U běžných spalovacích aut jsou záruky daleko kratší. Jak si ale ověřit stav baterie? „U elektromobilů je daleko riskantnější koupě vozu od soukromníka, protože si sami reálný stav nezjistíte. Ani sám prodávající to nemůže vědět přesně. Abychom v AAA AUTO mohli za nabízené elektromobily ručit, musíme každý vůz, který nám zákazník přiveze, detailně testovat. Důležitá jsou pro nás dvě kritéria. Prvním je zdraví baterie neboli State of Health (SoH), které se načítá z řídicí jednotky vozu. Interně máme v AURES Holdings nastaveno, že vykupujeme jen auta s SoH nad 80 %. Druhým kritériem je Aviloo skóre, což je vlastní metodika specializované rakouské společnosti, se kterou spolupracujeme. Zohledňuje historii nabíjení baterie, historii jízd auta, zjišťuje teplotně a napěťově nevyvážené moduly akumulátoru plus spoustu dalších parametrů. V jednotkách minut tak máme u každého vykupovaného vozu certifikát, na jehož základě vidíme, jestli je baterie v pořádku. Když Aviloo odhalí nějakou chybu, nemůžeme auto vykoupit,“ vysvětluje Petr Vaněček. AAA AUTO nabízí jen v ČR aktuálně 158 elektromobilů.

Jak si vybrat ten správný elektromobil?

Nejjednodušší je poradit se v autocentru, kde mají odborníky, kteří jsou na prodej těchto aut pravidelně školeni. Kromě ceny a výdrže baterie je rozhodující i to, jaké máme možnosti nabíjení. „Proto každému klientovi nabízíme konzultaci a vše s ním velice podrobně probíráme, aby si nekoupil auto s nevyhovujícími parametry. Při koupi spalovacího auta řeší lidé, jak je staré, kolik má najeto, jaký má motor, jaký výkon, převodovku, typ karoserie… Při koupi elektrovozu ale řeší úplně jiné věci,“ upozorňuje Petr Vaněček.

Jak se mohou dvě stejná auta lišit si ukážeme na příkladu dvou aut v ceně zhruba 400 tisíc korun – Nissan Leaf 40 kWh z roku 2019 a Hyundai Ioniq Electric 28 kWh z roku 2018. Které byste si koupili? Nissan Leaf se zdá jako jasná volba – silnější 40 kWh baterie, o rok novější, vyšší výkon 110 kW, o něco vyšší dojezd km. Jenže pak začnete řešit cestu třeba do Chorvatska a zjistíte, že s Leafem budete cestou nabíjet alespoň čtyři hodiny. Pokud byste si však koupili Hyundai Ioniq, který má papírově horší parametry, dojeli byste o dvě hodiny dřív. Jak je to možné? Parametry, na jaké jsou uživatelé zvyklí v případě spalovacích aut, nejsou ty nejdůležitější. Podstatnější je, jak rychle se auto nabíjí a jaký má reálný dojezd. „Proto také zákazníci na našem webu najdou i informace o dojezdu. Našim cílem je, aby každý kupující viděl, kam auto na jedno nabití dojede, a to v dálničním režimu, ve městě, v kombinovaném provozu, v létě či v zimě. Zároveň je ve výpočtu zahrnuta degradace baterie, takže údaje jsou vztaženy vždy přesně k vybranému konkrétnímu elektromobilu,“ doplňuje Vaněček.

Kde můžu nabíjet elektromobil a jezdit levně?

Dobíjení je jedním ze zásadních kritérií při výběru elektromobilu. Pokud máte doma fotovoltaickou elektrárnu, tak patříte mezi ty, kteří by měli zvážit pořízení si elektromobilu jako první auto do rodiny. Například dobře vybavená Tesla se dá koupit za stejné peníze jako naftový vůz stejné třídy. V českých podmínkách máme sedm až osm měsíců, kdy můžeme díky sluneční energii jezdit zdarma. Navíc přebytečnou energii můžete ukládat do trakčního akumulátoru elektromobilu, a získáte tím i výhodné úložiště pro přebytky.

Pokud doma fotovoltaiku nemáte, pak nabíjejte v noci. Díky vlastnictví elektromobilu můžete dostat dvou tarifní sazbu a tím pádem celou noc nabíjet elektromobil z takzvaného nočního proudu. Průměrná cena za elektrickou energii včetně distribučních poplatků v ČR je přibližně 4,40 Kč. Pokud budeme počítat modelovou spotřebu 15 kWh/100 km, znamená to náklad asi 66 haléřů na ujetý kilometr.

Nejlepší variantou je, pokud máte možnost nabíjet během vaší pracovní doby. Jednak můžete využívat fotovoltaickou energii, ať už z FTV vašeho zaměstnavatele nebo ze sítě, a za 8,5 hodiny vaší pracovní doby se nabije jakékoliv auto. Navíc někteří zaměstnavatelé nechávají dobíjení jako benefit, nebo to mají v rámci zelené politiky firmy, nebo vás nechají nabíjet za stejnou cenu, jakou máte doma. Takže pořád jezdíte nejlevněji, jak to jde. Například v AAA AUTO mají dobíjení elektromobilů jako jeden ze zaměstnaneckých benefitů.

Další možností je veřejná dobíjecí síť. „V ČR máme jeden z nejlepších poměrů počtu nabíjecích bodů vůči počtu rezervovaných elektromobilů. Jsme na tom dokonce lépe než v Norsku, a to díky menšímu množství BEV v provozu,“ upozorňuje Petr Vaněček z AAA AUTO. Nejlevnější je pomalejší střídavé AC nabíjení. V Česku máme 2 200 nabíjecích bodů a stále přibývají další. Průměrná cena takového nabíjení se pohybuje mezi 5,90 až 8 Kč za kWh elektrické energie. Svůj elektromobil zde nabijete zpravidla přes noc, ale musíte si dát pozor na časový limit většiny provozovatelů. Další variantou je rychlejší DC nabíjení, které najdete na 1 800 místech v České republice. Toto nabíjení je specifické tím, že nejrychleji probíhá od 0 do zhruba 80 % kapacity baterie, další nabíjení není energeticky ani ekonomicky výhodné. Cena stejnosměrného nabíjení se pohybuje mezi 6,90 až 13 Kč za kWh a auto nabijete za zhruba 20 až 60 minut. Nejrychlejším typem nabíjení je pak UFC (ultra fast charger), který má v ČR 140 nabíjecích bodů, většinou u dálnic. Toto nabíjení je cenově nejnáročnější a pohybuje se od 10 do 18 Kč za kWh, v některých extrémních případech i 21 Kč za kWh. Auto tady plně nabijete většinou za 35 až 45 minut. Také zde se po uplynutí této doby z hlediska poplatků nevyplatí nabíjet déle.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Octavia IV., původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek

Octavia IV., původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek

Nejprodávanější auto Česka, Škoda Octavia, slaví ve své poslední generaci půlkulatiny. První kusy vyjely na silnice právě před pěti lety, v polovině listopadu 2019. Kvůli epidemii Covidu 19 a problémům s dodavatelskými řetězci jich však automobilka prodávala výrazně méně, než čekala – a o to později se čtyřková octavia začala dostávat na sekundární trh. Jak vyplývá z analýzy expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna, během posledního roku se počet Octavií IV. v českých bazarech více než zdvojnásobil.
| AAA Auto
Karolína Topolová diskutovala s ministrem dopravy Martinem Kupkou o rizicích stárnutí vozového parku

Karolína Topolová diskutovala s ministrem dopravy Martinem Kupkou o rizicích stárnutí vozového parku

V sídle Hospodářské komory ČR se dnes uskutečnil seminář o rizicích stárnutí vozového parku v České republice. Pokračující stárnutí českého vozového parku představuje rostoucí riziko nejen pro spotřebitele, ale i pro instituce zapojené do obchodu s ojetými automobily. Problémy se týkají všech fází – od prověřování vozidel, přes obchod a financování, až po pojištění. O problematice diskutovali ministr dopravy Martin Kupka, Jan Strakoš, ředitel odboru živností a spotřebitelské legislativy MPO, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová, předsedkyně České leasingové a finanční asociace Jana Hanušová, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek a ředitel Cebia Martin Pajer. Seminář spolupořádala Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) a moderoval ji viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza.
| AAA Auto
Hatchbacky mizí z českého trhu, v nabídkách vévodí SUV; jen v Ústeckém kraji je nejvíc kombíků

Hatchbacky mizí z českého trhu, v nabídkách vévodí SUV; jen v Ústeckém kraji je nejvíc kombíků

V říjnu se v české inzerci v průměru nabízelo 142 732 ojetých aut, nejvíce v hlavním městě (26 %), Středočeském (15 %) a Jihomoravském kraji (8 %), nejméně pak v Karlovarském kraji (2 %)
| AAA Auto
Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

Máte pocit, že auta jsou dnes mnohem dražší než ještě před pár lety, a pohled do ceníků automobilek či do nabídek inzertních serverů s ojetými vozy vás v tom utvrzuje? Omyl. Auta zdražují jen nominálně, tedy na cenovkách – jak ukazuje analýza expertů AAA AUTO, ve skutečnosti, tedy v poměru ke kupní síle obyvatel, jsou většinou dokonce levnější než v minulosti. Dostupnost aut se tak dlouhodobě zvyšuje, což je v přímém protikladu třeba ke stoupajícím cenám nemovitostí.
| AAA Auto
Nabídka zánovních aut na českém trhu po loňském propadu opět roste

Nabídka zánovních aut na českém trhu po loňském propadu opět roste

V současnosti je v Česku měsíčně inzerováno průměrně 18 800 zánovních aut, která se nejčastěji prodají za 37 dní a s cenou okolo 630 000 korun
| AAA Auto
Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Od pondělí 21.10. do pátku 25. 10. 2024 jezdí moderátoři Frekvence 1 Tomáš Fíla a Marek Malášek na vybrané pobočky AAA AUTO a rozdávají poukazy na zapůjčení vozu od AAA AUTO s plnou nádrží na celý víkend! Výhru předají každý den prvním třem z vás, kteří přijedou na místo a moderátora osloví. V pondělí si odvezli výhru první tři posluchači z ostravské pobočky. Poslouchejte pozorně Frekvenci 1, a dozvíte se, kam a kdy si budete moci pro výhru přijet.
| AAA Auto
Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Ve třetím čtvrtletí letošního roku se průměrná měsíční nabídka vyšplhala přes 148 000 aut, meziročně o 15 000 aut více. Ojetina se inzerovala nejčastěji za 200 000 korun.
| AAA Auto
AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

Nedávné povodně ochromily velkou část České republiky a jejich následky se budou odklízet ještě týdny, měsíce a někde i roky. Kromě finanční nebo materiální podpory a nedocenitelné pomoci dobrovolníků je zapotřebí posílit i oblast logistiky, proto AAA AUTO, největší prodejce ojetých automobilů ve střední Evropě, zapůjčil neziskovým organizacím již téměř dvě desítky automobilů.
| AAA Auto
AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

Rekordních prodejů dosáhl největší středoevropský prodejce díky plnému zapojení AI nástrojů, od kterých čeká další rychlý růst objemu zobchodovaných vozů
| AAA Auto
AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

Skupina AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO, kde se ročně prodá na sto tisíc automobilů, věnovala 100 000 korun na opravu středověkého kostela Stětí sv. Jana Křtitele. Kostel stojí v Dolních Chabrech na okraji Prahy, kde je již tři desetiletí hlavní pobočka AAA AUTO a také centrála společnosti, která v pěti zemích provozuje na šedesát poboček a zastoupení a zaměstnává na tři a půl tisíce zaměstnanců.
| AAA Auto